Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (2265) z 330. posiedzenia

Komisji Gospodarki Narodowej

w dniu 9 czerwca 2011 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 78. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Wyrowiński)

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej.

Szanowni Panowie Senatorowie, Szanowni Państwo, w dniu dzisiejszym, 9 czerwca 2011 r., pan senator Antoni Motyczka kończy lat siedemdziesiąt i w związku z tym chciałbym mu złożyć w imieniu własnym i, jak sądzę, wszystkich państwa senatorów, wszystkich obecnych, najlepsze życzenia, żeby jak najdłużej służył nam swoim doświadczeniem, wiedzą, spokojem, rozwagą, kompetencją i żeby prawo o zamówieniach publicznych zmieniło się w taki sposób, jak on to sobie wyobraża, bo przypadek A2 jest, no, chyba już ostatecznie przekonującym dowodem na to, że to nie cena powinna być rozstrzygająca w tych rozgrywkach. Panie Antoni, wszystkiego dobrego! (Oklaski).

Teraz z ziemi przenosimy się w przestworza, proszę państwa. Zajmiemy się bowiem prawem lotniczym.

Wczoraj odbyła się debata. Biuro Legislacyjne przygotowało nam zestawienie wniosków, za co bardzo dziękujemy.

Proponuję, abyśmy procedowali w następujący sposób. Ponieważ większość z tych poprawek, które są w zestawieniu wniosków, Komisja Gospodarki już rozpatrywała, w związku z tym proponuję, abyśmy się do tych wszystkich poprawek - a one nie są uzależnione od poprawek zgłoszonych w trakcie debaty - odnieśli w jednym głosowaniu. Czy jest zgoda? Czy jest sprzeciw? Nie ma sprzeciwu.

Zatem pozwolę sobie wyliczyć te poprawki.

Jeżeli chodzi o stronę rządową, to rozumiem, że stanowisko jest takie samo. Prawda? Rząd wyraził poparcie dla wszystkich poprawek przyjętych na poprzednim posiedzeniu, więc ja nie będę już pytał o stanowisko rządu.

Chodzi o poprawki: pierwszą, drugą, piątą, szóstą, siódmą, ósmą, dziewiątą, dziesiątą, jedenastą, dwunastą, trzynastą, czternastą, piętnastą, dziewiętnastą, dwudziestą, dwudziestą pierwszą, dwudziestą drugą, dwudziestą trzecią, dwudziestą czwartą, dwudziestą piątą, dwudziestą szóstą, dwudziestą siódmą, dwudziestą ósma, dwudziestą dziewiąta, trzydziestą, trzydziestą pierwszą, trzydziestą drugą, trzydziestą trzecią, czterdziestą trzecią, czterdziestą czwartą, czterdziestą piątą, czterdziestą szóstą, czterdziestą ósmą, czterdziestą dziewiątą, pięćdziesiątą, pięćdziesiątą pierwszą, pięćdziesiątą drugą, pięćdziesiątą trzecią, pięćdziesiątą czwartą, pięćdziesiątą piątą, pięćdziesiątą szóstą, pięćdziesiątą siódmą, pięćdziesiątą ósmą, pięćdziesiątą dziewiątą, sześćdziesiątą, sześćdziesiątą pierwszą i sześćdziesiątą drugą.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tych poprawek? Bardzo proszę. (8).

Dziękuję.

Stwierdzam, że komisja poparła wymienione poprawki.

Teraz przechodzimy do poprawki trzeciej, zgłoszonej przez grupę senatorów reprezentowanych przez pana senatora Gruszkę, jak rozumiem. Tak?

Bardzo proszę o stanowisko w tej sprawie. Mikro.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński:

My nie możemy poprzeć tej poprawki z dwóch powodów. Chodzi o to, że art. 1 uzupełnia zbiór definicji używanych w tekście prawa lotniczego. Z tym że w prawie lotniczym, w dalszej części ustawy, nie ma, na przykład, pojęcia ewidencji lotnisk - jest albo rejestr lotnisk, albo ewidencja lądowisk. A więc nie wiadomo, o co tutaj chodzi...

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Stanowisko rządu jest negatywne. Tak?

Nie ma...

Pan senator Gruszka, bardzo proszę.

Senator Tadeusz Gruszka:

Czy wprowadzenie autopoprawki w tym momencie zmieniłoby stanowisko rządu?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No jak to? Można prosić komisję...

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Problem polega na tym, że musi być zgoda wszystkich wnioskodawców w sytuacji autopoprawki, a pan senator jest sam.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ale tutaj jest znacznie więcej.

Rozumiem, że nie ma sprawy.

Proszę państwa, kto z panów senatorów jest za poparciem tej poprawki? (2)

Kto jest przeciw? (6)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję.

Stwierdzam, że komisja nie poparła tej poprawki.

Poprawka czwarta.

Panie Prezesie?

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński:

Tu sytuacja jest podobna. Ta poprawka też dotyczy definicji i wprowadza po raz pierwszy - i jedyny w całej ustawie - pojęcie lądowiska przyszpitalnego. Nigdzie dalej ten termin nie został użyty. No i ponownie pojawia się tu określenie "ewidencja lotnisk", którego również w ustawie nie ma - jest albo rejestr lotnisk, albo ewidencja lądowisk. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Ale, tak między nami, problem tych lądowisk szpitalnych istnieje. Prawda?

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński:

Tak, ale to jest oddzielna historia. Niemniej przedłożenie rządowe - czy raczej to, co z niego przetrwało te wszystkie zmiany w podkomisjach - przewiduje rozwiązanie tego problemu poprzez stawianie wyraźnych granic między lotniskami, które mają odpowiadać przepisom międzynarodowym, a lądowiskami, które będą odpowiadać tylko przepisom krajowym. Umożliwi to dopasowanie wymagań dotyczących tych lądowisk do potrzeb również ratownictwa, czyli transportu medycznego. Ten problem został dostrzeżony przez rząd i jest ujęty w przedłożeniu rządowym.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję.

Kto z panów senatorów jest za poparciem poprawki? Bardzo proszę. (3)

Kto jest przeciw? (5)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję.

Poprawka nie uzyskała poparcia.

Witamy pana ministra Jarmuziewicza.

I przechodzimy do poprawki szesnastej. To jest poprawka pana senatora Smulewicza.

Proszę o stanowisko rządu.

Pani dyrektor może mówić, tak? Bardzo proszę.

Panie Ministrze?

Proszę, Pani Dyrektor.

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury Danuta Tyszkiewicz:

Do tej poprawki rząd odnosi się negatywnie. To jest merytoryczna zmiana, niezgodna z przedłożeniem rządowym. W związku z tym rząd opiniuje ją negatywnie.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem poprawki szesnastej? (1)

Proszę podnieść wyżej rękę, Panie Senatorze. Rozumiem, że jest pan jeszcze bez śniadania.

Kto jest przeciw? (8)

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka nie uzyskała poparcia.

Teraz poprawka siedemnasta, zgłoszona przez pana senatora Andrzejewskiego.

Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury Danuta Tyszkiewicz:

Pan prezes tłumaczył to już wczoraj na posiedzeniu plenarnym. Chodzi o zastąpienie wyrazu "potwierdzenie" słowem "uznania". Nasze stanowisko jest negatywne. Jeżeli będzie taka potrzeba, to pan prezes powtórzy uzasadnienie.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Rozumiem. Jest taka potrzeba? Nie ma takiej potrzeby.

Kto z panów senatorów jest za poparciem poprawki siedemnastej w zestawieniu wniosków? (2)

Kto jest przeciw? (6)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję.

Stwierdzam, że poprawka siedemnasta nie uzyskała poparcia komisji.

Teraz poprawka osiemnasta.

Bardzo proszę, Pani Dyrektor.

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury Danuta Tyszkiewicz:

Ta poprawka wiąże się z poprawką szesnastą. Gdybyśmy byli szybsi, to byśmy zwrócili na to uwagę już wcześniej i ta poprawka mogłaby być przegłosowana łącznie...

(Przewodniczący Jan Wyrowiński: Rozumiem.)

Ona dotyczy tych kilogramów...

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Rozumiem. Opinia rządu jest negatywna.

Kto z panów senatorów jest za poparciem poprawki osiemnastej? (0)

Kto jest przeciw? (8)

Kto się wstrzymał? (1)

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Teraz poprawka trzydziesta czwarta. To jest poprawka pana senatora Gruszki, która będzie miała bardzo poważne konsekwencje, jeżeli zostanie przyjęta.

Bardzo proszę, Pani Dyrektor.

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury Danuta Tyszkiewicz:

Znowu, niestety, musimy się odnieść negatywnie do tej propozycji.

(Przewodniczący Jan Wyrowiński: Proszę mówić bliżej mikrofonu.)

Ta poprawka jest wbrew stanowisku rządu, jej przyjęcie zmieniłoby całą koncepcję w zakresie ochrony lotniska.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Czy senator Gruszka chciałby coś powiedzieć?

(Senator Tadeusz Gruszka: Nie, dziękuję. Mówiłem już na posiedzeniu, jaka jest zasada, jeśli chodzi o to, żeby państwo chroniło nasze bezpieczeństwo.)

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem poprawki trzydziestej czwartej? Bardzo proszę. (3)

Kto jest przeciw? (6)

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka trzydziesta czwarta nie uzyskała poparcia komisji.

I teraz przystępujemy do poprawki trzydziestej piątej. Tak?

Trzydziesta piąta, trzydziesta szósta, trzydziesta siódma, trzydziesta ósma i trzydziesta dziewiąta - proponuję, abyśmy nad tymi poprawkami głosowali łącznie. One już były przegłosowane przez nas na poprzednim posiedzeniu, a wyłączyliśmy je z tego zbiorowego głosowania tylko dlatego, że w przypadku przyjęcia poprawki trzydziestej czwartej te przed chwilą wymienione byłyby wykluczone.

Szanowni Panowie Senatorowie, kto z panów senatorów jest za przyjęciem poprawek: trzydziestej piątej, trzydziestej szóstej, trzydziestej siódmej, trzydziestej ósmej i trzydziestej dziewiątej z zestawienia wniosków?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bardzo proszę, w drodze wyjątku.

Senator Tadeusz Gruszka:

W uwadze jest mowa o tym, że nad poprawkami trzydziestą piątą i trzydziestą dziewiątą należy głosować łącznie, a pan przewodniczący wyliczył dodatkowo jeszcze trzy. Z czego to wynika?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

To znaczy, ja wyliczyłem je zbiorowo dlatego, że one już zostały przez nas przyjęte, a nie podałem ich pod głosowanie w tym pierwszym zbiorowym głosowaniu ze względu na to, że pańska poprawka, Panie Senatorze - w przypadku jej przyjęcia - by je wykluczała. W związku z tym zgodnie z zaleceniem Biura Legislacyjnego takiej procedurze jej nie poddałem. Ale teraz, ponieważ pańska poprawka nie została przyjęta, możemy już - jeżeli nie będzie sprzeciwu - przegłosować te wszystkie poprawki łącznie. Sprzeciwu nie było.

Zatem pytam raz jeszcze: kto z panów senatorów jest za przyjęciem poprawek: trzydziestej piątej, trzydziestej szóstej, trzydziestej siódmej, trzydziestej ósmej i trzydziestej dziewiątej? (8)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję.

Komisja przyjęła te poprawki.

Teraz poprawka czterdziesta, bodajże... Tak, czterdziesta.

Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury Danuta Tyszkiewicz:

To jest konsekwencja tej poprawki dotyczącej ochrony lotniska cywilnego, tak więc rząd ją też opiniuje negatywnie.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Rozumiem.

Nie ma pytań ani wątpliwości.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem poprawki czterdziestej w zestawieniu wniosków? (3)

Kto jest przeciw? (6)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję.

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Teraz przechodzimy do głosowania w sprawie poprawki czterdziestej pierwszej, której przyjęcie wyklucza głosowanie nad poprawką czterdziestą drugą, zgłoszoną przez pana senatora Jurcewicza.

Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Mirosław Reszczyński, Biuro Legislacyjne.

Tak jak już szanowny pan przewodniczący powiedział, przyjęcie tej poprawki wyklucza głosowanie nad poprawką czterdziestą drugą.

Biuro proponuje, zgodnie z zaleceniami komisji dotyczącymi ustalenia kompromisu w sprawie tej poprawki, aby komisja dokonała modyfikacji i po wyrazie "ustali" dodała wyrazy: "na potrzeby tego rozporządzenia". W takim nowym brzmieniu ta poprawka w opinii biura, mimo że będzie miała precedensowy charakter i z zastrzeżeniem, że nie będzie zmieniać ewentualnie w przyszłości zakresu przedmiotowego i podmiotowego ustawy, będzie w mniejszym stopniu mogła być uznana ewentualnie za niekonstytucyjną. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Rozumiem. Zatem jest wola przyjęcia tego kompromisowego, zmodyfikowanego brzmienia...

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury Danuta Tyszkiewicz:

Poprawka jest na tyle dobra, że wystarcza do wydania rozporządzenia, które wydać musimy. W takim układzie negatywnie opiniujemy poprawkę czterdziestą drugą.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Rozumiem.

Panie Mecenasie, czy byłby pan uprzejmy jeszcze raz przeczytać tę poprawkę?

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Ja odczytam całe brzmienie tego przepisu.

W art. 1 w pkcie 125, w art. 187 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: "Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, można, w przypadku konieczności wdrożenia przepisów Unii Europejskiej dotyczących ochrony lotnictwa cywilnego, ustalić na potrzeby tego rozporządzenia inne znaczenie określeń, o których mowa w art. 2"...

(Przewodniczący Jan Wyrowiński: I dalej tak samo. Tak?)

I dalej tak samo.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem poprawki czterdziestej pierwszej w jej zmodyfikowanym brzmieniu, przedstawionym przez pana legislatora? Bardzo proszę. (6)

Kto jest przeciw? (3)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję.

Poprawka uzyskała poparcie.

Teraz poprawka czterdziesta siódma.

Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury Danuta Tyszkiewicz:

Odnosimy się do tej poprawki pozytywnie. Ta poprawka została wprowadzona na wniosek GIODO...

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Który nie został przez nas kiedyś zauważony i tak dalej. Dobrze.

Czy są pytania, wątpliwości? Nie ma.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem poprawki czterdziestej siódmej w zestawieniu wniosków? Bardzo proszę. (9)

Dziękuję.

Stwierdzam, że poprawka uzyskała poparcie.

Czy coś jeszcze zostało? To wszystko, tak?

Uporaliśmy się z tym drukiem.

Sprawozdawcą nadal powinien być pan senator Smulewicz. Nie ma go, ale...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

To może wykonamy telefon.

(Senator Tadeusz Gruszka: Jurcewicz może być sprawozdawcą.)

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Tak? No dobrze.

To w takim układzie niech pan senator Jurcewicz, który się na to zgadza, będzie sprawozdawcą.

Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że komisja tak właśnie zdecydowała.

Dziękuję, Panie Ministrze...

(Głos z sali: Wniosek mniejszości...)

A, przepraszam, zapomniałem. Poprawki nr 34 i 40. Tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dobrze, to wszystko. Sprawy formalne zostały zamknięte.

Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie komisji.

Dziękuję panu ministrowi, nieco spóźnionemu, że do nas przybył. Dziękuję pani dyrektor, panu prezesowi i wszystkim państwu.

No i mam nadzieję, że będziemy bezpiecznie lądować z tą ustawą, przynajmniej w Senacie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 19)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów