Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny z 85. posiedzenia
Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi
w dniu 16 lipca 2009 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 38. posiedzeniu Senatu do ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010 r.
(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 21)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski)
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Dzień dobry państwu.
Pozwolą państwo, że otworzę osiemdziesiąte piąte posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie rozpatrzenia zgłoszonych na trzydziestym ósmym posiedzeniu Senatu w dniu 15 lipca 2009 r. wniosków do ustawy o powszechnym spisie rolnym.
Witam pana prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, witam również osoby towarzyszące panu prezesowi, witam panie senator i panów senatorów, witam pana legislatora i nasze panie sekretarz.
Dzisiaj nie będziemy toczyć dyskusji jak poprzednio. Mamy zestawienie wniosków przygotowane przez Biuro Legislacyjne. Wczoraj na posiedzeniu komisji omawialiśmy wszystkie uwagi, chciałbym więc, byśmy przeszli do poszczególnych poprawek. Przy każdej poprawce, jeśli państwo pozwolą, głosujemy za czy przeciw.
Czy jest inna prośba lub inne uwagi co do procedowania?
Jeśli nie ma, to przechodzimy do poprawki pierwszej. Jest to poprawka zgłoszona przez pana senatora Chróścikowskiego, która składa się z bloku poprawek. Głównie chodzi w nich o zmianę terminu przeprowadzenia spisu rolnego. Jak mówiłem wczoraj w czasie debaty, miałbym prośbę o poparcie tych poprawek.
Proszę pana prezesa o stanowisko w tej sprawie. Proszę, Panie Prezesie.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Józef Oleński:
Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Senatorowie, prosiłbym o odrzucenie tej poprawki, a uzasadnienie moje jest następujące. Po pierwsze, zgodnie z metodologią badań statystycznych spis próbny powinien odbywać się w tym samym czasie roku kalendarzowego, co spis pełny. Aby spis pełny odbył się w 2010 r., jedyny terminem, w jakim może się jeszcze odbyć spis próbny, jest okres września i października 2009 r. Nie podejmuję się jako statystyk przeprowadzenia na żywym organizmie państwa polskiego eksperymentu w skali światowej. Od dwustu dwudziestu lat, kiedy w Europie przeprowadzane są spisy, ta zasada jest przestrzegana i nikt na świecie nigdy się z tej zasady nie wyłamał.
Druga przyczyna jest inna. Gdyby przyspieszyć terminy spisów, czas, jaki by nam pozostał, nie gwarantowałby dobrego przygotowania spisu, tak żeby uzyskać właściwą jakość danych, i zrealizowania go w ramach tych środków, bardzo skromnych, jakie, mamy nadzieję, zostaną nam przekazane. Byłoby to technicznie niemożliwe.
Dlatego bardzo bym prosił o wzięcie pod uwagę zwłaszcza tej pierwszej poprawki. Nie możemy robić eksperymentu w skali światowej. Około 2000 r. dwa kraje – Polska i Indie – zrobiły eksperyment w skali światowej, łącząc spis rolny ze spisem ludności. W obu sytuacjach miało to ewidentnie zły wpływ na uzyskanie właściwych efektów obu tych przedsięwzięć. Dziękuję.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Dziękuję, Panie Prezesie.
Znamy stanowisko rządu, który reprezentuje pan prezes z upoważnienia prezesa Rady Ministrów.
Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie.
Proszę, pani senator Sztark.
Senator Grażyna Sztark:
Panie Przewodniczący, Panie Prezesie, bardzo przepraszam, ale chciałabym zaproponować taką procedurę głosowania. W związku z tym, że o godzinie 9.00 rozpoczynają się obrady Senatu, zważywszy na liczbę poprawek – jest ich osiemnaście – może byśmy próbowali zmieścić się w dwóch zdaniach w uzasadnieniu. Wyjaśnienia pana prezesa słyszeliśmy już na wczorajszym posiedzeniu Senatu. Taka jest moja propozycja, bo inaczej nie zdążymy do godziny 9.00.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Pani Senator, już by się odbyło głosowanie w tej sprawie…
(Senator Grażyna Sztark: Tak, ale przy następnych by się ciągnęło.)
…pięciu poprawek i już byśmy mieli problem z głowy. Proszę o skracanie dyskusji i już będzie po głosowaniach.
Chciałbym poddać pod głosowanie…
(Senator Grażyna Sztark: Tak, żeby skrócić następne.)
Znamy stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę i stanowisko rządu.
Czy są jeszcze jakieś propozycje? Nie ma.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za przyjęciem poprawki pierwszej, szóstej, ósmej, trzynastej i siedemnastej? (7)
Kto jest przeciw? (6)
Kto się wstrzymał od głosu? (0)
Poprawki przeszły.
Przechodzimy do poprawki drugiej. Jest to poprawka komisji, nad którą głosowaliśmy wcześniej, była dyskusja, znamy temat.
Proszę pana prezesa o potwierdzenie, czy jest za, czy przeciw.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Józef Oleński:
Za.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Pan prezes jest za.
(Senator Piotr Głowski: Panie Przewodniczący, ja mam propozycję, byśmy już nie omawiali poprawek, które były rozpatrywane poprzednio.)
Ale ja nie chciałem ich omawiać, tylko pytałem o stanowisko rządu.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Rozumiem, że nie ma uwag, przechodzimy więc do głosowania.
Kto jest za poprawką drugą? (13)
Przechodzimy do poprawki trzeciej i dwunastej. Nad tymi poprawki głosowaliśmy już poprzednio na posiedzeniu komisji, a dziś głosujemy nad nimi łącznie.
Kto jest za? (13)
Przechodzimy do poprawki czwartej.
Kto jest za? (13)
Dziękuję, poprawka przeszła jednogłośnie.
Poprawka piąta.
Kto jest za? (13)
Dziękuję, poprawka przeszła.
Szósta już była, siódmej nie było.
W związku z tym przechodzimy do głosowania nad poprawką siódmą.
Kto jest za? (13)
Ósma już została przegłosowana.
Poprawka dziewiąta wyklucza głosowanie nad poprawką dziesiątą. Jest to poprawka pani senator Sztark. Czy pani chciałaby coś dodać? Nie.
Przechodzimy do głosowania.
Stanowisko rządu?
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Józef Oleński:
Proponujemy utrzymać tekst, który był poprzednio, nie zmieniać tego.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Czyli przeciw?
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Józef Oleński:
Przeciw.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Rząd jest przeciw, proszę o głosowanie nad poprawką dziewiątą.
Kto jest za? (9)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał od głosu? (4)
Dziękuję.
Poprawka przeszła przy czterech senatorach wstrzymujących się od głosu.
Poprawka dziesiąta, senatora Chróścikowskiego, już odpadła.
Przechodzimy do poprawki jedenastej. Jest to poprawka komisji.
Kto jest za? (13)
Dziękuję.
Przystępujemy do poprawki dwunastej.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Nie, dwunasta była. Nad poprawkami trzecią i dwunastą głosowaliśmy łącznie.
Poprawka czternasta wyklucza głosowanie nad poprawką piętnastą, jest to poprawka pana senatora Andrzejewskiego. Nie ma go na sali.
Proszę o stanowisko rządu?
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Józef Oleński:
Jesteśmy przeciwni tej poprawce. Kompetencje Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji są mi znane i do takiej szczegółowej sprawy jak przyznanie paru godzin w drugim programie telewizji nie potrzeba jej angażować. Dziękuję.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Mówimy o poprawce czternastej, która skreśla ust. 2 i 3…
(Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Józef Oleński: Zaraz…)
…bo poprawka piętnasta mówi…
(Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Józef Oleński: Aha, a ja mówiłem o poprawce piętnastej. Przepraszam bardzo, skomentowałem poprawkę piętnastą.)
Dlatego pytam, bo tu mówimy…
(Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Józef Oleński: Bo tak szybko lecimy. Momencik, zaraz zobaczę. Przepraszam bardzo, ona dotyczy art.…)
Tam mówimy o skreślenia ust. 2 i 3.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Józef Oleński:
Nie, przeciw.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Przeciw, tak?
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Józef Oleński:
Tak.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Dziękuję.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za przyjęciem poprawki czternastej, która wyklucza poprawkę piętnastą? (6)
Kto jest przeciw? (6)
Sześć do sześciu, tak to wygląda.
Kto się wstrzymał od głosu? (1)
Wynik był sześć do sześciu, nie ma rozstrzygnięcia, poprawka więc nie przeszła.
Przechodzimy do poprawki piętnastej. Stanowisko rządu?
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Józef Oleński:
Skomentowałem już, przeciw.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Przeciw. Czy wnioskodawca chciałby uzasadnić poprawkę?
Senator Wojciech Skurkiewicz:
Ja jednak podtrzymują poprawkę, którą zgłosiłem wczoraj podczas posiedzenia.
Konstytucyjnym podmiotem odpowiedzialnym za sprawy związane z mediami jest Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Nie wyobrażam sobie takiej sytuacji – może państwo ją znają – że na przykład prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wydaje rozporządzenie w sprawie funkcjonowania Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Ja nie znam takiej sytuacji, żeby prezydent pokusił się o to, żeby decydować, jak podmiot, który jest podległy premierowi rządu, ma funkcjonować w oparciu o rozporządzenie prezydenta?
W tym przypadku jest analogicznie. Nie wiem, czy prezes Rady Ministrów może wprost decydować w takiej zwykłej, prostej, jak pan prezes wspomniał, prozaicznej sprawie rozdziału czasu antenowego. Ciałem konstytucyjnym odpowiedzialnym za media, za ład medialny i za to, co się w mediach dzieje, jest Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, i to ona w porozumieniu z prezesem Rady Ministrów czy Radą Ministrów może decydować o takiej a nie innej sytuacji.
Dlatego podtrzymuję swoje stanowisko i uważam, że jest ono jak najbardziej właściwe, tym bardziej że państwo bardzo często podkreślają, iż ktoś kieruje sprawy do Trybunału Konstytucyjnego. Tu jest przykład, że sprawa może zostać skierowana do Trybunału Konstytucyjnego i okaże się, że w 2010 r. ten spis się nie odbędzie, bo sprawa będzie się toczyła przed Trybunałem co najmniej przez rok. Nie można wykluczyć takiej sytuacji przy zapisie pierwotnym czy obecnym, jaki jest w ustawie, jeżeli nie będzie tej nowelizacji. Dziękuję.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Dziękuję.
Rozumiem, że rząd nadal podtrzymuje stanowisko.
Czy Biuro Legislacyjne ma coś do dodania?
Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:
Chcę podkreślić, że obydwie wersje tego przepisu, które mogą ewentualnie się znaleźć w ustawie, to znaczy taka, w której o czasie antenowym decyduje Rada Ministrów oraz ta, w której decyduje o tym Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w porozumieniu z Radą Ministrów, wydają się być równie uzasadnione. Ustawodawca ma w tym zakresie swobodę i to od niego tak naprawdę zależy, w jaki sposób to ureguluje. Dziękuję.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Dziękuję.
Przystępujemy do głosowania.
Kto jest za przyjęciem poprawki piętnastej, zgłoszonej przez pana senatora Skurkiewicza? (7)
Kto jest przeciw? (6)
Kto się wstrzymał od głosu? (0)
Poprawka przeszła.
Przechodzimy do głosowania nad ostatnią już poprawką, tak? Przepraszam, przechodzimy do głosowania nad poprawkami szesnastą i osiemnastą. Będziemy nad nimi głosować łącznie.
(Głos z sali: One już były.)
Nie było ich, nie, nie.
Rozumiem, że rząd popiera te poprawki, bo głosowaliśmy nad nimi poprzednio.
Kto jest za poprawką szesnastą i osiemnastą? (13)
Dziękuję.
Poprawki zostały przyjęte jednogłośnie.
Mamy poprawkę osiemnastą. Ona już była?
(Głosy z sali: Była teraz.)
Była, tak, tak.
Sprawozdawcą był poprzednio pan senator Błaszczyk i myślę, że teraz też akceptuje taką propozycję, tak? Wyraża zgodę. W związku z tym sprawozdawcą będzie pan senator Błaszczyk.
Dziękuję panu prezesowi i osobom towarzyszącym za uczestnictwo w posiedzeniu.
Proszą państwa, jeszcze jedna informacja. Mają państwo w materiałach harmonogram prac nad zmianą ustawy budżetowej. Najbliższe posiedzenie komisji odbędzie się 22 lipca o godzinie 13.00. Około godziny 11.00 jest posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej, a część z nas jest w tej komisji, my więc zrobimy posiedzenie o godzinie 13.00.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Czy to będzie środa? 22 lipca jest chyba w środę, nie jestem pewny.
Gdyby ktoś miał uwagi co do budżetu, to proszę wcześniej kontaktować się z biurem.
W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek obrad, zamykam osiemdziesiąte piąte posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jeszcze raz dziękuję wszystkim za uczestnictwo. Do widzenia.
(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 36)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.