Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (2236) z 92. posiedzenia

Komisji Kultury i Środków Przekazu

w dniu 1 czerwca 2011 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Konwencji o ochronie dziedzictwa architektonicznego Europy, sporządzonej w Grenadzie dnia 3 października 1985 r. (druk senacki nr 1217, druki sejmowe nr 4045 i 4139).

(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 02)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Piotr Andrzejewski)

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu.

Pierwszy punkt naszego posiedzenia to rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Konwencji o ochronie dziedzictwa architektonicznego Europy, sporządzonej w Grenadzie dnia 3 października 1985 r. Druki sejmowe wszyscy państwo posiadacie, zaopatrzyliście się w nie.

Nie odbiega nasze posiedzenie... Witam pana senatora Ryszkę. Plan naszego posiedzenia nie odbiega od normalnego toku rozpoznawania spraw. A więc będzie tak: najpierw będzie referat, bo ustawa była projektem rządowym, jako dotycząca konwencji; potem nasi goście - pan dyrektor Zbigniew Czech z MSZ i pan Jacek Dąbrowski, dyrektor z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego - przedstawią nam jej zakres ze swoimi wnioskami; potem Biuro Legislacyjne zgłosi swoje uwagi bądź ocenę; a później będą pytania senatorów i odpowiedzi zaproszonych gości; następnie zajęcie stanowiska... to znaczy wnioski i głosowanie w sprawie stanowiska.

Bardzo proszę, zaczynamy. Który z panów przedstawi...? Widzę, że nie ma tutaj przedstawiciela Sejmu, więc bardzo proszę... Który z panów? Proszę przedstawić się i zrelacjonować nam charakter tej ustawy, która, w zgodzie z art. 89 ust. 1 pkt 5 konstytucji, jest ustawą udzielającą prezydentowi zgody, upoważniającą prezydenta do podpisania konwencji.

Bardzo proszę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Zbigniew Czech:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Zbigniew Czech, zastępca dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego MSZ.

Króciutko tylko wyjaśnię sprawę trybu związania się przez Rzeczpospolitą Polską przedmiotową...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak. ...Przedmiotową konwencją. Otóż ze względu na fakt, iż konwencja ta reguluje sprawy, które są również materią innych ustaw, a mianowicie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, ustawy - Prawo budowlane oraz ustawy o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady... Z uwagi na powyższe nastąpi związanie się Rzeczypospolitej Polskiej tą konwencją, zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o umowach międzynarodowych, ponieważ konwencja ta spełnia przesłanki ujęte w art. 89 ust. 1 pkt 5 konstytucji, czyli dotyka spraw uregulowanych w ustawie lub dla których konstytucja wymaga ustawy.

To wszystko z mojej strony. Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dziękuję bardzo.

Czy o samej konwencji...? Dwa słowa, gdyby można było...

Bardzo proszę, Panie Dyrektorze.

Dyrektor Departamentu Ochrony Zabytków w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jacek Dąbrowski:

Jacek Dąbrowski...

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Spraw jest już przedmiotem uregulowań w prawie polskim, tylko chyba charakter...)

Właśnie na ten temat kilka zdań.

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Bardzo proszę.)

Jacek Dąbrowski, dyrektor Departamentu Ochrony Zabytków w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Związanie się przez Polskę wspomnianą konwencją będzie mieć charakter w zasadzie tylko polityczny i prestiżowy, dlatego że w chwili obecnej Polska jest jednym z nielicznych krajów, które tej konwencji jeszcze nie ratyfikowały. Czterdzieści państw już ją ratyfikowało. Polska jest w tej nielicznej grupie państw, które jeszcze się tą konwencją nie związały.

Skutki prawne przyjęcia tej konwencji... Może inaczej: przyjęcie konwencji nie będzie rodzić skutków prawnych, dlatego że - jak przed chwilą wspomniał pan dyrektor Czech - zapisy tej konwencji są już, można tak powiedzieć, skonsumowane przez trzy ustawy, w szczególności przez ustawę z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. W związku z powyższym nie będzie konieczności wprowadzania do prawa polskiego jakichkolwiek zmian. Oczywiście będzie konieczność dopracowywania pewnych szczegółów w przepisach polskich, ale nie wynika to wprost z tejże konwencji. Na pewno jej przyjęcie wpłynie też na wizerunek Polski jako państwa, które, będąc członkiem Rady Europy, także tego typu dokumenty, choćby od strony formalnej, akceptuje. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dziękuję bardzo.

Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.

Zaraz potem pytania.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Ustawa ratyfikacyjna nie budzi zastrzeżeń.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Nie budzi. Dziękuję.

Przystępujemy do pytań.

Pan senator Skurkiewicz, proszę uprzejmie.

Senator Wojciech Skurkiewicz:

Ja mam tylko jedno pytanie.

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Panowie, czy przyjęcie konwencji rodzi jakiekolwiek skutki finansowe?

Dyrektor Departamentu Ochrony Zabytków w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jacek Dąbrowski:

Nie rodzi żadnych skutków finansowych, dlatego że - tak jak powiedziałem wcześniej - przepisy, które konwencja niejako wprowadza, już w tej chwili funkcjonują w polskim prawie. W związku z tym przyjęcie tej konwencji nie spowoduje skutków finansowych.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Bardzo proszę. Pan senator Skurkiewicz zadaje pytanie.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A, już.

Pan senator Ryszka chce zadać pytanie?

(Senator Czesław Ryszka: Chciałem zadać podobne pytanie, ale...)

Dobrze. Ktoś jeszcze z państwa chce zadać pytanie? Nie.

Ja zadaję pytanie.

Mówił pan o trzech ustawach. Rozumiem, że wymienił pan tylko jedną z tych trzech. Czy poza tym jest to prawo budowlane i prawo o gospodarce...? Tak?

Dyrektor Departamentu Ochrony Zabytków w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jacek Dąbrowski:

Trzy ustawy, w których funkcjonują przepisy...

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: ...których dotyczy konwencja.)

...których dotyczy konwencja...

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: To też prawo budowlane i prawo o gospodarce...?)

Nie, nie, Panie Senatorze. Ostatnia ustawa to jest ustawa o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady.

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Aha. No tak.)

Tam też są zapisy, które niejako przyjmują tekst z konwencji czy niektóre zapisy konwencji.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

A w ustawie o gospodarce nieruchomościami nie ma mowy o żadnej ochronie w planach zagospodarowania przestrzennego?

(Dyrektor Departamentu Ochrony Zabytków w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jacek Dąbrowski: Nie, nie.)

Wydawało mi się, że tam też powinno być coś, co dotyczy zasięgania opinii, ale to jest w ustawie o prawie budowlanym głównie.

Dyrektor Departamentu Ochrony Zabytków w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jacek Dąbrowski:

I prawo budowlane, i ustawa o ochronie zabytków, i ustawa o opiece nad zabytkami odnoszą się do wpływu służb konserwatorskich...

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: ...na środowisko.)

...na proces planistyczny. W związku z tym o ustawie o planowaniu już nie mówimy.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.

Teraz możemy przystąpić do głosowania.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Sprawa tu jest dosyć prosta. Stawiam wniosek o upoważnienie prezydenta do ratyfikowania...

A pani czym jest zajęta?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A dokąd?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A, to bardzo dziękuję. To jest ze wszech miar pożądane.

Stawiam wniosek o pozytywne przegłosowanie tej inicjatywy w takim kształcie, w jakim przyszła do nas z Sejmu, to jest stawiam wniosek, aby Senat wyraził zgodę na dokonanie przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikacji Konwencji o ochronie dziedzictwa architektonicznego Europy, sporządzonej w Grenadzie dnia 3 października 1985 r.

Czy są wątpliwości, czy możemy głosować? Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem takiego stanowiska komisji? (6)

Proszę liczyć głosy.

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Kto będzie referentem? Ze względu charakter systemowy proponuję przewodniczącego. Zgadzacie się państwo?

(Głos z sali: Tak.)

Zgoda. Dziękuję panom bardzo.

Podjęliśmy decyzję w sprawie punktu pierwszego. Rozpatrzenie następnego punktu jest wyznaczone na 15.30.

Ogłaszam przerwę w pracach komisji do 15.30. Dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 12)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów