Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1908) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji (224.)

oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (127.)

w dniu 14 grudnia 2010 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 67. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o partiach politycznych.

(Początek posiedzenia o godzinie 20 minut 35)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Kazimierz Kleina)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Otwieram - wraz z panem przewodniczącym Piotrowiczem - wspólne posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie poprawek zgłoszonych na posiedzeniu plenarnym oraz na posiedzeniach komisji.

Proszę państwa, łącznie zostało zgłoszonych osiem poprawek i jeden wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Rozpoczniemy oczywiście od pierwszego wniosku, o przyjęcie ustawy bez poprawek. Jeżeli ten wniosek otrzyma poparcie większości senatorów, no to kolejne nie zostaną przegłosowane. A jeżeli ten wniosek odpadnie, to będziemy rozpatrywali kolejne poprawki.

Proszę państwa, przystępujemy do głosowania - najpierw nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek. To jest wniosek senatora Piotrowicza.

Kto jest za przyjęciem tego wniosku? (3)

Kto jest przeciw? (6)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Wniosek nie przeszedł.

Przystępujemy do rozpatrywania poprawek...

Senator Stanisław Piotrowicz:

To będzie wniosek mniejszości.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Senator Piotrowicz zgłasza wniosek mniejszości.

Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych na posiedzeniu plenarnym i na posiedzeniu...

(Głos z sali: Pan senator Piotrowicz i...)

I senator...

(Głos z sali: Karczewski)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę państwa, pierwsza poprawka to poprawka Komisji Budżetu i Finansów Publicznych. Przypominam, że polega ona na ograniczeniu wydatków na partie polityczne - zmniejszeniu ich do 50%.

Nad poprawkami pierwszą i szóstą należy głosować łącznie. Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie nad poprawkami: drugą, trzecią, siódmą i ósmą.

Może poprosiłbym, żeby pan dyrektor Biura Legislacyjnego powiedział króciutko, na czym polegają różnice między tymi poprawkami, tak aby wszyscy doskonale wiedzieli, o co chodzi.

Dyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo!

Istota zmian zawarta jest tak naprawdę w poprawkach pierwszej, drugie i trzeciej. A poprawki szósta, siódma i ósma są tylko konsekwencją vacatio legis, które przesuwamy na 1 stycznia.

Poprawka pierwsza zakłada obniżenie dotacji o 50%; poprawka druga - o 25 %, z możliwością dla każdej z partii złożenia wniosku o niższą kwotę. I poprawka trzecia obniża dotację o 25 %.

(Brak nagrania)

Senator Jan Rulewski:

...w procentach, łącznie z piątą. Ale zastrzegam prawo do tego, żeby ta piątka mogła występować autonomicznie, żeby mogła być przylepiona, że tak powiem, do każdego rozwiązania.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak jest.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, tak jest.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czy wszystko jest jasne, Panowie Senatorowie? Czyli poprawki pierwsza i szósta to poprawki Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

(Głos z sali: Głosujemy.)

Proszę bardzo.

Kto jest za przyjęciem poprawek pierwszej i szóstej? (7)

Kto jest przeciw? (4)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Wobec tego wyniku stwierdzam, że zaakceptowaliśmy poprawki pierwszą i szóstą i tym samym wykluczyliśmy poprawki: drugą, trzecią, siódmą i ósmą.

Przystępujemy teraz do omówienia poprawki czwartej.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Czwarta. Poprawka senatora Boszki.

Panie Dyrektorze?

Dyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

To jest poprawka, która wprowadza dodatkowe ograniczenie kwot subwencji dla partii politycznych. Niezależnie od tego, co wynika z tabeli, w myśl tej poprawki, żadna z subwencji dla żadnej z partii nie może przekroczyć połowy limitu wydatków, o którym mowa w art. 114 ust. 1 pkt 2 ustawy - Ordynacja wyborcza. De facto powoduje to, że nie będzie mogła być wypłacona subwencja dla partii politycznej powyżej kwoty około 15 milionów zł, bo taka kwota wynika właśnie z tego art. 114.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki czwartej? (0)

Kto jest przeciw? (7)

Kto się wstrzymał od głosu? (3)

Poprawka nie otrzymała poparcia.

I poprawka piąta, senatora Rulewskiego.

Panie Dyrektorze?

Dyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

To jest poprawka, która daje organowi partii politycznej uprawnionemu do jej reprezentowania możliwość określenia subwencji w kwocie niższej niż wynikająca z ustawy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Kto jest za przyjęciem poprawki senatora Rulewskiego? (4)

Kto jest przeciw? (5)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Poprawka nie otrzymała poparcia.

Proszę państwa, głosowaliśmy już nad wszystkimi poprawkami.

Wniosek mniejszości zgłasza senator Rulewski plus senatorowie w jego pobliżu.

Na senatora sprawozdawcę proponuję pana senatora Woźniaka.

Czy jest zgoda?

(Głos z sali: Jest zgoda.)

Jest zgoda, nie ma sprzeciwu.

Dziękuję bardzo.

Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

Bardzo dziękuję państwu za wspólną pracę.

(Koniec posiedzenia o godzinie 20 minut 41)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów