Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (2209) z 196. posiedzenia

Komisji Rodziny i Polityki Społecznej

w dniu 18 maja 2011 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw (cd.) (druk senacki nr 1204, druki sejmowe nr 3870, 4084 i 4084-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 05)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Mieczysław Augustyn)

Przewodniczący Mieczysław Augustyn:

Witam na sto dziewięćdziesiątym szóstym posiedzeniu Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Teraz już warto liczyć, bo niewiele posiedzeń zostało do dwustu.

Witam bardzo serdecznie zastępcę głównego inspektora pracy, pana... Nie mogę tu odczytać.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Aha, no to bardzo serdecznie witamy wraz ze współpracownikami. Witam też przedstawicielkę Pracodawców RP, panią Wiolettę Żukowską.

Mamy do dokończenia rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Jeśli dobrze pamiętam, to część poprawek została przegłosowana, prawda? Zostały poprawki pana senatora Rulewskiego...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Aha, będzie ponowione głosowanie? Razem ze wszystkimi poprawkami? Dobrze.

W takim razie myślę, że będziemy procedować w ten sposób: będziemy pytać o zdanie Biuro Legislacyjne, Państwową Inspekcję Pracy... Czy jest ktoś z ministerstwa? Nie ma. A z Kancelarii Sejmu? Nie. Z Gabinetu Marszałka też nikogo nie ma. A z posłów? Też nikogo nie ma.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A więc najpierw pytania, a potem będziemy przystępować do głosowań. Oczywiście, jeżeli wnoszący poprawki będą chcieli jeszcze dodać parę słów uzupełnienia, to zawsze jest to możliwe.

Przystępujemy wobec tego do rozpatrzenia poprawek: pierwszej, drugiej, piątej, szóstej, siódmej, dwunastej i czternastej, bo można je przegłosować łącznie. Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie nad poprawkami trzecią i czwartą.

Proszę o zdanie Biuro Legislacyjne. Przypomnę, że podczas poprzedniego posiedzenia komisji rodziła się wątpliwość, czy te poprawki nie wychodzą poza materię ustawy, więc prosiłbym, żeby także do tego się odnosić. Bardzo proszę.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Może ja tylko króciutko omówię, o co w ogóle chodzi w tej grupie poprawek, a także w poprawce trzeciej i czwartej, ponieważ one zostaną wykluczone w przypadku przyjęcia tej pierwszej grupy poprawek; są to poprawki alternatywne.

Ta pierwsza grupa jest najszersza. Poprawki te przewidują, że główny inspektor pracy będzie powoływany na pięcioletnią kadencję, wskazują przesłanki wygaśnięcia tej kadencji, przyczyny odwołania ze stanowiska głównego inspektora pracy. Ponadto zakładają, że okręgowych inspektorów pracy i ich zastępców będzie powoływał i odwoływał, samodzielnie, bez udziału Rady Ochrony Pracy, główny inspektor pracy. Czyli będzie tak, jak ma to miejsce w aktualnie obowiązującym stanie prawnym. Wskazują też, że Rada Ochrony Pracy jest organem nadzoru także w sprawach dotyczących ochrony środowiska pracy; modyfikują w pewien sposób katalog zadań Rady Ochrony Pracy. Wprowadzają też modyfikację w zakresie obowiązków informacyjnych i sprawozdawczych Państwowej Inspekcji Pracy, wskazując tutaj, że główny inspektor pracy będzie przedstawiał Sejmowi i Radzie Ministrów - tak było obecnie - ale też Senatowi, co stanowi nowość, informacje o działalności Państwowej Inspekcji Pracy wraz z wynikającymi z tej działalności wnioskami. Ponadto będzie też przedstawiał sprawozdanie z działalności, ale już nie Sejmowi, jak obecnie ma miejsce, tylko Radzie Ochrony Pracy. Z kolei Rada Ochrony Pracy będzie je przyjmować bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby jej członków. Nieprzyjęcie takiego sprawozdania będzie stanowiło przyczynę odwołania głównego inspektora pracy. Dodano też przepis przejściowy w celu wyeliminowania wątpliwości co do tego, co będzie się działo, jeżeli główny inspektor pracy będzie powoływany na kadencję... Teraz tak nie jest, więc w celu wyeliminowania wątpliwości wprowadza się ten przepis przejściowy.

Biuro Legislacyjne podtrzymuje swoje wcześniejsze wątpliwości. Uważamy, że te poprawki są zbyt daleko idące. Wykraczają poza przedmiot nowelizacji przekazanej Senatowi przez Sejm.

Przejdę teraz do poprawki trzeciej i czwartej. Tutaj już tamtego zarzutu nie ma, ale poprawki te w pewien sposób merytorycznie zmieniają ustawę. Poprawka trzecia zmierza do tego, aby marszałek Sejmu nie był obowiązany do zasięgania opinii właściwej komisji sejmowej przy okazji powoływania i odwoływania głównego inspektora pracy. Z kolei poprawka czwarta zmierza do tego, aby marszałek Sejmu przy okazji powoływania i odwoływania głównego inspektora pracy był obowiązany do zasięgania opinii właściwych komisji sejmowych, a nie właściwej komisji sejmowej, czyli do zasięgania opinii co najmniej dwóch komisji. Te poprawki oczywiście się wykluczają, tak że...

Przewodniczący Mieczysław Augustyn:

Dziękuję bardzo.

Stanowisko głównego inspektora?

Zastępca Głównego Inspektora Pracy Marian Liwo:

W pełni podzielamy w tym zakresie pogląd przedstawicieli Biura Legislacyjnego.

Przewodniczący Mieczysław Augustyn:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy zatem...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Senator Jan Rulewski:

...Czy dobrze rozumiem. Czy szóstka jest połączona z jedynką, czy ona jest autonomiczna? Bo przecież Rada Ochrony Pracy...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Tak, są połączone, ponieważ taka jest koncepcja pana senatora. One muszą być przegłosowane łącznie.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Mieczysław Augustyn:

Jeżeli mogę zabrać głos w tej sprawie...

Już wcześniej zwracałem uwagę, że tak głęboka zmiana wymagałaby, moim zdaniem, Panie Senatorze, porządnego przedyskutowania i w Radzie Ochrony Pracy, i z partnerami społecznymi. Poza tym dzisiaj po południu wpłynęło pismo - nie wiem, czy wszyscy państwo to macie - od Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych. Oczywiście to nie musi być brane pod uwagę, ale... No i to pismo jest mniej więcej w tym duchu, że są to bardzo głębokie ingerencje w dotychczasowy system i że wymagają one namysłu. Jeśli ktoś chciałby się z tym zapoznać, to tutaj jest to pismo.

Bardzo proszę, przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (1)

Kto jest przeciwny? (5)

Stwierdzam, że poprawki pierwsza, druga, piąta, szósta, siódma, dwunasta i czternasta zostały odrzucone.

Wobec tego przystępujemy do głosowania nad poprawką trzecią. Przypomnijmy, że przyjęcie tej poprawki oznaczałoby, iż marszałek nie byłby zobowiązany do zasięgania... Dzisiaj jest tak, że musi zasięgnąć opinii jednej komisji, prawda?

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Dziękuję bardzo.

Aktualnie, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, marszałek nie musi zasięgać opinii komisji, jedynie...

(Przewodniczący Mieczysław Augustyn: To na czym polega poprawka? Wynika z niej, że dalej nie będzie musiał...)

Poprawka polega na powrocie do stanu aktualnie obowiązującego, czyli do wyeliminowania tej zmiany z ustawy nowelizującej.

Przewodniczący Mieczysław Augustyn:

Pan senator Kaleta.

Senator Piotr Kaleta:

Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

Mam zapytanie do pana senatora, bo chyba jest to bardzo istotne, jak myślę; to jest tworzenie parawanu, tak to nazwijmy, parademokratycznego. Czy w związku z tym opinia komisji będzie wiążąca dla pana marszałka?

(Głos z sali: Nie, nie.)

Wobec tego nie ma sensu, żeby pan marszałek zasięgał takiej opinii. No bo po co?

Przewodniczący Mieczysław Augustyn:

Proszę bardzo.

(Brak nagrania)

Senator Piotr Kaleta:

Panie Przewodniczący, dopowiem tylko jedną kwestię.

Jeżeli tak będziemy rozpatrywać, to... Weźmy pod uwagę, że pan marszałek, ktokolwiek nim będzie, zawsze będzie osobą z pewnego klucza politycznego. Ja zakładam, że taka opinia komisji będzie tylko i wyłącznie pewnym parawanem, czymś zupełnie niepotrzebnym, pewną przykrywką. W związku z tym uważam, że szkoda papieru, szkoda spotkań komisji...

Przewodniczący Mieczysław Augustyn:

Dziękuję bardzo.

Stanowiska są znane. Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki trzeciej? (1)

Kto jest przeciwny? (5)

Kto się wstrzymał? (0)

Wobec tego stwierdzam, że poprawki trzeciej nie przyjęliśmy.

Głosujemy nad poprawką czwartą. Ona nakłada obowiązek zasięgnięcia opinii właściwych komisji, a więc nawet więcej niż jednej.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (1)

Kto jest przeciwny? (5)

Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.

Zostało nam teraz przegłosowanie poprawki ósmej.

Proszę Biuro Legislacyjne o parę słów.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Dziękuję bardzo.

Poprawka ósma modyfikuje zasady przeprowadzania kontroli u przedsiębiorcy w taki sposób, że zawęża katalog danych, jakie powinno zawierać upoważnienie do przeprowadzania kontroli u przedsiębiorcy. Jedynymi danymi, które powinny być zawarte w upoważnieniu wedle tej poprawki, powinno być określenie kontrolowanego podmiotu i podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli. Zdaniem Biura Legislacyjnego również ta poprawka wykracza poza materię ustawy. Taka zmiana nie była przedmiotem...

Przewodniczący Mieczysław Augustyn:

Głosujemy zatem.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (1)

Kto jest przeciwny? (5)

Stwierdzam, że poprawka została...

Przepraszam: kto się wstrzymał od głosu? (1)

Jeden senator.

Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.

Teraz poprawka dziewiąta, poprawka Biura Legislacyjnego.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ale musi być tak, żeby ktoś ją przejął.

Wobec tego ja przejmuję tę poprawkę, bo poprawek Biura Legislacyjnego nie możemy przegłosować.

I proszę o głosowanie.

Kto jest za przyjęciem poprawki dziewiątej? Proszę o podniesienie ręki. (4)

Kto jest przeciwny? (3)

Kto się wstrzymał? (0)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Teraz poprawka dziesiąta, wspólna. To chyba też było po sugestii Biura Legislacyjnego...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie? Ale tam chodzi o decyzje ustne. I tutaj, o ile dobrze pamiętam, było pełne poparcie, także głównego inspektora.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki. (4)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Głosujemy nad poprawką dziesiątą.

Kto jest przeciwny? (3)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

I następna poprawka, która po wyrazie "wicedyrektora" dodaje wyrazy "Gabinetu Głównego Inspektora Pracy, dyrektorów i wicedyrektorów". Tam rzeczywiście zapomniano o tych stanowiskach; jest okazja to uzupełnić.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (4)

Przypominam, głosujemy nad poprawką jedenastą.

Kto jest przeciwny? (3)

Kto się wstrzymał? (0)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Poprawka dwunasta.

(Głos z sali: Dwunasta już została przegłosowana.)

Została, tak.

Teraz trzynasta.

Przejmuję tę poprawkę Biura Legislacyjnego.

I teraz proszę biuro o parę słów komentarza.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

To poprawka o charakterze technicznolegislacyjnym. Formułuje przepis zgodnie z zasadami techniki prawodawczej tak, aby wyjątek od zasady znajdował się tuż pod przepisem formułującym zasadę.

Przewodniczący Mieczysław Augustyn:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do tego ostatniego głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki. (7)

Wszyscy, jak widzę.

Dziękuję bardzo.

Pozostało nam ustalić, kto będzie...

(Głos z sali: Jeszcze całość wraz z poprawkami.)

Przepraszam, całość z przyjętymi poprawkami.

Kto jest za przyjęciem tej ustawy z przyjętymi poprawkami? (4)

Kto jest przeciwny? (3)

Kto się wstrzymał? (0)

Stwierdzam, że komisja przyjęła tę ustawę.

Tradycyjnie kwestiami Państwowej Inspekcji Pracy zajmował się pan senator Rulewski. Czy zechce być...

(Senator Jan Rulewski: Nie będę obecny.)

Ach, nie będzie pana senatora na tym posiedzeniu.

To kto chciałby być sprawozdawcą?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie, nie, nie.

Bardzo proszę, to nie jest trudne przedłożenie. Zachęcamy.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bo, Drodzy Państwo, tak się składa... Pozwólcie, że się wytłumaczę. Na ogół w takich sytuacjach wychodziłem naprzeciw, ale tym razem nie będzie mnie pierwszego dnia na posiedzeniu, czyli dwudziestego piątego, w związku z tym musiałbym prosić, żeby ta ustawa o emeryturach i rentach była rozpatrywana drugiego dnia. Mogę być sprawozdawcą, skoro nikt się nie zgłosił, mogę zdecydować się na to, ale musiałbym wtedy prosić o przesunięcia w porządku obrad. A tego już nie możemy żądać, żeby coś tam przesuwać. Tak więc bardzo proszę...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bardzo proszę, Panie Senatorze... Panie Senatorze Kaleta?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Panie Senatorze Kogut? Bardzo proszę.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Chodzi o sprawy pracownicze...

(Senator Stanisław Kogut: No i co z tego, jak ja głosuję przeciw?)

To nie szkodzi, nie szkodzi. To niczego nie wyklucza.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Tak więc stanowisko komisji przedstawi pan senator Kogut.

Zamykam to posiedzenie.

Przypominam, że jutro o godzinie 9.00 rozpoczynamy kolejne posiedzenie, którego celem jest rozpatrzenie sprawozdania rzecznika praw dziecka.

Dziękuję bardzo tym, którzy zaangażowali się w konkurs. Przypominam, że około dwudziestego będą już gotowe materiały lekcyjne dla tych szkół, które chciały plakaty.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 21)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów