Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (2346) z 98. posiedzenia

Komisji Kultury i Środków Przekazu

w dniu 28 lipca 2011 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 81. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw.

2. Sprawy różne.

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 28)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Piotr Andrzejewski)

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

...Przekazu w zmodyfikowanej wersji zestawienia wniosków. Będziemy nad tymi wnioskami głosować. Później, na końcu chciałbym jeszcze przekazać komunikat i pomówić o sprawach różnych, bo mamy i problem kongresu, i kwestię obecności członków komisji. Co państwo uznacie za stosowne, bo będziemy mieli już niewiele spotkań, tak że chciałbym, żebyśmy to skomasowali.

Przystępujemy do pierwszego i najważniejszego punktu porządku obrad dzisiejszego posiedzenia.

Czy wszyscy państwo otrzymali zestawienie wniosków do ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw? Wszyscy, jak widzę. Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o przedstawianie treści tych poprawek w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne.

Pierwszy wniosek jest wnioskiem oczywistym w kontekście tych wszystkich wystąpień, jakie zapewne śledziliście państwo w toku debaty. Chodzi o wniosek najdalej idący, czyli o wniosek senatora Skurkiewicza o odrzucenie ustawy. Będziemy nad nim głosować w pierwszej kolejności, jak rozumiem. Nie ma wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek, jest tylko ten jeden wniosek.

Kto z państwa jest za wnioskiem o odrzucenie ustawy? (4)

Kto jest przeciw? (5)

Wniosek nie przeszedł.

Możemy zatem, proszę państwa, przystąpić do głosowania nad poszczególnymi poprawkami.

Poprawka pierwsza.

Proszę Biuro Legislacyjne o jej przedstawienie, wyjaśnienie, o co chodzi.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka pierwsza ma na celu utrzymanie dotychczasowej regulacji dotyczącej określania wymagań kwalifikacyjnych i trybu stwierdzenia kwalifikacji uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w instytucjach kultury. Z poprawką tą łączy się poprawka ósma, która powoduje, że podczas wyboru zarządcy instytucji kultury należy uwzględnić wymagania kwalifikacyjne określone właśnie w art. 6...

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: O ile minister takie wyda...)

Tak oczywiście.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Czy to wszystko? Jakie jest stanowisko rządu? Jak rozumiem, pani dyrektor jako przedstawiciel ministerstwa prezentuje stanowisko ministra, więc za każdym razem będę prosił o ustosunkowanie się do poszczególnych poprawek. Oczywiście z wyjątkiem wniosku o odrzucenie, bo w tej sprawie nie prosiłem o zabranie głosu.

Bardzo proszę o informację, jaki jest stosunek ministerstwa do tej poprawki?

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Stanowisko ministerstwa wobec tej poprawki jest negatywne. Czy mam uzasadniać, czy...

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Tak, tak bardzo proszę.

Wykreślenie tego artykułu znajdowało się w przedłożeniu rządowym. W takim kształcie ustawa została uchwalona przez Sejm. Nasze stanowisko, że przepis powinien zostać wykreślony z ustawy, nie uległo zmianie.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Czy wniosek jest zrozumiały? Czy możemy głosować?

Wobec tego głosujemy. To jest poprawka mniejszości komisji i senatora Gruszki.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki. (4)

Kto jest przeciw? (5)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Stwierdzam, że poprawka nie przeszła.

Zgłaszamy wniosek mniejszości.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, ale to należy zaznaczyć w przypadku każdej poprawki.

Bardzo proszę, poprawka druga.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senat Danuta Drypa:

Poprawka druga między innymi powoduje wyodrębnienie pracowników artystycznych spośród pracowników instytucji kultury. To jest, powiedzmy, główna jej treść, a oprócz tego zawiera jeszcze innego rodzaju modyfikacje. Dziękuję.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Chodzi o nawiązywanie stosunków pracy, w związku z sezonami artystycznymi, tak? To jest pierwszy ustęp. Głosujemy od razu nad jednym i drugim... I dodaje się ust. 3 dotyczący pracowników, wykonawców zatrudnionych w szczególności na stanowisku aktora. Tak więc, jeżeli chodzi o pracowników artystycznych, to mamy otwarty katalog, co też jest istotne, bo przywracamy... Czyli mogą być nie tylko ci wymienieni w tej poprawce.

Bardzo proszę, jaki jest stosunek ministerstwa?

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Stosunek do tej poprawki jest pozytywny.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dobrze. Możemy głosować?

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (4)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawka nie przeszła. Przepraszam, poprawka przeszła.

Proszę bardzo, następna poprawka.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka trzecia ma charakter czysto legislacyjny i powoduje zastosowanie prawidłowego odesłania do przepisów ustawy - Prawo budowlane.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Jakie jest stanowisko ministerstwo? Pozytywne.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Proszę liczyć. (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka czwarta, proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka czwarta usuwa regulację, która umożliwia organizatorowi odwołanie dyrektora samorządowej instytucji kultury po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Jedenaście... W art. 15 skreśla się ust. 4.

Stanowisko ministerstwa.

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Wobec tej poprawki stanowisko jest negatywne.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Kto jest za przyjęciem poprawki? (7)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Poprawka przeszła.

Proszę bardzo, następna poprawka.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka piąta powoduje, że w umowie zawartej pomiędzy organizatorem a dyrektorem oprócz warunków organizacyjno-finansowych działalności instytucji kultury ma zostać określona jej struktura, a nie program działalności.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Czy treść jest zrozumiała? Tak.

Jakie jest stanowisko ministerstwa?

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Negatywne.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dziękuję bardzo.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (4)

Kto jest przeciw? (5)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawka nie przeszła.

Wniosek mniejszości.

Poprawka szósta.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka szósta powoduje, że dyrektor instytucji artystycznej po zakończeniu sezonu artystycznego będzie podlegał ocenie dokonywanej przez organizatora.

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: A lit. b? Czy głosujemy nad tym razem, czy oddzielnie?)

To jest konsekwencja.

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Konsekwencja...)

No, może nie konsekwencja, ale po prostu zostaje dodana jeszcze jedna przesłanka, która umożliwia odwołanie dyrektora przed zakończeniem umowy na czas określony.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Bardzo proszę... Pan senator wnioskodawca prosi o głos.

Senator Wojciech Skurkiewicz:

Szanowni Państwo, intencją tej poprawki jest, jak podkreślałem wczoraj podczas debaty, to, aby każdego roku po zakończeniu sezonu również dyrektor instytucji był poddawany weryfikacji przez organ prowadzący. Chodzi o to, żeby nie było tak, że dyrektor jest powołany na pięć czy na siedem lat, a później automatycznie... I niby wszystko jest w porządku, a instytucja podupada. Dlatego dajemy organizatorowi możliwość corocznego poddawania ocenie dokonań dyrektora w danym sezonie artystycznym. Jeżeli dyrektor jednoosobowo ocenia wszystkich pracowników, to sam też powinien być poddawany ocenie.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dziękuję, rozumiem.

Bardzo proszę o stanowisko ministerstwa.

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

W ocenie ministra ta poprawka jest, po pierwsze, niepełna, bo nie zawiera żadnych warunków dokonywania ocen i nie będzie można stosować odpowiednio przepisów, które są planowane do dodania w innej części, przepisów odnoszących się do pracowników artystycznych, a po drugie, co pragnę tylko przypomnieć, zgodnie z ustawą o finansach publicznych dyrektor jest poddawany corocznej ocenie, ponieważ jest zobowiązany składać sprawozdanie z wykonania planu działalności i z wykonania planu finansowego. Notabene sprawozdanie z wykonania planu działalności również wynika z ustawy.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Mam tylko jedno pytanie. Bo tu jest kwestia... Ponieważ jest program działania, to, jak rozumiem, jest też kontrola programowa. Tak? Nie tylko finansowa. Chciałbym zrozumieć tę poprawkę. Dyrektor instytucji po zakończeniu sezonu artystycznego... Organizator, zatwierdzając program działania w umowie, może powiedzieć, że w programie ma być tylko Maria Konopnicka, a ma nie być Gombrowicza, albo że ma być tylko Gombrowicz, a Maria Konopnicka nie itd., itd. Wola ustawodawcy ogranicza się do tego, żeby dyrektor był jak w kagańcu, był spętany tym, co ma w programie. A jednocześnie w zakresie jego wolności twórczej... Czy więc ma to być coroczne pociąganie za smycz, czy nie?

Senator Wojciech Skurkiewicz:

Działalność dyrektora opisana w przygotowanym briefie na cztery czy pięć lat jest określona, ale działalność ta może być prowadzona w sposób minimalistyczny lub może być prowadzona w możliwie maksymalny sposób. Prawda? Bo dyrektor nie jest w stanie opracować swojego briefu tak, że będzie wiadomo, co będzie robił. Dlatego też...

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Rozumiem. Czy są pytania jeszcze do treści poprawki?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Senator Wojciech Skurkiewicz:

Dlatego, Pani Senator, że są uwarunkowania finansowe. Jeżeli organ prowadzący daną instytucję kultury podczas załamania finansowego obetnie dotacje na przykład o 50%, to dyrektor nie będzie w stanie realizować tych pięcioletnich założeń, które przyjął.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Jasne i możemy... No ja akurat nie słyszałem debaty na ten temat, ale możemy sięgnąć do protokołu. Nie słyszałem debaty na temat corocznego dyscyplinowania dyrektora.

Bardzo proszę, możemy głosować.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (4)

Kto jest przeciw? (5)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawka nie przeszła.

Czy zgłasza pan wniosek mniejszości?

(Senator Wojciech Skurkiewicz: Tak, oczywiście.)

Jest wniosek mniejszości.

Teraz poprawka siódma.

Proszę uprzejmie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka siódma powoduje, że do wyboru osoby zarządzającej instytucją kultury przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych będą stosowane odpowiednio.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Czy to jest zrozumiałe?

Stanowisko ministra.

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Negatywne. De facto ta ustawa będzie stosowana wprost. Nie ma innej procedury, która mogłaby być stosowana w zastępstwie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. Ponadto ustawa o finansach publicznych wskazuje ustawę o zamówieniach publicznych jako jedyną właściwą, jeśli chodzi o gospodarowanie finansami jednostek sektora finansów publicznych.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Jasne? Możemy głosować?

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (4)

Kto jest przeciw? (5)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawka nie przeszła.

Wniosek mniejszości.

Proszę, poprawka ósma.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka ósma została już przegłosowana łącznie z poprawką pierwszą.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Przegłosowana negatywnie.

Poprawka dziewiąta.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka dziewiąta ma doprecyzować, że umowa o zarządzanie instytucją kultury określa sposób wydatkowania przychodów, a nie podział zysku.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Czy jest zrozumiała? Zrozumiała.

Stanowisko ministerstwa.

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Mogę tyko powtórzyć to, co było wcześniej mówione na posiedzeniu komisji i po dyskusji na wczorajszym posiedzeniu plenarnym. Sposób interpretowania słowa "zysk" użytego w tym przepisie zupełnie rozminął się z intencją i przedłożenia rządowego, i ustawy uchwalonej przez Sejm, zatem stanowisko ministra wobec poprawki dziewiątej nie jest negatywne.

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Czy jest pozytywne?)

Jest pozytywne wobec tej poprawki, ponieważ eliminuje kontrowersje...

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Jasne, eliminuje. Dobrze.

Możemy głosować?

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (3)

Kto jest przeciw? (5)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Jednego głosu chyba nam brakuje. Dobrze. Jeden niegłosujący.

Poprawka nie przeszła.

Wniosek mniejszości.

Poprawka dziesiąta, proszę uprzejmie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka dziesiąta między innymi usuwa możliwość powoływania dyrektora instytucji kulturalnych bez przeprowadzenia konkursu. W przypadku przyjęcia poprawki dziesiątej wykluczona z głosowania zostaje poprawka jedenasta.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Zaraz sprawdzimy, jedenasta... Jak rozumiem i jedna, i druga są poprawkami pana senatora. Tak? Dobrze.

Stanowisko ministra.

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Stanowisko jest pozytywne wobec poprawki jedenastej i negatywne wobec poprawki dziesiątej. Na temat poprawki dziesiątej, intencji poprawki dziesiątej odbywała się wczoraj dyskusja na posiedzeniu plenarnym i pan minister Zdrojewski odnosił się do wątpliwości, do problemu, w sprawie którego pan senator zabierał głos. Tak że jeszcze raz: dziesiąta - nie, a jedenasta - tak.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Możemy głosować?

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem poprawki dziesiątej? (5)

Kto jest przeciw? (3)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Poprawka przeszła.

Poprawka jedenasta jest bezprzedmiotowa i wobec tego nad nią nie głosujemy. Przyjęcie poprawki dziesiątej wyeliminowało poprawkę jedenastą, w związku z tym nie głosujemy nad poprawką jedenastą, gdyż została przegłosowana negatywnie podczas pozytywnego przegłosowania poprawki dziesiątej. Poprawka jedenasta pominięta.

Teraz poprawka dwunasta, której przyjęcie wyklucza głosowanie nad poprawką trzynastą.

Proszę Biuro Legislacyjne o przedstawienie poprawki.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka dwunasta precyzuje, że do pracowników instytucji kultury stosuje się przepisy kodeksu pracy w zakresie nieuregulowanym w ustawie, a ponadto wprowadza regulację dotyczącą rozwiązywania umowy o pracę zawartej z pracownikiem artystycznym na czas określony dłuższy niż jeden sezon artystyczny lub na czas nieokreślony i regulację dotyczącą dokonywania ocen pracowników artystycznych.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Przypominam zastrzeżenia Biura Legislacyjnego odnośnie do niekonstytucyjności poprawek, które nie wynikają wprost z materii ustawy nowelizującej. I mimo wszystkich zastrzeżeń - muszę o tym powiedzieć - musimy nad tym głosować, bo musimy...

Bardzo proszę... Pan senator Skurkiewicz prosi o głos.

Senator Wojciech Skurkiewicz:

Mam tylko prośbę do pana senatora Sepioła o to, żeby przedstawił różnice, bo te poprawki są bardzo podobne. Wiem, że następną, trzynastą poprawkę, też zgłaszał pan senator na posiedzeniu plenarnym. Jaka jest więc różnica między nimi, czy...

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Bardzo proszę, pan senator Sepioł ma głos.

Senator Janusz Sepioł:

Dwunasta po prostu rozszerza zapis; chodzi o akapit na górze. A istotnych różnic nie ma.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

A na czym wobec tego polega różnica, skoro nie ma istotnej różnicy? Jaka jest ta nieistotna? Bo musielibyśmy czytać, a wolałbym, żeby pan senator to krótko przedstawił.

Senator Janusz Sepioł:

Jedyna istotna kwestia to podkreślenie, że do pracowników instytucji kultury stosuje się przepisy kodeksu pracy.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Aha, i to jest główna różnica. Na początku jest komasacja. Jasne.

Bardzo proszę, ministerstwo. Jaki jest stosunek ministerstwa do tych poprawek? Proszę ocenić i dwunastą, i trzynastą.

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Jeśli chodzi o poprawki dwunastą i trzynastą, to są one merytorycznie zbieżne. Poprawka dwunasta jest dokładniejsza, ponieważ zawiera odesłanie do kodeksu pracy w zakresie nieuregulowanym w ustawie oraz wprowadza przepis merytoryczny, który poprzedza upoważnienie ustawowe dla ministra co do tego, że pracownicy artystyczni podlegają okresowym ocenom dokonywanym przez dyrektora, czyli jest wprowadzeniem do upoważnienia ustawowego. W związku z tym to poprawka dwunasta zdecydowanie kwalifikuje się do pozytywnego zaopiniowania.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Bardzo proszę, głosujemy, pamiętając oczywiście o zastrzeżeniu co do możliwości niekonstytucyjności. Jest to jedna z przesłanek, która będzie motywowała przynajmniej moje głosowanie.

Bardzo proszę, kto jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (4)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawka przeszła i tym samym została wyeliminowana treść poprawki trzynastej, która nie zostanie poddana pod głosowanie.

Bardzo proszę, poprawka czternasta.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka czternasta ma na celu ujednolicenie terminologii, jaką posługuje się ustawa, poprzez wykreślenie zapisu, iż dodatek za wieloletnią pracę przysługuję za pracę w instytucjach kultury.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Stanowisko ministerstwa.

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Pozytywne.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Możemy głosować?

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawka została przyjęta.

Bardzo proszę poprawka dwudziesta siódma. Przepraszam. Poprawka piętnasta.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka piętnasta ma na celu usunięcie zbędnych wyrazów, skreślenie wyrazów "w instytucjach kultury i innych instytucjach" w przepisie mówiącym o okresach pracy, które należy uwzględnić podczas ustalania wysokości dodatku za wieloletnią pracę.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Stanowisko ministerstwa.

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Pozytywne.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawka przeszła.

Proszę poprawka szesnasta.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka szesnasta powoduje, że pracownik instytucji kultury i instytucji filmowej instytucji kultury i instytucji filmowej będzie mógł otrzymywać dodatkowe wynagrodzenie jedynie za artystyczne wykonanie lub pracę twórczą, w wyniku której powstają prawa autorskie lub prawa pokrewne.

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: I lit. b, bo są dwie...)

To jest...

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Głosujemy też nad ust. 3)

Tak, tak, ponieważ...

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Po co jest ust. 3?)

W ustępie pierwszym zamiast o pracownikach instytucji artystycznych mówimy o pracownikach instytucji kultury, a więc zmiana jest analogiczna do... Może inaczej: konsekwencja tej zmiany jest uwzględniona również w ust. 3.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Stanowisko ministerstwa...

Bardzo proszę, senator Skurkiewicz w celu wyjaśnienia treści poprawki...

Senator Wojciech Skurkiewicz:

Mam pytanie do pana senatora Sepioła i pani senator Borys-Damięckiej jako praktyka. Czy ta poprawka spowoduje na przykład to, że jeżeli przedstawienie teatralne będzie rejestrowane, a później powielane, to artyści, którzy występowali, otrzymają dodatkowe gratyfikacje wynikające z prawa autorskiego? Jak to będzie? W jakim kierunku ta...

Senator Barbara Borys-Damięcka:

Ta poprawka mówi o czym innym, ale odpowiem na pana pytanie. Jeżeli spektakl teatralny albo koncert... Jeżeli jakakolwiek produkcja artystyczna jest rejestrowana i ma być rozpowszechniana, to wymaga to podpisania odrębnej umowy między instytucją, która daje projekt, i instytucją, która to nagrywa. W umowie uwzględnia się wiele różnych paragrafów mówiących o tym, jaka ma być liczba kaset czy płyt, jaki będzie materiał, jaki będzie zasięg sprzedaży, jaka będzie kalkulacja ceny itd. To wymaga odrębnej umowy i dlatego nie podlega tej ustawie, ale to jest...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To jest poprawka innej materii.

Senator Janusz Sepioł:

Tutaj chodzi o to, że jeśli pracownik instytucji kultury czy na przykład dyrektor domu kultury zaprojektuje aranżację wystawy, to może wziąć za to dodatkowo honorarium.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

...Pracownik instytucji kultury napisze scenariusz - też może być.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Stanowisko ministerstwa.

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Pozytywne wobec tej poprawki.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Chciałbym tylko poprosić Biuro Legislacyjne o informację, czy są zastrzeżenia co do mieszczenia się w materii ustawy, czy są zastrzeżenia konstytucyjne, bo treść jest akceptowana.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Panie Senatorze, w przypadku tej poprawki nie ma zastrzeżeń, bo dotyczy ona modyfikacji, która została przedłożona w materii przekazanej z Sejmu.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dziękuję bardzo. Czy możemy głosować?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa: Przepraszam, ja może jeszcze tylko... Chciałabym dodać, bo...)

(Senator Janusz Sepioł: To jest rozszerzenie przepisu, który dotyczył pracowników instytucji artystycznych, a my rozszerzamy to na instytucje kultury w ogóle.)

Tak?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Chciałabym tylko dodać, ponieważ pan senator pytał o zmianę w ust. 3, a ja nieprecyzyjnie się wyraziłam, że wspomniana zmiana jest konsekwencją zmiany w ust. 1. Zmiana ta polega na tym, że przepisy ustawy o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi nie będą stosowane do dyrektorów kultury i instytucji filmowych.

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Nie będą stosowane?)

Nie będą.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dziękuję.

Czy poprawka jest zrozumiała? Czy możemy głosować?

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawka została przyjęta.

Proszę bardzo poprawka siedemnasta, poprawka, którą należy przegłosować łącznie z poprawką dwudziestą siódmą.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka siedemnasta wprowadza regulację, zgodnie z którą podjęcie przez pracownika artystycznego dodatkowego zatrudnienia wymagać będzie uzyskania zgody pracodawcy. A poprawka dwudziesta siódma stanowi jej konsekwencję.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dziękuję bardzo.

Stanowisko ministerstwa.

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Pozytywne, zgodne z przedłożeniem rządowym.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dziękuję bardzo.

Z zastrzeżeniem, które zgłaszam, co do konstytucyjności, możemy głosować.

Bardzo proszę, kto jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (4)

Poprawka została przyjęta.

Proszę dalej.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka osiemnasta powoduje, że warunki przyznawania i wypłacania dodatku funkcyjnego zostaną określone we wskazanym w ustawie rozporządzeniu.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Czy treść jest zrozumiała?

Stanowisko ministerstwa.

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Pozytywne, tak jak na poprzednim posiedzeniu komisji.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Czy możemy głosować?

Głosujemy.

Kto jest za? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawka została przyjęta.

Proszę dalej.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka dziewiętnasta wskazuje, że warunki wynagrodzenia za pracę i przyznawanie innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury mają być... Chodzi o te warunki, które są ustalone w ustawie, a nie w przepisach wydanych na jej podstawie. Warunki będą obowiązywały do czasu objęcia pracowników układem zbiorowym pracy lub regulaminem wynagradzania.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Proszę o wyjaśnienie sensu w systemie źródeł prawa. Czy to znaczy, że nie układy zbiorowe i nie porozumienia, a ustawa ma określać...

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Nie. Te warunki będą określały układy zbiorowe, ale do czasu opracowania tego rodzaju układów pod uwagę będą brane postanowienia zawarte w ustawie.

Senator Janusz Sepioł:

To jest poprawka czysto legislacyjna. Po prostu w tym momencie brzmi tak, że te warunki...

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Ja bym prosił, żeby to skontrolować z tekstem. Przepraszam.)

Wyrazy "ustalone w przepisach wydanych na podstawie ust. 1" będą zastąpione wyrazami "określone w ustawie".

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Pkt 23, przepraszam.)

Na stronie ósmej.

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Strona ósma, tak. To jest, przepraszam...)

Art. 31d ust. 2.

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Art. 31b, c, d... Jest art. 31d. I punkt... Przepraszam bardzo...)

Pkt 2, trzecia linijka.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Pkt 2. Warunki...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Muszą być nie w rozporządzeniu, tylko w ustawie.

(Senator Janusz Sepioł: Tak jest, o to chodzi.)

No nie, bo jest odesłanie do innego źródła prawa, do ustawy, a nie do rozporządzenia.

Jakie jest stanowisko ministerstwa?

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Stanowisko wobec tej poprawki jest pozytywne, bo warunki wynagradzania i inne świadczenia są de facto regulowane w ustawie, a to jest zmiana odesłania nie do aktu wykonawczego tylko bezpośrednio do przepisów ustawy.

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Czyli płaca minimalna ma odpowiadać standardowi ustawowemu, tak? Ale płacy minimalnej nie ustala się przecież w zakresie ustawy.)

Nie, nie. Nie chodzi o płacę minimalną, tylko chodzi o elementy wynagrodzenia, które określa ustawa, a nie przepis wykonawczy. Nie chodzi o inne akty prawne tylko o tę ustawę. Przepis wykonawczy tylko precyzuje to, co jest zawarte w ustawie, a było odesłanie do aktu wykonawczego, podczas gdy powinno być do ustawy.

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Inne określenie precyzujące to, do czego się odwołuje...)

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dobrze. Dla mnie to jest jeszcze kwestia sporna, jak dalece przenosimy rozporządzenia na ogólne warunki ustawowe.

Bardzo proszę, kto z państwa... Czy możemy głosować?

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (4)

Poprawka została przyjęta.

Proszę dalej.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka dwudziesta powoduje utrzymanie dotychczasowej regulacji dotyczącej określania podstawowych zadań instytucji kultury.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Czy wszyscy wiemy, o co chodzi? Wiemy.

Jakie jest stanowisko ministerstwa?

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Przedłożenie rządowe przewidywało skreślenie tego przepisu, tak że stanowisko jest wobec tej poprawki negatywne.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Negatywne.

Bardzo proszę, czy możemy głosować?

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki. (4)

Kto jest przeciw? (5)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawka nie została przyjęta.

Wniosek mniejszości.

Proszę bardzo, dalej.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka dwudziesta pierwsza ma charakter językowy. Chodzi tutaj o mistrza rzemiosł artystycznych, o nadawanie tego tytułu honorowego.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Stanowisko ministerstwa?

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Pozytywne.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Pozytywne.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawka została przyjęta.

Prosimy o następną poprawkę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka dwudziesta druga ma charakter legislacyjny i jej celem jest doprecyzowanie odesłania do przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dla porządku pytam o stanowisko ministerstwa. Pozytywne.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawka została przyjęta.

Proszę, następna.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka dwudziesta trzecia powoduje, ze połączenie muzeum z inną instytucją kultury będzie mogło nastąpić jedynie po wydaniu pozytywnej opinii przez radę do spraw muzeów.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Stanowisko ministerstwa?

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Pozytywne.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Możemy głosować?

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawka została przyjęta.

Proszę bardzo, następna poprawka.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka dwudziesta czwarta powoduje, że stosowanie wskazanych przepisów przejściowych będzie wyłączone nie tylko w odniesieniu do dyrektorów bibliotek, lecz także do dyrektorów domów oraz ośrodków kultury.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Jakie jest stanowisko ministerstwa?

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Już na poprzednim posiedzeniu minister zajmował pozytywne stanowisko wobec tego...

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Pozytywne.

Możemy głosować? Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwudziesta piąta.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka ta powoduje, że umowy o wspólnym prowadzeniu instytucji kultury będą obowiązywały przez okres, na jaki zostały zawarte.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Stanowisko ministerstwa?

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Pozytywne.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwudziesta szósta.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka dwudziesta szósta ma na celu doprecyzowanie przepisu przejściowego.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Stanowisko ministerstwa?

Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dorota Żebrowska:

Pozytywne.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Poprawka jest jasna?

(Głos z sali: Tak.)

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (8)

Kto jest przeciw? (1)

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwudziesta ósma.

(Głos z sali: Dwudziesta siódma.)

Dwudziesta siódma już była przegłosowana.

(Głos z sali: Łącznie z poprawką...)

Tak, łącznie...

Poprawka dwudziesta ósma.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Poprawka ta ma na celu uzupełnienie podstawy prawnej do wydania określonego rozporządzenia.

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Na czym to polega?)

Polega to na tym, że... No, jest to przepis... Ta podstawa prawna została zawarta w przepisach przejściowych, które mówią o tym, że akty wykonawcze wydane na podstawie określonych...

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: ...na podstawie dotychczasowych przepisów...)

...na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują moc do określonego czasu. Chodzi tu o przypadek rozporządzenia, do którego wydania podstawą prawną jest art. 14 ust. 2 i 3, natomiast w przedmiotowej ustawie został uwzględniony tylko ust. 2. Ta poprawka doprecyzowuje więc pełną podstawę prawną.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Stanowisko ministerstwa?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pozytywne.

Kto z państwa jest...

Możemy głosować? Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Teraz będziemy głosowali nad całą ustawą z...

(Głos z sali: Nie, nie.)

Racja, nie głosujemy.

Wobec tego pozostało tylko wyznaczenie sprawozdawców. Proponuję takie personalne naznaczenie senatorów jako sprawozdawców: pan senator Sepioł wystąpiłby jako pełnomocnik i przedstawiciel komisji in gremio, a senator Piotr Andrzejewski - jako przedstawiciel mniejszości.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Odnośnie do tej poprawki senatora Skurkiewicza...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

We dwóch? Dobrze.

A teraz, proszę państwa, przechodzimy do tego, co dręczy nasz sekretariat od dłuższego czasu i co łączy się z oświadczeniami. Mianowicie jest już ramowy plan wizyty Komisji Kultury Parlamentu Europejskiego. Ze strony naszego przedstawiciela, przedstawiciela Senatu w Strasburgu i w Brukseli, przyszło zaproszenie dla wszystkich członków komisji. Jednak ostatnio ministerstwo...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękujemy paniom bardzo, dziękujemy.

Jednak ciągle są jakieś perturbacje związane z tym, kto to organizuje, jak organizuje. Jedno zostało przesądzone - mamy pulę miejsc w hotelu. Wyjeżdżamy na własny koszt, własnym sumptem, i pokrywamy wydatki na hotel, ale otrzymamy zwrot tych wydatków, bo mamy pulę miejsc w hotelu. I zaproszenie jest ważne dla wszystkich członków komisji. Ministerstwo natomiast oświadczyło, że gotowe jest pokryć koszty, jeśli takie będą, tylko w przypadku prezydium komisji. Mówię o tym państwu, gdyż naszym życzeniem jest obecność całej komisji. W końcu jest to spotkanie ramowe komisji kultury parlamentów wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej, a nas, członków komisji, nie jest tak bardzo dużo. Zachęcam więc wszystkich państwa do udziału, ponieważ będzie wtedy Europejski Kongres Kultury, na którym powinniśmy być i na który, mam nadzieję, wszyscy państwo otrzymaliście indywidualne zaproszenia, a jeśli nie...

(Głos z sali: Nie, tylko prezydium.)

Ministerstwo życzy sobie, żeby było tam tylko prezydium, ja natomiast myślę, że każdy z nas, w miarę możliwości, powinien na tym kongresie być, bo jest to bardzo istotna... No, to nie jest impreza, chodzi o wytyczenie w ramach polskiej prezydencji programu dalszego działania i uczestnictwa w rozwoju kultury europejskiej.

Dlaczego jest to takie istotne? Prosiłem o uzupełnienie tematów, którymi będziemy się zajmować, zwłaszcza na spotkaniu z Komisją Kultury Parlamentu Europejskiego. A więc będziemy się zastanawiać, po pierwsze, nad wkładem kultur narodowych w kulturę europejską, a po drugie - myślę, że to jest istotne i nasza komisja powinna zaprezentować tę kwestię - nad myślą kulturotwórczą, rolą Jana Pawła II w kulturze europejskiej, nad kulturą europejską we wskazaniach Jana Pawła II, ponieważ jest to... No, nie muszę tego tłumaczyć. Uważam, że jest to temat dosyć ważny. Przy okazji, w związku z tą konferencją i zebraniem na niej bardzo istotnych elementów myśli społeczno-politycznej Jana Pawła II, także ze wskazaniami dla kultury politycznej - bo kultura europejska jest to też określona kultura polityczna - zaprezentujemy dorobek Komisji Kultury i Środków Przekazu w tym zakresie. Dlatego też zachęcam wszystkich państwa do udziału i w kongresie, i w spotkaniu na zaproszenie Komisji Kultury Parlamentu Europejskiego.

Jaki jest program...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Kongres zaczyna się w piątek, natomiast to spotkanie mamy... Sugeruje się przylot... Państwo dostaliście program?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Czyli nie muszę go czytać. Zachęcam, żeby być już wieczorem 8 września, spotkanie odbędzie się 9 września między godziną 9.00 a 10.30. Będzie to spotkanie i dyskusja o przyszłości kultury w Europie. Chciałbym zaprezentować nie tylko swoje stanowisko, ale... No, chodzi mi o to, żeby każdy z państwa, w miarę możliwości, przedstawił w skrócie swoje stanowisko, a przynajmniej jakiś draft, jakiś konspekt wniosków. Oczywiście według uznania, nikt nie musi... To nie jest obowiązkowe, ale każdy ma taką szansę.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Język polski jest językiem Unii Europejskiej, w związku z tym...A to i tak powinno być tłumaczone. Jak rozumiem, wszystkie te wystąpienia będą podlegały tłumaczeniu.

O 10.30 jest konferencja prasowa w biurze Parlamentu Europejskiego. Późniejszy program jest taki bardziej wydarzeniowy niż merytoryczny. Zachęcam państwa do udziału w tym.

Kontynuując, chciałbym powiedzieć, że w sprawach różnych mam takie... Chciałbym państwa zapoznać ze swoim oświadczeniem. Jeżeli chcecie, to posłuchajcie. Myślę, że powinienem przedstawić to oświadczenie na forum komisji kultury, z prośbą do senatorów o ewentualne poparcie tego wniosku. To jest moje oświadczenie jako przewodniczącego Komisji Kultury i Środków Przekazu, skierowane do przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. To wniosek i oświadczenie. Odczytam je.

"Dnia 10 lipca bieżącego roku, w czasie pielgrzymkowego zgromadzenia modlitewnego Rodziny Radia Maryja na terenie sanktuarium Matki Bożej Królowej Polski na Jasnej Górze doszło do budzących sprzeciw zachowań nieposiadających akredytacji wysłanników Telewizji Polsat, noszących cechy prowokacji medialnej. Ekipa Polsatu zakłóciła przebieg pielgrzymkowej mszy świętej z zastosowaniem przemocy fizycznej wobec jej uczestnika, a następnie dokonała nieodpowiadającego rzeczywistości przedstawienia przebiegu zdarzenia. Zastosowanie prowokacji, agresji i siły fizycznej przez pracowników Polsatu, podających się za ekipę dziennikarską, jest nie do pogodzenia ze standardami demokratycznego państwa prawnego. Oczekujemy od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji stosownego postępowania w trybie nadzoru nad działaniami nadawców publicznych, dyscyplinującego sprawców tego godnego ubolewania nadużycia prawa do pozyskiwania informacji bez względu na zastosowane niegodne środki. Wnosimy o rozważenie opracowania regulacji zobowiązujących pracowników wszelkich publicznych środków przekazu do zapewnienia członkom wszelkich publicznych zgromadzeń nienadużywania przez"...

(Głos z sali: Posiedzenie Senatu już się zaczęło.)

No dobrze, ale chcę to doczytać do końca.

"Wnosimy o rozważenie"...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Już kończę, ostatnie zdanie.

"Wznosimy o rozważenie opracowania regulacji zobowiązujących pracowników wszelkich publicznych środków przekazu do nienadużywania przez nich dobrych obyczajów i prawa".

Podpisałem to. Chcę, żebyście państwo o tym wiedzieli. Jeżeli ktoś z państwa chce się do tego dołączyć...

(Głos z sali: To jest w imieniu komisji, przepraszam bardzo?)

Nie, nie, w imieniu przewodniczącego, ale jeżeli ktoś z państwa zechce się dołączyć, to serdecznie zapraszam.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pan senator Ryszka? Proszę uprzejmie.

Możemy, jeżeli...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Chcecie nad tym głosować? Poczekajcie państwo... Jeżeli chcecie głosować, to głosujcie.

(Senator Czesław Ryszka: To pańskie oświadczenie, nie głosujemy nad tym.)

No, ale może pan... To moje oświadczenie, ale możecie z tego zrobić stanowisko komisji. Jest taki wniosek...

(Senator Wojciech Skurkiewicz: Oczywiście ja jestem za tym, żeby to był wniosek komisji.)

No, to możemy przegłosować. Poczekajcie, Panie... Bardzo proszę, jeszcze nie zamknęliśmy posiedzenia. Jest wniosek czy nie ma?

(Senator Wojciech Skurkiewicz: Jest wniosek komisji.)

O przegłosowanie. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Głosujemy.

Wobec tego poddaję pod głosowanie wniosek senatora Skurkiewicza, żeby uczynić to przedmiotem... Ktoś jest przeciw? Nie słyszałem. Proszę nie wychodzić. Nie słyszałem... Głosujemy? Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tego oświadczenia? Proszę bardzo. (4)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Wobec tego mamy stanowisko komisji. Bardzo proszę.

Proszę państwa, czy są jeszcze inne sprawy w ramach punktu: sprawy różne? Nie widzę, nie słyszę.

Wobec tego pozwolicie państwo, że na tym zakończymy posiedzenie komisji. Koniec protokołu, koniec posiedzenia. Dziękuję wszystkim za udział.

(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 12)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów