Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (2360) ze 104. posiedzenia

Komisji Obrony Narodowej

w dniu 2 sierpnia 2011 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o orderach i odznaczeniach oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o orderach i odznaczeniach (druk senacki nr 1313, druki sejmowe nr 4346, 4435).

(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 35)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Maciej Klima)

Przewodniczący Maciej Klima:

Witam na posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej.

W porządku obrad sto czwartego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o orderach i odznaczeniach oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o orderach i odznaczeniach; druk senacki nr 1313, druki sejmowe nr 4346, do druku 4346, 4435.

W dniu dzisiejszym będziemy zajmować się ustawą o zmianie ustawy o orderach i odznaczeniach oraz zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o orderach i odznaczeniach. Ustawa była procedowana na dziewięćdziesiątym siódmym posiedzeniu Sejmu, w dniu 28 lipca, i uzyskała akceptację większości sejmowej.

Bardzo proszę przedstawiciela Kancelarii Prezydenta o zabranie głosu.

Zastępca Dyrektora Biura Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Małgorzata Znojek:

Dzień dobry.

Małgorzata Znojek, wicedyrektor Biura Prawa i Ustroju...

Przewodniczący Maciej Klima:

Przepraszam bardzo, że nie przywitałem wszystkich zaproszonych gości.

Witamy bardzo serdecznie: zastępcę dyrektora Biura Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta, panią Małgorzatę Znojek; pana pułkownika Mariusza Tomaszewskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Prawnego Ministerstwa Obrony Narodowej; pana pułkownika Szala, szefa obsługi prawnej w Departamencie Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej; pana pułkownika Jacka Łyczkę, szefa Wydziału Dyscypliny Wojskowej w Zarządzie Organizacji i Uzupełnień P-1 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego; pana pułkownika Mariusza Rutkowskiego, starszego specjalistę w Departamencie Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej; pana pułkownika Ireneusza Górzyńskiego, zastępcę szefa oddziału w Departamencie Prawnym Ministerstwa Obrony Narodowej. Witamy również legislatora, pana Szymona Giderewicza, panią Hannę Archicińską-Gajewską, głównego specjalistę do spraw legislacji w Biurze Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, i pana kapitana Marcina... przepraszam, Grzybowski? Przepraszam bardzo, podpis jest nieczytelny, nie chciałbym przekręcić.

Bardzo proszę teraz panią zastępcę dyrektora Biura Prawa i Ustroju o przedstawienie stanowiska Kancelarii Prezydenta.

Zastępca Dyrektora Biura Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Małgorzata Znojek:

Szanowni Panowie!

Przede wszystkim chciałabym przeprosić za nieobecność sekretarza lub podsekretarza stanu z Kancelarii Prezydenta. Jest to związane z obowiązkami państwa ministrów, a także, jak państwo zapewne wiedzą, z uroczystościami, które w tej chwili trwają w pałacu, a zawiadomienie o posiedzeniu Wysokiej Komisji wpłynęło do nas dzisiaj. Dlatego pozwalam sobie prezentować stanowisko pana prezydenta w sprawie uchwalonej przez Sejm ustawy o zmianie ustawy o orderach i odznaczeniach oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o orderach i odznaczeniach.

Ustawa przewiduje przede wszystkim rozszerzenie zakresu przedmiotowego i podmiotowego stosowania przepisu art. 19a ustawy z dnia 16 października 1992 r. o orderach i odznaczeniach - to jest nadawania odznaczenia wojskowego o charakterze pamiątkowym, mającego w nazwie wyraz "Gwiazda" i nazwę państwa lub nazwę geograficzną terenu działania kontyngentu albo prowadzenia operacji wojskowej - na inne podmioty niż wymienione w ustawie. Ustawa przewiduje także zmianę definicji odznaczenia "Gwiazda" poprzez dodanie wyrazów "określenie sposobu działania kontyngentu".

Uchwalenie zaproponowanych zmian pozwoli na nadawanie "Gwiazd" nie tylko wymienionym w dotychczasowym art. 19a ust. 2 żołnierzom, policjantom, funkcjonariuszom Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz osobom cywilnym za co najmniej jeden dzień nienagannej służby rozpoczętej w ramach kontyngentu lub operacji wojskowej na danym terytorium, ale również żołnierzom polskim pełniącym służbę poza polskimi kontyngentami wojskowymi w międzynarodowych strukturach wojskowych w ramach wspólnych operacji sojuszniczych na danym terytorium oraz członkom załóg statków powietrznych latających w przestrzeni powietrznej państw, na terytorium których prowadzone są te operacje; stworzy to możliwość uhonorowania żołnierzy sił powietrznych służących w wielu różnych misjach i operacjach.

Po uchwaleniu zaproponowanych zmian w ustawie o orderach i odznaczeniach będzie rozważana możliwość ustanowienia przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii ministra obrony narodowej i Komisji Heraldycznej przy Ministrze Spraw Wewnętrznych i Administracji - kolejnej "Gwiazdy". Jak panowie senatorowie wiedzą, aktualnie nadawane są: Gwiazda Afganistanu, Gwiazda Iraku, Gwiazda Konga, Gwiazda Czadu i Gwiazda Morza Śródziemnego, określone przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w drodze rozporządzenia.

Odznaczenie o charakterze pamiątkowym, mające w swej nazwie słowo "Gwiazda", nadawane między innymi za służbę w ramach Polskiego Kontyngentu Wojskowego "Orlik", działającego w składzie sił Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w operacji wsparcia wojskowego państw bałtyckich, nosiłoby nazwę "Gwiazda Załóg Lotniczych" zamiast nazwy określającej rejon działania. Polskie kontyngenty wojskowe "Orlik", zgodnie z postanowieniami prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, funkcjonowały i funkcjonują w różnych państwach, po raz pierwszy na terytorium Łotwy, następnie na terytorium Estonii, Litwy i ponownie Łotwy. Będą one uczestniczyły również w przyszłych misjach i operacjach, w które zostaną zaangażowane siły i środki polskich Sił Powietrznych. Ustanowienie Gwiazdy Załóg Lotniczych umożliwi uhonorowanie tym odznaczeniem żołnierzy Sił Powietrznych wykonujących zadania w różnych misjach.

Wysoka Komisjo! Przedłożona ustawa zakłada ponadto nadawanie "Gwiazd" funkcjonariuszom Biura Ochrony Rządu wykonującym zadania ochronne w państwach, w których działają polskie kontyngenty wojskowe lub prowadzone są operacje wojskowe i istnieje szczególne zagrożenie dla życia i zdrowia, dotyczące również innych polskich obywateli. Przykłady w tym zakresie stanowią ataki na polską ambasadę w latach 2004-2008 w Bagdadzie oraz zamachy na innych polskich dyplomatów. Zagrożenia te dotyczą również żołnierzy pełniących służbę poza PKW, w ramach międzynarodowych struktur wojskowych, i wykonujących zadania w tych rejonach, jak również członków załóg statków powietrznych pełniących służbę poza PKW i wykonujących zadania w przestrzeni powietrznej nad terytorium obejmującym działania PKW lub operacji wojskowych.

Projekt ustawy przewiduje stworzenie podstawy prawnej, która pozwoli na nagrodzenie wspomnianych osób odznaczeniem o charakterze pamiątkowym mającym w nazwie wyraz "Gwiazda".

Wysoka Komisjo! Stosownie do przepisu art. 6 ust. 2 ustawy o orderach i odznaczeniach odznaczenia wojskowe - a takimi odznaczeniami są "Gwiazdy" - nadaje się w czasie działań bojowych przeciwko aktom terroryzmu w kraju lub podczas użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa i nie później niż przez trzy lata od zakończenia tych działań, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej. Ustawa zakłada, że te ograniczenia nie będą miały zastosowania do nadań wojskowych odznaczeń o charakterze pamiątkowym mających w nazwie wyraz "Gwiazda" za nienaganną służbę w PKW lub za nienaganne wykonywanie zadań w rejonie działania PKW lub w rejonie prowadzenia operacji wojskowej w okresie od dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Pozwoli to na nagrodzenie niniejszym odznaczeniem wszystkich osób pełniących służbę lub wykonujących powyższe zadania, począwszy od 2002 r.

Nadawanie tych odznaczeń uznaje się za zakończone z dniem 31 grudnia 2013 r. Vacatio legis przewidziane w ustawie wynosi czternaście dni.

Uprzejmie proszę Wysoką Komisję o przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o orderach i odznaczeniach. Dziękuję za uwagę.

Przewodniczący Maciej Klima:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z zaproszonych gości z ministerstwa obrony chce zabrać głos?

(Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Obrony Narodowej Mariusz Tomaszewski: Dziękujemy bardzo.)

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę pana legislatora o ustosunkowanie się do ustawy.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Dziękuję bardzo.

Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

W opinii Biura Legislacyjnego znalazło się pięć szczegółowych uwag. Jeżeli można, przedstawię je teraz w kolejności przyjętej w opinii.

Uwaga pierwsza ma charakter porządkujący. W opinii biura wskazana została zmiana jednoznacznie oddająca intencję i istotę tego przepisu, a także korygująca pewne nieścisłości gramatyczne.

Uwaga druga uwzględnia to, że "Gwiazdę" nadaje się członkom załóg, a nie załogom wojskowych statków powietrznych.

Uwaga zawarta w pkcie 3 dotyczy dodawanego nowelizacją ustępu...

Przewodniczący Maciej Klima:

Mam propozycję, żebyśmy po każdej uwadze podejmowali decyzję i w ten sposób od razu ustosunkowywali się do poszczególnych uwag pana legislatora. Wróćmy do pktu 1.

Bardzo proszę, jeszcze raz.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Uwaga z pktu 1 ma charakter porządkujący. W opinii zawarto zmianę jednoznacznie oddającą intencję przepisu, wyraźnie określającą wszystkie elementy nazwy oznaczenia oraz używającą prawidłowej formy gramatycznej. Dziękuję.

Przewodniczący Maciej Klima:

Czy można prosić o propozycję poprawki?

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Propozycja zakłada nadanie nowego brzmienia ust. 1 w art. 19a, tak jak w uwadze pierwszej na stronie 2.

W zasadzie poprawka ta sprowadza się do rozbicia poszczególnych elementów przepisu na punkty.

Przewodniczący Maciej Klima:

Mam pytanie do przedstawicieli Kancelarii Prezydenta: jakie jest stanowisko pań wobec pktu 1? W art. 1 pkt 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie...

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Hanna Archicińska-Gajewska: Jeśli można...)

Tak. Proszę bardzo.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Hanna Archicińska-Gajewska:

Kancelaria Prezydenta nie widzi potrzeby zmiany redakcyjnej tego przepisu. Jest on jasny, czytelny, funkcjonuje od momentu uchwalenia tej zmiany, czyli od 2007 r., i nie budził żadnych zastrzeżeń. Możemy zgodzić się w kwestii zmiany tej jednej literki na końcu, pan legislator proponuje "określenie"...

(Zastępca Dyrektora Biura Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Małgorzata Znojek: ..."sposobu działania kontyngentu".)

Tak.

(Przewodniczący Maciej Klima: "Sposobu działania kontyngentu"?)

Tak.

Pan tu zaproponował "określenie". Bo u nas jest "określenia", a pan proponuje "określenie". Na to się zgadzamy, na tę poprawkę gramatyczną.

Natomiast jeśli chodzi o redakcję, to uważamy, że przepis sformułowany jest jasno i czytelnie i nie rozbija struktury ustawy o orderach i odznaczeniach.

Przewodniczący Maciej Klima:

Dziękuję bardzo.

Bardzo prosimy...

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Hanna Archicińska-Gajewska: Jest to wszystko w jednym przepisie i jest bardzo czytelne.)

Rozumiem. Bardzo proszę o pana uwagę w tym zakresie.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

To znaczy w dalszym ciągu pozostaje jeden przepis, tylko on się będzie dzielił na dwa punkty, czyli mniejsze jednostki systematyzacyjne w ramach jednego przepisu.

Gdy czytamy nowe brzmienie tego przepisu: "Nagrodą za nienaganną służbę w polskich kontyngentach wojskowych poza granicami państwa lub w rejonie prowadzenia operacji wojskowej"..., to w pierwszym momencie sugeruje on, że rejon prowadzenia operacji wojskowej może być...

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Hanna Archicińska-Gajewska: ...w kraju. Może być w kraju, tak jest...)

...w kraju. Jeżeli tak jest w istocie, to faktycznie ta poprawka miałaby wartość większą niż tylko redakcyjną. Tak że może w tym przypadku rzeczywiście nie byłaby wskazana. Jeżeli jednak rejon prowadzenia operacji wojskowej jest tylko rejonem poza granicami, a nie w kraju, to wtedy ta poprawka byłaby zasadna.

Przewodniczący Maciej Klima:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę.

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Hanna Archicińska-Gajewska: Teraz my?)

Tak, proszę bardzo.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Hanna Archicińska-Gajewska:

Proszę państwa, my ten przepis art. 19a musimy czytać również w kontekście art. 6 ust. 2, który mówi: "Ordery i odznaczenia wojskowe - czyli w tym się mieści również «Gwiazda» - są nadawane w czasie działań bojowych przeciwko aktom terroryzmu w kraju lub podczas użycia sił zbrojnych"... To są odznaczenia wojskowe. Odznaczenia wojenne to jest co innego, jest ust. 1. To wszystko to są odznaczenia wojskowe i one są nadawane tylko i wyłącznie w czasie działań bojowych przeciwko aktom terroryzmu w kraju lub podczas użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa. To jest główna idea nadawania odznaczeń wojskowych.

Przewodniczący Maciej Klima:

Dziękuję bardzo.

Panie Legislatorze...

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Formułując tę poprawkę, opierałem się na dotychczasowym brzmieniu art. 19a, który mówił, że "nagrodą za nienaganną służbę w polskich kontyngentach wojskowych poza granicami państwa są odznaczenia wojskowe o charakterze pamiątkowym"... itd. Zrozumiałem, że te odznaczenia, "Gwiazdy", mogą być nadawane tylko za służbę poza granicami. Rozumiem, że w tej chwili...

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Hanna Archicińska-Gajewska: Mogą być w kraju. Nie daj Bóg, ale akty terroryzmu mogą być i w kraju.)

No tak, ale "Gwiazda" była nadawana na podstawie art. 19a. Tutaj było tylko i wyłącznie stwierdzenie "poza granicami". Tak że ja w ten sposób rozumiem dotychczasowe przepisy; jeżeli tak, to jest to kolejna zmiana normatywna, merytoryczna. W takim razie nie zauważyłem jej.

Przewodniczący Maciej Klima:

Dziękuję bardzo.

Czy przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej chcą się ustosunkować do tych uwag?

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Obrony Narodowej Mariusz Tomaszewski:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Otóż jest to uwaga stricte legislacyjna, jeżeli chodzi o rozbicie tego ustępu na mniejsze jednostki redakcyjne. Nie chcielibyśmy rozstrzygać kwestii redakcji tego przepisu, tym bardziej że autorzy, czyli przedstawiciele Kancelarii Prezydenta, uważają, że dotychczasowy zapis, zresztą w brzmieniu, które znajduje się w ustawie, jest zapisem dobrym i niebudzącym wątpliwości. To tyle, jeżeli chodzi o charakter legislacyjny poprawki.

Jeżeli chodzi o charakter samej odznaki, "Gwiazdy", to naszym zdaniem ta odznaka, tak jak to przedstawił pan legislator, jest nadawana za służbę poza granicami kraju. Czyli tutaj zgodzilibyśmy się z interpretacją Senatu, że jest to uhonorowanie za służbę poza granicami kraju. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Maciej Klima:

Dziękuję bardzo.

Czy pan legislator chce jeszcze zabrać głos?

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Nie będę upierał się przy poprawce, która jak jednak widać, ma charakter stricte redakcyjny. Chciałbym zauważyć, że dotychczasowe brzmienie nie budziło wątpliwości. Teraz nadajemy nowe brzmienie temu przepisowi i to ono budzi wątpliwości. Oczywiście przepis w dotychczasowym brzmieniu tych wątpliwości nie budził.

Przewodniczący Maciej Klima:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z kolegów senatorów chce zabrać głos w kwestii zaproponowanych poprawek?

Czy ktoś z kolegów senatorów chce przejąć poprawkę pana legislatora? Nie.

Przechodzimy do pktu 2.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Propozycja poprawki zawarta w pkcie 2 zakłada, że jak się wydaje, zgodnie z intencją ustawodawcy "Gwiazdę" otrzymują członkowie załóg, a nie załogi latające.

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Hanna Archicińska-Gajewska: Tak, zgadzamy się.)

Przewodniczący Maciej Klima:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, przedstawiciele Kancelarii Prezydenta.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Hanna Archicińska-Gajewska:

Tak, zgadzamy się z tą poprawką.

Przewodniczący Maciej Klima:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z kolegów chce przejąć poprawkę drugą? Nie.

W takim razie ja ją przejmuję.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką drugą, zaprezentowaną przez pana legislatora i przejętą przeze mnie.

Kto jest za? (9)

Poprawka została przyjęta jednogłośnie.

Bardzo proszę, poprawka trzecia.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Poprawka trzecia. Propozycja poprawki z pktu 3. Zgodnie z wymogami konstytucyjnymi - potwierdzonymi ugruntowanym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego - przepis upoważniający do wydania rozporządzenia powinien określać organ właściwy do jego wydania, zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu. W przypadku dodawanego nowelizacją art. 19a ust. 6 zabrakło pełnych wytycznych. Zawiera on zakres spraw przekazanych do uregulowania, czyli określenie nazwy "Gwiazdy" właściwej dla działania kontyngentu, wstążki, okucia na wstążkę oraz wzoru rysunkowego odznaki. Przepis ten niemal nie zawiera wytycznych. Zawiera wytyczne tylko w zakresie określenia wstążki. Zdaniem ustawodawcy wstążka ta ma uwzględniać w swojej kolorystyce barwy przyjęte dla tego kontyngentu.

Propozycje poprawek Biura Legislacyjnego Senatu uwzględniają dodanie stosownej wytycznej do ust. 6 w art. 19a oraz dodanie stosownej wytycznej, której również zabrakło, w dotychczas nienowelizowanym ust. 5 art. 19a. Jest to druga z alternatywnych wersji poprawek. Pierwsza z tych wersji zakłada jeden przepis upoważniający do określenia w drodze rozporządzenia nazwy "Gwiazdy" właściwej ze względu na rejon działania kontyngentu, jak również ze względu na sposób jego działania. Poprawki te zakładają również czasowe utrzymanie w mocy dotychczasowych rozporządzeń wydanych na podstawie ust. 5 z art. 19a.

Jak już stwierdziliśmy w rozmowach roboczych przed posiedzeniem komisji, czasowe utrzymanie w mocy tych rozporządzeń może wywołać trudności praktyczne. Wiąże się to z faktem, że na podstawie dotychczasowego ust. 5 wydane zostało więcej niż jedno rozporządzenie. Można by to interpretować tak, że w wyniku zmiany zakresu spraw przekazanych do uregulowania i w wyniku dodania nowej wytycznej do przepisu upoważniającego takie rozporządzenie utraci moc. Ze względu na fakt, że to rozporządzenie nie tyle określa nazwę, ile ustanawia taką "Gwiazdę", mogłyby się pojawić wątpliwości, co stanie się z dotychczasowymi rozporządzeniami. Te wątpliwości są i teraz, ponieważ chociaż nie zmieniło się samo brzmienie przepisu upoważniającego, to jednak zmieniła się jego treść. Tu też pojawia się wątpliwość, czy te przepisy wydane na podstawie ust. 5 będą obowiązywać po wejściu ustawy w życie, nawet w jej brzmieniu zaproponowanym przez Sejm.

W dalszym ciągu podtrzymywałbym uwagi związane z niekonstytucyjnością przepisu upoważniającego, który nie zawiera wytycznych. Jeżeli mogę, w tej chwili chciałbym ograniczyć propozycję poprawki do nadania nowego brzmienia ust. 6 w art. 19a, który brzmiałby: "Prezydent w drodze rozporządzenia określi nazwę «Gwiazdy» właściwą dla sposobu działania kontyngentu, wstążkę, która uwzględnia w swojej kolorystyce barwy przyjęte dla kontyngentu, okucie na wstążkę oraz wzór rysunkowy odznaki - i tutaj nowość, czyli brakujące pełne wytyczne - kierując się koniecznością jednolitego określenia nazwy, wstążki, okucia oraz wzoru rysunkowego dla poszczególnych odznaczeń". Poprawka ta zakłada, że ust. 6, formułujący upoważnienie do wydania rozporządzenia, byłby sformułowany zgodnie z konstytucyjnymi warunkami poprawności takiego przepisu. Jednak w dalszym ciągu pozostałby problem ust. 5.

Przewodniczący Maciej Klima:

Dziękuję bardzo.

Mam pytanie związane z tym, że w odniesieniu do art. 1 pktu 3 noweli, czyli art. 19a ust. 6, zgłoszone zostały przez pana legislatora dwie propozycje poprawki. Pierwsza wersja, którą pan w tej chwili zaprezentował, składa się z dwóch zmian: "w art. 1 pkt 3"... oraz "po art. 3 dodaje się art. ... w brzmieniu"... Druga składa się z pięciu punktów: od pierwszego, zaczynającego się od słów "W art. 1 po pkcie 2 dodaje się pkt ... w brzmieniu"..., do piątego, zaczynającego się od słów "art. 3 noweli". Tak to należy rozumieć? Bo tu są dwie wersje zgłoszone przez...

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Tak, tak. To są dwie alternatywne propozycje zgłoszone...

(Przewodniczący Maciej Klima: Pan skłania się de facto ku pierwszej...)

Z tym że teraz, po rozmowach roboczych prowadzonych z przedstawicielami Kancelarii Prezydenta, chciałbym ograniczyć tę propozycję poprawek z drugiej wersji i zostawić tylko pkt 2: "w art. 1 w pkcie 3 ust. 6 otrzymuje brzmienie".

Przewodniczący Maciej Klima:

Rozumiem. Tylko do tej pierwszej wersji, tak?

Bardzo proszę przedstawicieli kancelarii...

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Hanna Archicińska-Gajewska:

Zgadzamy się na tę propozycję...

(Przewodniczący Maciej Klima: Zgadzacie się?)

...rozszerzającą przepis o te tak zwane wytyczne. Ale przy okazji chciałabym państwu wyjaśnić, że bardzo dokładne wytyczne, jak każda "Gwiazda" ma wyglądać, są zawarte w rozporządzeniu prezydenta z 31 lipca 2007 r., wydanym na podstawie upoważnienia z art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy o orderach i odznaczeniach, który mówi: "Prezydent, w drodze rozporządzenia, określa: opis, materiał, wymiary i wzory rysunkowe odznak, orderów i odznaczeń określonych w ustawie". Ponieważ ustawa określiła, jak ma wyglądać "Gwiazda", w rozporządzeniu pana prezydenta z 31 lipca 2007 r. została dokładnie opisana "Gwiazda", która każdorazowo musi wyglądać tak, jak to zostało opisane. Ma ona formę patynowanego na brązowo medalu w kształcie czteropromiennej gwiazdy, z dwoma skrzyżowanymi mieczami, ostrzami skierowanymi ku górze, z wypukłym monogramem z liter "RP" na górnym promieniu i wypukłym umieszczonym pośrodku napisem określającym nazwę państwa lub nazwę geograficzną terenu działania kontyngentu - teraz to zostanie uzupełnione o sposób prowadzenia operacji - oraz wypukłymi stylizowanymi liśćmi wawrzynu na dolnym promieniu i między górnymi promieniami. Nawet jest dokładnie opisane, że ten napis ma być wykonany antykwą majuskułową. Na odwrotnej, płaskiej stronie gwiazdy umieszczony jest wypukły dwuwierszowy napis "PACI SERVIO", poniżej napisu jest miejsce na wygrawerowanie przez odznaczonego dat służby. Rozmiar gwiazdy to 44 mm. I to obowiązuje prezydenta przy wydawaniu rozporządzenia dotyczącego każdej "Gwiazdy". Tak było w przypadku Gwiazdy Konga, Gwiazdy Czadu czy Gwiazdy Morza Śródziemnego, były one określane według tego opisu.

Przewodniczący Maciej Klima:

Dziękuję bardzo.

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Hanna Archicińska-Gajewska: To tak dla uzupełnienia wiadomości.)

Rozumiem. Dziękuję bardzo.

Pan legislator proszony jest...

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Dosłownie dwa zdania.

Wytyczne do wydania przepisu upoważniającego muszą wynikać z ustawy, tak stanowi konstytucja, tak że tutaj nie mamy wyjścia...

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Hanna Archicińska-Gajewska: Tutaj się na to wszyscy zgadzamy ...)

...i ta poprawka poprawi ust. 6 w zakresie niekonstytucyjności.

Pozostanie jednak problem niekonstytucyjności ust. 5 ze względu na brak wytycznych. Rozumiem, że to jest w tej chwili jakiś efekt kompromisu pomiędzy przedstawicielami Kancelarii Prezydenta a mną, jako reprezentantem Biura Legislacyjnego. Pomimo tego, że nie zmienimy brzmienia ust. 5, w dalszym ciągu może jednak istnieć wątpliwość, czy to rozporządzenie, zgodnie z przyjętymi regułami walidacyjnymi, dotyczącymi obowiązywania rozporządzeń w czasie, i tak nie upadnie. Co prawda samo brzmienie ust. 5 nie jest zmieniane tą nowelizacją, ale pośrednio zmienia się zakres spraw przekazanych do uregulowania tym rozporządzeniem. Dotychczasowe rozumienie tych reguł walidacyjnych kazałoby sądzić, że to rozporządzenie tak czy inaczej upadnie. Można jednak przyjąć, że to nie jest typowy akt wykonawczy, że tak naprawdę prezydent nie uzyskał kompetencji do określenia nazwy "Gwiazdy" w drodze rozporządzenia, lecz de facto do utworzenia takiej "Gwiazdy", że ona nie jest tworzona ustawą, ale tym rozporządzeniem. Tak że można uznać, że to rozporządzenie z ust. 5, pomimo pośredniej zmiany zakresu spraw przekazanych do uregulowania, nie upadnie. Dlatego też ograniczam swoją propozycję poprawki tylko do ust. 6.

Przewodniczący Maciej Klima:

Dziękuję bardzo.

Czy przedstawiciel Ministerstwa Obrony Narodowej chce zabrać głos?

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Obrony Narodowej Mariusz Tomaszewski:

Jeżeli można, Panie Przewodniczący, to krótko. Popieramy tę poprawkę polegającą na dodaniu w ust. 6 stosownych, wymaganych przez konstytucję wytycznych. Dziękuję.

Przewodniczący Maciej Klima:

Dziękuję bardzo.

Czy któryś z kolegów chce przejąć tę poprawkę? Nie.

Przejmuję tę poprawkę.

Przystępujemy zatem do głosowania.

Kto jest za poprawką? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo. Poprawka została przyjęta jednogłośnie.

Przechodzimy do następnego punktu.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Kolejna uwaga, zawarta w pkcie 4, dotyczy przepisu przejściowego, zgodnie z którym w okresie przejściowym, do dnia 31 grudnia 2013 r., "Gwiazdę" przyznaje się za nienaganną służbę albo za nienaganne wykonywanie zadań. Przepis ten jedynie modyfikuje rozwiązania art. 6 ust. 2 ustawy matki, czyli przepisów materialnych, które mówią, że "Gwiazdę" można przyznać w okresie trzech lat od zakończenia działań. Dodaje także nową przesłankę otrzymania "Gwiazdy", czyli nienaganne wykonywanie zadań. Obecnie "Gwiazda" jest przyznawana za nienaganną służbę. Mówi o tym art. 19a ustawy. Tak że proponuję wykreślenie wyrazów "albo za nienaganne wykonywanie zadań". Zgodnie z przepisem materialnym "Gwiazda" jest przyznawana za nienaganną służbę, jest nagrodą za nienaganną służbę.

Przewodniczący Maciej Klima:

Dziękuję bardzo.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Hanna Archicińska-Gajewska:

Tak, zgadzamy się na tę poprawkę.

Przewodniczący Maciej Klima:

Czy ktoś z Ministerstwa Obrony Narodowej chce zabrać głos?

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Obrony Narodowej Mariusz Tomaszewski:

Dla nas ta poprawka też jest czytelna. Nie mamy uwag do tej poprawki. Zgadzamy się z nią.

Przewodniczący Maciej Klima:

Dobrze.

Czy ktoś z kolegów chce przejąć poprawkę?

(Głos z sali: Pan przewodniczący.)

Dobrze, ja przejmuję poprawkę.

Przystępujemy zatem do głosowania.

Kto jest za poprawką? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka została przyjęta jednogłośnie.

Przechodzimy do następnego punktu.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Kolejna uwaga również dotyczy art. 3 nowelizacji, czyli przepisu, który zgodnie z intencją ustawodawców ma łagodzić ograniczenia art. 6 ust. 2 ustawy. Zgodnie z tym artykułem "Gwiazdę" można otrzymać w okresie trzech lat od zakończenia działań uzasadniających jej przyznanie. Oznacza to, że jeżeli służba była prowadzona w roku 2011, to zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami "Gwiazdę" można otrzymać jeszcze w roku 2014. Jednak w przypadku żołnierzy wykonujących te zadania w roku 2011 przepis art. 3 ustawy, czyli ten przepis, który miał łagodzić to rozwiązanie, skraca ten termin, ponieważ datą końcową jest 31 grudnia 2013 r. Poprawka uwzględnia tę sytuację, czyli zakłada odpowiednią zmianę terminu z okresu od dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy na okres od dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. W wyniku wprowadzenia poprawki żołnierze pełniący służbę w 2011 r. będą mogli otrzymać "Gwiazdę" jeszcze w roku 2014, a nie - jak przewiduje nowelizacja - tylko w roku 2013.

Przewodniczący Maciej Klima:

Dziękuję bardzo.

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Hanna Archicińska-Gajewska: Tak, tak.)

Przyjmujemy, tak?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Hanna Archicińska-Gajewska:

Tak, przyjmujemy.

Przewodniczący Maciej Klima:

Czy przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej mają...

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Obrony Narodowej Mariusz Tomaszewski:

Przyjmujemy. To jest korzystne dla...

Przewodniczący Maciej Klima:

Dziękuję bardzo.

Przejmuję poprawkę zaproponowaną przez pana legislatora.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za poprawką? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję. Poprawka została przyjęta jednogłośnie.

Przechodzimy do następnego punktu... Już nie. Skończyliśmy, tak?

Głosujemy nad całą ustawą.

Kto jest za? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Ustawa została przyjęta jednogłośnie.

Na sprawozdawcę proponuję pana przewodniczącego Henryka Górskiego.

Zamykam posiedzenie.

Dziękuję państwu bardzo za uczestnictwo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 06)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów