Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1037) z 42. posiedzenia

Komisji Kultury i Środków Przekazu

w dniu 22 lipca 2009 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: Kancelaria Prezydenta RP; Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji; Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego; Rezerwy celowe; Budżety wojewodów ogółem, a także planów finansowych: Funduszu Promocji Twórczości; Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (druk senacki nr 631, druki sejmowe nr 2163, 2190 i 2190-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Piotr Andrzejewski)

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Witam przedstawicieli urzędów, którzy biorą udział w naszej dzisiejszej debacie poświęconej rozpoznaniu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 w częściach właściwych zakresowi działania naszej komisji.

Otwieram posiedzenie komisji.

Stwierdzam, że jest kworum.

Powiem państwu, jaki przewidujemy porządek. Chciałbym, żeby na początku pan minister bądź jego reprezentant przedstawił projekt zmian budżetu, odwołując się do bardzo czytelnego – co już zauważyłem i państwo zapewne też – przedłożenia. Chodzi o zaakcentowanie zmniejszenia i tego, co było w dotychczasowym budżecie w zakresie poszczególnych rozdziałów działu 921 “Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”. Później poproszę o zabranie głosu przedstawiciela Biura Legislacyjnego w sprawie uwag – one dotyczą tylko samej struktury i charakteru procedowania. A później poproszę przedstawicieli poszczególnych resortów, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, a przede wszystkim prezydenta, aczkolwiek prezydent przy budżecie ma tylko uprawnienia kontrolne, wynikające z tego, że przecież czuwa i stoi na straży konstytucji.

Bardzo proszę, Panie Ministrze. Proszę o przedstawienie zmian w takim zakresie, jaki pan uzna za stosowny.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Tomasz Merta:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Ja pozwolę sobie mówić krótko. Skoncentruję się na tym, co jest przedmiotem nowelizacji budżetu, a więc na programie oszczędnościowym. Ze zrozumiałych dla wszystkich względów ta nowelizacja nie przynosi dobrych wiadomości dla sfery kultury, ponieważ oznacza ograniczenie wydatków także w części budżetu “Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”.

To ograniczenie budżetu, gdyby je zbilansować, oznacza utratę 203 milionów zł, czyli z pierwotnej sumy 2 miliardy 388 milionów 269 tysięcy zł do sumy 2 miliardy 185 milionów 269 tysięcy zł. A więc 203 miliony zł mamy stracone. Należy jednak podkreślić, że ten budżet w części “Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” jest, mimo wszystko, budżetem minimalnego wzrostu, tyle że ten wzrost sytuuje się znacznie, znacznie niżej od dotychczasowych 12%, bo wynosi 2,5%.

Mamy w tabelce na stronie dwudziestej szczegółowo przedstawione, na czym polegają cięcia w poszczególnych działach i w jakim stopniu udało się te pieniądze odnaleźć w działach: “Administracja publiczna”, “Oświata i wychowanie”, “Szkolnictwo wyższe”, “Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”. Jeżeli chodzi o cięcia w ramach środków majątkowych, to one obejmują 110 milionów 548 tysięcy zł.

Cóż powiedzieć? To jest taki budżet, jaki musieliśmy przygotować. Wydaje nam się, że on w ramach tych możliwości, które przed ministrem kultury stały, jest budżetem gwarantującym zachowanie wszystkich ważnych inicjatyw, a w przypadku ograniczenia finansowania poszczególnych instytucji kultury daje rękojmię, że, chociaż te instytucje z pewnością będą zmuszone ograniczyć swoje działanie, w żadnym razie nie jest zagrożone ich bieżące funkcjonowanie, nie są zagrożone miejsca pracy czy pensje pracowników tego sektora. A mówiąc o ograniczonym funkcjonowaniu mam na myśli tylko to – co też nie jest rzeczą optymistyczną, ale i nie dramatyczną – że na przykład dane muzeum będzie musiało zorganizować mniej wystaw czasowych. Można więc powiedzieć, że bieżące funkcjonowanie nie jest zaburzone, ograniczone mogą być w pewnym stopniu działania dodatkowe.

Jeśli idzie o inwestycje, bo to jest bardzo ważny aspekt także w sferze kultury, to wydaje się, że tutaj uda się zachować równowagę, szczególnie dzięki temu, że, pomimo ograniczenia środków budżetowych, bardzo wiele środków europejskich trafia do tego sektora. Można więc powiedzieć, że pieniądze europejskie amortyzują środki utracone w ramach nowelizacji budżetu.

Tak jak powiedziałem, nie jest to dobra wiadomość, ale nowelizacja budżetu w warunkach kryzysu w ogóle nie jest dobrą wiadomością i oznacza ograniczenie wydatków państwa. Wydaje nam się – minister kultury i dziedzictwa narodowego jest o tym przeświadczony – że w warunkach złej koniunktury nowelizacja budżetu w takiej formie, jaka została przez rząd zaproponowana, jest stosunkowo bezpieczna i nie grozi negatywnymi konsekwencjami dla tego sektora. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Ja chciałabym tylko przypomnieć…

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Prosiłbym bliżej do mikrofonu.)

Tak lepiej.

Chciałabym tylko przypomnieć, że istnieją nieco odrębne zasady redagowania poprawek w przypadku ustawy budżetowej i że każda rozpatrywana odrębnie poprawka, która zwiększa wydatki albo zmniejsza dochody, nie może powodować większego deficytu budżetowego, niż jest przewidziany w ustawie budżetowej, a także, że gdyby była propozycja poprawki mającej na celu zwiększenie środków, to jednocześnie należy wskazać pozycję, z której te środki będą zabrane, po to żeby wszystko było zbilansowane. Dziękuję.

(Brak nagrania)

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

…ze względu na najwyższą reprezentację państwa przez prezydenta. Proszę, jaki jest stosunek do budżetu Kancelarii Prezydenta? Państwo macie głos. Proszę się jednocześnie przedstawić, bo taki jest wymóg. Jest to potrzebne do protokołu. Chodzi o to, żebyśmy później nie szukali. Proszę uprzejmie, kto z państwa?

Ekspert do spraw Finansów Publicznych w Biurze Doradców, Ekspertyz i Opinii w Kancelarii Prezydenta RP Wiesława Madziar:

Myśmy przede wszystkim zostali upoważnieni…

(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Też prosiłbym bliżej do mikrofonu. Proszę przesunąć bliżej sam mikrofon. Dziękuję pani bardzo.)

Zostaliśmy upoważnieni przede wszystkim dlatego, że w budżecie kancelarii zostały ograniczone środki na Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa. To jest 2 miliony 300 tysięcy zł. Jest to dotacja przekazywana na rewaloryzację zabytków Krakowa.

A jeżeli chodzi w ogóle o nowelizację ustawy, to jest to po prostu konieczność. Jest głęboki kryzys i we wszystkich działach, nawet tych, gdzie jest finansowanie najbiedniejszych, w “Pomocy społecznej”, są zmniejszenia, i tak samo są zmniejszenia w wydatkach na kulturę. Po prostu zaszła taka konieczność. Jest to kryzys światowy, jak wiemy. Dziękuję, ponieważ przyszliśmy tutaj z racji jednego tematu.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Czy jest wniosek pod adresem członków komisji o to, żeby zgłosić poprawkę w tym zakresie, czy jest pełne zrozumienie dla ograniczenia?

(Ekspert do spraw Finansów Publicznych w Biurze Doradców, Ekspertyz i Opinii w Kancelarii Prezydenta RP Wiesława Madziar: To jest komisja…)

Proszę się zastanowić.

(Ekspert do spraw Finansów Publicznych w Biurze Doradców, Ekspertyz i Opinii w Kancelarii Prezydenta RP Wiesława Madziar: Znaczy, szef kancelarii znalazł już te oszczędności i zostały one przedstawione.)

Rozumiem, że nie ma żadnych wniosków pod adresem budżetu.

(Ekspert do spraw Finansów Publicznych w Biurze Doradców, Ekspertyz i Opinii w Kancelarii Prezydenta RP Wiesława Madziar: Tak, nie ma wniosków.)

Dziękuję.

Bardzo proszę, przedstawiciel Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Dyrektor Biura Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Wojciech Nowicki:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Wojciech Nowicki – dyrektor biura.

W nowelizowanej ustawie budżetowej została przewidziana zmiana w budżecie Krajowej Rady. Jeśli chodzi o dochody, to zmiana wynosi 1 milion 296 tysięcy zł. W nowelizowanej ustawie przewidziane są dochody na poziomie 17 milionów 965 tysięcy zł. Krajowa Rada nie wnosi tutaj żadnych uwag. Podejmiemy ten trud.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dziękuję bardzo panu dyrektorowi.

Bardzo proszę, kto jeszcze z zaproszonych gości?

Proszę uprzejmie przedstawiciela Ministerstwa Finansów. Czy są jakieś wnioski? Czy, zdaniem ministra finansów, budżet jest skonsultowany, przygotowany i do zaakceptowania? I proszę się przedstawić.

Starszy Specjalista w Departamencie Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów Łukasz Marszałek:

Łukasz Marszałek.

Minister finansów nie zgłasza żadnych wniosków. Zdaniem ministra, budżet jest okej.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby jeszcze zabrać głos w imieniu instytucji innych? Nie. Dziękuję.

Bardzo proszę, czy członkowie komisji chcieliby zadać pytania? Nie.

Czy członkowie komisji chcieliby zabrać głos? Nie.

Czy ktoś zgłasza poprawki do tego budżetu? Nie.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Znaczy na posiedzeniu komisji nie zgłaszają państwo senatorowie poprawek. Dziękuję bardzo.

Czy możemy przystąpić do głosowania nad przyjęciem tego budżetu? Możemy.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tego budżetu? Proszę o podniesienie ręki. (3)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (2)

Dziękuję bardzo.

Jednym słowem, większością głosów komisja wnosi o przyjęcie budżetu w zakresie jej podległym bez poprawek.

Kto będzie referentem? Może pan Person albo pan Andrzej Grzyb jako wiceprzewodniczący? Bo reprezentujecie panowie jednak tutaj większość decyzyjną. Dobrze? Dziękujemy.

Sprawozdawcą na forum komisji finansów będzie pan przewodniczący Andrzej Grzyb, jak również będzie on reprezentował stanowisko komisji na posiedzeniu plenarnym Senatu.

Panie Ministrze, Szanowni Państwo, bardzo dziękuję za uczestnictwo i owocne obrady komisji.

Proszę państwa, o 14.30 spotykamy się w sprawie ustawy o języku polskim. Dziękuję.

Zamykam posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 12)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów