Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (2256) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Gospodarki Narodowej (326.)

oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (159.)

w dniu 7 czerwca 2011 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontroli jakości paliw oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 1235; druki sejmowe nr 4123, 4226 i 4226-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 04)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Gospodarki Narodowej Jan Wyrowiński)

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Szanowni Państwo, otwieram wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Gospodarki Narodowej.

W imieniu siedzącego obok mnie pana przewodniczącego senackiej komisji rolnictwa oraz własnym witam naszych gości. Witam panią minister Grażynę Henclewską oraz pana Tomasza Dąbrowskiego, dyrektora Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki. Ministerstwo Gospodarki jest w przypadku tej ustawy, że tak powiem, ministerstwem prowadzącym. Witam osoby towarzyszące pani minister i panu dyrektorowi. Witam również przedstawiciela Krajowej Izby Biopaliw w osobie dyrektora generalnego, pana Adama Stępnia. Witam również pana Piotra Słupskiego z Polskiej Izby Paliw Płynnych. Jest również dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, pan Leszek Wieciech - bardzo mi miło. Gościmy tu jeszcze naczelnika wydziału w Ministerstwie Finansów, pana Cezarego Komorowskiego - witam. Resort rolnictwa jest skromnie reprezentowany przez zastępcę dyrektora Departamentu Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pana Kazimierza Żmudę - bardzo mi miło.

(Głos z sali: Ale bardzo kompetentnego.)

Wiem. Co do tego nie mam wątpliwości. Chodzi mi o rangę, a nie o zakres wiedzy.

Czy gościmy jeszcze kogoś? Jest pani... Witam serdecznie. Witam państwa senatorów, witam panią mecenas reprezentującą Biuro Legislacyjne i pracowników sekretariatów obydwu komisji.

W porządku obrad mamy rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw.

Ani na moje ręce, ani, jak sądzę, na ręce pana przewodniczącego nie wpłynęły z zewnątrz żadne propozycje poprawek. Nie otrzymałem żadnych pism w tej sprawie. Za to wpłynęło do nas pismo Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego z prośbą o to, żeby ustawę uchwalić jak najszybciej.

Pani Minister, uprzejmie proszę o słowo wprowadzające, o wyjaśnienie, w czym rzecz. Bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Grażyna Hencelewska:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Pochodząca z przedłożenia rządowego ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw to propozycja wdrożenia części rozwiązań, które są zawarte w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 kwietnia 2009 r. odnoszącej się do specyfikacji benzyn i oleju napędowego. Ten projekt stanowi, można powiedzieć, małą implementację tej dyrektywy, która umożliwia dodanie do oleju napędowego większej ilości biokomponentów. W planowanej dalszej perspektywie, podczas tak zwanej dużej implementacji, wdrożone zostaną pozostałe przepisy tej dyrektywy, między innymi uregulowania w zakresie ustanawiania obowiązku monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw stosowanych w transporcie, to jest art. 7a dyrektywy. Podział taki pozwoli na jak najszybsze umożliwienie wprowadzenia do obrotu oleju napędowego z większą zawartością estrów w celu bardziej efektywnej - w kontekście kosztów - realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli celu dotyczącego minimalnego udziału biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie, liczonego według wartości opałowej.

Projekt ustawy został poddany długotrwałym i żmudnym konsultacjom i uzgodnieniom, w wyniku których wypracowano odpowiednie rozwiązania. Przepisy znajdujące się w przedłożonym projekcie ustawy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom możliwie szerokiej grupy podmiotów, na które oddziałują. Projekt - musimy to przyznać - jest odpowiedzią na podnoszone przez branżę paliwową postulaty, które dotyczyły konieczności pilnego wprowadzenia przepisów umożliwiających dodawanie do oleju napędowego większej ilości estrów. Z informacji posiadanych przez Ministerstwo Gospodarki wynika, że większość krajów Unii Europejskiej, w tym między innymi: Austria, Belgia, Francja, Niemcy, Luksemburg, Holandia, Portugalia, Hiszpania, Wielka Brytania i Finlandia z powodzeniem stosują olej napędowy z zawartością do 7% estrów jako paliwo normatywne.

Jaki jest zakres przedmiotowy i podmiotowy tego dokumentu? Otóż projekt ustawy przewiduje dokonanie zmian w trzech ustawach, czyli w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych i w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Te ustawy dotyczą przede wszystkim zwiększenia z 5% do 7% dopuszczalnej ilości estrów dodawanych do oleju napędowego, konieczności zmiany w zakresie informowania konsumentów o zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych i obniżenia wielkości Narodowego Celu Wskaźnikowego. Jeśli chodzi o zakres podmiotowy, to projekt ustawy dotyczy przede wszystkim podmiotów realizujących Narodowy Cel Wskaźnikowy oraz tych przedsiębiorstw, które wprowadzają do obrotu paliwa ciekłe na stacjach paliwowych.

Projekt ustawy zawiera zapisy umożliwiające zwiększenie z 5% do 7% dopuszczalnej ilości estrów dodawanych do oleju napędowego, a to wiąże się z koniecznością zmiany definicji paliw i biopaliw ciekłych w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.

W projekcie określa się obowiązek umieszczania na stacjach paliwowych informacji, które dotyczą zawartości biokomponentów w benzynach silnikowych i oleju napędowym. Przewiduje się, że ten obowiązek zostanie spełniony przez przedsiębiorców wprowadzających do obrotu paliwa ciekłe na stacjach paliwowych w drodze zamieszczania na stacjach paliwowych czytelnych informacji dotyczących zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych. Zgodnie z przepisami dyrektywy państwa członkowskie zapewniają udostępnienie należytych informacji dotyczących zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych.

W projekcie ustawy określa się zasady przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania tego obowiązku informacyjnego, o którym mówiłam. Nie będzie już obowiązku wcześniejszego zawiadamiania przedsiębiorcy o zamiarze przeprowadzenia kontroli, jak ma to miejsce w przypadku badania jakości paliw. W tym celu wprowadzono zmiany w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a podmiotem, który będzie odpowiadał za przeprowadzanie kontroli, jeśli chodzi o spełnianie obowiązku informacyjnego, zostanie Inspekcja Handlowa. W projekcie ustawy określa się zasady nakładania kar za niewywiązywanie się z nałożonego obowiązku. Za niespełnienie wymogów co do zamieszczania na stacjach paliw czytelnych informacji dotyczących zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych przedsiębiorcy będzie grozić grzywna.

W projekcie ustawy określa się delegację ustawową, która upoważnia Radę Ministrów do określania w drodze rozporządzenia co dwa lata do dnia 15 czerwca wysokości współczynników redukcyjnych Narodowego Celu Wskaźnikowego. W projekcie określa się również współczynniki redukcyjne na lata 2012-2013 w wysokości 0,85. Projekt ustawy określa również warunki monitorowania i kontrolowania realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego, rozszerzając obowiązki informacyjne i sprawozdawcze oraz katalog kar za niespełnienie tych obowiązków.

Chciałabym dodać, że zredukowane Narodowe Cele Wskaźnikowe będą miały zastosowanie dla podmiotów, które udokumentują wykorzystanie w danym roku nie mniej niż 70% biokomponentów wytworzonych przez wytwórców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania biokomponentów z: surowców rolniczych pozyskiwanych z gospodarstwa rolnego położonego na obszarze co najmniej jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym na podstawie umowy kontraktacji zawartej między producentem rolnym prowadzącym to gospodarstwo a wytwórcą lub pośrednikiem, również prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania biokomponentów; biomasy pozyskiwanej na postawie umowy dostawy zawartej między pośrednikiem a wytwórcą lub surowców rolniczych pozyskiwanych z produkcji własnej wytwórców.

Wprowadzenie tego przepisu jest wynikiem dyskusji i rozważań, które dotyczyły kształtu projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Narodowych Celów Wskaźnikowych na lata 2011-2016, a także wniosków wynikających z przyjętego przez Radę Ministrów w styczniu ubiegłego roku dokumentu pod tytułem "Kompleksowa informacja na temat realizacji wieloletniego programu promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014."

Proszę państwa, należy zaznaczyć, że w pierwotnej wersji ustawy znalazł się przepis wynikający bezpośrednio z przepisów dyrektywy, przepis wprowadzający możliwość zwiększenia z 5% do 10% zawartości bioetanolu w benzynach silnikowych, tak zwanych E10, jednakże w trakcie prac nad ostatecznym kształtem projektu odstąpiono od tego przepisu między innymi ze względu na brak zarówno europejskiej normy w tym zakresie, jak i szczegółowych informacji na temat możliwości powszechnego stosowania tego paliwa przez użytkowane w kraju pojazdy. W ramach informacji powiem, że w Niemczech, Francji oraz Finlandii, gdzie benzyna E10 została wprowadzona do powszechnego obrotu, zostały przeprowadzone analizy, z których wynika, że do stosowania tego rodzaju benzyny przystosowanych jest 70-90% pojazdów. Dodatkowym elementem, który wspomógł wprowadzenie na rynek tych krajów europejskich benzyny E10 były kampanie informacyjne polegające na tym, że na stronach internetowych udostępniano katalog pojazdów przystosowanych do E10 i wszystkie przydatne informacje na temat stosowania i właściwości paliwa E10.

Jeśli chodzi o rządowy projekt ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, to ocenia się, że jego realizacja wpłynie na zmniejszenie kosztów realizacji narodowego wskaźnika...

(Głos z sali: Celu wskaźnikowego.)

...Narodowego Celu Wskaźnikowego, pozytywnie wpłynie na koszty działalności producentów paliw. Realizacja tego projektu przyczyni się również do poprawy sytuacji na rynku wytwórców biokomponentów i biopaliw ciekłych w Polsce. Zawarte w tym projekcie ustawy przepisy, które dotyczą specyfikacji jakościowej oleju napędowego, stanowią, tak jak mówiłam, częściową transpozycję dyrektywy do krajowego porządku prawnego. Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję pani minister Henclewskiej.

Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Dziękuję bardzo. Biuro nie zgłasza uwag. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Rozumiem.

Teraz, Państwo Senatorowie, możecie się wygadać.

(Głos z sali: Zdążyli już wcześniej.)

A, zdążyliście wcześniej... No, może nie będzie aż tak źle. Bardzo proszę. Czy ktoś z państwa senatorów ma pytania, uwagi, opinie, zdanie o tej sprawie i mógłby się z nami podzielić?

(Senator Tadeusz Gruszka: Proszę...)

Pan senator Gruszka, tradycyjnie.

Bardzo proszę.

Senator Tadeusz Gruszka

W związku z tą ustawą w mediach ukazała się informacja, zajawka, że nie jesteśmy przygotowani do tego, aby wdrożyć zapis o siedmioprocentowej zawartości biokomponentów w naszych paliwach z uwagi na to, że pojazdy, którymi dysponujemy na naszym rynku - możemy się tego obawiać - nie wytrzymają tego nowego paliwa. Mówię "nie wytrzymają" w obawie o silniki, które będą zasilane tym paliwem. Czy tego rodzaju informacje będą sprostowane, czy są prawdziwe? A może jest to informacja wypuszczona przez konkurencję biopaliw?

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Bardzo proszę. Pani minister czy pan dyrektor?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Grażyna Henclewska: Poproszę pana dyrektora, ponieważ ja na pewno udzielałabym skrótowych i niepewnych informacji...)

Oczywiście znamy wszyscy kompetencje pana dyrektora, który jest...

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Grażyna Henclewska: Pan dyrektor...)

...który wie wszystko, i jeżeli chodzi o transport, i trochę więcej.

Dyrektor Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki Tomasz Dąbrowski:

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, jest ze mną jeszcze kilka osób, które w razie potrzeby, jeżeli nie będę wiedział wszystkiego, będą uzupełniać moją wypowiedź.

Odpowiadając na zadane pytanie, chciałbym powiedzieć, że rzeczywiście pojawiają się w mediach różne informacje, które sugerowałyby, że wprowadzenie większej ilości biokomponentów do normatywnego paliwa może powodować różne rodzaje problemów w silnikach, w samochodach z napędem... z silnikami diesla. Udzielając odpowiedzi w tej sprawie, najprościej byłoby powiedzieć, że obecnie wprowadzono już do stosowania paliwo B100, które jest wytworzone w 100% z biokomponentów, właśnie to paliwo stosuje się głównie w starych, zamortyzowanych silnikach i nie ma problemu z ich funkcjonowaniem. Inne kraje zdecydowały się na wprowadzenie B7. Na poziomie unijnym także zdecydowano się na unormowanie tej kwestii i określono normy jakościowe, tak więc nie powinno być problemów ze stosowaniem paliwa, które zawiera o dwa punkty procentowe więcej biokomponentów.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Proszę bardzo.

Senator Tadeusz Gruszka

Czy mamy jakieś informacje od producentów silników pojazdów, którzy dopuszczają zastosowanie E7, E10 czy jakichkolwiek innych? Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Bardzo... Może najpierw jeszcze... Czy ktoś z ministerstwa chciałby zabrać głos w tej sprawie albo przedstawiciel izby...

Bardzo proszę, może pan.

(Głos z sali: Ale w tej sprawie?)

Tak, w tej sprawie.

(Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego Leszek Wieciech: Leszek Wieciech, Polska Agencja Przemysłu i Handlu Naftowego...)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Chyba pan senator chciałby jeszcze o coś zapytać w związku z tą sprawą.

(Senator Zdzisław Pupa: Tak, w tym zakresie, o którym mówił pan senator Gruszka.)

Bardzo proszę, Panie Senatorze, a potem...

Senator Zdzisław Pupa:

Chciałbym tylko powiedzieć... Chciałbym rozwinąć pytanie, bo myślę że będzie pan w stanie na nie odpowiedzieć.

(Przewodniczący Jan Wyrowiński: Rozwijamy pytanie.)

Problem polega na tym, że rzeczywiście w tej chwili na stacjach benzynowych są trzy rodzaje paliwa, jeśli chodzi o silniki diesla Jest paliwo "bio"... Dodatkowo zauważyłem, że jest napisane "eko-" z czymś, Ekodiesel... I jest jeszcze Verva lub z polepszaczami... I okazuje się, że z polepszaczami ten diesel... Nie wiem, czy kombinują na tych stacjach, czy coś, dlatego chciałbym usłyszeć od szanownych państwa... Kiedy byłem w stacji napraw, to mi powiedzieli, że tankuję złe paliwo. Pytanie jest takie: skoro bioestry, co słyszałem już dawno, nie przeszkadzają w funkcjonowaniu silników, to co się dzieje z jakością paliw? No bo te wszystkie silniki powinny funkcjonować na tym samym paliwie, skoro nie ma praktycznie... i nie powinno być problemów. A fakty są takie, że jedne wydalają więcej sadzy, a drugie mniej, i dochodzi do pewnych problemów z funkcjonowaniem silnika. Chciałbym to wyjaśnić. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Wątpię, czy sobie to wyjaśnimy do końca.

Bardzo proszę, może najpierw pan, a potem...

Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego Leszek Wieciech:

Jeszcze raz. Leszek Wieciech, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego.

Jeżeli chodzi o paliwo B7, to jest to paliwo zaakceptowane przez europejskich producentów silników dieslowskich i dlatego w październiku 2009 r. zostało uznane jako paliwo normatywne w skali całej Unii Europejskiej. W zeszłym tygodniu w Krakowie odbyła się konferencja ekspertów Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego poświęcona właśnie biopaliwom. Rozmawiałem z przedstawicielami komitetu i dowiedziałem się, że nie ma żadnych problemów w pozostałych państwach, w których jest stosowane B7. Samochody z takimi samymi silnikami jeżdżą we Francji, w Niemczech i nawet gdy są starsze, to - jak powiedział pan dyrektor - jeszcze łatwiej spalają paliwa z dodatkiem estrów. Jestem w stałym kontakcie z Polską Izbą Przemysłu Motoryzacyjnego i mogę powiedzieć, że problem niedostosowania silników do paliwa B7 w ogóle nie istnieje.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję.

A jeśli chodzi o problem pana senatora Pupy, który na stacji ma trzy różne propozycje, to czy ktoś mógłby ewentualnie przybliżyć...

Pan dyrektor.

Dyrektor Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki Tomasz Dąbrowski:

Wrócę jeszcze krótko do wcześniejszego pytania, bo, uzupełniając, chciałbym powiedzieć, że w trakcie przygotowywania projektu resort gospodarki zwracał się do Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego o udzielenie informacji i przeprowadzenie konsultacji z członkami PZPM w sprawie możliwości stosowania oleju napędowego. Odpowiedzi, które otrzymaliśmy, wskazują na to, że to paliwo można bez problemu stosować praktycznie we wszystkich nowych pojazdach i większość firm nie wskazywała na żadne trudności, które mogą pojawić się w toku eksploatacji, ani na trudności w zakresie objęcia gwarancją silników w przypadku stosowania tego paliwa.

Co do trzech rodzajów paliwa, to najprawdopodobniej chodzi tutaj o różne nazwy handlowe różnych odmian paliw, ale nie wiem dokładnie, jakie nazwy były wymieniane.

(Senator Zdzisław Pupa: Czy już mogę wyjaśnić, Panie Przewodniczący?)

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Oczywiście, Panie Senatorze, jak najbardziej.

Senator Zdzisław Pupa:

Jest napisane: z dodatkiem... Na stacji paliw u mnie...

(Przewodniczący Jan Wyrowiński: Ale konkretnie na jakiej stacji?)

...jest napisane: z dodatkiem "bio". To jest najtańsze paliwo i rzeczywiście ono ma chyba dodatek oleju czy czegoś innego, nie wiem czego, w każdym razie widać po kolorze, że jest różnica. To jest najtańsze paliwo, które kosztuje poniżej 5 zł. Na drugim paliwie do diesla jest napisane Ekodiesel i to paliwo kosztuje w granicach 5,05 zł. Jest jeszcze trzecie paliwo, które się nazywa Verva, i to paliwo kosztuje 5,30 zł. I chciałbym wiedzieć, czym te paliwa się różnią.

Faktem jest, że rzeczywiście starsze silniki mogą chodzić nawet na oleju z frytek - niektórzy tak robią, oczyszczają olej po frytkach i jeżdżą - ale problem polega na tym, że nie wiadomo, czy nowoczesne silniki będą działać na oleju. Czy czasami producenci, którzy mogą być w zmowie na przykład z producentami paliw, nie blokują dostępu do bioestrów, do dodatków do oleju napędowego, tylko po to, żeby blokować dodawanie tych olejów?

Dyrektor Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki Tomasz Dąbrowski:

Dziękuję bardzo za rozwinięcie nazw. Wszystko wskazuje na to, że pierwsze z wymienionych paliw to właśnie jest paliwo B100, czyli paliwo złożone w 100% z bioestrów, drugie z wymienionych paliw to paliwo określane jako paliwo normatywne, które obecnie może mieć do 5% bioestrów, a trzeci rodzaj paliwa jest najprawdopodobniej paliwem, które w ogóle nie zawiera domieszek, co również jest stosowane. Wszystkie te paliwa spełniają określone wymagania jakościowe i stanowią po prostu swego rodzaju ofertę handlową, którą Orlen, bo pewnie o niego chodzi, przedstawia na swojej stacji. Różnica między drugim z wymienionych paliw, zawierającym obecnie do 5% bioestrów, a paliwem Verva polega na tym, że ze względu na mniejszą zawartość bioestrów Verva będzie najprawdopodobniej bardziej kaloryczna, co może się przełożyć na mniejsze spalanie, ale przełoży się również na wyższą cenę na stacji. Każdy z konsumentów paliwa powinien sobie skalkulować to, co mu się w jego pojeździe tak naprawdę bardziej opłaci: czy zatankować droższe paliwo, którego spali mniej, czy tańsze, którego spali więcej? Tak mogę odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko mieści się w ramach wymagań jakościowych, które są określone w polskich przepisach.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję bardzo.

Pan przewodniczący Jerzy Chróścikowski, potem pan senator Olech i pan senator Wojciechowski.

Senator Jerzy Chróścikowski:

Ja mam pytanie do pana ministra...

(Przewodniczący Jan Wyrowiński: Pani minister.)

Do pani minister, przepraszam. Mieliśmy wcześniej zwolnienia z akcyzy na dodatki, które były stosowane... Bodajże od 1 maja to już nie funkcjonuje. Przez trzy lata był tak zwany program wsparcia. Liczyliśmy na to, że program ten zostanie przełożony na zainwestowanie w polskie przetwórstwo, tak bym to nazwał. Wykorzystując polskie surowce do przetwarzania... Z informacji, które posiadam, wynika, że to nie zostało wykorzystane i zrealizowane. Program wspierania przestał istnieć. I co dalej? Czy zakładamy, że polscy rolnicy, którzy produkują, będą skazani na to, że będą wykorzystywani przez innych? I czy rząd rzeczywiście zamierza w ramach narodowego programu - który przecież był i, jak mam nadzieję, będzie dalej realizowany - wspierać te inwestycje, co będzie się przekładało na to, że polscy rolnicy będą mogli korzystać... Czy będziemy... Skoro otwieramy teraz furtkę w tej ustawie, że nie tylko z Unii, ale i spoza Unii itd., itd... Czy będzie tak, jak to miało miejsce poprzednio, kiedy były podejrzenia, że były paliwa, które nie nazywały się paliwami, tylko inaczej, a z tego tytułu były przerabiane, powiedzmy, w jakimś kraju, który najwięcej produkował... czy w ogóle nie produkował takiej ilości własnych surowców. Takie przykłady były wielokrotnie podawane w mediach. Czy teraz nie będzie podobnej sytuacji? Czy będzie szansa na to, że polskie produkty - myślę tutaj o przetwarzaniu na paliwa, na estry... Czy one będą miały szansę, czy nie będą miały szansy? Czy ministerstwo dołoży więcej starań, czy nie? Bo problem zniknął, ale co dalej? Minister rolnictwa zapowiadał, że będzie realizował następny modyfikowany program. Czy proponowany przez ministra rolnictwa program - słyszałem o nim już rok temu - w związku z którym odbywało się wiele konferencji w ministerstwie rolnictwa, będzie dalej realizowany? To jest również pytanie do ministerstwa rolnictwa, bo, jak rozumiem, program jest wspólny.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Pan dyrektor Żmuda, tak?

Jak to jest z tym programem, jak jest z tym wsparciem i ile polskiego wsadu znajduje się w biokomponentach na naszych stacjach benzynowych?

Zastępca Dyrektora Departamentu Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Żmuda:

Panie Przewodniczący, w tym momencie wkraczam nieco na obszar należący do ministra gospodarki, ale skoro już zostałem imiennie wywołany, to postaram się odpowiedzieć. Ale proszę pana dyrektora Dąbrowskiego lub pana dyrektora Pilitowskiego o sprostowanie, jeśli powiem za mało lub powiem coś nie tak.

W ustawie budżetowej na rok 2012 przewidziano środki, z których będzie finansowany fundusz promocji biokomponentów i biopaliw. W tej chwili w Ministerstwie Gospodarki trwają intensywne prace - one się toczą we współpracy z przedstawicielami zainteresowanych resortów - nad kształtem nowego rozporządzenia, które określi zasady wsparcia oraz możliwości wykorzystania tychże środków. Ponieważ konsultacje prowadzone przez ministra gospodarki zostały dość szeroko nakreślone i, jak mi się wydaje, etap konsultacji jeszcze się nie zakończył, to trudno mówić o szczegółach. Nie chciałbym wchodzić w kompetencje Ministerstwa Gospodarki, jeżeli chodzi o to, co generalnie będzie wspierane. Pragnę zapewnić pana przewodniczącego senackiej komisji rolnictwa i gospodarki żywnościowej, że...

(Przewodniczący Jan Wyrowiński: Rozwoju wsi.)

...I rozwoju wsi, przepraszam, Panie Senatorze.

Pragnę zapewnić, że te cele, o których wspominał minister rolnictwa czy też jego przedstawiciele, zostały ponownie zgłoszone przez resort rolnictwa jako obszary wsparcia, które zdaniem tego resortu winny być uwzględnione podczas tworzenia nowego funduszu wsparcia. W moim przekonaniu wsparcie w ramach tego funduszu będzie ważnym i skutecznym elementem realizacji wieloletniego programu promocji biokomponentów i biopaliw. Dyskutując z kolegami z Ministerstwa Gospodarki - oczywiście w trybie roboczym - nad założeniami ustawy o biokomponentach i biopaliwach, przewidywaliśmy kontynuację tego wieloletniego programu.

I to by było na tyle z mojej strony w ramach odpowiedzi na to pytanie.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję bardzo.

Oczywiście pan przewodniczący już chce się wypowiedzieć ad vocem. Czy pan dyrektor też chciałby jeszcze coś dopowiedzieć?

Senator Jerzy Chróścikowski:

Ja tylko chciałbym, żeby również padła odpowiedź ze strony...

(Przewodniczący Jan Wyrowiński: Może jeszcze...)

Czy zgłaszane przez pana ministra chęci, które wielokrotnie słyszałem, są realizowane przez resort i cały rząd?

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Pan dyrektor właśnie miał o tym powiedzieć.

Zastępca Dyrektora Departamentu Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Żmuda:

Tak, Panie Przewodniczący.

Pozwolę sobie odpowiedzieć, że te chęci są realizowane chociażby poprzez to, że w ustawie budżetowej, w projekcie ustawy budżetowej na rok 2012 znalazły się środki... Można też powiedzieć, że poziom tych środków został dość jednoznacznie określony, ale bliżej wiedzy na temat ich wysokości jest pan naczelnik z Ministerstwa Finansów, który na pewno udzieli szczegółowej odpowiedzi.

Jest zgoda pomiędzy ministrem finansów i ministrem gospodarki - w ogóle jest zgoda w rządzie, tak to należy określić - na to, żeby część wpływów z podatku akcyzowego przeznaczyć na utworzenie funduszu promocji biokomponentów i biopaliw. Mamy, powiedziałbym, dość jednoznaczne poglądy co do tego, w jaki sposób, bazując na dotychczasowych doświadczeniach, skutecznie wspierać rozwój rynku biokomponentów i biopaliw w Polsce.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze pan dyrektor Dąbrowski chciałby uzupełnić.

Dyrektor Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki Tomasz Dąbrowski:

Panie Przewodniczący, jeszcze tylko dwa słowa tytułem uzupełnienia. Ulgi nie są celem samym w sobie, one muszą czemuś służyć, muszą służyć realizacji celów w postaci zwiększenia wykorzystania krajowego potencjału, ale, jak pokazały doświadczenia, zaledwie 27% mocy produkcyjnej bioetanolu i 54% mocy produkcyjnej estrów metylowych było tak naprawdę wykorzystywanych na realizację NCW. Zmiany, które zostały dokonane w kontekście wprowadzenia innego sposobu wspierania, to jest właśnie to, co przedstawił pan dyrektor Żmuda. Mamy zapis mówiący o tym, że 1,5% planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych przeznacza się na działania związane z promocją wytwarzania i wykorzystania biokomponentów oraz biopaliw ciekłych, pomoc dla wytwórców biokomponentów oraz producentów paliw, finansowanie opłat za parkowanie pojazdów zasilanych biopaliwami ciekłymi, zakup nowych pojazdów zasilanych biopaliwami ciekłymi i wspieranie ekologicznego transportu. To wszystko wynika wprost z ustawy, a do uregulowania pozostały tylko kwestie dotyczące trybu. Zakres wsparcia został już w zasadzie określony w ustawie, a dodatkowym elementem, instrumentem polityki w zakresie lepszego wykorzystania krajowego potencjału jest mechanizm redukcji NCW, który został zawarty w tym projekcie, stąd istotny...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Został stworzony mechanizm mający stanowić zachętę do wykorzystywania potencjału państw członkowskich Unii, EFTA i EOG - nie można tego ograniczyć wyłącznie do obszarów krajowych. Wykorzystanie do produkcji biokomponentów surowców z tych obszarów powoduje, że obowiązek dotyczący NCW może zostać zmniejszony. Parametry zostały dobrane w taki sposób, aby dla tych, którzy realizują NCW, stanowiło to wystarczającą zachętę do tego, żeby korzystać właśnie ze wspomnianych obszarów.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.

Zapomniałem jeszcze przywitać panią Ewę Gil, która reprezentuje Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z życzeniem tego parlamentu, kiedy pojawia się zapotrzebowanie, nasza komisja zaprasza przedstawicieli studentów na posiedzenia, co ma wymiar wychowawczo-edukacyjny. Tak że bardzo serdecznie panią witam.

I teraz senator Olech, który już dawno chciał zadać pytanie, a dopiero w tej chwili ma taką możliwość. Bardzo proszę. Potem senator Wojciechowski.

Senator Jan Olech:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo, wypowiem się jako praktyk zużywający rocznie 80 t oleju napędowego. Nie ulega wątpliwości, że biopaliwa obniżą, że tak powiem, siłę oktanową oleju napędowego.

Chciałbym również wnieść poprawkę. Chodzi o znajdujący się na stronie 4 art. 33 pkt 2: w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkty 1, 2, 3a, 6-8a kara pieniężna, o której mowa w ust. 1, ma wynosić - i to proponuję - nie 5 tysięcy zł, a 50 tysięcy zł.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Następna kontrola po roku i utrata licencji przez handlującego paliwami.

Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Jeżeli chodzi o 5 i 50 tysięcy, to sprawa jest jasna, ale jeśli chodzi o drugi wniosek, to nie wiem, w którym miejscu taki zapis miałby zostać umieszczony.

(Senator Jan Olech: Po przecinku. Przecinek, a potem: utrata licencji.)

Czyli miałoby być tak, że w ust 2, oprócz zmiany wysokości kary z 5 na 50 tysięcy, byłby jeszcze dalszy ciąg. Czy tak?

(Senator Jan Olech: Przecinek...)

Przecinek, tak.

(Senator Jan Olech: ...I następna kontrola w ciągu roku - utrata licencji handlującego paliwami.)

No, to dosyć surowo, że tak powiem...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Senator Jan Olech:

Panie Przewodniczący, uzupełnię mój wniosek.

Prowadzę gospodarstwo, więc mam dość częsty kontakt z paliwami. A jeśli chodzi o to, co się u nas dzieje, to naprawdę spokój naszych władz zasługuje na podziw. Jak się zatankuje za Odrą, to samochód jest całkiem inny i nawet zużycie paliwa jest mniejsze, a u nas ciągle jest tak samo. Do tej pory było tak, że w ramach kary płaciło się 5 tysięcy zł. I niektórzy się z tego śmiali, bo 5 tysięcy zł dla przedsiębiorcy, który obraca miesięcznie 5 czy 10 milionami, to jest śmiech na sali. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Rozumiem.

Pani mecenas jakoś to sformułuje, tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Aha, ten drugi. Proszę powiedzieć to do mikrofonu. Bardzo proszę.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Jeżeli chodzi o poprawkę pana senatora, to chciałabym zwrócić uwagę na to, że, moim zdaniem, ta poprawka wykracza poza zakres ustawy, która była procedowana przez Sejm, dlatego że akurat w art. 3 pkt 6 lit. b zmiana polegała na tym, że przepis został tylko uzupełniony o ustęp dodany w tej ustawie. Zmiana nie odnosiła się w ogóle do wysokości kary, tak że i ta poprawka, i jej następna część wykraczałyby w ogóle poza zakres ustawy procedowanej przez Sejm.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ale to oczywiście jest wola państwa senatorów...

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Tak, oczywiście, my znamy naszą moc, nasze kompetencje.

(Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: ...Ja tylko zwracam uwagę.)

Wiemy, w jakiej sytuacji jesteśmy. Dziękuję za tę informację, którą pani w tej chwili przekazała.

Czy ktoś z państwa jeszcze... Aha, pan senator Wojciechowski, bardzo proszę.

Senator Grzegorz Wojciechowski:

Panowie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Jeżeli chodzi o paliwa do diesli, to chciałbym przypomnieć, że pierwszy diesel, jaki kiedykolwiek był uruchomiony w sposób komercyjny, został uruchomiony właśnie w Warszawie. Działał na stuprocentowym biopaliwie, na oleju arachidowym, i już sto jedenaście lat temu napędzał agregat prądotwórczy w Hotelu Victoria.

Mam pytanie: czy jest jakaś różnica w kwestii reakcji silników pomiędzy silnikami z szyną paliwową CR i innymi podobnymi a dużymi silnikami komercyjnymi, na przykład kolejowymi czy okrętowymi? Czy sposób wykorzystania biopaliwa w tych silnikach może... Podejrzewam, na ile znam się na silnikach, że w tych dużych łatwiej będzie je wykorzystać. Chciałbym jeszcze zapytać o to, jak na biopaliwo będzie reagował filtr cząstek stałych FAP, bo z tego, co wiem, wynika, że on może się zatykać, a jest to część bardzo kosztowna w utrzymaniu i dosyć droga.

Następna sprawa. Czy jest zrobiony jakiś bilans biopaliw? Czy wiadomo, ile konwencjonalnego paliwa trzeba zużyć na produkcję nawozu, na uprawę, na dowiezienie, na przetworzenie, na dostarczenie paliwa do stacji? Jaki jest bilans energetyczny biopaliwa?

I kolejne pytanie. Według różnych źródeł za dwadzieścia lat będziemy musieli wyprodukować o co najmniej 40% więcej żywności, a za czterdzieści lat - o 70% więcej. To są dosyć ostrożne szacunki, bo być może okaże się, że więcej. Czy produkcja biopaliw nie pogłębi - bo obecnie mamy już pewien kryzys żywnościowy - kryzysu żywnościowego, który już występuje na świecie? A jeżeli tak, to w jaki sposób Unia Europejska jako organizm gospodarczy zapewni sobie stabilność rynków żywnościowych? Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

No to zadał pan pytania, Panie Senatorze, od bardzo precyzyjnego o filtr cząstek stałych - nie wiem, czy znajdzie się jakiś fachowiec, który na to odpowie - aż po kwestie prawie filozoficzne.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ale się z nimi zmierzymy, jak sądzę.

(Głos z sali: Dobra propozycja.)

No, chyba że pojawi się problem. Dobrze więc. Po pierwsze, jak się zachowują duże i małe silniki, jeżeli chodzi o paliwa z biokomponentami; po drugie, filtr cząstek stałych; po trzecie, koszty produkcji biopaliw. To jest bardzo zasadnicze pytanie i można powiedzieć, że...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak.

I wreszcie ostanie pytanie: co będzie za dwadzieścia lat, jeżeli chodzi o produkcję żywności w związku z trendem dotyczącym stosowania biopaliw?

W podtekście, Panie Senatorze, wyczuwam u pana pewną niechęć do biopaliw, bo...

(Senator Grzegorz Wojciechowski: Nie, nie, chciałbym tylko to wszystko wiedzieć.)

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Rozumiem.

Czy ktoś z naszych gości jest...

(Głos z sali: Trzeba czytać.)

(Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego Leszek Wieciech: Jeżeli można, Panie Przewodniczący, w sprawie technicznej...)

Bardzo proszę.

Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego Leszek Wieciech:

Powtórzę tylko to, co mówiłem. Jeżeli chodzi o zachowania silników, to oficjalne stanowisko Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, czyli ACEA, jest takie, że paliwo B7 jest akceptowalne. Jeszcze raz powtarzam, że te same silniki są sprzedawane w Polsce i w innych państwach Unii Europejskiej. Skoro w innych państwach jeżdżą bez problemów - bo nie są znane problemy z B7 w innych państwach - to tak samo będą jeździć w Polsce. To wszystko, jeśli chodzi o wpływ B7 na silniki.

Krótka odpowiedź co do paliw używanych na przykład w żegludze. To są zupełnie inne paliwa, wykorzystywane są inne frakcje ropy, tak że nie jest to olej napędowy zawierający biokomponenty.

(Głos z sali: A na kolei?)

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dobrze, proszę państwa. Sądzę, że po to, żeby odpowiedzieć na to pytanie, musielibyśmy zorganizować to nasze spotkanie...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, właśnie. W nieco innym składzie.

Pan senator na pewno zada to pytanie podczas posiedzenia... (Wesołość na sali)

(Głos z sali: Pan przewodniczący prowokacyjnie...)

Dobrze, przepraszam.

Pani Minister, czy może pani odpowiedzieć na pytania dotyczące kwestii oceny kosztów biopaliw i perspektyw tego, co będzie na naszych stołach za dwadzieścia lat?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Grażyna Hencelewska: Proszę o odpowiedź przedstawiciela ministerstwa rolnictwa.)

Pan dyrektor Żmuda, bardzo proszę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Żmuda:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Spróbuję odpowiedzieć na część pytań czy też udzielić pewnych wyjaśnień. To, czy one w pełni zadowolą pana senatora, trudno mi jest w tej chwili przesądzić, ale postaram się.

Ile konwencjonalnego paliwa zużywa się w uprawach rolnych? W uprawach rolnych bez względu na to, czy jest to konwencjonalne paliwo bez dodatku, czy jest to paliwo z pięcioprocentowym dodatkiem, używa się mniej więcej tej samej ilości w zależności od konfiguracji terenu, czyli od warunków terenowych i od rodzaju uprawy. Jest to bardzo szeroki przedział, bo od kilkudziesięciu do ponad 100 l na 1 ha uprawy rolnej. Na podstawie badań prowadzonych między innymi przez Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa, obecnie wchodzący w skład Instytutu Technologiczno Przyrodniczego, określono, że średnio zużywa się 86 l oleju napędowego na 1 ha użytków rolnych, co stanowi podstawę do zwrotu części należnego podatku akcyzowego w ramach tak zwanego paliwa rolniczego. To by było na tyle, jeżeli chodzi o zużycie paliwa w trakcie upraw rolnych.

Drugie pytanie. Czy produkcja biopaliw nie pogłębi kryzysu żywnościowego? Co zamierza w tym zakresie zrobić Unia Europejska? Tak sobie zanotowałem to pytanie. Otóż jak na razie na obszarze Unii Europejskiej występuje lekka nadwyżka produkcji produktów żywnościowych i biopaliwa są jednym ze sposobów na zagospodarowanie tej nadwyżki, jeżeli chodzi o produkty roślinne. Czy udaje się to z powodzeniem realizować? Mogę odpowiedzieć, że nie. Dlatego jednym z sektorowych priorytetów ministra rolnictwa i rozwoju wsi jest sprawa energetycznego wykorzystania biomasy rolniczej jako ważnego elementu wspólnej polityki rolnej. Chcemy w trakcie sprawowania prezydencji przedstawić ten problem ministrom rolnictwa z zamierzeniem dążenia do tego, żeby cele energetyczne związane z odnawialnymi źródłami energii opartymi na biomasie były ustalane w ramach Unii Europejskiej na poziomie realnie istniejących możliwości surowcowych Wspólnoty. Znajdujemy dość duże zrozumienie u przedstawicieli resortów rolnictwa krajów członkowskich, z którymi konsultujemy te zagadnienia, i chciałbym zwrócić uwagę na to, że utrzymanie w dobrej kulturze użytków rolnych wykorzystywanych w tej chwili na cele energetyczne będzie sprzyjało łatwiejszemu wyprodukowaniu... po pokryciu zwiększonego zapotrzebowania, o którym pan senator był uprzejmy mówić, czyli około 40% za dwadzieścia lat i 70% w dalszej przyszłości.

Nie ukrywam, że największy problem mam z kolejnym pytaniem, o koszty wytwarzania biopaliw. Nie przewidziałem tego pytania i nie zabrałem ze sobą raportów prezesa Urzędu Regulacji Energetyki i prezesa Agencji Rynku Rolnego, którzy raportują to zagadnienie między innymi na podstawie informacji przedkładanych przez wytwórców biokomponentów bądź, jeżeli chodzi o branżę paliwową, na podstawie informacji dotyczących kosztów zakupu. Mogę tylko powiedzieć, że wraz ze wzrostem cen surowców używanych do wytwarzania biokomponentów - czy to zbóż, czy rzepaku - rosną koszty wytwarzania. Zaobserwowałem to, analizując zarówno raporty jednego prezesa, jak i raporty drugiego prezesa. W porównaniu z rokiem 2009 nastąpił dość istotny wzrost kosztów, ale, jak mówię, nie chciałbym mówić o skali. Jeżeli chodzi o koszt wytworzenia bioetanolu, to znajduje się on w przedziale 2,50-3 zł, a jeżeli chodzi o koszt wytworzenia estrów, to zbliża on się do 4 zł czy nawet przekracza 4 zł. Zastrzegam, że podane wartości pieniężne mogą być obciążone błędem z tytułu niedoskonałości mojej pamięci. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję, Panie Dyrektorze.

Czy w kwestii filtra ktoś nas może zaspokoić, jeżeli chodzi o wiedzę? Chodzi o żywotność filtra cząstek stałych.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To zostawimy sobie na potem, dobrze?

Tak?

(Głos z sali: To pytanie...)

(Dyrektor Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki Tomasz Dąbrowski: Panie Przewodniczący, strona rządowa to sprawdzi i myślę, że przy najbliższej okazji postaramy się...)

Dobrze, strona rządowa sprawdzi i na ręce pana senatora prześle informacje.

Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów ma pytania bądź uwagi i wątpliwości?

Jeszcze pan senator Wojciechowski. Bardzo proszę.

Senator Grzegorz Wojciechowski:

Ja wprawdzie już dwa i pół roku temu zadawałem to pytanie, ale nie uzyskałem na nie pełnej odpowiedzi. W produkcji rolniczej jest pewien dosyć krytyczny czynnik - chodzi o nawozy fosforowe, których zasoby na świecie się wyczerpują. Czy było brane pod uwagę to, że te zasoby będą dodatkowo wyczerpywane i w związku z tym ich ceny będą znacznie wyższe? Zresztą wszystkich innych też, ale ceny nawozów fosforowych na pewno znacznie wzrosną z uwagi choćby na to, że rośliny, które będą uprawiane, wymagają dosyć dużego nawożenia właśnie fosforowego. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Jak rozumiem, wzrost kosztów czy cen nawozów fosforowych przekłada się na wzrost ceny biokomponentów. Tak? Czy taka jest pańska teza, Panie Senatorze?

Senator Grzegorz Wojciechowski:

Chodzi o to, że nawozy fosforowe wyczerpią się znacznie szybciej niż na przykład znane złoża ropy naftowej, bo trzeba będzie ich używać do produkcji biokomponentów. Czy były robione jakieś badania, symulacje odnośnie do wzrostu ceny nawozów itd.?

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Niezawodny pan dyrektor Żmuda oczywiście odpowie nam na to pytanie. Bardzo proszę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Żmuda:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Nie mogę w tej chwili udzielić wiarygodnej, pełnej odpowiedzi na temat dostępności zasobów nawozów fosforowych na świecie...

(Głos z sali: Chodzi o złoża.)

Złóż, tak. Tak się złożyło, że z dyskusji, którą akurat w ubiegłym tygodniu prowadziłem z rolnikami, wiem, że dostępne zasoby fosforów w glebie są dość duże, tylko że można je uaktywnić między innymi w drodze wapnowania na kilka lub na kilkanaście lat. I to, z niewielkim dodatkiem nawozów fosforowych, w bieżącej uprawie wystarczy - tak twierdzą eksperci, fachowcy. Ja bezpośrednią uprawę roli zakończyłem ponad dwadzieścia lat temu, więc wypada mi słuchać tego, co mówią ci, którzy w ziemi grzebią na bieżąco i podkreślają, że osiągając wysokie plony, używają nie więcej niż 20-25 kg fosforu w czystej dawce jako uzupełnienia. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dobrze. Szanowni Państwo, ja w tej chwili nie czuję się merytorycznie przygotowany do prowadzenia tego posiedzenia komisji i chyba panu przewodniczącemu komisji rolnictwa przekażę...

(Senator Jerzy Chróścikowski: Krótko. Nadmierna ilość wapna w glebie powoduje blokowanie przyswajalności fosforu, jak mnie informowano.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Zastępca Dyrektora Departamentu Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Żmuda: Panie Senatorze, zgoda, ale nadmierna ilość... A polskie gleby są wyjątkowo kwaśne w porównaniu do gleb w Unii Europejskiej.)

Dobrze, Szanowni Państwo. Czy oprócz pana senatora Olecha, ktoś jeszcze chciałby zgłosić poprawki? Nie ma innych propozycji.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Dobrze, Panie Senatorze - mówię teraz do pana senatora Olecha - nasza urocza pani legislator, pani Aldona Figura, zwraca się z prośbą o to, żeby pan sprecyzował swoją poprawkę, bo ona musi zostać zapisana w protokole i musi zostać ujęta w sprawozdaniu. Zwracam się zatem do pana, Panie Senatorze, o sprecyzowanie tej poprawki. Bardzo proszę. Ewentualnie może pan wykonać pracę w nocy. (Wesołość na sali)

Senator Jan Olech:

Nie, musimy...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

...Ust. 2 otrzymuje brzmienie: W przypadkach wymienionych ust. 1 pkt 1, 2, 3a, 6-8a kara pieniężna, o której mowa w ust. 1, wynosi...

(Głos z sali: 50 tysięcy.)

...50 tysięcy, następna kontrola w roku - utrata licencji.

(Senator Grzegorz Wojciechowski: Negatywna, wynik negatywny.)

Wynik negatywny - utrata licencji.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

No, jest tu, jak sądzę, pewien problem, ale proszę to zapisać w taki sposób. Poddam to pod głosowanie, bo na mój apel o sprecyzowanie pan senator uczynił to w taki sposób... Nic innego nie możemy zrobić. Tak?

Dobrze. Czy są jakieś inne jeszcze propozycje? Nie ma.

Zatem kto z państwa senatorów jest...

(Dyrektor Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki Tomasz Dąbrowski: A czy można jeszcze...)

W związku z tą poprawką?

(Dyrektor Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki Tomasz Dąbrowski: Tak, bo chciałbym...)

Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki Tomasz Dąbrowski:

Być może to, co powiem, pomoże w dyskusji. Pan senator chciałby zmienić wysokość kary w przepisie, który odnosi się tak naprawdę do karania przypadków nieprzekazania pewnego sprawozdania. Karanie za nieprzekazanie sprawozdania grzywną w wysokości 50 tysięcy zł w naszej ocenie wydaje się dość dotkliwe. Gdyby zaś panu senatorowi chodziło o wprowadzenie kary za nieprzestrzeganie norm dotyczących jakości paliw, bo być może to jest w podtekście, to chciałbym powiedzieć, że przepisy ustawy już przewidują takie kary w wysokości od 50 tysięcy do pół miliona złotych.

(Przewodniczący Jan Wyrowiński: O!)

Tak więc nie ma chyba potrzeby głosowania nad tą poprawką.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dobrze, dziękuję.

Panie Senatorze, o co chodziło, czy o kwestię, która wynika wprost z brzmienia tego ustępu, czy też o to, żeby surowo karać tych, którzy nie przestrzegają przepisów jakościowych?

Senator Jan Olech:

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, na wstępie mówiłem o tym, że mamy ustawę o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw na naszym terytorium, na terytorium Rzeczypospolitej, gdzie dzieją się dziwne cuda i dlatego każda manipulacja dotycząca jakości paliwa powinna być drastycznie karana.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Co do tego nikt chyba nie ma wątpliwości, ale, jak sądzę, informacja, którą przekazał nam pan dyrektor Dąbrowski, jest informacją o tym, że tego typu machlojki są dosyć surowo karane.

Dyrektor Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki Tomasz Dąbrowski:

Tak, ja odwoływałem się przede wszystkim do art. 31, w którym przewiduje się kary pieniężne, ale przewiduje się także karę pozbawienia wolności od trzech miesięcy do lat pięciu. Chodzi tu o zachowania uregulowane w ustawie, więc zanim będzie formułowana poprawka, może warto byłoby zobaczyć, czy przypadkiem w normach artykułów rozdziału 3 nie jest już dane rozwiązanie zawarte.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Rozumiem.

Pan senator...

(Senator Jan Olech: Króciutkie pytanie...)

Bardzo proszę.

Senator Jan Olech:

...do pana przedstawiciela... Ile było przypadków odebrania licencji? Króciutko. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Bardzo proszę, Panie Dyrektorze.

Dyrektor Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki Tomasz Dąbrowski:

Jeśli chodzi o przypadki cofnięcia koncesji, to nie potrafię w tej chwili przekazać precyzyjnych danych, ale możemy to ustalić z prezesem URE. Bo, jak rozumiem, chodzi o konkretną liczbę. Nie potrafię jej podać.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Rozumiem. Proszę to przekazać panu senatorowi na piśmie.

Czy w związku z tymi informacjami, które w tej chwili otrzymaliśmy, pan senator trwa w zamiarze zgłoszenia tej poprawki?

(Głos z sali: ...Wycofuje, bo...)

(Senator Jan Olech: Tak.)

Tak. Rozumiem. Dobrze.

Zatem bardzo proszę, poddaję ją pod głosowanie.

Kto z państwa senatorów jest za poparciem poprawki zgłoszonej przez pana senatora Olecha i sformułowanej tak, jak to uczynił? (7)

Kto jest przeciwny? (4)

Kto się wstrzymał od głosu? (3)

Dziękuję bardzo.

Mam nadzieję, że każdy wiedział, za czym głosował.

Teraz, Szanowni Państwo, poddaję pod głosowanie całość, ustawę wraz z przyjętą poprawką.

Kto z państwa senatorów jest za poparciem tej ustawy? (12)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że komisje poparły...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

...poparły ustawę.

I teraz, Szanowni Państwo, zdecydujmy, kto będzie sprawozdawcą tej ustawy. Bardzo proszę.

(Głos z sali: Senator Olech.)

Kto z państwa senatorów...

(Głos z sali: Senator Olech.)

Czy pan senator Olech się zgadza?

(Senator Jan Olech: Tak.)

Pan senator Olech się zgadza. Czy jest jakaś konkurencja? Nie ma konkurencji dla senatora Olecha, zatem jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że komisje wydelegowały pana senatora Olecha do roli sprawozdawcy.

Nie ma sprzeciwu, zatem wypada mi zamknąć posiedzenie komisji, podziękować pani minister...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, oczywiście, wspólne.

...Podziękować pani minister, pani mecenas, wszystkim państwu za sympatycznie i z pożytkiem, jak sądzę, dla sprawy biokomponentów spędzony wieczór.

Dla członków Komisji Gospodarki Narodowej mam komunikat, niestety nieprzyjemny. O 20.30 rozpoczynamy kolejne posiedzenie, tym razem zajmiemy się prawem lotniczym. Dziękuję bardzo. I dziękuję w imieniu pana przewodniczącego.

(Koniec posiedzenia o godzinie 20 minut 06)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów