Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (114) ze wspólnego posiedzenia
Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (11.)
oraz Komisji Ustawodawczej (18.)
w dniu 5 lutego 2008 r.
Porządek obrad:
1. Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy - Prawo o notariacie (druk senacki nr 46).
(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 32)
(Posiedzeniu przewodniczą przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Mariusz Witczak oraz przewodniczący Komisji Ustawodawczej Krzysztof Kwiatkowski)
Przewodniczący Mariusz Witczak:
Witam państwa serdecznie.
Rozpoczynamy wspólne posiedzenie dwóch komisji.
Jest to jedenaste posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz osiemnaste posiedzenie Komisji Ustawodawczej. Dzisiaj będziemy się zajmować kodeksem cywilnym, a konkretnie prawem o notariacie.
Bardzo serdecznie witam pana ministra Wronę, przedstawiciela Ministerstwa Sprawiedliwości. Witam pozostałych zaproszonych gości.
Proszę pana przewodniczącego Kwiatkowskiego o dalsze poprowadzenie posiedzenia komisji, już w sprawach merytorycznych.
Bardzo proszę, Panie Przewodniczący.
(Przewodnictwo obrad obejmuje przewodniczący Komisji Ustawodawczej Krzysztof Kwiatkowski)
Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:
Dzień dobry państwu, witam bardzo serdecznie.
Porządek posiedzenia, tak jak powiedział pan przewodniczący, obejmuje pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy - Prawo o notariacie, zawartego w druku nr 46. Jest to inicjatywa Komisji Ustawodawczej, mająca na celu wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
Bardzo proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o wprowadzenie do tematu.
Proszę bardzo.
Zastępca Dyrektora Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Szanowni Państwo, projektowana ustawa o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy - Prawo o notariacie ma na celu realizację wyroku z dnia 15 marca 2005 r., w którym Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że art. 179 ustawy - Kodeks cywilny jest niezgodny z konstytucją. Mimo że Trybunał Konstytucyjny odsunął w czasie wejście tego orzeczenia, to ustawodawca nie zdążył wykonać wyroku, co spowodowało, że art. 179 został usunięty z systemu prawnego.
W projektowanej ustawie, ze względu na technikę legislacyjną, proponuje się dodanie art. 1791, który de facto przywraca treść art. 179 sprzed zmiany w 2003 r. Wprowadza się zasadę, iż właściciel może się wyzbyć własności nieruchomości przez zrzeczenie się jej. Ale do tego zrzeczenia wymagana jest zgoda starosty, wykonującego zadanie w ramach zadań z zakresu administracji rządowej. Nieruchomość, której właściciel się zrzekł, staje się własnością Skarbu Państwa.
Zmiana w ustawie - Prawo o notariacie jest konsekwencją przedstawionej koncepcji, w dotychczasowym brzmieniu tej ustawy odpowiada obowiązkom nałożonym na notariusza w przypadku, gdy właściciel zrzekł się własności nieruchomości na rzecz gminy. Zmiana w tej ustawie jest więc po prostu konsekwencją zmiany w kodeksie cywilnym. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:
Dziękuję bardzo.
Teraz oddam głos przedstawicielom Ministerstwa Sprawiedliwości.
Głos zabierze pan minister Zbigniew Wrona czy ktoś inny?
Proszę bardzo.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Zbigniew Wrona:
Dziękuję bardzo.
Mam mówić z miejsca czy...
(Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski: Jak panu wygodniej.)
Myślę, że z miejsca.
Wysoka Komisjo!
Minister Sprawiedliwości zdecydowanie popiera ten projekt. Rzeczywiście stanowi on realizację orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
Jak się wydaje, najbardziej właściwą formą jest powierzenie wspomnianych kompetencji staroście. Cała sprawa trafiła do Trybunału, ponieważ gminy były zobowiązane do przyjmowania własności nawet wtedy, gdy tego nie chciały. A przecież, jak głosi stara maksyma, własność zobowiązuje, bo własność to nie tylko prawa, to również obowiązki. Ze względu na całkowitą jednostronność dotychczasowych przepisów, niezabezpieczających interesów gmin czy, szerzej rzecz ujmując, podmiotów publicznych - one nie powinny być zobowiązane do przyjmowania własności, pomimo niewyrażenia na to przyjęcie zgody - w pełni uzasadnione są i orzeczenie Trybunału, i nowelizacja. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:
Dziękuję bardzo.
Ja chciałbym jeszcze przekazać państwu informację, że do komisji wpłynęły dwie opinie: opinia Ministerstwa Sprawiedliwości, pan minister przed chwilą ją przedstawił, oraz opinia Krajowej Rady Notarialnej. Rada, zgodnie z opinią dotyczącą projektu ustawy w zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy - Prawo o notariacie, także popiera zaproponowane zmiany.
Czy ktoś z pań i panów senatorów, członków połączonych komisji, chce zabrać głos w sprawie tego punktu?
Jeżeli nie, to proponuję, po rozpatrzeniu projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy - Prawo o notariacie, przyjęcie propozycji zawartej w druku nr 46 bez poprawek.
Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem projektu ustawy? Proszę podnieść rękę. (15)
Kto jest przeciw? Nikt.
Kto się wstrzymał od głosu? Nikt.
Teraz musimy wyznaczyć sprawozdawcę ze wspólnego posiedzenia połączonych komisji.
Czy ktoś z pań i panów senatorów zgłosiłby się do pełnienia obowiązków senatora sprawozdawcy tego projektu?
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Pan senator Paszkowski. Oczywiście musimy to przyjąć w głosowaniu.
Kto jest za powołaniem na senatora sprawozdawcę...?
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Nie musimy? Przepraszam.
Jest już więc wyznaczony senator sprawozdawca, tym samym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia.
Chciałbym bardzo gorąco podziękować panu ministrowi i przedstawicielom Ministerstwa Sprawiedliwości za uczestnictwo w posiedzeniu komisji. Dziękuję państwu bardzo.
Zamykam posiedzenie komisji.
(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 39)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.