Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny(117) z 8. posiedzenia
Komisji Rodziny i Polityki Społecznej
w dniu 5 lutego 2008 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie ustawy o przenoszeniu praw emerytalnych urzędników Wspólnot Europejskich (druk senacki nr 51, druki sejmowe nr 69, 158).
2. Sprawy różne.
(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 02)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Mieczysław Augustyn)
Przewodniczący Mieczysław Augustyn:
Dzień dobry państwu.
Otwieram posiedzenie Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, które będzie poświęcone rozpatrzeniu ustawy o przenoszeniu praw emerytalnych urzędników Wspólnot Europejskich.
Witam senatorów - członków komisji i zaproszonych gości. Witam przedstawicieli Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej na czele z panem ministrem Jarosławem Dudą. Witam panią Elżbietę Łozińską, jeśli dobrze przeczytałem, wicedyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i panią Alicję Lejk-Kępkę - wicedyrektor Biura Świadczeń w KRUS. Witam także koleżankę Teresę Piotrowską - sprawozdawcę sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.
Wobec tego, że jest to przedłożenie rządowe, poproszę najpierw przedstawiciela rządu o parę słów tytułem wprowadzenia, co do istoty tej ustawy.
Pan minister Duda, proszę.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Jarosław Duda:
Dziękuję bardzo.
Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!
Dotykamy dzisiaj istotnej sprawy, a mianowicie kwestii przenoszenia praw urzędników Wspólnot Europejskich. Chodzi o stworzenie takich regulacji prawnych, które umożliwią dokonywanie przeniesień praw do świadczeń emerytalnych urzędników Wspólnot Europejskich między Polską a tymi Wspólnotami.
Ustawa o przenoszeniu praw emerytalnych urzędników Wspólnot Europejskich stanowi realizację zobowiązania nałożonego na Polskę w wyniku naszej akcesji do Unii Europejskiej, polegającego na dostosowaniu prawa polskiego do prawa wspólnotowego, czyli dorobku Wspólnot Europejskich. Ta ustawa ma na celu dostosowanie polskich przepisów do przepisów rozporządzenia z 1968 r. Jak wiadomo, nasze członkostwo datuje się od 2004 r.
Otóż najważniejszą chyba kwestią jest to, że w regulaminie pracowniczym urzędników Wspólnot Europejskich, zwanym dalej regulaminem, w określonych artykułach, mówi się, że urzędnik, który kończy służbę w jednej z instytucji Wspólnot Europejskich w celu podjęcia służby w administracji publicznej, krajowej lub międzynarodowej, innej organizacji, mającej zawartą umowę ze Wspólnotami Europejskimi, lub w celu podjęcia zatrudnienia lub innej działalności, jest uprawniony do dokonywania przeniesienia praw do świadczeń emerytalnych w wysokości zaktualizowanej na dzień przeniesienia do właściwego funduszu emerytalnego tej administracji, organizacji lub funduszu emerytalnego, w których nabywa uprawnienia emerytalne w związku z podjęciem zatrudnienia lub innej działalności. Analogicznie ust. 2 tego samego artykułu daje urzędnikowi prawo do dokonania przeniesienia z krajowego systemu ubezpieczenia społecznego do systemu emerytalnego Wspólnot Europejskich.
Projektowany akt prawny ma na celu umożliwienie realizacji w polskim porządku prawnym wymienionych przepisów omawianego regulaminu, stanowi realizację wymienionych przepisów regulaminu.
Chcę tylko pokrótce powiedzieć, że w trakcie prac nad projektem prowadzonym przez Komitet Europejski Rady Ministrów uwagi do niego zgłosiło UKiE, Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Uwagi te miały charakter głównie techniczny. Jedna uwaga, którą można uznać za istotną merytorycznie, dotyczyła wykreślenia przepisu dotyczącego zwolnienia podatkowego. W opinii ministra finansów przepis ten jest po prostu zbędny, ponieważ zwolnienie to wynika wprost z faktu, że środki podlegające przeniesieniu nie są oddawane do dyspozycji urzędnika Wspólnot dokonującego tego przeniesienia.
Przed skierowaniem tego projektu do Rady Ministrów został on zaakceptowany zarówno przez Komitet Europejski Rady Ministrów, jak i Komitet Stały Rady Ministrów. Podam tylko informację, że ten projekt został przyjęty przez podkomisję nadzwyczajną powołaną do jego rozpatrzenia z niewielkimi poprawkami legislacyjnymi, potem wrócił do sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, a następnie został przyjęty jednogłośnie przez Sejm w drugim czytaniu.
Przewodniczący Mieczysław Augustyn:
Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.
Czy ktoś z przedstawicieli ZUS lub KRUS chciałby wypowiedzieć się w tej sprawie? Tak.
Bardzo proszę.
Wicedyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych Elżbieta Łozińska:
Mogę tylko powiedzieć, że projekt został z ZUS uzgodniony i nie mamy do niego żadnych zastrzeżeń.
Przewodniczący Mieczysław Augustyn:
Dziękuję bardzo.
Czy pani poseł sprawozdawca chciałaby zabrać głos? Nie. Dziękuję.
W takim razie proszę Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu o informację w sprawie tego projektu.
Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:
Jest tylko taka jedna uwaga czysto legislacyjna do art. 18 ust. 4, w którym jest powołanie na przepisy, między innymi na art. 11 ust. 1, gdzie z kolei jest odesłanie do art. 6. Zgodnie z zasadami techniki legislacyjnej nie powinno się odsyłać do przepisów, które dalej odsyłają. To jest takie uchybienie, po prostu należałoby wskazać wprost ten art. 6. Żadnych innych zastrzeżeń nie mamy. Dziękuję.
Przewodniczący Mieczysław Augustyn:
Czy przedstawiciele resortów zgadzają się z tym zastrzeżeniem?
Bardzo proszę.
Naczelnik Wydziału Ubezpieczeń Społecznych w Departamencie Doradztwa, Oświaty Rolniczej i Nauki w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Żurawińska:
Nie jestem legislatorem, ale mam wątpliwość co do tego art. 6, bo on mówi o przeniesieniu ze Wspólnot ekwiwalentu praw, a KRUS przenosi tylko do Wspólnot. Nie wiem, czy nie ma tu jakiegoś zamieszania albo niezrozumienia tematu.
(Brak nagrania)
Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:
Rzeczywiście tak jest, z tym że jest też mowa o odpowiednim stosowaniu, a odpowiednie stosowanie to jest, no... taki stan niedookreślony, więc nie chciałabym tego przesądzać. Z punktu widzenia legislacyjnego wydaje mi się, że należałoby na to wskazać, ale najważniejsze są chyba kwestie merytoryczne i w związku z tym po prostu nie będę się upierała. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Mieczysław Augustyn:
Proszę, Panie Ministrze.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Jarosław Duda:
Jeżeli szanowna pani legislator się wycofuje ze zmiany zaproponowanej na początku...
(Wypowiedź poza mikrofonem)
...nie broni, no to prosimy o przyjęcia projektu w takiej formie, jaka została przedłożona.
Przewodniczący Mieczysław Augustyn:
Dziękuję bardzo.
Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie.
Jeżeli wszystko jest zrozumiałe i jasne, nic nie budzi kontrowersji, to przystępujemy do głosowania.
Kto z państwa senatorów jest za pozytywnym zaopiniowaniem i przyjęciem bez poprawek tej ustawy? (4)
Jak rozumiem, nikt się nie wstrzymał od głosu, nikt nie był przeciw. To tak tylko dla protokołu.
Projekt ustawy został przyjęty jednogłośnie.
Dziękuję bardzo.
(Rozmowy na sali)
A, przepraszam bardzo... Naszym gościom rzeczywiście dziękuję, a członkowie komisji jeszcze zostaną, żeby ustalić, kto będzie sprawozdawcą.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Jeśli nie macie państwo nic przeciwko temu, mogę nie tylko zgłosić ten projekt uchwały, ale i przedstawić opinię komisji.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Tak, dziękuję bardzo.
W takim razie przechodzimy do spraw różnych.
Proszę państwa, wpłynęło zaproszenie z Parlamentu Europejskiego do przewodniczącego Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, czyli do mnie, na konferencję na temat roli kobiet w dialogu międzykulturowym, która odbędzie się 6 marca między dziewiątą rano a szóstą po południu w Brukseli.
Ja osobiście nie jestem zainteresowany obecnością na tej konferencji, ale gdyby któryś z panów był tym zainteresowany, mogę rozmawiać z marszałkiem i próbować go przekonać, że nasza obecność tam jest konieczna. Nikt nie zgłasza chęci, więc nie będę też... Zaznaczę też, że obowiązkowa jest znajomość języka francuskiego lub angielskiego.
Proszę państwa, wpłynęło też pismo z Instytutu Transportu Samochodowego, zaadresowane do marszałka Borusewicza, w którym jest propozycja, ażeby pod patronatem marszałka, ale za pośrednictwem naszej komisji, zorganizować jesienią konferencję, a właściwie seminarium, wspólnie z Automobilklubem Polskim i Polskim Związkiem Niewidomych, w związku z dniem niepełnosprawnych. Chodzi o to, żebyśmy w okolicach 3 grudnia zorganizowali konferencję poświęconą bezpieczeństwu osób niepełnosprawnych na drogach. Mam też informację od marszałka Senatu na ten temat. Pan marszałek prosi naszą komisję o opinię w tej sprawie, jest życzliwie do tego ustosunkowany. To by było też zgodne z postulatem pana przewodniczącego.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
To by była reakcja na Światowy Dzień Osób Niepełnosprawnych, tym razem spojrzelibyśmy na zagadnienie niepełnosprawności pod kątem bezpieczeństwa na drogach. To jest ciekawy kontekst, ważny, dosyć szeroki, bo przecież nie tylko kwestia dostępności tutaj może być poruszana, nie tylko kwestia oznakowania, ale także kwestia bezpiecznego kierowania pojazdami przez osoby niepełnosprawne, na przykład w starszym wieku, a z tym różnie bywa.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Ja akurat podnoszę taki problem.
Temu seminarium mogłaby towarzyszyć też wystawa, którą Instytut Transportu Samochodowego chciałby zorganizować. Jeżeli będę miał państwa przyzwolenie na to, to rozpocznę rozmowy z panią minister Polkowską i z panem marszałkiem, żeby się tego podjąć. Rzecz jasna, wcześniej trzeba zwrócić się o zgodę do Prezydium Senatu, więc trzeba by było przygotować odpowiednie wystąpienie. Mogę to uczynić? Tak. Dziękuję bardzo.
Zwróciła się też do mnie, dosyć okrężną drogą, Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych, WRZOS, z propozycją zorganizowania już teraz, 28 lutego, konferencji poświęconej sytuacji osób starszych.
Mamy bardzo mało czasu, w związku z tym wyjaśniamy wszystko, ale generalnie ze względu na życzliwość co do tej inicjatywy, postanowiłem poczynić przynajmniej starania.
(Brak nagrania)
Przewodniczący Mieczysław Augustyn:
A więc jeżeli Prezydium Senatu uzna, że można to zrobić i że warto, no to dobrze, spróbujemy to zorganizować na małą skalę, w formie albo minikonferencji, albo właśnie seminarium, jeżeli tam jest przewidzianych trzydzieści osób... Ale z naszej strony trzydzieści czy w sumie trzydzieści parę osób?
(Wypowiedź poza mikrofonem)
To ja pozwolę sobie zaprosić państwa na tę konferencję. Jeżeli państwo znacie kogoś, na czyim udziale wam bardzo zależy, to bardzo proszę. Tylko żeby to były pojedyncze osoby, bo, jak słyszymy, liczba miejsc jest ograniczona, dobrze?
(Senator Kazimierz Jaworski: Jak rozumiem, jak ktoś nie będzie mógł być na tym spotkaniu, to nie musi?)
Nie, tej konferencji nie traktujemy jako posiedzenia komisji, chociaż był taki zwyczaj w poprzedniej kadencji, że niektóre ważne konferencje były traktowane jako posiedzenie komisji. Ale ta akurat nie.
Jeśli nie ma dalszych uwag, to kończymy to posiedzenie.
Jeszcze na zakończenie jako komunikat podam, że pan senator Rulewski uczulał nas na to, żebyśmy nie zapominali o rocznicach. Mam nadzieję, że wszyscy państwo dostaliście materiał z Biura Informacji i Dokumentacji, w którym są te rocznice wymienione.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Bardzo bym prosił: przemyślcie państwo do następnego posiedzenia komisji, które z nich warto uznać za ważne i będziemy próbowali albo współuczestniczyć w jakichś wydarzeniach, albo wręcz...
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Tak, inicjować. Wszyscy byliśmy zgodni co do tego, że ta uwaga pana przewodniczącego Rulewskiego była jak najbardziej słuszna, więc skorzystajmy z tego i posuńmy się o krok dalej.
Pani senator Adamczak zwróciła się o to, żeby wystąpić do ministerstwa o dane dotyczące sytuacji dzieci niepełnosprawnych. Takie wystąpienie zostało przygotowane. Pani senator, jak pamiętacie państwo, ma zamiar podjąć inicjatywę ustawodawczą, rozumiem, że do tego zmierza, ale te dane będą do państwa dyspozycji, do wszystkich państwa dyspozycji.
Zamykam posiedzenie komisji. Dziękuję.
(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 21)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.