Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (526) z 25. posiedzenia
Komisji Kultury i Środków Przekazu
w dniu 13 listopada 2008 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym (druk senacki nr 361, druki sejmowe nr 918, do druku 918, 1177).
(Początek posiedzenia o godzinie 11 minut 18)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Piotr Andrzejewski)
Przewodniczący Piotr Andrzejewski:
Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Witam wszystkich państwa.
Pierwszy punkt to rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym, druk senacki nr 361. Witam serdecznie pana posła, który reprezentuje Sejm. To jest dobra praktyka i zawsze z wdzięcznością przyjmujemy, kiedy przedstawiciel Sejmu prezentuje legislację.
Przyjmiemy taki porządek, jak zwykle w pracach komisji. Najpierw pan poseł zrelacjonuje tę ustawę, później poproszę Biuro Legislacyjne o uwagi, a później dyskusja, wnioski, głosowanie. Dziękuję bardzo.
Bardzo proszę, Panie Pośle.
Poseł Stanisław Żmijan:
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Wysoka Komisjo, Sejm w uchwalonej ustawie, będącej przedmiotem rozpatrzenia przez Wysoki Senat, dokonał incydentalnej zmiany w ustawie - Prawo o ruchu drogowym. Regulacja ta dotyczy szczególnej grupy właścicieli pojazdów, pojazdów o wartości historycznej, entuzjastów pojazdów zabytkowych. Dzisiaj jest to nieliczna grupa, ale w ostatnich latach stale wzrasta. Zmiana, której dokonał Sejm uchwalając tę ustawę, polega na rozszerzeniu katalogu uprawnień starosty do nadawania cech identyfikacyjnych pojazdów właśnie o pojazdy zabytkowe, jeżeli te pojazdy takiej cechy nie posiadają, bez takiej cechy nie można bowiem zarejestrować takiego pojazdu. W związku z tym, chociaż właściciele mogą się chwalić takim pojazdem na wystawach stacjonarnych, to ten pojazd nie może poruszać się po drogach publicznych, choć jest sprawny. Inicjatywa komisji nadzwyczajnej "Przyjazne Państwo" została przyjęta przez Sejm i została uchwalona taka ustawa. Wnoszę, Wysoki Senacie, o jej rozpatrzenie i uchwalenie.
Przewodniczący Piotr Andrzejewski:
Dziękuję bardzo, Panie Pośle.
(Poseł Stanisław Żmijan: Dziękuję.)
Proszę Biuro Legislacyjne o uwagi i opinię.
Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:
Szymon Giderewicz, Biuro Legislacyjne.
Wysoka Komisjo!
Ustawa ma na celu umożliwienie nadania cech identyfikacyjnych pojazdom zabytkowym, które takiej cechy nie mają. W opinii Biura Legislacyjnego już obowiązujące przepisy formułują przesłanki, kiedy pojazd zabytkowy, który nie posiada cechy identyfikacyjnej, może mieć nadaną nową cechę. Są to przesłanki ujęte w pktach 2-6 ust. 2 zmienianego artykułu. Przesłanki te nie obejmują jedynie sytuacji, kiedy pojazd nie miał naniesionej oryginalnie przez producenta cechy. Opinia Biura Legislacyjnego, a także przedstawiona propozycja poprawki zmierza do tego, aby jednoznacznie wskazać na tę nową okoliczność i nową przesłankę, czyli nieposiadanie oryginalnie naniesionej cechy identyfikacyjnej i jednocześnie propozycję poprawki biura doprecyzowującą przedmiot obligatoryjnej w ten sytuacji opinii rzeczoznawcy, tak aby opinia ta odzwierciedlała dodawaną nową przesłankę. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Piotr Andrzejewski:
Dziękuję bardzo.
Czy są pytania do tej legislacji ze strony członków komisji? Nie widzę, nie słyszę chętnych. Wobec tego ja mam pytanie.
Proszę mi powiedzieć, czy ten przepis jest tak szeroki - bo to trzeba jednoznacznie powiedzieć - że obejmuje nie tylko pojazd odzyskany, wyodrębniony w prawie o ruchu drogowym po kradzieży, nie tylko zabytkowy, ale jednocześnie ten uznany za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji? Wydaje mi się, że jest to o tyle istotne, że on dosyć szeroko obejmuje również te trzy kategorie. Czy tak jest? Proszę o potwierdzenie.
Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:
Przepis ust. 2 w art. 64 obejmuje każdy pojazd, również pojazd unikatowy, a dodawany pkt 7 ogranicza to tylko do pojazdu zabytkowego, który nie jest unikatowy.
Przewodniczący Piotr Andrzejewski:
A jak wobec tego będzie z regulacją samochodów składanych przez amatorów ze starych części, które w ogóle nie mają żadnych cech identyfikacyjnych? Czy one się mieszczą w tych ocenach i w tej regulacji, czy nie?
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Bardzo proszę, Panie Dyrektorze
Proszę się przedstawić ze względu na protokół, bo to jest ważne.
Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bogdanowicz:
Andrzej Bogdanowicz, Ministerstwo Infrastruktury.
Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!
Jeżeli kolekcjoner, właściciel odbudowuje pojazd zabytkowy, to można powiedzieć, że w większości przypadków ten pojazd posiada już cechę identyfikacyjną kiedyś tam nadaną i dlatego nie ma problemu. W szczególnym przypadku, gdyby właściciel odbudowywał pojazd zabytkowy, który nigdy nie miał umieszczonej cechy, to ten punkt umożliwi jej nadanie. Jednak pojazd niezabytkowy ze zbieranych części i zbudowany z odrębnego nadwozia i odrębnego silnika jest popularnie nazywany pojazdem marki "składak". Jeżeli taki pojazd nie ma statusu pojazdu zabytkowego, to jest ustawowy zakaz rejestracji takich pojazdów.
Przewodniczący Piotr Andrzejewski:
Z czego wynika ustawowy zakaz? Proszę pogłębić naszą wiedzę w tym zakresie, bo przyznam szczerze, że jej nie posiadam.
(Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bogdanowicz: To jest art. 78, z tego co pamiętam.)
Biuro Legislacyjne jest w stanie to uzupełnić czy poczekamy? Zakaz jest dosyć istotny, bo z tego wynika, że jest pewna luka, którą należałoby wypełnić. Dlatego o to pytam.
Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bogdanowicz:
To jest art. 75 ust. 3: "Zabrania się rejestracji pojazdu złożonego poza wytwórnią z wyjątkiem pojazdu marki «SAM» oraz pojazdu zabytkowego". Czyli nie można poza fabryką montować sobie samemu pojazdu z części pochodzących z fabrycznie zbudowanych pojazdów zebranych samemu, ale jeżeli ktoś montuje pojazd zabytkowy z odzyskiwanych części, to nie jest to zabronione. Jeśli zaś chodzi o pojazd marki "SAM", to dla osób, które chciałyby same zbudować samochód, jest specjalnie stworzona możliwość, aby mogły budować pojazdy, w których rama lub nadwozie są konstrukcji własnej osoby, która taki pojazd buduje, a pozostałe elementy mogą być typowymi elementami. Wtedy takie pojazdy nie są objęte zakazem rejestracji.
Przewodniczący Piotr Andrzejewski:
Rozumiem, że jeżeli ma się część z cechą identyfikacyjną to do niej można dorobić resztę, natomiast złożyć bez części z cechą identyfikacyjną nie można, tak? Tak jakby można dołączyć tułów do głowy, ale głowa musi być.
Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bogdanowicz:
Można zrobić, Panie Przewodniczący, ale tylko wtedy, kiedy pojazd uzyska status pojazdu zabytkowego. Nie można z aktualnie produkowanych pojazdów, które nie mają statusu pojazdu zabytkowego, poskładać samochodu i go zarejestrować.
Przewodniczący Piotr Andrzejewski:
Jednym słowem, z trzech pozycji: pojazdu odzyskanego po kradzieży, zabytkowego lub mającego szczególne znaczenie unikatowe lub dla udokumentowania historii motoryzacji, tylko pojazd zabytkowy cieszy się tymi wszystkimi regulacjami, a pojazd, nawet uznany przez rzeczoznawcę za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji, nie zostanie dopuszczony do ruchu drogowego, może być tylko jako eksponat, tak?
(Poseł Stanisław Żmijan: Zostanie.)
Bardzo przepraszam, zaraz spytam pana.
Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bogdanowicz:
To chyba zbyt daleko idący wniosek.
(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Pytanie jest prowokacyjne, aby zrozumieć sytuację każdego z tych pojazdów.)
Jeżeli pojazd jest i został zakwalifikowany jako unikatowy, to może być problem z cechą identyfikacyjną.
(Przewodniczący Piotr Andrzejewski: Może nie być zabytkowy.)
Jeżeli jest problem z cechą identyfikacyjną i zostanie spełniona któraś z przesłanek, to zostanie nadana cecha i pojazd zostanie zarejestrowany.
Przewodniczący Piotr Andrzejewski:
Dziękuję bardzo.
Bardzo proszę, pan poseł chciał uzupełnić.
Poseł Stanisław Żmijan:
Ja już może tylko tyle i aż tyle tutaj. Pracując nad projektem tej ustawy bo pracowaliśmy i w podkomisji, i w komisji, sam wiele się nauczyłem. Otóż rzeczywiście chodzi o to, że w ust. 2 pkt 1 jest mowa o pojazdach marki "SAM", czyli jeżeli konstruktor sam sobie wymyśli pojazd, może go zarejestrować. I tutaj do pytania pana przewodniczącego: jeżeli rzeczoznawca potwierdzi swoją ekspertyzą, że jest to pojazd zabytkowy, to właściciel ma możliwość ubiegania się o jego rejestrację. Dziękuję.
Przewodniczący Piotr Andrzejewski:
Dziękuję bardzo
Czy ktoś z państwa ma jeszcze pytania? Nie, nie słyszę, nie widzę chętnych.
Czy ktoś z państwa chciałby się wypowiedzieć w stosunku do tej poprawki Biura Legislacyjnego?
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt:
Jesteśmy za.
Przewodniczący Piotr Andrzejewski:
Za. Dziękuję bardzo.
Wobec tego przejmuję tę poprawkę, bo to nie biuro, tylko ktoś z senatorów musi proponować. W związku z tym przejmuję poprawkę, która brzmi w ten sposób, że w art. 1 lit. a pkt 7 otrzymuje brzmienie: "Pkt 7. Zabytkowego, w którym cecha identyfikacyjna nie została umieszczona". Nad poprawkami będziemy może głosować odrębnie, bo mogą być różne kwestie.
Czy ktoś z państwa chce jeszcze coś uzupełnić? Nie?
Możemy głosować? Głosujemy.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki. (4)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał od głosu? (0)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka druga. W art. 1 lit. b w ust. 3 po wyrazie "zafałszowania" dodaje się wyrazy "albo wskazywać na brak oryginalnie umieszczonej cechy identyfikacyjnej".
Są uwagi? Nie.
Możemy głosować? Głosujemy.
Kto z państwa jest za tą poprawką? Proszę o podniesienie ręki (4)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał od głosu? (0)
Poprawka została przyjęta.
To wszystko. Przepraszam, jeszcze ustawa wraz z poprawkami.
Kto jest za przyjęciem ustawy wraz z poprawkami? Bardzo proszę o podniesienie ręki (4)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał od głosu? (0)
I jeszcze: kto będzie referentem?
(Głos z sali: Pan przewodniczący.)
Ja mam być? Dziękuję.
Dziękuję państwu bardzo. Zamykam posiedzenie komisji w tym zakresie. Dziękuję za pracę.
Proszę tylko jeszcze pana posła o rozważenie art. 75 ust. 3, dlatego że mamy wspaniałych konstruktorów, którzy muszą w ten sposób szukać części z identyfikacją i do niej dorabiać resztę. (Wesołość na sali)
Dziękuję.
(Koniec posiedzenia o godzinie 11 minut 25)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.