Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (496) ze wspólnego posiedzenia
Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (51.)
oraz Komisji Spraw Zagranicznych (39.)
w dniu 30 października 2008 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 20. posiedzeniu Senatu do ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej.
(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 03)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych Leon Kieres)
Przewodniczący Leon Kieres:
Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.
Witam panią przewodniczącą, panów senatorów, zaproszonych gości. Witam pana Jarosława Spyrę z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, dyrektora Departamentu Strategii i Planowania Polityki Zagranicznej. Witam pana Przemysława Gębiaka z departamentu strategii... Nie ma pana Gębiaka. Pan Krzysztof Hetman, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego jest, pan Marcin Łata, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Terytorialnej jest i pani Justyna Rogozińska, główny specjalista w Departamencie Prawnym, też jest. Witam wszystkich serdecznie. Witam panią Renatę Bronowską z Biura Legislacyjnego.
Proszę państwa, macie państwo przed sobą zestawienie wniosków do ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej.
Nad poprawkami pierwszą i czwartą należy głosować łącznie. Przyjęcie tych poprawek spowoduje modyfikację poprawki siódmej. Poprawka czwarta zostanie odpowiednio zmodyfikowana w przypadku przyjęcia poprawek dziewiątej i dziesiątej. To jest poprawka mniejszości połączonych komisji.
Jest senator Ortyl?
(Głos z sali: Nie, jest na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej.)
Ooo...
(Głos z sali: Jak to? Przecież jest.)
Przewodniczący Leon Kieres:
A jest. Proszę bardzo. I przepraszam...
Panie Senatorze, Panie Ministrze, Drogi Kolego Senatorze, bardzo proszę.
Senator Władysław Ortyl:
Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!
Podtrzymuję tę poprawkę z takim uzasadnieniem, że zmierza ona do uproszczenia procesu wyrażania zgody na przystąpienie do europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej. Z liczby czterech ministerstw ogranicza ten proces do dwóch i ministra właściwego zarówno do spraw wyrażania zgody, jak i prowadzenia rejestru, czyli ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Przewodniczący Leon Kieres:
Dziękuję bardzo.
Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Krzysztof Hetman:
Dziękuję bardzo.
Panie Przewodniczący! Szanowne Panie i Szanowni Panowie Senatorowie!
Rząd jest za odrzuceniem tej poprawki i pozostaniem przy zapisach zaproponowanych w przedmiotowej ustawie. Była bardzo długa dyskusja nad tymi zapisami, także jeśli chodzi o uzgodnienia międzyresortowe. Przypomnę tylko, że w przedmiotowej ustawie jest zapis ustawowy o tym, że te uzgodnienia mają zostać przeprowadzone w terminie trzech miesięcy, wynika to bezpośrednio z rozporządzenia nr 10/82.
Jeśli chodzi o resort właściwy do wydawania zgód, to niezmiennie stoimy na stanowisku, że powinien to być minister spraw zagranicznych ze względu na to, że w przyszłości działalność europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej będzie dużo szersza niż zakres pracy w obrębie współpracy transgranicznej, którą zajmuje się aktualnie minister spraw wewnętrznych i administracji.
Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Leon Kieres:
Dziękuję bardzo.
Czy przedstawiciel Ministerstwa Spraw Zagranicznych chce zabrać głos?
Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Polityki Zagranicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Jarosław Spyra:
Pan minister przedstawił już nasze wspólne stanowisko.
Przewodniczący Leon Kieres:
Jasne.
Otwieram dyskusję...
A czy Biuro Legislacyjne chce zabrać głos?
Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:
Państwo uzyskaliście stanowisko merytoryczne w tej sprawie. Biuro Legislacyjne nie zabiera głosu w kwestii merytorycznej.
Przewodniczący Leon Kieres:
Otwieram dyskusję.
Nikt nie zgłosił się do zabrania głosu.
Przystępujemy do głosowania.
Kto jest za przyjęciem poprawek pierwszej i czwartej?
Przypominam, że przyjęcie tych poprawek spowoduje odpowiednią modyfikację poprawki siódmej.
Poprawka czwarta zostanie odpowiednio zmodyfikowana w przypadku przyjęcia poprawek dziewiątej i dziesiątej, o czym będzie jeszcze mowa.
Kto jest za przyjęciem poprawki pana senatora Ortyla? (7)
Kto jest przeciw? (9)
Kto się wstrzymał od głosu? (0)
Dziękuję.
Poprawka nie została przyjęta.
Będziemy oczywiście rozmawiali o możliwości zgłoszenia wniosku mniejszości.
Poprawka druga to poprawka redakcyjna do art. 6 ust. 2, w którym wyrazy "o której mowa" zastępuje się wyrazami "o których mowa". Jest to poprawka Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Spraw Zagranicznych.
Panie Ministrze, jakie jest stanowisko ministerstwa?
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Krzysztof Hetman:
Zgadzamy się z tą poprawką.
Przewodniczący Leon Kieres:
Czy Ministerstwo Spraw Zagranicznych również?
(Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Polityki Zagranicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Jarosław Spyra: Również.)
Biuro Legislacyjne, które zaproponowało zresztą tę poprawkę, także się zgadza.
Wobec tego zamykam dyskusję.
Kto jest za przyjęciem wniosku o wprowadzenie poprawki do art. 6 ust. 2? (16)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał? (0)
Dziękuję.
Poprawka została przyjęta.
Proszę pana senatora Ortyla o przedstawienie poprawki do art. 7 ust. 1
Senator Władysław Ortyl:
Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!
Poprawka zmierza do tego, aby rejestr europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej został poszerzony o informację dodatkową i żeby ta informacja dodatkowa zawierała wykaz europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej, które funkcjonują poza granicami naszego kraju, a których członkami są polskie samorządy bądź podmioty publiczne. Chodzi o to, aby informacje o tym, jakie europejskie ugrupowania współpracy terytorialnej są w Polsce i do jakich przystąpiliśmy poza granicami kraju były w jednym miejscu, żeby to był dokument, który nosi znamiona rejestru informacji. Chodzi o to, aby stosowanie art. 13 rozporządzenia nr 10/82 Komisji Europejskiej, które mówi o możliwości delegalizacji ugrupowania w przypadku, gdy naruszało ono, ogólnie mówiąc, regulacje prawne, było możliwe. Dlatego ja wnioskuję o to, aby te informacje były w jednym miejscu, aby ten dokument umożliwiał monitoring tych ugrupowań.
Przewodniczący Leon Kieres:
Dziękuję panu senatorowi.
Proszę, pan minister Hetman.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Krzysztof Hetman:
Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.
Jeśli chodzi o rejestr, to w sposób oczywisty wydawanie zgód przez ministra właściwego do spraw zagranicznych będzie się wiązało z tym, że minister spraw zagranicznych będzie miał wykaz tych podmiotów polskich, które przystąpiły do europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej zarejestrowanego poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Z samego faktu, że ktoś miałby się znajdować w rejestrze, jeszcze nie wynika monitoring tego, co się dzieje z danym ugrupowaniem, jeśli chodzi o jego funkcjonowanie. Dlatego w art. 14 przedmiotowej ustawy jest odpowiednia norma prawna nakładająca na te instytucje, na te podmioty z terenu Rzeczypospolitej Polskiej, które przystępują do europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej zarejestrowanego poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej - przypomnę, po wcześniejszej zgodzie ministra spraw zagranicznych - obowiązek informowania o rejestracji, o konwencji, opublikowaniu statutu tego ugrupowania poza granicami kraju. Minister spraw zagranicznych będzie miał więc pełną informację na ten temat. To informowanie, wynikające z art. 14 ustawy, spowoduje, że minister spraw zagranicznych będzie miał pełną informację i pełną kontrolę nad tym, co się dzieje, i nad tym, w jakim zakresie mają działać te groupingi, zarejestrowane poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach których funkcjonują polskie podmioty. A na pewno lepszym systemem monitorowania tego nie będzie rejestr utworzony po to, abyśmy mogli zapisać te ugrupowania, które chcą zarejestrować się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Leon Kieres:
Ministerstwo Spraw Zagranicznych popiera tę poprawkę?
(Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Polityki Zagranicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Jarosław Spyra: Tak.)
Otwieram dyskusję. A skoro nie ma chętnych do głosu, dyskusję zamykam.
Kto jest za przyjęciem poprawki mniejszości połączonych komisji do art. 7 ust. 1? (8)
Kto jest przeciw? (9)
Kto się wstrzymał od głosu? (1)
Dziękuję.
Poprawka została odrzucona.
Nad poprawką czwartą głosowaliśmy łącznie z poprawką pierwszą i nie została ona poparta przez komisję.
Poprawka piąta, poprawka większości. W art. 8 ust. 1 po wyrazie "ugrupowanie" dodaje się wyrazy: "mające siedzibę statutową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej".
Proszę, pan minister Hetman.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Krzysztof Hetman:
Zgadzamy się z tą poprawką.
Przewodniczący Leon Kieres:
Dziękuję.
Otwieram dyskusję. Nie ma chętnych? To zamykam dyskusję.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (17)
Kto się wstrzymał od głosu? (0)
Kto jest przeciw? (0)
Dziękuję bardzo.
Poprawka została przyjęta.
Poprawka mniejszości dotycząca art. 9 ust. 2 pkt 2.
Bardzo proszę pana senatora Ortyla o zabranie głosu.
Senator Władysław Ortyl:
Poprawka zmierza do tego, aby określić, jakim dokumentem przyjmowany jest statut ugrupowania. W pierwotnym brzmieniu i przedłożeniu rządowym jest zapis mówiący, że to są uchwały i decyzje. W myśl tego, co jest napisane w rozporządzeniu nr 1082
§18, przepraszam, §23, statut jest przyjmowany jednomyślnie przez potencjalnych członków ugrupowania. Należy więc wnosić, że jest to uchwała, a nie odrębna decyzja każdego członka.Przewodniczący Leon Kieres:
Dziękuję bardzo.
Proszę, pan minister Hetman.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Krzysztof Hetman:
Dziękuję bardzo.
Będziemy mieli do czynienia z podmiotami różnego rodzaju. To są jednostki samorządu terytorialnego, które w sposób oczywisty będą podejmowały uchwały, ale mogą to być też podmioty prawa publicznego, które mają wewnętrzne regulacje co do podejmowania tego typu decyzji, mogą to robić albo w formie uchwały, albo w formie decyzji. Dlatego nie chcielibyśmy ingerować tą ustawą w regulacje wewnętrzne tych podmiotów, które określają, w jakiej formie powinna zapaść decyzja.
A ten artykuł, na który powołuje się pan senator Ortyl, mówi o jednogłośnym podjęciu decyzji, nie wskazuje się tam, czy to jest forma uchwały czy decyzji. Powinniśmy to pozostawić podmiotowi, który będzie chciał przystąpić do europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej poprzez przyjęcie statutu tegoż ugrupowania.
Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Leon Kieres:
Czy ktoś chciałby zabrać głos w dyskusji?
Jeszcze pan senator Ortyl, proszę.
Senator Władysław Ortyl:
Chcę podkreślić, że decyzję bądź uchwałę, w takim rozumieniu, o którym mówił pan minister, stosuje się do decyzji o przystąpieniu do ugrupowania. Przystępować mogą zarówno samorządy, jak i podmioty prawa publicznego.
A jeśli chodzi o przyjęcie samego statutu, to odbywa się to na takim spotkaniu in gremio, czyli jak gdyby na parazgromadzeniu potencjalnych uczestników. Tam już zapada uchwała, a nie żadna decyzja, tak że to są dwie różne rzeczy.
Przewodniczący Leon Kieres:
Słucham pana ministra.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Krzysztof Hetman:
Podtrzymuję stanowisko rządu. Uważamy, że powinniśmy pozostawić dowolność co do semantyki, co do podjęcia decyzji czy też uchwały przez przyszłe podmioty europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej. Przypomnę, że w przypadku statutu może się również zdarzyć, że to nie będzie tak, że wszyscy się zbiorą w jednym miejscu, tylko wyrażą w formie decyzji bądź uchwały zgodę na taką treść statutu, ale każdy to zrobi oddzielnie.
Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Leon Kieres:
Była o tym mowa.
Bardzo proszę, pan senator Cimoszewicz.
Senator Włodzimierz Cimoszewicz:
Chciałbym zadać pytanie, żeby lepiej zrozumieć ten problem. Czy w tym przepisie chodzi o zajmowanie przez poszczególnych członków takiego ugrupowania stanowiska co do przyjęcia konwencji statutu, czy też chodzi o zbiorowe rozstrzygnięcie o przyjęciu konwencji i statutu przez wszystkich uczestników tego ugrupowania?
W pierwszym przypadku, w moim przekonaniu, rzeczywiście słuszne byłoby stanowisko rządu, rozmaite mogą być procedury wewnętrzne uczestników.
(Przewodniczący Leon Kieres: Senatora Ortyla oczywiście, tak.)
A w drugim przypadku, jeżeli chodzi o wspólne rozstrzygnięcia co do kondycji statutu, to jest to forma uchwały, niezależnie od procedury.
Przewodniczący Leon Kieres:
Bardzo proszę pana ministra Hetmana o zabranie głosu.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Krzysztof Hetman:
Chciałbym zwrócić uwagę, że jest to przyjęcie stanowiska w stosunku do dokumentu, jakim jest statut.
Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Leon Kieres:
Wskazywałem na ostatnim posiedzeniu podobną procedurę przyjmowania statutu związku komunalnego, gdzie nie na zebraniu ogólnym, tylko odrębnie każda z rad gmin - akurat tam są uchwały, bo to jest organ kolegialny - ma obowiązek przyjęcia własnej uchwały jednobrzmiącej z innymi uchwałami rad.
Bardzo proszę, pan senator Ortyl.
Senator Władysław Ortyl:
Jeżeli dyskutujemy o technice dojścia do tej uchwały, to fakt, że ta uchwała może być przyjęta w trybie obiegowym, nie oznacza, że członkowie tego ugrupowania muszą się znaleźć w jednym miejscu, to w dalszym ciągu jest uchwała.
Przewodniczący Leon Kieres:
Każdy z nas ma już chyba jasny pogląd na ten temat.
Kto jest za poparciem poprawki mniejszości do art. 9 ust. 2 pkt 2? (7)
Kto jest przeciw? (9)
Kto się wstrzymał od głosu? (0)
Dziękuję.
Poprawka nie została przyjęta.
Proszę państwa, musimy niestety powtórzyć głosowanie nad poprawką do art. 8 ust. 1: po wyrazie "ugrupowanie" dodaje się wyrazy "mające siedzibę statutową...", dlatego że liczba oddanych głosów była o jeden większa niż...
(Głos z sali: Nad poprawką trzecią, Panie Senatorze.)
Nad trzecią?
(Głos z sali: Tak, nad trzecią.)
Senator Czelej zwrócił mi uwagę, że liczba oddanych głosów była o jeden większa od liczby senatorów obecnych na sali.
Zarządzam reasumpcję głosowania. Jeszcze raz art. 7 ust. 1, chodzi o rejestr europejskich ugrupowań współpracy.
Kto jest za przyjęciem poprawki mniejszości? (7)
Kto jest przeciw? (8)
Kto się wstrzymał od głosu? (1)
Teraz chyba już wszystko jest w porządku.
Jeszcze raz proszę pana senatora Ortyla o zabranie głosu, tym razem chodzi o poprawkę siódmą. W art. 9 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: "minister właściwy do spraw zagranicznych rozpatruje zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, nie później niż w ciągu 21 dni od dnia jego złożenia". Istotą poprawki jest skrócenie terminu z kodeksu postępowania administracyjnego z trzydziestu do dwudziestu jeden dni.
Bardzo proszę, Panie Senatorze.
Senator Władysław Ortyl:
Dziękuję bardzo.
Pan przewodniczący przedstawił już te poprawki. Ja tylko powiem, że w skrajnym przypadku, jeśli dojdzie do takiej sytuacji - a to jest bardzo prawdopodobne - że urzędnik decydujący o terminie rejestracji uzna, że jest to sprawa bardzo skomplikowana, to będzie mógł skorzystać z dwumiesięcznego terminu dokonania aktu rejestracji. Taki termin nam...
Przewodniczący Leon Kieres:
Panie Senatorze, czy możemy na chwilę przerwać?
(Senator Władysław Ortyl: Tak.)
Pana senatora Zarembę proszę o...
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Tak, tak.
Panie Senatorze, łaskawie proszę o powtórzenie argumentacji.
Senator Władysław Ortyl:
Pan przewodniczący w wystarczający sposób przedstawił istotę poprawki. Ja tylko dodam, że w skrajnym przypadku, gdy urzędnik uzna, że sprawa, którą się zajmuje, ma charakter skomplikowany, trudny i złożony, może wydłużyć ten termin do 60 dni. Fakt, że ustawa jest nowa, cztery ministerstwa, prawda, i jeszcze fakt, że urzędnik będzie miał dużo obaw, to wszystko może grozić dwumiesięcznym terminem rejestracji.
Przewodniczący Leon Kieres:
Pan minister Hetman, bardzo proszę.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Krzysztof Hetman:
Przyznam szczerze, że takiego zagrożenia tutaj nie widzimy ze względu na to, że to jest bardzo prosta i techniczna sprawa. Jeśli ktoś w formie decyzji administracyjnej ministra spraw zagranicznych otrzymuje zgodę na zarejestrowanie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej, to zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego kwestia zarejestrowania powinna zostać załatwiona w przeciągu miesiąca. I nie sądzę, żeby to była sprawa skomplikowana dla jakiegokolwiek urzędnika, bo on już nie rozstrzyga kwestii merytorycznych, tylko wykonuje niejako decyzje ministra spraw zagranicznych w sposób techniczny. Myślę, że wprowadzenie takiego ugrupowania do rejestru to jest na tyle techniczna sprawa, że miesiąc na wykonanie takiej czynności wynikający z k.p.a. to i tak jest nadto.
Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Leon Kieres:
Dziękuję.
Proszę, pan senator Ortyl.
Senator Władysław Ortyl:
Zgadzam się z argumentacją pana ministra. Miesiąc to nadto, 20 dni jest najbardziej optymalne.
Przewodniczący Leon Kieres:
Dziękuję.
Kto jest za przyjęciem poprawki mniejszości? (7)
Kto jest przeciw? (8)
Kto się wstrzymał od głosu? (1)
Dziękuję bardzo.
Przechodzimy do poprawki ósmej. To jest poprawka obydwu komisji. Chodzi o doprecyzowanie w art. 12 ust. 1 pkt. 2 i 3. Mianowicie, przypominam państwu, że statut ugrupowania określa zasady likwidacji ugrupowania w przypadku działalności - dotychczasowa treść - "o której mowa w art. 20 ust. 1". Art. 20 ust. 1 z kolei odsyła do rozporządzenia Unii Europejskiej nr 1082 z 2006 r. W związku z tym po prostu dokładnie napiszemy, o co chodzi. Chodzi o określenie przez statut ugrupowania zasad likwidacji ugrupowania w przypadku wykreślenia ugrupowania mającego siedzibę statutową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z rejestru ze względu na prowadzenie przez ugrupowanie działalności, o której mowa w art. 13 rozporządzenia. To samo dotyczy pktu 3, nie w sytuacji, o której mowa w art. 20 ust. 3, tylko w przypadku wykreślenia ugrupowania z rejestru z przyczyn określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia.
Czy pan minister Hetman chce zabrać głos?
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Krzysztof Hetman:
My zgadzamy się z tą poprawką.
Przewodniczący Leon Kieres:
Dziękuję.
Ona ma charakter redakcyjny.
Czy ktoś chce zabrać głos? Nie.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za przyjęciem poprawki? (17)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał od głosu? (0)
Dziękuję.
Poprawka została przyjęta.
Nad poprawkami dziewiątą i dziesiątą należy głosować łącznie.
Skreślenie w art. 12 ust. 2, który mówi: "Konwencja i statut ugrupowania oraz ich zmiany podlegają ogłoszeniu w «Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej Monitor Polski». Ogłoszenia dokonuje minister właściwy do spraw zagranicznych." To skreślenie skutkuje propozycją dodania po art. 12 nowego art. 12a, innymi słowy, art. 12a przejąłby treść z ust. 2 art. 12, dlatego że w obecnym art. 12 dwie różne sprawy są regulowane w jednej jednostce redakcyjnej. Tymczasem art. 12 będzie mówił o statucie ugrupowania określającym zasady likwidacji, a art. 12a o ogłaszaniu konwencji i statutu ugrupowania oraz ich zmianach, co jest zupełnie inną materią. A więc z punktu widzenia zasad techniki legislacyjnej zmiana ma tylko charakter porządkujący.
Proszę, Panie Ministrze.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Krzysztof Hetman:
Absolutnie zgadzamy się z tymi poprawkami.
Przewodniczący Leon Kieres:
Dziękuję bardzo.
Ktoś z państwa chce zabrać głos? Nie.
Kto jest za przyjęciem poprawki? (17)
Kto jest przeciw? (0)
Dziękuję.
Jednogłośnie.
Rozumiem, że nikt się nie wstrzymał.
Poprawka jedenasta, poprawka połączonych komisji, ma charakter wyłącznie legislacyjny. W art. 13 wyraz "oraz" zastępuje się wyrazem "lub". Wystąpienie członka z ugrupowania lub - a nie: oraz - rozwiązanie ugrupowania w wyniku uchwały jego członków zgłasza do rejestru dyrektor ugrupowania.
Czy pan minister popiera tę poprawkę?
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Krzysztof Hetman:
Oczywiście popieram.
Przewodniczący Leon Kieres:
Czy ktoś jest przeciw? W dyskusji oczywiście. Nikt.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za przyjęciem poprawki? (16)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał? (0)
Dziękuję.
Pan senator Cimoszewicz wyszedł, dlatego jest szesnaście głosów za.
Dziękuję bardzo.
I dwie ostatnie poprawki. Poprawki dwunasta i trzynasta muszą być rozważane łącznie, chociaż trzeba nad nimi głosować odrębnie. Przyjęcie poprawki dwunastej wyklucza głosowanie nad poprawką trzynastą.
Poprawka dwunasta dotyczy dodania po art. 15 nowego artykułu 15a.
Bardzo proszę pana senatora Ortyla o zabranie głosu.
Senator Władysław Ortyl:
Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!
W imieniu mniejszości, czyli moim i pana senatora Paszkowskiego, wycofujemy poprawkę dwunastą, dlatego że poprawka trzynasta zgłoszona przez pana senatora Dajczaka jest poprawką bardziej precyzyjną i lepiej oddającą istotę tego, co chcemy zmienić.
Przewodniczący Leon Kieres:
Bardzo dziękuję.
Poprawkę piętnastą wycofujemy na wniosek...
(Głos z sali: Dwunastą.)
Poprawkę dwunastą, dodanie nowego art. 15a, wycofujemy na wniosek wnioskodawców. Przechodzimy do poprawki trzynastej. W tej poprawce też się dodaje nowy art. 15a.
Czy senator Dajczak jest obecny?
Senator Władysław Dajczak:
Panie Przewodniczący, pan senator Ortyl właściwie powiedział, o co chodzi. Mimo odpowiednich zapisów w przepisach o stowarzyszeniach uważamy, że precyzyjny zapis o kierunku wykorzystania zysku powinien się znaleźć w tej właśnie ustawie.
Przewodniczący Leon Kieres:
Art. 15a: "Osiągnięty zysk z działalności gospodarczej ugrupowanie przeznacza na cele związane z zadaniami statutowymi. Stosowne zapisy dotyczące prowadzonej przez ugrupowanie działalności gospodarczej reguluje statut ugrupowania".
Bardzo proszę pana ministra Hetmana o zabranie głosu.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Krzysztof Hetman:
Dziękuję bardzo.
Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!
Generalnie rzecz biorąc, my stoimy cały czas na tym samym stanowisku. Nie chcielibyśmy już od razu w ustawie zwracać szczególnej uwagi, że europejskie ugrupowania współpracy terytorialnej mają na celu prowadzenie działalności gospodarczej. Ja przypomnę, że na poziomie Unii Europejskiej organizm do prowadzenia takiej działalności gospodarczej jest regulowany ustawą o europejskich zgrupowaniach interesu gospodarczego. I to jest całkowicie rozdzielone. Pomysł związany z europejskimi ugrupowaniami współpracy terytorialnej, nad którymi dzisiaj dyskutujemy, sprowadza się do tego, aby przenieść na wyższy poziom współpracę transgraniczną, międzynarodową, transnarodową w ramach trzeciego celu Polityki Spójności, jaką jest europejska współpraca terytorialna. Europejska współpraca terytorialna jest prowadzona w oparciu o określone środki europejskiego funduszu rozwoju regionalnego. Europejskie ugrupowania współpracy terytorialnej mają pomóc w realizowaniu projektów z wkładem wspólnotowym. W przypadku tych projektów nie ma możliwości prowadzenia działalności gospodarczej i osiągania jakiegokolwiek zysku. Oczywiście mogą być tworzone europejskie ugrupowania współpracy terytorialnej, które będą działały bez wkładu wspólnotowego, ale zawężamy ich działalność do art. 6 rozporządzenia o Europejskim Funduszu Rozwoju Regionalnego i zawężamy je wyłącznie do tego trzeciego celu Polityki Spójności, jakim jest europejska współpraca terytorialna. Dlatego też regulowanie w tej ustawie kwestii związanej z zyskiem osiąganym z działalności gospodarczej wydaje się nie do końca właściwe, tym bardziej - na co zwrócił uwagę pan senator Dajczak - że jest to regulowane w przepisach o stowarzyszeniach, a przypomnę, że w art. 3 przedmiotowej ustawy odwołujemy się do nich w przypadkach nieuregulowanych w rozporządzeniu nr 1082 i w przedmiotowej ustawie.
Mogą się zdarzyć jeszcze inne problemy. Wszyscy państwo podkreślali, że jest to innowacyjne przedsięwzięcie, nie wiadomo, jaka wystąpi problematyka związana z działalnością europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej, dlatego jest to odwołanie do przepisu o stowarzyszeniach. Jeśli byśmy dzisiaj się odwoływali do działalności gospodarczej, trzeba byłoby się jednocześnie zastanawiać, jakie mogą być kolejne sprawy, które trzeba będzie uregulować.
Z prawnego punktu widzenia bardziej przejrzyste będzie odwołanie się do prawa o stowarzyszeniach, a przypomnę, że tam art. 34 bardzo jasno reguluje, że zysk osiągnięty z prowadzonej działalności gospodarczej musi być przekazany na cele statutowe.
Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Leon Kieres:
Dziękuję.
Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za przyjęciem poprawki pana senatora Dajczaka? (7)
Kto jest przeciw? (9)
Dziękuję.
Nikt się nie wstrzymał od głosu.
Poprawka nie została przyjęta.
Teraz podejmujemy uchwałę generalną... Nie, już nie podejmujemy.
Sprawozdawcą będzie pan senator Ortyl.
Senator Władysław Ortyl:
Chciałbym podtrzymać wnioski mniejszości.
Przewodniczący Leon Kieres:
Dobrze. Będzie pan również sprawozdawcą mniejszości.
Czy pan senator Dajczak podtrzymuje swoją poprawkę? Czy pan senator Ortyl będzie...
(Senator Władysław Ortyl: Łącznie.)
Łącznie. Pan senator Ortyl będzie reprezentował mniejszość na posiedzeniu plenarnym. Kto będzie sprawozdawcą połączonych komisji? Kto na ochotnika?
(Senator Stanisław Jurcewicz: Ja byłem dotąd, więc mogę być nadal.)
Tak, senator Jurcewicz, oczywiście. Pan przewodniczący Jurcewicz będzie nadal sprawozdawcą. Czy ktoś jest przeciw? Nie.
Dziękuję państwu i zaproszonym gościom.
Zamykam posiedzenie połączonych komisji.
(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 33)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.