Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (772) ze wspólnego posiedzenia
Komisji Rodziny i Polityki Społecznej (65.),
Komisji Gospodarki Narodowej (116.),
Komisji Ustawodawczej (163.)
oraz Komisji Zdrowia (57.)
w dniu 17 marca 2009 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 28. posiedzeniu Senatu do projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy (druki senackie nr 165 i 165S).
(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 33)
(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Komisji Gospodarki Narodowej Marek Trzciński)
Zastępca Przewodniczącego Marek Trzciński:
Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia, Komisji Gospodarki Narodowej, Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej.
Przedmiotem posiedzenia jest rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na dwudziestym ósmym posiedzeniu Senatu do projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy.
Zgłoszone zostały dwie poprawki: pana senatora Tomasza Misiaka oraz pana senatora Piotra Andrzejewskiego. Chciałbym prosić Biuro Legislacyjne o przedstawienie tych poprawek.
Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:
Poprawka pierwsza mówi, że do dwuletniego okresu pracy na podstawie terminowych umów o pracę, po upływie którego pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy, wpisze się także okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na okres próbny.
Zastępca Przewodniczącego Marek Trzciński:
Dziękuję bardzo.
Bardzo proszę przedstawicieli rządu o przedstawienie swojej opinii. Witam przy tej okazji pana ministra.
Zastępca Dyrektora Departamentu Prawa Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Anita Gwarek:
Dzień dobry. Anita Gwarek, zastępca dyrektora Departamentu Prawa Pracy.
Chciałabym usprawiedliwić pana ministra Radosława Mleczkę, który z powodu podróży służbowej niestety nie mógł uczestniczyć w dzisiejszym posiedzeniu.
Jeśli chodzi o poprawkę pana senatora Tomasza Misiaka, która dotyczy uzupełnienia przepisu art. 97 §11 o umowy na okres próbny, to uważamy, że pominięcie takiej umowy rzeczywiście nie jest racjonalne i należy poprawkę przyjąć. Wówczas przepis uwzględniałby wszystkie terminowe umowy o pracę przewidziane w kodeksie pracy.
Zastępca Przewodniczącego Marek Trzciński:
Dziękuję.
Czy ktoś chciałby zabrać głos?
Proszę, pan senator Jan Rulewski.
Senator Jan Rulewski:
Mam duże wątpliwości, czy ta ustawa nie powstała w nadzwyczajnych okolicznościach. Ona dotyczy dwóch rzeczy: wartości racjonalnych - nie da się ukryć - ale i spraw finansowych. I jak wiemy, rząd zmieniał zdanie. Stanowisko Ministerstwa Zdrowia było takie, stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy przeciwne. Jestem w Radzie Ochrony Pracy i mnie się wydaje, Panie Przewodniczący, że należy się zastanowić nad tokiem procedowania nad tymi ustawami.
(Zastępca Przewodniczącego Marek Trzciński: Jaka jest propozycja, Panie Senatorze?)
Proponuję, żeby przełożyć posiedzenie do czasu określenia przez rząd jednoznacznego stanowiska w tej sprawie.
Zastępca Przewodniczącego Marek Trzciński:
Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.
Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:
Dziękuję bardzo.
Na tym etapie procedowania nad projektem ustawy komisja ustosunkowuje się tylko do poprawek zgłoszonych do projektu ustawy w czasie posiedzenia plenarnego. W związku z tym zajmuje stanowisko tylko w sprawie dwóch poprawek i już nie ma możliwości, żeby wnieść, na przykład, wniosek o odrzucenie ustawy, ewentualnie go poprzeć czy też nie, bo go nie ma.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Senator Jan Rulewski:
Czy odrzucenie? Może tylko zrobić przerwę w procedowaniu nad tym punktem, aż rząd wyjaśni swoje stanowisko.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Zastępca Przewodniczącego Marek Trzciński:
Proponuję ten wniosek poddać pod głosowanie.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Czy formalnie...
Senator Władysław Sidorowicz:
Mam propozycję, żeby może jeszcze pan mecenas się wypowiedział w tej sprawie.
Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:
Wniosek o ogłoszenie przerwy albo odroczenie posiedzenia jest wnioskiem formalnym i oczywiście ma być przegłosowany i ewentualnie przyjęty przez komisję. Zgodnie z art. 81 ust. 3 drugie czytanie kończy się skierowaniem projektu ustawy do komisji w celu ustosunkowania się do zgłoszonych w toku dyskusji wniosków i to jest jedyne zadanie komisji, która powinna zająć stanowisko wobec poprawek, które zostały zgłoszone w debacie. Dziękuję bardzo.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
(Senator Władysław Sidorowicz: To jest wniosek formalny? Pytanie, czy wniosek formalny...)
Jest dopuszczalny, bo jeżeli został zgłoszony, to...
(Senator Władysław Sidorowicz: Jeśli tak, to ile może trwać przerwa?)
To już zależy od komisji.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Zastępca Przewodniczącego Marek Trzciński:
Nie ma zapisu.
Proszę państwa, jest wniosek formalny. Czy jest kontrwniosek? Powinniśmy o to pytać przy wniosku formalnym. Nie ma.
Zatem poddaję wniosek pod głosowanie.
Kto z państwa jest za przerwą w posiedzeniu komisji? (11)
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Kto z państwa senatorów jest przeciwko? (5)
Kto się wstrzymał od głosu? (2)
Dziękuję.
Przerywam posiedzenie komisji.
O terminie zostaniecie państwo powiadomieni.
(Głos z sali: Dziękuję bardzo.)
Czy musimy ustalić od razu termin? Nie.
Dziękuję bardzo.
(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 37)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.