Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1937) z 282. posiedzenia

Komisji Gospodarki Narodowej

w dniu 4 stycznia 2011 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (druk senacki nr 1070, druki sejmowe nr 3627 i 3663).

(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 34)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Wyrowiński)

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Witam państwa w nowym roku, 2011. Inaugurujemy posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej - w miarę punktualnie, cztery minuty spóźnienia.

Witam naszych gości, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, panią Małgorzatę Kozak, wraz z towarzyszącym jej panem Hubertem Worobiejem, który jest naczelnikiem wydziału w Departamencie Polityki Konsumenckiej wspomnianego urzędu. Witam panią Aldonę Figurę, naszego legislatora. Witam pracowników sekretariatu komisji i panów senatorów.

W porządku obrad mamy rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego; druk senacki nr 1070 i druki sejmowe nr 3627 i 3663.

Nie ma uwag co do porządku obrad, zatem przystępujemy do jego realizacji.

Bardzo proszę panią prezes o krótkie scharakteryzowanie ustawy.

Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Kozak:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Ta zmiana ustawy wynika przede wszystkim z wyrażonej przez Komisję opinii uzasadnionej, którą otrzymaliśmy w kwietniu tego roku. Wskazywała ona, że dyrektywa 99/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji nie została w pełni implementowana do polskiego porządku prawnego.

Ta zmiana, która obejmuje tak naprawdę tylko dwa artykuły, sprowadza się do tego, aby w jeszcze większym stopniu zabezpieczyć interesy konsumentów związane z gwarancją. Można więc powiedzieć, że jest to pewnego rodzaju zmiana kosmetyczna. My, w 2002 r., kiedy ta dyrektywa była implementowana, zastosowaliśmy implementację minimalną. Komisja Europejska, oceniając sposób implementacji tej dyrektywy w państwach członkowskich, uznała, że może to rodzić pewne wątpliwości i pełniejsza jej implementacja zapewniłaby lepszą ochronę interesów konsumentów. W związku z tym po otrzymaniu tej opinii uzasadnionej zdecydowaliśmy się na wprowadzenie tych zmian.

Chciałabym jeszcze tylko zauważyć, że opinia uzasadniona nie stanowi zarzutów wobec państwa polskiego, jest jedynie taką pewnego rodzaju sugestią. Nie było to żadne... nie zostało rozpoczęte żadne postępowanie wobec Polski co do nieprawidłowego wdrożenia dyrektywy.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję bardzo, Pani Prezes.

Panowie senatorowie mają pytania?

Pan senator Jurcewicz, bardzo proszę.

Senator Stanisław Jurcewicz:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Czy to obejmuje też handel internetowy? Ochronę, jeżeli chodzi...

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Pani Prezes?

Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Kozak:

Jak najbardziej. To dotyczy całego obrotu towarami konsumpcyjnymi, które sprzedawane są konsumentom, również za pośrednictwem środków elektronicznych.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Wszystkich form obrotu, tak? Dziękuję.

Pan senator Gruszka, bardzo proszę.

Senator Tadeusz Gruszka:

Jeżeli będzie taka wola pana przewodniczącego...

Ja mam pytanie może niezwiązane z tą ustawą, ale... Często jeszcze spotykam w różnych sklepach napisy typu: "Proszę o przemyślane zakupy. Towar, nawet jeżeli nie był użyty, nie będzie wymieniany". Czy to jest zgodne z naszym prawem, czy nie? Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Przy okazji obecności pani prezes pan senator taką wątpliwość chciałby wyjaśnić.

Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Kozak:

Proszę państwa, gwarancja... Panie Senatorze, gwarancja jest obowiązkowa, to nie podlega żadnej wątpliwości. Jeżeli chodzi o możliwość wymiany towaru, który nie został w żaden sposób użyty przez konsumenta, to zależy to niestety od dobrej woli przedsiębiorcy i nie można tego po prostu nakazać. W tej chwili w systemie prawa polskiego nie istnieje przepis, który nakazuje przedsiębiorcy przyjęcie takiego towaru. Wyjątkiem jest sprzedaż przez internet, w przypadku której jest obligatoryjne i narzucone wszystkim przedsiębiorcom dokonującym tej sprzedaży takie rozwiązanie, że można w ciągu dziesięciu dni bez podawania przyczyn zwrócić towar razem z opakowaniem, no, mówiąc tak najprościej. Więc jeżeli to wszystko...

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję bardzo.

Pan senator przewodniczący Trzciński, bardzo proszę.

Senator Marek Trzciński:

Dziękuję bardzo.

Pani Prezes, chciałbym zapytać, czy przed wprowadzeniem tych zmian, nad którymi teraz debatujemy, konsumenci mieli jakieś problemy z egzekwowaniem swoich praw, oczywiście w tym zakresie.

Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Kozak:

W zakresie gwarancji? To znaczy, my otrzymujemy różne skargi konsumentów, dotyczące właśnie zachowania przedsiębiorców. Bardzo często wynika to z tego, że... Bo towar podlega normalnemu zużyciu, prawda? Tymczasem często pojawia się problem z oceną, co jest normalnym zużyciem, a co przekracza to normalne zużycie, i co w tym momencie może podlegać gwarancji. Część tych spraw dotyczy też na przykład takich sytuacji, kiedy zakupiony towar został po prostu w jakiś sposób nienależycie użyty przez konsumenta, który później też usiłuje powoływać się na gwarancję.

Jednak tak naprawdę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie trafia tych spraw dużo, znamy je z tytułu nadzoru nad Inspekcją Handlową, gdzie się pojawia większość takich problemów. Tam jest coś takiego jak mediacje i sądownictwo polubowne, więc część tych spraw jest po prostu załatwiana na bieżąco. Na terenie województwa mazowieckiego takich spraw- tych zgłaszanych do Inspekcji Handlowej - jest mniej więcej trzysta rocznie, nie znam jednak liczby spraw zgłaszanych do Federacji Konsumentów, ale jeżeli pan sobie życzy poznać takie dane, to postaramy się je przedstawić.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję, Pani Prezes.

Bardzo proszę, pan senator.

Senator Marek Trzciński:

Ja mało precyzyjnie zadałem pytanie, bo oczywiście to pytanie było związane z ustawą, którą dzisiaj zmieniamy. I moje pytanie dotyczyło tej zmiany, którą dzisiaj wprowadzimy lub nie...

(Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Kozak: Nie, tutaj to...)

...tego, czy jej brak do tej pory, czyli niepełna implementacja dyrektywy, skutkował tym, że konsumenci w praktyce mieli większą trudność w egzekwowaniu swoich praw. Czy ta poprawka w jakiś istotny sposób zmienia te prawa? Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję.

Pani Prezes, bardzo proszę.

Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Kozak:

Nie, nie mieliśmy takich skarg i tak naprawdę służy to... Dotychczasowe nasze regulacje, obecnie obowiązujące, są wystarczające. Skoro jednak Komisja Europejska uważa, że musi być zapewniony równy poziom ochrony konsumentów na terenie całej Unii Europejskiej, to stwierdziliśmy, że, nie jest to sprawa, za którą będziemy umierać, i że możemy po prostu to dostosować.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Rozumiem.

Czy są jeszcze pytania panów senatorów do pani prezes? Nie.

Czy są jakieś propozycje poprawek? Nie ma. Zatem...

Aha, Biuro Legislacyjne, pani legislator, proszę.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Dziękuję bardzo. Biuro nie zgłasza uwag.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Tak jest, to wynika z opinii, która została nam przedłożona i za którą dziękujemy.

Pozwolę sobie zatem zgłosić wniosek o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tego wniosku? (8)

Dziękuję. Stwierdzam, że komisja jednogłośnie przyjęła ten wniosek, czyli przyjęła ustawę bez poprawek.

Kto z panów senatorów chciałby być sprawozdawcą?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Senator Jurcewicz, się pali, tak? Dobrze, to go ugasimy, ugasimy ten pożar. W związku z tym jest zgoda, żeby senator Jurcewicz był naszym reprezentantem. Zatem tak się właśnie stało, nie ma sprzeciwu.

Dziękuję pani prezes za wyjaśnienia i za obecność, dziękuję państwu.

Zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej.

(Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 43)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów