Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (857) z 47. posiedzenia

Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich

w dniu 21 kwietnia 2009 r.

Porządek obrad:

1. Opinia komisji o projekcie zarządzenia marszałka Senatu zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Senatu.

2. Sprawy różne.

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 02)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zbigniew Szaleniec)

Przewodniczący Zbigniew Szaleniec:

Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Przedmiotem naszych obrad jest zaopiniowanie projektu nowelizacji statutu Kancelarii Senatu wraz z uzasadnieniem.

My ten temat już omawialiśmy w naszym gronie. Daliśmy sobie odrobinę czasu, żeby przeanalizować jeszcze tę kwestię wewnętrznie, jak również z osobami, które współdecydują. Ja jeszcze konsultowałem tę sprawę z panem marszałkiem Senatu, choć byłem przekonany, że propozycje pani minister były uzgodnione z marszałkiem, ale chciałem usłyszeć również jego zdanie. To zdanie potwierdza opinię pani minister, że temat jest dopracowany wewnętrznie, że nie wymaga żadnych dodatkowych środków finansowych, że wręcz lepiej wykorzystywać będzie to zaplecze, które współpracuje z panem marszałkiem Senatu. Będzie do dyspozycji wszystkich bardziej niż dotychczas. Taka była argumentacja pana marszałka i mnie to całkowicie przekonało. Nie mam zastrzeżeń w tej kwestii, a przypomnę, że chodzi o to, aby wprowadzić w Kancelarii następujące zmiany: podzielić Biuro Informacji i Dokumentacji na Biuro Analiz i Dokumentacji oraz Biuro Komunikacji Społecznej, a także uchylić przepisy dotyczące zastępcy szefa Kancelarii Senatu.

Otwieram dyskusję.

Czy panowie senatorowie chcą w tej sprawie zabrać głos?

Senator Stanisław Piotrowicz:

Myślę, że właściwie wszystko, co należało na ten temat powiedzieć, powiedzieliśmy podczas poprzedniego posiedzenia. Tak że nowe refleksje nie rodzą się dzisiaj.

Przewodniczący Zbigniew Szaleniec:

Panie Senatorze, otworzyliśmy już dyskusję na temat zmian w statucie Kancelarii Senatu. Czy pan senator ma jakieś uwagi, spostrzeżenia? Ja jeszcze raz powtórzę, że skonsultowałem sprawę otwarcia dodatkowego biura i z marszałkiem Senatu, i z przedstawicielami klubów, no i te wątpliwości, które ewentualnie pojawiały się wcześniej, zostały rozwiane, przynajmniej w moim przypadku. Jeżeli są jakieś inne głosy, to proszę o nie. Panowie senatorowie nie chcą zabierać głosu, tak?

Pan senator jednak tak, proszę.

Senator Zbigniew Meres:

Ja tylko chciałbym powiedzieć, że absolutnie popieram te zmiany i uważam, że logika wskazuje, żeby taki krok został uczyniony. Dziękuję bardzo.

Senator Mieczysław Augustyn:

Mam takie pismo pana senatora Niewiarowskiego, w którym informuje on - nie będę streszczał - że powołując się na zasady budowania struktur organizacyjnych, konkretnie zasadę zachowania proporcji, zasadę stabilności, zasady prostoty, przejrzystości i jednoznaczności, dokonał analizy i z tej analizy mu akurat wynikało, że te zmiany nie będą korzystne. Prosił, żebym przekazał na posiedzeniu komisji to jego zdanie.

(Głos z sali: Te zmiany?)

Tak, te zmiany.

Przewodniczący Zbigniew Szaleniec:

Czy pan senator chce zabrać głos też w swoim imieniu? Bo to rozumiem, że to w imieniu pana senatora Niewiarowskiego...

Senator Mieczysław Augustyn:

Obiecałem, że to przedstawię. Przyznaję szczerze, że warte zakomunikowania przeze mnie, jako sekretarza prezydium klubu, jest stanowisko tego gremium. Mnie co prawda nie było w tej części, na której to było omawiane, ale zostało to potwierdzone przed chwilą przez przewodniczącego, że opinia była negatywna.

Przewodniczący Zbigniew Szaleniec:

Ja tylko dodam, że rozmawiałem z panem marszałkiem na ten temat, dodatkowo uzasadniał - jeszcze raz powtórzę - przekonywał, że nie wiąże się to z żadnymi dodatkowymi wydatkami, a wręcz poprawi wykorzystanie zaplecza dotychczas funkcjonującego wokół pana marszałka. To stanowisko przedstawił wobec przewodniczącego naszego klubu i pan przewodniczący uznał jego racje i przychyla się do tego, abyśmy wydali pozytywną opinię.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Senator Mieczysław Augustyn:

Damy sprostowanie. Cytuję - nie byłem na tej części prezydium, więc pytałem - "stanowisko jest negatywne, ale decyduje opinia marszałka". Tak brzmi dokładnie to stanowisko.

Przewodniczący Zbigniew Szaleniec:

Pani Minister, proszę jeszcze w takim razie o parę pani spostrzeżeń. Ja przede wszystkim chciałbym bardzo podziękować za ten materiał, który, myślę, że jeżeli nawet nie na dzisiejszym posiedzeniu, to przyda nam się w przyszłości. Owszem, on pewno jest do odszukania w Internecie, ale dobrze, jak go mamy przed sobą. Możemy ten materiał przeanalizować, on będzie zapewne nam pomocny przy następnych jakichś ewentualnych zmianach - chociaż oby nie - jak również przy analizowaniu spraw budżetowych. Wtedy będziemy mieli pewien pogląd, jak funkcjonuje cała kancelaria. Tak że ja się z tego materiału bardzo cieszę i dziękuję pani minister za to, że nam go przygotowała i wszyscy członkowie komisji go posiadają. Myślę, że ten materiał nam się przyda w przyszłości.

Pan senator Stanisław Piotrowicz, bardzo proszę.

Senator Stanisław Piotrowicz:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Ja mam tylko jedno pytanie do pani minister, ono już się pojawiało poprzednio. Chodzi mianowicie o taką sprawę, że będzie dział prasowy i będzie stanowisko do obsługi prasowej. Jaki będzie zakres ich kompetencji? Czy nie może tych funkcji pełnić dział prasowy?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, tak, bo w strukturze gabinetu...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, ja wiem, dlatego proszę jeszcze tylko o króciutkie przypomnienie tego, bo nie bardzo uzasadnienie to wyjaśnia.

Przewodniczący Zbigniew Szaleniec:

Bardzo proszę, Pani Minister.

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

Ja tłumaczyłam, że jedyną osobą, z racji funkcji personalnej, w zakresie wykonywania obowiązków czy zadań i kompetencji parlamentarnych, ale też i publicznych, i państwowych, będzie marszałek Senatu, albo zastępujący go w tych funkcjach wicemarszałek, obsługiwany zapleczem, jakby zespołem osób. Ale jedna z tych osób, dzisiejszy wicedyrektor, będzie pełnił tę funkcję, będzie tę funkcję pełnił tak, jak do tej pory ją pełnił, obsługując marszałka w tej właśnie formule. Wszyscy pozostali senatorowie, organy Senatu, Senat w całości, będą obsługiwani przez dział kontaktów z mediami, kontaktów prasowych - to trochę inaczej się nazywa - w ten sposób, abyśmy w większym stopniu zadośćuczynili wielokrotnie zgłaszanym od kilku lat sugestiom senatorów, że brakuje im wzmocnienia kontaktów i obsługi prasowej właśnie wyłączonej jakby z tego zaplecza Gabinetu Marszałka Senatu. Tak że to tylko w ten sposób mogę wytłumaczyć.

Chcę jeszcze powiedzieć państwu senatorom kilka słów a propos materiałów. My chcemy w tym roku przygotować troszeczkę inaczej sprawozdanie z wykonania budżetu, ale też projekt budżetu na przyszły rok, bardziej zadaniowo, bo on też będzie obejmował po części prezydencję. Informację o prezydencji będziemy już mieli gotową w maju, w połowie maja, również z pewnymi planami finansowymi. Ja to państwu, komisji regulaminowej, przedstawię i wtedy ta informacja o wykonaniu budżetu za rok 2008... Jesteśmy po sprawozdaniu NIK i jest ocena pozytywna, bez żadnych zaleceń. Tak że tu wyjątkowo zasłużyliśmy na najlepszą ocenę. Przedstawię państwu te materiały w taki sposób, żeby właśnie były one pełne i dotyczyły całej Kancelarii, struktury zatrudnienia, wieku, wykształcenia, też wynagrodzeń w poszczególnych grupach. Tak że te informacje państwu w lipcu, właśnie wtedy, kiedy będziecie państwo rozpatrywali sprawozdanie dotyczące budżetu, przekażę po to, żeby też łatwiej było podejmować decyzje dotyczące budżetu na rok następny. Tak że o projekcie "Prezydencja" w połowie maja.

Ale chciałabym też państwu zapowiedzieć, że będę też państwa - to też się będzie wiązało z budżetem na następne lata - prosić o przychylność dla nowego projektu, który tak naprawdę urodził się w związku z refleksją dotyczącą dwudziestolecia demokracji w Polsce, nie tylko Senatu, a który chcielibyśmy skończyć do dwudziestopięciolecia tej demokracji. Ten projekt nazwaliśmy roboczo "Archiwum przełomu". Okazało się, że archiwa dotyczące dojścia do demokracji w 1989 r., począwszy od Komitetu Obywatelskiego przy Lechu Wałęsie, od 1988 r., nawet po rok 1990, są rozproszone w kilku miejscach. I okazało się, że największy zasób archiwalny jest w archiwum Senatu. Stąd chcielibyśmy namówić wszystkie instytucje, a jest co najmniej pięć identyfikowalnych instytucji, które mają te archiwa, żeby w sposób uporządkowany, z pewną myślą, współuczestniczyły w tym projekcie i przekazały nam swoje zasoby. Chodzi o to, żeby archiwum tego przełomu zostało skończone właśnie na dwudziestopięciolecie, bo to jest trochę pracy, żeby funkcjonowało jako archiwum wyodrębnione, państwowe archiwum Senatu. Marszałek wstępnie zaakceptował ten projekt. Chcemy także prosić senatorów z pierwszej kadencji o to, żeby przekazywali nam materiały. Wtedy jeszcze było trochę inaczej, my wtedy nie byliśmy wyodrębnionym archiwum państwowym. Ale też jest tak, że wiemy, że są senatorowie, którzy mają bogate archiwa domowe, prywatne. I jakby mogli nam dać wgląd w te archiwa, jeśliby tylko chcieli, to myślę, że ten czas przełomu byłby dobrym momentem, żeby właśnie takie prace rozpocząć i żeby zarchiwizować te wszystkie dokumenty, które dzisiaj są w kilku miejscach, i to nawet takich miejscach, których byśmy się nie spodziewali. Okazuje się, że największym miejscem po Kancelarii Senatu jest Archiwum Polskiej Akademii Nauk. To tylko ze względów personalnych. Trzecim jest Archiwum Akt Nowych itd. Dopracujemy ten projekt i będziemy prosili państwa o jego zaopiniowanie i o decyzję, żeby w nim uczestniczyć jako w dorobku naszych instytucji, naszego państwa. Dziękuję.

Przewodniczący Zbigniew Szaleniec:

Dziękuję bardzo.

Myślę, że to znakomity pomysł, taki czyn pozytywny z okazji dwudziestolecia Senatu. Rzeczywiście myślę, że już jest najwyższy czas, żeby pewne rzeczy przejąć czy pozyskać, bo pamięć zawodzi i potem byłoby to nie do odzyskania. Tak że bardzo, bardzo się cieszę.

Proszę bardzo. Pan senator chce jeszcze zabrać głos.

Senator Mieczysław Augustyn:

Pani Dyrektor, myślę, że świadomość możliwości korzystania z pomocy w kontaktach z mediami wśród senatorów jest bardzo niewielka. Jestem przekonany, że z znaleźlibyśmy senatorów, którzy by byli zdziwieni, że coś takiego istnieje. Dlatego jest to dobry moment, jeśli się zdecydujemy na tę zmianę, żeby Wysokiej Izbie pokazać sens tego przedsięwzięcia, pokazać korzyść, która z tego wynika dla każdego senatora.

Jak to zrobić? Wydaje mi się, że dobrze by było opracować jakąś procedurę korzystania z tego biura, żeby każdy senator wiedział, w jaki sposób to robić, że ma do tego uprawnienia i rozpropagować to. Bo wiele rzeczy się dzieje, senatorowie podejmują wiele inicjatyw, jestem przekonany, że byliby zainteresowani tym, żeby to rozpropagować. Dobrze by to zrobiło naszej Izbie jako całości i to wsparcie byłoby potrzebne, więc pozwolę sobie, Panie Przewodniczący, o to wnosić.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No właśnie. Ale dobrze, że plan był uwidoczniony i chodzi o to, żeby każdy senator to miał. Dziękuję.

Przewodniczący Zbigniew Szaleniec:

Myślę, że bardzo, bardzo cenna inicjatywa i cenny wniosek, żeby poinformować o takich możliwościach i rozpropagować je. Tak że nawet nie przegłosujemy tego wniosku, bo on jest oczywisty, pani minister go przyjmuje, tak że uznaję go za przyjęty.

Czy jeszcze ktoś z panów senatorów chciałby zabrać głos? Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi? Nie.

Proponuję więc przegłosować, zaopiniować pozytywnie nowelizację statutu Kancelarii Senatu, która wprowadza podział Biura Informacji i Dokumentacji na Biuro Analiz i Dokumentacji oraz Biuro Komunikacji Społecznej, a także uchyla przepisy dotyczące zastępcy szefa Kancelarii Senatu.

Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem tej nowelizacji? (5)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Dziękuję. Pozytywnie zaopiniowaliśmy tę nowelizację.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak.

Wiem, że pani minister zawsze z wielką troską podchodzi do budżetu, i mam nadzieję, że wszystkie wysiłki i nawet pewne koszty, jeżeli one się pojawią, związane z wyposażeniem, będą służyć lepszemu funkcjonowaniu Senatu. Jestem o tym przekonany.

Pani Minister, bardzo serdecznie dziękuję. Oczywiście proszę zostać jeszcze z nami. Ja mam jeszcze kilka spraw organizacyjnych.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Chciałbym poinformować panów senatorów, zwłaszcza tych, którzy w tym nie uczestniczyli, senatora Andrzejewskiego, że dokonaliśmy analizy oświadczeń majątkowych wszystkich senatorów na bazie tych materiałów, które były dostępne, sformułowaliśmy pismo do pana marszałka na temat szczególnie często powtarzających się uchybień w oświadczeniach majątkowych. Kontrola nie wykazała przypadków, które są niezgodne z ustawą o wypełnianiu mandatu posła i senatora, czyli udziału w określonych spółkach itd., które by powodowały, że ktoś byłby zagrożony wręcz utratą mandatu. Pojawiały się jednak różnego rodzaju drobne uchybienia, wskazaliśmy je, one są załączone do tego pisma, nawet wymienione indywidualnie, tak że każdy senator, który będzie chciał poznać swoje uchybienia, będzie mógł tego dokonać.

Chciałbym zaproponować komisji, i mam nadzieję, że na to się zgodzi, abyśmy wysłali pismo okólne do wszystkich senatorów, przypominające o zasadach wypełniania druków oświadczeń majątkowych, bo akurat jesteśmy w tym momencie. Ja może nie będę tego czytał, ale w tym piśmie wykazałem również te wszystkie uchybienia, które powtarzały się u tych senatorów, u których wykryliśmy błędy, po to, żeby w przyszłości tych błędów nie powtarzali. Mam nadzieję, że spowoduje to, że sytuacja się poprawi, bo my i tak jesteśmy przed tym momentem, kiedy wpłyną oświadczenia, a może już wpływają. Musimy wrócić do sprawy i dokonać ponownej analizy. My się podjęliśmy tego, że będziemy indywidualnie powiadamiali, jeżeli się okaże, że występują znowu te same błędy, to wtedy już tych senatorów będziemy musieli wziąć na taką rozmowę indywidualną i te błędy im wytknąć, żeby po prostu one się już nie powtarzały.

Czy nikt z komisji nie ma zastrzeżeń do takiego sposobu załatwienia sprawy? Nie słyszę sprzeciwu.

Szanowni Państwo, chciałbym zapowiedzieć posiedzenie... Panie Senatorze, Panie Piotrze, chciałbym zapowiedzieć posiedzenie komisji przed najbliższym posiedzeniem Senatu. Będę chciał je tak zaplanować, żebyśmy mieli spokojnie czas, gdzieś dwie czy półtorej godziny, na obrady. Chciałbym poruszyć dwa bardzo ważne, ludzkie problemy, które jesteśmy zobowiązani rozwiązać. Wpłynął do nas wniosek o uchylenie immunitetu - coś na ten temat już wspominaliśmy swego czasu - jednemu z senatorów. Trzeba ten problem omówić, poprosić pana senatora na posiedzenie. Jest również drugi wniosek, który wpłynął do nas z klubu Prawa i Sprawiedliwości, o wyjaśnienie kwestii - nazwanej górnolotnie, jak sądzę, w tym przypadku - korupcji politycznej pana senatora Misiaka. Też powinniśmy się do tego się ustosunkować, wypowiedzieć się na ten temat. Pana senatora będziemy musieli też zaprosić. To dwa takie dość ważne tematy, istotne z punktu widzenia naszej komisji, więc bardzo proszę o obecność na następnym posiedzeniu. I tak przewidziałem posiedzenie komisji, żebyśmy naprawdę nie musieli się gonić czy czekać na zakończenie innych posiedzeń komisji.

Tak że tylko sygnalizuję ten temat i uważam posiedzenie za zamknięte... Chyba że są jakieś głosy.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę bardzo.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

No, nie wiemy dokładnie, kiedy jest posiedzenie Senatu.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

A o której godzinie?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Tak, tak, no właśnie mówię...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Szóstego po południu byśmy musieli zrobić posiedzenie. Tak że proszę się przygotować, że szóstego gdzieś około godziny 17.00 byśmy się spotkali i poprosili tych senatorów.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

No właśnie. Dobrze, czyli umówmy się, że szóstego o 17.00 będzie posiedzenie komisji. Tak?

(Głosy z sali: Tak.)

Tak. Dziękuję.

Zamykam posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 22)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów