Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (1682) z 88. posiedzenia
Komisji Nauki, Edukacji i Sportu
w dniu 20 lipca 2010 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (druk senacki nr 926, druki sejmowe nr 3105, 3174 i 3174-A).
(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 02)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Wiatr)
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
Patrzę na zegarek... Co prawda wiem, że pogoda może nie sprzyjać, bo jak jest gorąco to wszystko się wydłuża - tory się wydłużają, więc podróż może dłużej trwać...
Proszę państwa, rozpoczynamy posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
Bardzo serdecznie i gorąco witam panią minister Krystynę Szumilas, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, witam pana Andrzeja Barańskiego, radcę prawnego w Departamencie Prawnym, oraz Aleksandra Tynelskiego, naczelnika wydziału. Witam naszą panią legislator, witam panów senatorów.
Jest kworum, więc możemy rozpocząć.
Kłopot jest taki, że była to inicjatywa poselska, a nie ma posła sprawozdawcy. Nie wiem, może poprosilibyśmy panią minister o przedstawienie...
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Tak? Możemy prosić, Pani Minister? Bardzo prosimy.
Wydaje się, że sprawa jest prosta... Jeśli panowie senatorowie zapoznali się z drukami, to wydaje się, że sprawa jest prosta.
Bardzo proszę panią minister.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Krystyna Szumilas:
Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!
Rzeczywiście, przygotowany projekt to projekt poselski, jest to inicjatywa Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.
Projekt doprecyzowuje przepisy związane z odpłatnością za przedszkola. W związku z licznymi wątpliwościami, które się w ostatnim czasie pojawiły co do interpretowania i stosowania przepisów obowiązujących od 1995 r., komisja edukacji podjęła inicjatywę uporządkowania tej sprawy. Przyjęto zasadę, taką jaka była w poprzedniej regulacji, to znaczy że co najmniej pięć godzin pobytu dziecka w przedszkolu jest czasem bezpłatnej edukacji, jednak samorząd terytorialny, na podstawie uchwały organu stanowiącego, może przyjąć dłuższy czas oraz zasady odpłatności za czas powyżej tego minimum określonego w ustawie o systemie oświaty. Dziękuję.
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
Czy po tej nowelizacji będzie lepiej, czy niekoniecznie?
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Krystyna Szumilas:
Będzie lepiej. Będą jasne przepisy, samorządy będą wiedziały, co mają robić, a interpretacja tych przepisów będzie jednoznaczna.
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
Bardzo dziękuję, Pani Minister.
Proszę państwa, bardzo gorąco witam panią poseł Augustyn, która jest sprawozdawcą tej ustawy. My rozpoczęliśmy punktualnie i poprosiłem panią minister o zastąpienie pani poseł, jeśli chodzi o przedstawienie tej sprawy, ale jeżeli pani poseł chciałaby teraz jeszcze zabrać głos, to bardzo prosimy.
Poseł Urszula Augustyn:
Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.
Ogromnie przepraszam za spóźnienie, co prawda drobne, ale jednak.
Nie sądzę, żebym lepiej ujęła sedno sprawy niż pani minister. Chcę powiedzieć, że prace komisji sejmowej nad tym projektem przebiegały bardzo sprawnie, dlatego że był to projekt wyczekiwany. Powstał z inspiracji samorządów i był bardzo potrzebny.
Żeby najkrócej ująć sedno sprawy... Chodzi po prostu o dostosowanie stanu prawnego do tego, co dzieje się w rzeczywistości. Samorządowcy odetchnęli z ulgą, bo po wprowadzeniu przepisów zawartych w tym projekcie będą mogli spokojnie porozumiewać się rodzicami i w taki sposób regulować czas pobytu dziecka w przedszkolu, żeby i tę część, która jest przeznaczona na realizowanie podstawy programowej, i tę, która jest częścią dodatkową, poświęconą opiece, zabawie, choć także edukacji i wychowaniu, można było swobodnie naliczać.
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
Bardzo dziękuję.
Bardzo proszę panią legislator.
Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:
Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!
W opinii, którą państwo dostali, Biuro Legislacyjne zgłosiło dwie poprawki do przedmiotowej ustawy, jednak w czasie wczorajszych i dzisiejszych konsultacji z przedstawicielami ministerstwa okazało się, że sprawa, niby prosta w tej ustawie, jest dużo bardziej skomplikowana. Dlatego na tym etapie biuro wycofuje swoje poprawki. Powiem dokładnie, dlaczego.
Poprawka pierwsza była poprawką ściśle redakcyjną i miała na celu uwzględnienie zasad techniki prawodawczej, mówiących o tym, iż należy odsyłać do konkretnych przepisów ustawy. Jednak ustawa o systemie oświaty jest ustawą z roku 1991 i akurat właśnie co do tego samego przypadku, dotyczącego zatrudniania nauczycieli posiadających określone kwalifikacje, jest przepis mówiący o tym, że należy stosować zasady określone w odrębnych przepisach. W związku z tym poprawka pierwsza tylko namieszałaby w obecnym tekście.
Poprawka druga miała na celu uwzględnienie opłat, jakie ponoszą organy prowadzące publiczne inne formy wychowania przedszkolnego, ale przy założeniu, że wymiar czasowy nie jest krótszy niż pięć godzin. Okazuje się jednak, że akurat jeśli chodzi o tego rodzaju formy, sprawa jest bardziej skomplikowana, w związku z czym, uwzględniając rację ministerstwa, wycofuję tę poprawkę. Jeśli państwo mogą przybliżyć, dlaczego... Jeśli mogę prosić...
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
Ja chciałbym uściślić pewne pojęcia. Na ostatnim posiedzeniu Senatu jeden z panów senatorów sprawozdawców też używał błędnie pewnego sformułowania. Otóż Biuro Legislacyjne nie zgłasza poprawek, ono po prostu przygotowuje swoje propozycje, a wnioskodawcą zawsze jest ktoś z pań lub panów senatorów. Ja nie chciałem protestować na forum Senatu, bo czasami to już jest męczące, ale powinniśmy dbać o takie sprawy. Podobnie nie ma w Senacie poprawek rządowych itd.
Proszę państwa, czy są pytania?
Ja muszę powiedzieć, że kiedy pani minister zabierała głos, to nasunęło mi się pytanie. Była mowa o co najmniej pięciu godzinach nieodpłatnych. Jako pracownik sfery budżetowej, mający świadomość pojęcia dyscypliny finansów publicznych, muszę spytać, co to znaczy "co najmniej". Bo jeżeli ma być pięć godzin bezpłatnych, a na przykład ktoś płaci za sześć, to powstaje pytanie, czy jest to celowe wydawanie pieniędzy publicznych. Czy to mieści się w ramach decyzji samorządu, to znaczy, czy samorząd ma takie uprawnienia, iż może decydować, i wtedy już dyscyplina nie jest naruszona?
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Krystyna Szumilas:
Właśnie tak. Ustawa nakazuje co najmniej pięć godzin, ale jeżeli samorząd chciałby... Samorząd terytorialny w drodze uchwały określa, czy to jest pięć godzin, czy to jest więcej niż pięć godzin.
(Głos z sali: I wolno mu to robić.)
I wolno mu to robić. Była na ten temat dyskusja i wydaje się, że jeżeli są takie możliwości i można wydłużyć czas bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu, to trzeba dać samorządowi taką kompetencję.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Samorządowi - radzie gminy, organowi stanowiącemu.
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
Panowie Senatorowie, czy są pytania do pani minister, do pani poseł?
Pan senator Szaleniec, bardzo proszę.
Senator Zbigniew Szaleniec:
Na razie nie mam pytań, ale mam przygotowany zestaw poprawek uzgodnionych z ministerstwem. Bardzo proszę o wsparcie, bo są to bardzo pilne sprawy, a być może będę potrzebował pomocy pani minister w dookreśleniu niektórych poprawek.
Panie Przewodniczący, chciałbym zgłosić cztery poprawki. Pierwsza poprawka być może koresponduje z tym, o czym mówiła pani legislator, i dotyczy uzupełnienia zapisów w art. 5c - art. 1 pkt 1 powinien otrzymać brzmienie, które chcę zaproponować. Chodzi o to, żeby do spisu artykułów ustawy dopisać jeden artykuł i dwa ustępy, które mówią, że te zapisy ustawy wykonują odpowiednio: rada gminy, rada powiatu i sejmik województwa. Konkretnie chodzi o to, aby uwzględnić inne formy wychowania przedszkolnego, które nie zostały tutaj wpisane, a powinny. Tak więc jeżeli pani minister mogłaby...
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Jakie byłoby nowe brzmienie tego artykułu?)
Do spisu artykułów, które są w ustawie... Po art. 6 ust. 1 pkt 2 byłby ust. 2...
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Czyli obecnie jest tam ust. 1 pkt 2, a byłby jeszcze ust. 2?)
Tak i byłby jeszcze art. 14 ust. 5.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: No ale art. 14 nie ma... To byłoby w tej samej wyliczance, prawda?)
Tak, tak.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Po art. 7d art. 14...)
Tak, tak.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Który ustęp?)
Ust. 5.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Jakie jeszcze są poprawki?)
Poprawka druga dotyczy art. 1 pkt 3 lit. b. Artykuł ten otrzymuje brzmienie takie, jakie jest w ustawie, w proponowanej zmianie, ale z określeniem "w czasie przekraczającym pięć godzin dziennie". Czyli chodzi o dopisanie tych pięciu godzin. Cała treść byłaby taka: wysokość opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole publiczne w czasie przekraczającym wymiar zajęć, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2, a także wysokość opłat za świadczenia udzielane przez publiczną inną formę wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym pięć godzin dziennie ustala organ prowadzący. Czyli tutaj dopisałbym określenie, że chodzi o te pięć godzin obowiązkowych.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: W lit. b, tak?)
Tak, w lit. b.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: W czasie przekraczającym... Proszę jeszcze raz przeczytać, bo to...)
Wysokość opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole publiczne w czasie przekraczającym wymiar zajęć, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2...
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Ale to było prowadzone przez gminę. Czy to jest usuwane?)
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Słucham?
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Dotychczasowe brzmienie było takie: "prowadzone przez gminę". Jeżeli to wykreślimy, to będzie to miało pewne konsekwencje.)
Bardzo proszę o wsparcie, Pani Minister.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Krystyna Szumilas:
Jeżeli w art. 5c pkt 1 dodamy to odniesienie...
(Senator Zbigniew Szaleniec: ...to ono będzie...)
Chodzi o to, że przedszkola i tak prowadzone są przez gminy. Jeżeli zapiszemy, że organem właściwym do podjęcia decyzji co do liczby godzin jest rada gminy, czyli organ stanowiący...
(Senator Zbigniew Szaleniec: ...powiatu lub sejmiku.)
...powiatu, sejmiku lub gminy, to wtedy nie musimy tutaj dodawać...
(Senator Zbigniew Szaleniec: Powtarzać.)
...powtarzać "przez gminę". A przedszkole może być przecież prowadzone na przykład przez powiat... Dlatego w tym przypadku trzeba by było wypisywać wszystkie organy prowadzące.
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
To proszę przeczytać to jeszcze raz: przez przedszkola publiczne w czasie... Panie Senatorze, proszę.
Senator Zbigniew Szaleniec:
Wysokość opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne w czasie przekraczającym wymiar zajęć, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2, a także wysokość opłat za świadczenia udzielane przez publiczną inną formę wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym pięć godzin dziennie ustala organ prowadzący.
Te organy prowadzące są wskazane wcześniej.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Prosilibyśmy, żeby dostarczyć nam to na piśmie.)
Tak, tak, mam to na piśmie, przekażę.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Jakie są następne poprawki?)
Kolejna poprawka dotyczy art. 1 pkt 4. Proponuję brzmienie, które wykreśla jedno drobne, ale ważne określenie: "bezpłatnego nauczania". Może przeczytam to w całości.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje innych form wychowania przedszkolnego, warunki tworzenia i organizowania tych form wychowania przedszkolnego, sposób ich działania oraz minimalny dzienny wymiar godzin świadczonego przez te formy nauczania, wychowania i opieki, uwzględniając w szczególności konieczność dostosowania form wychowania przedszkolnego do sytuacji i potrzeb lokalnych, a także możliwość prowadzenia zajęć tylko w niektóre dni tygodnia.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Czyli wypada słowo "bezpłatnego"?)
Tak. Tutaj wszystkie te podmioty muszą być równoprawne. Skoro w przypadku innych form będzie przewidziany dłuższy czas, to w myśl tej ustawy będzie można za to pobierać opłatę ustaloną przez organ prowadzący.
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
Czyli rzecz polega na tym, że my rozszerzamy kompetencję ministra w zakresie regulowania nie tylko bezpłatnych, ale i płatnych form.
(Senator Zbigniew Szaleniec: Samorządów, bo to samorządy określają...)
No nie, stoi jak, za przeproszeniem, byk, że minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi w drodze rozporządzenia rodzaje innych form wychowania przedszkolnego, warunki tworzenia i organizowania tych form wychowania przedszkolnego, sposób ich działania oraz minimalny dzienny wymiar godzin. To jest bez sensu, bo jeżeli to jest minimalny dzienny wymiar, to chodzi o bezpłatne formy.
(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Krystyna Szumilas: Właśnie. I dlatego...)
A jeżeli wykreślimy słowo "bezpłatne", to traci to sens.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Krystyna Szumilas:
Nie, nie. Pan senator zgłosił poprawkę - mówię o tej poprzedniej - mówiącą o tym, że wysokość opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne, a także wysokość opłat za świadczenia udzielane przez publiczną inną formę wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym pięć godzin dziennie ustala organ prowadzący. To znaczy, że organ prowadzący może ustalić odpłatność w innych formach wychowania przedszkolnego, jeżeli działają one dłużej niż pięć godzin dziennie. A to, co minister określa obecnie w drodze rozporządzenia, to jest minimalny czas pracy innych form wychowania przedszkolnego, który teraz jest krótszy niż pięć godzin dziennie. Ta "inna forma wychowania przedszkolnego" charakteryzuje się tym, że czas przeznaczony na realizację podstawy programowej zależy od wielkości grupy.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Czyli jakby rozszerzamy jurysdykcję ministra w zakresie tego rozporządzenia nie tylko do...)
Nie, zawężamy.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Dlaczego zawężamy? Do tej pory dotyczyło to tylko bezpłatnych form, a teraz będzie dotyczyło nie tylko bezpłatnych.)
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Tak, bo o tym, co jest bezpłatne, przesądza ustawa właśnie w ust. 5, a nie minister. Ustawa przesądza, że co najmniej pięć godzin w każdej formie, i wychowania przedszkolnego, i w innej formie wychowania przedszkolnego, jest bezpłatnych.
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
Ale, Pani Minister, tutaj chyba się trochę nie rozumiemy. Nie chcę powiedzieć, że pani nas tutaj jakoś... De facto chodzi o to, aby to rozporządzenie nie określało, co jest bezpłatne, bo to robi ustawa, tylko zgodnie z tym, co przegłosowano, przyjęto w Sejmie, określało wiele innych szczegółów dotyczących tych zajęć. Taki jest sens rozporządzenia. Siła, kompetencja ministra polega na tym, że on to formułuje. Może to sformułować tak, może inaczej. My, wykreślając słowo "bezpłatne", rozszerzamy upoważnienie ministra w ten sposób, że może on tym rozporządzeniem określać nie tylko zajęcia, formy bezpłatne, ale także i płatne, bo skoro wykreślamy słowo "bezpłatne"...
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Krystyna Szumilas:
Nie, minister nie określa, czy zajęcia są płatne, czy bezpłatne. To jest ustalone na poziomie ustawy. Minister reguluje inne sprawy, funkcjonowanie innej formy wychowania przedszkolnego, to znaczy, reguluje wielkość grup i minimalny czas potrzebny na realizację podstawy programowej. To robił do tej pory i w zmianie upoważnienia jest propozycja, żeby robił to dalej.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: To po co wykreślamy słowo "bezpłatne"?)
(Senator Zbigniew Szaleniec: Dlatego że nie trzeba tego pisać, bo to wiadomo...)
To już po prostu tam... Bo gdybyśmy napisali "bezpłatne", to dalibyśmy ministrowi kompetencję do określania, które zajęcia są płatne, a które nie są płatne.
(Senator Zbigniew Szaleniec: Wszystkie, które wynikają z obowiązku, są bezpłatne.)
Tak. Do tej pory minister w innych formach określał na przykład, że dwanaście godzin w tygodniu to są bezpłatne zajęcia. A my dzisiaj, już na poziomie ustawy, proponujemy, żeby bez względu na to, czy to jest przedszkole, czy inna forma wychowania przedszkolnego, pięć godzin dziennie było bezpłatnych, czyli w sumie dwadzieścia pięć godzin zarówno w przedszkolu, jak i w innej formie. Wykreślając słowo "bezpłatne", zabieramy ministrowi kompetencję do określenia, ile godzin jest bezpłatnych, przenosimy to na poziom ustawy i zwiększamy liczbę tych godzin. Z punktu widzenia dziecka i rodzica ta zmiana jest korzystna.
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
Dla mnie to nie jest jasne, ale...
Panie Senatorze, ma pan następne poprawki...
Senator Zbigniew Szaleniec:
Ostatnia poprawka. Proponuję dodać art. 2 w brzmieniu: dotychczasowe uchwały organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego wydane na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, zachowują moc do czasu wydania uchwał przewidzianych w art. 14 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż do dnia 31 sierpnia 2011 r. Czyli jakby daje się gminom czas na dostosowanie się do tego terminu i podjęcie nowych uchwał w tej sprawie.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Proszę państwa, czy są jeszcze jakieś głosy w tej sprawie...)
Przepraszam, jest jeszcze poprawka piąta: dotychczasową treść art. 2 oznacza się jako art. 3. To jest takie drobne przesunięcie.
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
Proszę państwa, jeśli nie ma uwag to przystąpimy do głosowania nad tymi poprawkami... Bardzo proszę.
Poprawka pierwsza, w której w art. 1 pkcie 1 dopisuje się art. 6 ust. 2 i art. 14 ust. 5.
Kto jest za tą poprawką? Proszę o podniesienie ręki. (4)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał? (3)
Dziękuję bardzo.
Poprawka została przyjęta.
Poprawka druga dotyczy...
(Senator Zbigniew Szaleniec: ...określenia "pięciu godzin dziennie"...)
Pani Legislator, bardzo proszę.
Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:
Panie Przewodniczący, odnośnie do poprawki drugiej chciałabym zaproponować drobną redakcyjną zmianę, która może spowodowałaby, że ta poprawka byłaby bardziej czytelna. Moja propozycja polegałaby na tym - jeśli mogę, to zacytuję cały przepis - żeby wykreślić powtórzone wyrażenie "wysokość opłat za świadczenia udzielane". Teraz przeczytam, jak brzmiałby cały przepis: wysokość opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne w czasie przekraczającym wymiar zajęć, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 - i tutaj - oraz przez publiczną inną formę wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym pięć godzin dziennie, ustala organ prowadzący. Wykreślenie tego sformułowania niczego nie zmienia, ponieważ ten ustęp zaczyna się od stwierdzenia, że chodzi właśnie o wysokość opłat za świadczenia udzielane po pierwsze, przez podmioty publiczne, a po drugie, przez publiczne inne formy wychowania przedszkolnego.
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
Proszę państwa, powiem, że bardzo źle analizuje się poprawki, których tekstu nie ma się przed oczami. To jest dość duże utrudnienie.
Druga sprawa. Muszę powiedzieć, że troszeczkę się rozpędziłem. Zgodnie z dobrym zwyczajem chciałbym poprosić o opinię panią poseł sprawozdawcę, a potem panią minister. Myślę, że jeśli pani poseł chciałaby jeszcze coś powiedzieć o poprawce, którą przegłosowaliśmy, to uwzględnilibyśmy to, bo jesteśmy w trakcie tego samego posiedzenia. Tak że oddaję głos...
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Nie ma... Tak? Pani minister też nie ma... To było uzgodnione...
Jeśli chodzi o poprawkę drugą, to najpierw zapytam pana senatora: czy poprawki Biura Legislacyjnego są akceptowalne?
Senator Zbigniew Szaleniec:
Myślę, że tak, bo nie zmieniają one treści, a rzeczywiście porządkują stylistycznie...
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Czyli wykreślamy to sformułowanie?)
Taką autopoprawkę składam.
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
W takim razie pytam panią poseł...
Poseł Urszula Augustyn:
Dziękuję. Poprawki wydają się logiczne.
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
Pani Minister?
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Dobrze.
Proszę państwa, głosujemy nad poprawką drugą.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (7)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał? (0)
Dziękuję.
Jednogłośnie za.
Ja po tym pierwszym głosowaniu muszę się wytłumaczyć... Darzę pana senatora dużym zaufaniem, ale powiem, że my nie widzimy konsekwencji tych wszystkich punktów i dlatego trochę się zawahaliśmy, tak że... Jesteśmy trochę zaskoczeni.
Poprawka trzecia wykreśla słowo "bezpłatne".
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Ja też do końca nie widzę konsekwencji tego.
Pani Poseł, bardzo proszę.
Poseł Urszula Augustyn:
Te konsekwencje są widoczne wtedy, kiedy zrozumiemy, czym jest publiczne przedszkole i czym jest ta tak zwana forma alternatywna. To wszystko wyjaśnia. Obecnie ustawa przejmuje pewne kompetencje i jest ona zupełnie wystarczająca, dlatego to słowo nie jest potrzebne.
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
Ja muszę powiedzieć, że dla mnie ta długotrwała polemika, którą już przerwałem, choć muszę powiedzieć, że dalej mam wątpliwości, co do tego, że wykreślenie słowa "bezpłatne" rozszerza kompetencje... Ale nie chcę tego przedłużać, bo już wystarczająco dużo czasu... Dalej mam wątpliwości, no ale do posiedzenia Senatu na spokojnie to sobie ... To trzeba zobaczyć. Proszę państwa, nam niestety brakuje jednego - analizy porównawczej, którą zawsze mamy. Jeśli my ją mamy, to wtedy tak naprawdę wiemy, o czym mówimy, a tak to nie widzimy starej ustawy, widzimy tylko kawałek nowej. Dopiero gdybyśmy widzieli całość... Pani Poseł, to nie jest tylko kwestia merytoryczna, ale też kwestia pewnych zapisów. Jeśli zobaczymy całość, to wtedy będzie nam łatwiej. A niestety nie mamy tego.
Pani Minister, proszę.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Krystyna Szumilas:
Nie wnoszę uwag.
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
Dobrze.
Proszę państwa, głosujemy nad poprawką trzecią, w której wykreśla się określenie "formy bezpłatne".
Kto jest za tą poprawką? Proszę o podniesienie ręki. (4)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał? (3)
Dziękuję bardzo.
Poprawka została przyjęta.
Proszę państwa, poprawka czwarta, która zachowuje dotychczasowe uchwały samorządu do końca sierpnia 2011 r.
(Senator Zbigniew Szaleniec: Tak, do 31 sierpnia.)
Do 31 sierpnia 2011 r.
Kto jest za tą poprawką? Proszę o podniesienie ręki. (6)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał? (1)
Dziękuję.
Poprawka została przyjęta.
Ostatnia poprawka dotyczy zmiany numeracji: artykuł...
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Bardzo proszę.
Senator Zbigniew Szaleniec:
Art. 2 zmieniamy na art. 3.
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
Pani Legislator, bardzo proszę.
Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:
Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, nie ma potrzeby głosowania nad propozycją, którą przed chwilą przedstawił pan senator, dlatego że poprawka będzie zredagowana...
(Senator Zbigniew Szaleniec: Samoistnie.)
Słucham?
(Senator Zbigniew Szaleniec: Samoistnie.)
Tak.
...W ten sposób, że "po art. 1 dodaje się artykuł", to już zostanie wprowadzone automatycznie. Tak że nie ma potrzeby głosowania...
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Tak, właśnie. Dziękuję.
Przewodniczący Kazimierz Wiatr:
Jeśli pan senator przyjmuje to tłumaczenie...
(Senator Zbigniew Szaleniec: Tak.)
...i wycofuje tę poprawkę, to nie będziemy nad nią głosować.
(Senator Zbigniew Szaleniec: Skoro to stanie się samoistnie...)
Są dwie szkoły, ale przyjmujemy, że tak jest.
Proszę państwa, głosujemy nad całą uchwałą z poprawkami.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (7)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał? (0)
Dziękuję.
Proszę państwa, pozostaje nam wyznaczyć sprawozdawcę. Myślę, że będziemy zgodni, iż pan Szaleniec, który tak zaangażował się w te poprawki, będzie dobrze przedstawiał nasze wnioski w tej sprawie. Czy jest zgoda? Tak.
Proszę państwa, w takim razie bardzo dziękuję za obecność pani poseł, pani minister, państwu dyrektorom, przedstawicielom ministerstwa, pani legislator.
Zamykam posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
Kolejne posiedzenie odbędzie się o 15.00 w tej samej sali.
Dziękuję bardzo.
(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 30)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.