Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (430) z 37. posiedzenia
Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska
w dniu 14 października 2008 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk senacki nr 272, druki sejmowe nr 954, do druku 954, 1069).
(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 03)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski)
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Otwieram trzydzieste siódme posiedzenie Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska.
Witam na posiedzeniu pana ministra i osoby towarzyszące, witam koleżanki... koleżankę, bo jest tylko jedna... Witam koleżankę i kolegów senatorów, Biuro Legislacyjne i panie sekretarz.
Dzisiaj do omówienia jest jeden punkt: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw, druk senacki nr 272 i druki sejmowe nr 954 i 1069.
Czy ktoś chciałby wnieść jakieś uwagi do porządku? Nie ma chętnych. W związku z tym, żeby nie przeciągać, proszę pana ministra rolnictwa o krótkie wprowadzenie do ustawy. Jeśli można, Panie Ministrze.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Plocke:
Dziękuję.
Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!
Do ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej wprowadzić należy zmianę polegającą na określeniu zasad dotyczących uzyskiwania pomocy finansowej z budżetu Unii Europejskiej przez naszych beneficjentów. Wynika ona wprost z rozporządzenia Wspólnoty Europejskiej nr 259 z marca 2008 r.
Mamy obowiązek publikować na stronach internetowych ministerstwa wykaz wszystkich beneficjentów, którzy otrzymują pomoc unijną - chodzi o dopłaty bezpośrednie czy dopłaty do projektów, które są realizowane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - bądź uzyskują z Agencji Rynku Rolnego środki finansowe na wykonanie zadań związanych z realizacją przedsięwzięć, stosując do tego przede wszystkim takie mechanizmy jak numer PESEL, REGON, NIK bądź inne dane stwierdzające czy potwierdzające tożsamość. W tym wykazie znajdzie się też kod pocztowy i gmina. Wielokrotnie słyszeliśmy różnego rodzaju komentarze, że są to szczegółowe informacje, że nie powinno się ich publikować. Wynika to jednak wprost z realizacji zadań, które wykonujemy w ramach wspólnej polityki rolnej. Jesteśmy zobligowani do przygotowania takiego zestawienia, jesteśmy zobowiązani do tego, żeby pomoc, która jest udzielana z budżetu Unii Europejskiej, była podana do informacji publicznej. Oczywiście nie będziemy publikować precyzyjnych danych dotyczących beneficjenta, a więc miejsca zamieszkania, adresu, ponieważ są to zbyt szczegółowe informacje. Generalnie chodzi o to, ażeby wszyscy podatnicy w kraju wiedzieli, że nasi beneficjenci otrzymują taką pomoc, i żeby wiedzieli, w jakiej wysokości.
Wydaje się, że jest to przedsięwzięcie niezbyt skomplikowane, ponieważ mamy tylko implementować te założenia, które są opisane w rozporządzeniu. Sejm tę ustawę przyjął i dzisiaj jesteśmy na spotkaniu komisji senackiej, żeby o tych sprawach rozmawiać.
Panie Przewodniczący, to tyle tytułem wstępu. Dziękuję za uwagę.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Dziękuję, Panie Ministrze.
Proszę Biuro Legislacyjne o wniesienie uwag, o ile takowe są.
Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Dziękuję.
Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Wysoka Komisjo!
Biuro Legislacyjne nie zgłasza zasadniczych zastrzeżeń natury legislacyjnej do tej ustawy. Od strony merytorycznej ja się nie będę wypowiadał.
Proszę państwa, jedyna uwaga dotyczy dodawanego art. 9a ust. 5. Zapisano tam delegację dla ministra do określenia w drodze rozporządzenia określonych w tym ust. 5 spraw. Znalazło się tam odesłanie do ust. 3 pkty 1-3 w zakresie informacji właściwych poszczególnym rodzajom beneficjentów. Proszę państwa, w ust. 3 tylko trzy punkty mówią o informacjach właściwych poszczególnym beneficjentom. W związku z tym, mając na względzie zasady techniki prawodawczej w zakresie formułowania odesłań do innych jednostek redakcyjnych czy fragmentów jednostek redakcyjnych, należałoby w tym przepisie odesłać wyłącznie do ust. 3, a nie ust. 3 pkty 1-3, analogicznie jak to uczynił ustawodawca w art. 9a ust. 4 pkt 2. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Dziękuję panu legislatorowi.
Czy pan minister chciałby się do tego odnieść?
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Plocke:
Tak, dziękuję.
Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!
Po analizie wniosków zgłoszonych przez Biuro Legislacyjne jesteśmy w stanie je zaakceptować. Poprawka nie zmienia w sposób zasadniczy merytorycznej treści, a więc przyjmujemy ją. Dziękuję.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Dziękuję.
Czyli można powiedzieć, że poprawkę można przejąć. W związku z tym przejmę tę poprawkę.
Czy są jeszcze inne uwagi?
Proszę, otwieram dyskusję.
Mam pytanie do pana ministra. W art. 10 skreślono ust. 2-4. To znaczy, że do tej pory były podawane imiona i nazwiska producentów rolnych, a teraz nie będą podawane. Tak to należy rozumieć?
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Plocke:
Panie Przewodniczący, w tej ustawie porządkujemy wszystkie kwestie dotyczące beneficjentów, którzy otrzymują pomoc ze środków budżetu Unii Europejskiej w zakresie, jeszcze raz powtórzę, płatności bezpośrednich, w zakresie dofinansowania z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, a także jeżeli chodzi o te środki, które są w dyspozycji Agencji Rynku Rolnego. A więc wszystkie środki z tych trzech źródeł będą w jednym pakiecie ustawy.
Do tej pory na przykład w art. 43 ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, gdzie mówiło się o beneficjentach, którzy uzyskują dopłaty do pomidorów czy owoców miękkich, był obowiązek podawania adresu zamieszkania beneficjenta. To bardzo szczegółowa informacja, która rzeczywiście nie powinna być podawana. W tej ustawie, którą teraz wprowadzamy, podajemy do publicznej wiadomości wyłącznie, powtórzę, NIP, jeżeli rzecz dotyczy indywidualnej osoby; REGON, jeśli dotyczy osoby prawnej; PESEL, jeśli dotyczy osoby fizycznej bądź jakieś inne dane, bo też tak się może zdarzyć. A więc to są podstawowe dane identyfikacyjne beneficjenta, który uzyskuje pomoc z budżetu Unii Europejskiej. Do tego jeszcze dołączymy kod pocztowy i inne dane. Inaczej mówiąc, będzie informacja, która pokaże, że w gminie X jest tylu beneficjentów i na teren tej gminy zostało skierowanych tyle środków finansowych z budżetu Unii Europejskiej. Nie posuwamy się do podawania informacji szczegółowych, do podawania miejsca zamieszkania i do identyfikacji beneficjenta. To jest ta zasadnicza różnica.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Panie Ministrze, rozumiem. Ale prawo obowiązujące do tej pory było takie, że podawaliśmy te dane i można było sprawdzić, kto te środki dostaje, media się tym zajmowały, były różne informacje na ten temat. Czy ten przepis - nie analizowałem go, dlatego pytam - który zmienia rozporządzenie, zmienia też zasadę? Czy dane nie mogą być ogłaszane czy przepis daje dowolność? Chodzi mi o to, czy my jako ustawodawca, który ma w Polsce prawo wprowadzić zmianę, coś zmieniamy? Czy przepis literalnie zabrania podawania tych danych?
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Plocke:
Panie Przewodniczący, za tę część będzie odpowiedzialny minister rolnictwa i rozwoju wsi. Z pomocą swoich agend przygotuje określony materiał, który będzie publikowany na stronach internetowych. I to minister będzie w tym rozporządzeniu określał, w jakim trybie, w jaki sposób te informacje będą publikowane. Na pewno, chciałbym uspokoić, nie będziemy precyzyjnie podawać do publicznej wiadomości, o jakiego beneficjenta chodzi. Całkowita odpowiedzialność w tym zakresie spadnie na ministra rolnictwa.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Panie Ministrze, ale ja pytam tylko o to, czy to nowe rozporządzenie - pytam, bo go nie czytałem, a komisja jest po to, żeby sobie wyjaśnić wątpliwości - zawęziło zakres informacji. Ja rozumiem, że obowiązująca dzisiaj ustawa daje taką delegację, że co roku ogłaszamy te dane. W związku z tym pytam, czy w tym zmieniającym rozporządzeniu wprowadzono zakaz ogłaszania tych informacji, czy jest to nasza wola, wola rządu, parlamentu. Chodzi mi tylko o to. Chciałbym móc ewentualnie zastanowić się nad zgłoszeniem poprawki.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Plocke:
Zawężamy w tej ustawie zakres wszystkich tych informacji, które dotyczą beneficjenta i udzielonej mu pomocy.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Dziękuję.
Proszę, Panie Legislatorze.
Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Chciałbym ewentualnie przeczytać art. 1 ust. 1 rozporządzenia wspólnotowego, tak żebyście państwo, mówię do Wysokiej Komisji, mieli jasność, co w takim wykazie się znajdzie. Jeżeli pan przewodniczący sobie życzy, mogę zacytować art. 1 pkt 1 rozporządzenia. Bo rozumiem, że wyraz "poza" oznacza w tym wypadku, w art. 9a ust. 3, że oprócz informacji określonych w art. 1 ust. 1 rozporządzenia będą dodatkowe informacje, te, które są w tych trzech punktach.
W wykazie tym znajdzie się imię i nazwisko, jeżeli beneficjentem jest osoba fizyczna; pełna nazwa oficjalna w formie, w jakiej została zarejestrowana, w przypadku, gdy beneficjentem jest osoba prawna; pełna nazwa stowarzyszenia w formie, w jakiej została zarejestrowana lub w inny sposób urzędowo uznana; gmina, na terenie której beneficjent ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, a w odniesieniu do Europejskiego Funduszu Rolniczego itd... Tutaj jest ileś tych danych. Jeżeli pan przewodniczący sobie życzy, to ja mogę to po prostu wszystko przeczytać. Dziękuję bardzo.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Rozumiem, że rozporządzenie Unii daje taką delegację, że ma być prawie tak, jak było, bo tu skreślamy ten zapis, stąd moja wątpliwość. A rozporządzenie mówi wprost. O to mi chodziło, to wyjaśniło sprawę.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Ale będzie imię i nazwisko beneficjenta jako osoby fizycznej.
(Głos z sali: Tak.)
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Plocke:
Ale bez adresu zamieszkania, Panie Przewodniczący. Poza tym poprzednio wykaz przygotowała agencja restrukturyzacji, w tej chwili jest to kompetencja ministra.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Dziękuję.
Czy są jeszcze jakieś pytania? Czy nie trzeba udzielić jeszcze jakichś informacji?
(Głos z sali: Nie.)
W takim razie przechodzimy do głosowania nad poprawką, którą przygotowało Biuro Legislacyjne, nad poprawką, którą przejąłem. Może pan odczytać treść tej poprawki?
Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Tak. W art. 9a w ust. 5 wyrazy: "w ust. 3 pktach 1-3" zastępuje się wyrazami: "w ust. 3".
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Dziękuję.
Czy rząd popiera tę poprawkę?
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Plocke:
Tak, popieramy.
Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:
Możemy przejść do głosowania.
Kto jest za? (13)
Dziękuję.
Poprawka została przyjęta jednogłośnie.
W związku z tym możemy przejść do głosowania nad całością ustawy z poprawką, która została przegłosowana.
Kto jest za? (13)
Dziękuję.
Ustawa została przegłosowana jednogłośnie.
Dziękuję panu ministrowi, osobom towarzyszącym i osobom, które zechciały przyjść na posiedzenie komisji. Rozumiem, że są również przedstawiciele Ministerstwa Finansów, tak?
(Głos z sali: Tak.)
Ministerstwo Finansów nie miało uwag.
(Głos z sali: Sprawozdawca.)
Pan senator Głowski bardzo chce być sprawozdawcą, czekał w kolejce, bardzo prosi, więc tym razem nie mogę mu odmówić. Następnym razem może ktoś inny będzie sprawozdawcą. Sprawozdawcą będzie pan senator Głowski. Dziękuję.
Wyczerpaliśmy porządek obrad, nie widzę żadnych zgłoszeń...
Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska.
(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 18)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.