Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1244) ze 195. posiedzenia

Komisji Gospodarki Narodowej

w dniu 1 grudnia 2009 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Statutu Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (IRENA), przyjętego w Bonn dnia 26 stycznia 2009 r. (druk senacki nr 716; druki sejmowe nr 2366 i 2460).

2. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (druk senacki nr 712; druki sejmowe nr 2252 i 2416).

(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 04)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Wyrowiński)

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!

Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

W porządku obrad naszego pierwszego samodzielnego posiedzenia są dwa punkty. Pierwszy z nich to rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Statutu Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (IRENA), przyjętego w Bonn dnia 26 stycznia tego roku. Punkt drugi to rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Bardzo serdecznie witam gości. W związku z tematem pierwszego punktu obrad jest z nami pan Andrzej Misztal, zastępca dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego, witam bardzo serdecznie witam. Bardzo serdecznie witam również panów z Ministerstwa Gospodarki - o ile się nie mylę - pana Marka Kucharskiego oraz pana Sebastiana Stępnickiego ze stosownych departamentów Ministerstwa Gospodarki.

Chciałbym panom senatorom przypomnieć, że nasze spotkanie budżetowe będzie 4 stycznia. To jest przeddzień ostatecznego terminu, który marszałek chce... Starałem się tak to ułożyć, żeby po prostu połączyć przyjemne z pożytecznym, to znaczy czas świąteczny poświęcić na przygotowanie się do tego spotkania. Każdy z panów senatorów otrzymał zadania, one oczywiście będą jeszcze ponowione, ale przyszły stosowne maile i w ślad za nimi materiały, tak więc jestem pełen nadziei na dobre przygotowanie się panów senatorów do naszego spotkania i na solidną dyskusję. Jednocześnie musimy przyjąć, że środa między tygodniami senackimi... Staram się jej nie wykorzystywać, ale czasami nasz reżim czasowy wymusza takie spotkania. W związku z tym proszę wziąć to pod uwagę i nie naruszać kondycji psychofizycznej przewodniczącego, co niestety miało miejsce w poprzednim tygodniu, ale wszystko dobrze się skończyło.

Panie Dyrektorze, byłbym bardzo zobowiązany za krótkie przybliżenie nam tego dokumentu, który mamy dzisiaj zaopiniować.

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Misztal:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia jest Statut Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (IRENA), który został przyjęty w Bonn 26 stycznia bieżącego roku. Na początku trzeba przede wszystkim podkreślić, że agencja ta jest pierwszą organizacją o zasięgu światowym, która ma przyczynić się do rozwoju międzynarodowej współpracy i wymiany doświadczeń oraz badań związanych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.

Co będzie oznaczać ratyfikacja statutu tej agencji dla Polski? Otóż mamy nadzieję, że przyjęcie przez Polskę statutu w korzystny sposób wpłynie na nasz rynek pracy poprzez zwiększenie liczby miejsc pracy w branży energetyki odnawialnej, a także na przyspieszenie rozwoju gospodarczego poprzez wzrost aktywności przedsiębiorstw. Korzyści wynikające z udziału Polski w agencji nie ograniczają się jednak tylko do skutków społecznych i gospodarczych, ale mają również wymiar polityczny, gdyż nastąpi wzmocnienie pozycji naszego kraju na arenie międzynarodowej.

Zgodnie z art. XII lit. A statutu działalność agencji będzie finansowana zarówno z obowiązkowych składek, które będą opłacane przez państwa członkowskie, jak i dobrowolnych składek i wpłat oraz ewentualnie innych środków finansowych.

Przyjęcie statutu będzie miało wpływ na działalność instytucji naukowo-badawczych, a także pośrednio na osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie energii odnawialnej.

Postanowienia tej umowy międzynarodowej są zgodne z obowiązującym w Polsce ustawodawstwem, zaś jej wejście w życie nie spowoduje konieczności wprowadzenia żadnych zmian do naszego ustawodawstwa.

Jeśli chodzi o tryb związania się Rzeczypospolitej Polskiej statutem, to zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 konstytucji ratyfikacja przez Polskę umowy międzynarodowej, która dotyczy członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w organizacji międzynarodowej, wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie i w związku z tym zastosowano tryb ratyfikacji, czyli jest to ratyfikacja przez prezydenta za upoważnieniem wyrażonym w ustawie.

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Biorąc pod uwagę to, co powiedziałem, zwracam się z wnioskiem o pozytywne zarekomendowanie przez komisję projektu wymienionej ustawy. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.

Czy panowie z Ministerstwa Gospodarki chcą dodać parę słów na temat merytorycznej strony tego przedsięwzięcia?

Bardzo proszę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki Marek Kucharski:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Dodam parę słów na temat strony merytorycznej.

Według stanu na dzień 23 listopada 2009 r. IRENA liczy stu trzydziestu ośmiu sygnatariuszy: sto trzydzieści siedem państw i Unia Europejska. Tymczasową siedzibą IRENA jest Abu Dhabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a tymczasowym dyrektorem generalnym - pani Hélène Pelosse.

Teraz powiem o celach IRENA. Jak podkreślił pan dyrektor, do tej pory nie było organizacji o zasięgu światowym, która zajmowałaby się ściśle właśnie energetyką odnawialną. To uzasadnia potrzebę powstania tej organizacji. Priorytetowym kierunkiem jej działań jest wsparcie jej członków w zrównoważonym rozwoju technologii wykorzystujących odnawialne źródła energii poprzez: transfer technologii, podnoszenie umiejętności i know-how, wzmocnienie naukowo-badawcze, efektywne finansowanie rozwoju energetyki odnawialnej oraz zwiększenie świadomości społecznej.

Należy zaznaczyć, że udział Polski w IRENA przyczyni się do rozwoju współpracy międzynarodowej, wymiany doświadczeń oraz rozwoju badań związanych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Tym samym zapewni on lepsze warunki rozwoju krajowej energetyce odnawialnej oraz większy wpływ Polski właśnie na kształtowanie działań międzynarodowych w zakresie energetyki odnawialnej. IRENA postrzegamy jako swoisty stymulator rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce, który będzie miał korzystny wpływ na gospodarkę, zarówno na rynki finansowy i towarowy, jak i na rynek pracy. Na uwagę zasługuje fakt, że wśród państw, które założyły IRENA, są kraje europejskie wiodące pod względem efektywności polityki prowadzonej w zakresie rozwoju wykorzystania odnawialnych źródeł energii. W związku z tym dla Polski niezwykle ważne jest to, aby uczestniczyć w tej organizacji. Stwarza to bowiem wyjątkową możliwość bliskiej i korzystnej dla Polski współpracy z europejskimi liderami w zakresie energetyki odnawialnej.

Teraz powiem parę słów na temat instytucjonalnej struktury IRENA. Otóż głównym organem jest Zgromadzenie. Jest to najwyższy organ agencji. Są również: Rada, wypełniająca funkcje przekazane przez Zgromadzenie, przed którym odpowiada, oraz Sekretariat składający się z dyrektora generalnego i wymaganego personelu, który wykonuje zadania przydzielone przez Zgromadzenie i Radę. Do czasu wejścia w życie statutu IRENA funkcje administracyjne związane z przygotowaniem struktury organizacji pełnią obecnie Komisja Przygotowawcza Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej oraz Komitet Administracyjny IRENA i Polska aktywnie w tym uczestniczy.

Powiem krótko na temat budżetu IRENA i udziału w nim Polski. Otóż wysokość obowiązkowych składek członkowskich została obliczona na podstawie wskaźników dochodów narodowych poszczególnych państw. Przewidywany budżet IRENA na 2010 r. to 17 milionów dolarów. Jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę państw sygnatariuszy, to roczne zobowiązanie Polski z tego tytułu wyniesie około 104 tysięcy dolarów, co stanowi około 0,6% całości budżetu organizacji. Największymi płatnikami są: Stany Zjednoczone - około 3,7 miliona dolarów, Japonia - 3,5 miliona dolarów, Wielka Brytania - 1,4 miliona dolarów, Niemcy - 1,8 miliona dolarów, Francja - 1,3 miliona dolarów. Składki porównywalne z polską składką płacą takie kraje jak Portugalia i Grecja.

Statut IRENA wejdzie w życie trzydziestego dnia od dnia złożenia dwudziestego piątego dokumentu ratyfikacji. Do tej pory statut ratyfikowało siedem państw. Są to: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Norwegia, Malediwy, Lichtenstein, Kenia, Niemcy i Szwecja. 14 września bieżącego roku Rada Ministrów podjęła uchwałę o przedłożeniu statutu IRENA do ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.

Proszę, aby Wysoka Komisja raczyła przyjąć ten projekt ustawy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.

Panowie senatorowie mają pytania.

Pan senator Iwan zgłaszał się pierwszy. Bardzo proszę.

Senator Stanisław Iwan:

Chciałbym prosić o pewne wyjaśnienia, bo tych spraw merytorycznych było trochę mało. Jakie są relacje do na przykład Międzynarodowej Agencji Energetycznej? Jak wyglądają współpraca i podział ról? Czy to będą kooperujące ze sobą instytucje? Międzynarodowa Agencja Energetyczna też zajmuje się między innymi energetyką odnawialną. Czy nie jest to więc pewne mnożenie bytów?

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Jeszcze senator Jurcewicz, bardzo proszę.

Senator Stanisław Jurcewicz:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Moje pierwsze pytanie dotyczy finansowania. Jeżeli dobrze zrozumiałem, wielkość kwoty wpłacanej przez Polskę generalnie będzie uzależniona od PKB. Jak to będzie na przykład wyglądało, jeżeli PKB będzie minusowe? Tu mam ogromną wątpliwość.

Drugie pytanie... Właściwie to proszę o bardzo krótkie wyjaśnienie. W opinii prawnej jest takie oto stwierdzenie, że statut określa, iż członkami mogą zostać również "regionalne międzyrządowe organizacje integracji gospodarczej". Jeżeli można byłoby króciutko wyjaśnić, co to znaczy...

Trzecie pytanie jest takie: jakie mamy oddziaływanie na władze operacyjne IRENA? Czy mamy...

(Głos z sali: Co z tego będziemy mieli?)

Do tego mniej więcej zmierza moje pytanie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Kto czuje się pewniej, jeśli chodzi o odpowiedzi na te pytania?

Panie Dyrektorze, proszę bardzo.

Zastępca Dyrektora Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki Marek Kucharski:

Podczas prac nad tworzeniem IRENA kwestia nakładania się kompetencji poszczególnych organizacji, już istniejących i tworzonej, w zakresie energetyki odnawialnej była rzeczywiście jedną z podstawowych. W przypadku Międzynarodowej Agencji Energetycznej należy zaznaczyć, że ta organizacja skupia, zdaje się, tylko i wyłącznie kraje należące do OECD. Tam członków jest bodajże około trzydziestu. Jak zaznaczyliśmy, obecnie do IRENA przystąpiło już sto trzydzieści siedem krajów oraz Unia Europejska, tak więc będzie to organizacja o dużo większym znaczeniu. Jeżeli chodzi o nakładanie się kompetencji, to liczymy na to, takie też było zamierzenie przy jej tworzeniu, że ta organizacja będzie powodowała przepływ informacji i technologii pomiędzy tymi krajami, które rzeczywiście posiadają te technologie, dysponują nimi i mogą się nimi dzielić - naturalnie prawdopodobnie za opłatą - a tymi, które tych technologii będą po prostu potrzebowały, same nie są w stanie ich albo wypracować, albo pozyskać bez pomocy IRENA.

Jeżeli chodzi o udział Polski we władzach, to będziemy oczywiście... Obecnie uczestniczymy dosyć aktywnie w Zgromadzeniu i Komitecie Administracyjnym, który teraz w zasadzie odpowiada za bieżące zarządzanie tą organizacją. Najbliższe spotkanie Komitetu Administracyjnego odbędzie się bodajże 17 stycznia i oczywiście przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki planują wziąć w nim udział.

Jeśli chodzi o pytanie dotyczące składki w odniesieniu do PKB, to rzeczywiście jest tak, jak powiedziałem. Jest ona określona mniej więcej na takich samych zasadach jak składka płacona w ramach ONZ. PKB oczywiście nie może być ujemny, ale minimalna wielkość składki na IRENA to 170 dolarów. Są kraje, które taką składkę będą płacić. To nie jest pomyłka - 170 dolarów.

Jest jeszcze kwestia organizacji... Rozumiem, że chodzi o stosunki pomiędzy Unią Europejską a IRENA?

(Senator Stanisław Jurcewicz: Panie Przewodniczący, powtórzę: "regionalne międzyrządowe organizacje integracji gospodarczej". Dziękuję bardzo.)

Regionalne organizacje gospodarcze mogą być naturalnie członkami IRENA. Tak jest właśnie w przypadku Unii Europejskiej, która jest traktowania jako taka organizacja i rzeczywiście została członkiem IRENA. Dziękuję bardzo

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję bardzo.

Czy panowie senatorowie mają jeszcze jakieś pytania? Nie ma pytań, nie ma uwag.

W związku z tym pozwolę sobie złożyć wniosek o to, aby...

Przepraszam, jeszcze przedstawiciel Biura Legislacyjnego.

Bardzo przepraszam, Panie Mecenasie.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

W opinii biura ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję i przepraszam raz jeszcze.

W tej sytuacji pozwolę sobie złożyć wniosek o to, aby Komisja Gospodarki Narodowej pozytywnie odniosła się do ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o ratyfikacji Statutu Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (IRENA), przyjętego w Bonn dnia 26 stycznia 2009 r.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tego wniosku? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że komisja poparła ustawę.

Senatorem sprawozdawcą mógłby być na przykład senator Jurcewicz. Ponieważ nie ma głosów sprzeciwu, wnoszę, że taka jest wola Komisji Gospodarki Narodowej. Tym samym pan senator został senatorem sprawozdawcą.

Bardzo dziękuję panom za obecność i za wyjaśnienia. Panu mecenasowi też bardzo dziękuję.

W związku z tym możemy przejść do drugiego punktu naszego posiedzenia.

Z przyjemnością pragnę powitać panią Małgorzatę Kozak, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, oraz towarzyszącego jej pana Piotra Pełkę. Nie mogę dociec, jak pan jest usytuowany w hierarchii urzędu... witam pana dyrektora. Witam również panią, która przybyła do nas przed chwilą z ministerstwa rolnictwa, bardzo nam miło. Witam oczywiście pana legislatora.

Możemy przystąpić do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Gdyby pani prezes była tak uprzejma i krótko przybliżyła nam istotę tych zmian, to bylibyśmy bardzo zobowiązani. Proszę.

Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Kozak:

Dziękuję.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Przedłożony projekt ustawy ma na celu dostosowanie przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do zmieniających się regulacji wspólnotowych z zakresu udzielania pomocy. Chodzi przede wszystkim o wprowadzenie przepisów, które będą uniemożliwiały wypłacenie i przekazanie beneficjentowi nowej pomocy do czasu wykonania obowiązku zwrotu pomocy już udzielonej. To jest pierwsza sprawa.

Druga sprawa to obowiązek przekazania beneficjentom informacji o nadanym przez Komisję Europejską numerze referencyjnym programu pomocowego.

Po trzecie, projekt ustawy wprowadza również pewne rozwiązania, które mają na celu doprecyzowanie obecnie obowiązujących przepisów w zakresie programów pomocowych oraz zakresu pewnych obowiązkowych informacji, które są przedkładane przez podmiot ubiegający się o uzyskanie pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie.

Przepisy, które chcemy wprowadzić, są już od dawna stosowane w Unii Europejskiej, również przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości - chodzi tutaj o zasadę Deggendorfa. Tak więc nie są to zmiany, które wykraczają poza obecnie obowiązujące regulacje. Ta ustawa po prostu tylko i wyłącznie wdraża te przepisy w minimalnym zakresie.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Bardzo pani prezes dziękuję.

Sprawa pomocy publicznej budzi szeroką gamę emocji w różnych miejscach Polski, w różnych sektorach i branżach przemysłowych i na pewno jest ważna, szczególnie od momentu, w którym weszliśmy do Unii.

Proszę teraz pana mecenasa o przedstawienie uwag Biura Legislacyjnego.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Dziękuję.

Szymon Giderewicz, legislator w Biurze Legislacyjnym.

Wysoka Komisjo!

Ustawa nie budzi zasadniczych zastrzeżeń legislacyjnych. Jednak w opinii przedstawionej Wysokiej Komisji znalazły się trzy uwagi szczegółowe.

Pierwsza z nich dotyczy sposobu sformułowania wytycznych w przepisach upoważniających modyfikowanych ustawą. Przepis upoważniający powinien zawierać oprócz wskazania organu upoważnionego do wydania rozporządzenia i zakresu spraw przekazanych do uregulowania także wytyczne dotyczące treści rozporządzenia. Brak wytycznych, zgodnie z przepisami konstytucji oraz ugruntowanym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego, skutkuje niekonstytucyjnością przepisu. W art. 37 ust. 2a wytyczne określone są jako "wymagania określone prawem Unii Europejskiej". Rada Ministrów wydając rozporządzenie, będzie musiała za każdym razem uwzględnić wymagania stawiane przez prawo Unii Europejskiej jako obowiązujące w Polsce, więc te wytyczne mają charakter pozorny. Ustawodawca tak naprawdę nie wskazał tutaj wytycznych, właściwych wskazówek, dyrektyw, które Rada Ministrów powinna wziąć pod uwagę. W związku z tym Biuro Legislacyjne proponuje poprawkę, która wskazywałaby konkretne wytyczne. Poprawka zawarta w pkcie 1 uwag szczegółowych, polegająca na skreśleniu wytycznych uwzględniających "wymagania określone prawem Unii Europejskiej" w ust. 6 w art. 37, związana jest zarówno z przedstawioną argumentacją, jak i z tym, że w tym przypadku wytyczne te nie będą niosły żadnej nowości normatywnej.

Uwaga zawarta w pkcie 2 uwag szczegółowych nie jest poparta propozycją poprawki. Biuro Legislacyjne ma pytanie: jakie ustawy szczególne projektodawcy ustawy mieli na myśli? Sformułowane odesłanie powinno bowiem wyraźnie odsyłać do konkretnych przepisów, nie pozostawiając w tym zakresie wątpliwości interpretacyjnych, które takie brzmienie może budzić, i nie przerzucając obowiązku interpretacji tych przepisów na adresata normy.

Ostatnia z uwag szczegółowych ma charakter redakcyjny. Obecne brzmienie art. 2 ust. 2 przepisu przejściowego sugeruje, że miałby on zastosowanie w ograniczonym czasowo zakresie, natomiast wydaje się, że powinien on znaleźć zastosowanie także do pomocy udzielonej i niewypłaconej po dniu wejścia w życie ustawy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję bardzo, Panie Mecenasie.

Czy pani prezes mogłaby pokrótce odnieść się do uwag Biura Legislacyjnego? Bardzo proszę.

Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Kozak:

Ponieważ Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu było tak uprzejme i przesłało nam te uwagi wcześniej, mogę się odnieść w ten sposób... Jeżeli chodzi o państwa pierwszą uwagę, to przyjmujemy ją i proponujemy wprowadzić zamiast sformułowania "uwzględniając wymagania określone prawem Unii Europejskiej w zakresie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie" frazę, którą państwo zaproponowali: "kierując się koniecznością zapewnienia zupełności i przejrzystości przedstawianych informacji". Taką zmianę byśmy proponowali.

Jeżeli chodzi o drugą poprawkę, to przyjmujemy ją w całości.

A jeżeli chodzi o państwa trzecią uwagę, to wynotowaliśmy sobie te ustawy i jest tego osiem stron, tak więc proponujemy pozostawienie tego zapisu w takiej formie...

(Przewodniczący Jan Wyrowiński: Rozumiem. Panie Mecenasie...)

Czyli jeżeli chodzi o ostatnią państwa uwagę, to też ją przyjmujemy.

(Przewodniczący Jan Wyrowiński: Rozumiem, dobrze...)

Szczerze mówiąc - jeżeli mogę się jeszcze odnieść do państwa sugestii - mamy świadomość tego problemu, ale gdy weźmiemy pod uwagę, ile tego jest... Ustawa byłaby po prostu nieczytelna. Jest jeszcze taka kwestia, że podmioty, które już korzystają z pomocy publicznej, są najczęściej tego świadome i z naszej strony też jest po prostu udzielana wszelka możliwa pomoc, świadczy o tym chociażby liczba opinii, które wydajemy, i pytań, na które odpowiadamy. Szczegółowe informacje może przedstawić pan dyrektor, ale jest to naprawdę kilka spraw dziennie, więc to nie jest tak, że oni są bezradni.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Rozumiem.

Witamy panią senator, bardzo nam miło.

Czy panowie senatorowie mają jakieś pytania w związku z ustawą?

Wrócimy jeszcze do tych poprawek przy głosowaniu.

Bardzo proszę, pan senator Jurcewicz.

Senator Stanisław Jurcewicz:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Mam pytanie dotyczące art. 1 pktu 5 lit. b, który brzmi: "Prezes urzędu opracowuje sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, w porozumieniu z ministrem właściwym"... Czy to sprawozdanie będzie określone rozporządzeniem? Jaka jest jego forma? Kto w takim razie decyduje o formie tego sprawozdania? Bo później czerpana jest z niego informacja itd. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję.

Pan dyrektor, bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Monitorowania Pomocy Publicznej w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów Piotr Pełka:

Corocznie prezes urzędu we współpracy z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych przygotowuje takie sprawozdanie na podstawie informacji, które są u nas w bazie danych, i zgodnie z ustawą, zgodnie z dalszym przepisem obecnie obowiązującej ustawy do końca roku jest ono przesyłane do parlamentu, gdzie prezentowane jest na forum komisji sejmowych.

(Przewodniczący Jan Wyrowiński: W takiej formie, która jest akceptowana przez wszystkich uczestników tej gry?)

Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Kozak:

To przechodzi przez proces uzgodnień międzyresortowych, przez wszystkie komitety, komitet europejski, Radę Ministrów, tak że tam zawarte są wszystkie informacje, które posiadamy o udzielonej pomocy, również w ujęciu sektorowym, w podziale na głównych beneficjentów. Przyznam, że jeśli mielibyście państwo uwagi co do tego zakresu - bo prezentujemy ten raport także na forum komisji sejmowych - to będziemy za nie wdzięczni, bo dla nas też jest to niezwykle cenne, czego państwo oczekujecie po tym raporcie.

Senator Stanisław Jurcewicz:

Dziękuję.

Panie Przewodniczący, mówię krótko o procedurze, ponieważ jako dotycząca pomocy ona też musi być zgodna z wymogami Unii Europejskiej. Czyli to jest w odpowiedniej formie, jest to zgodne z prawem Unii. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję bardzo.

Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów ma uwagi bądź pytania? Nie ma.

Czy są jakieś wnioski, poprawki zgłoszone przez panów senatorów? Nie ma.

W związku z tym przejmę poprawki zgłoszone przez Biuro Legislacyjne.

Rozumiem, że państwa propozycja pierwszej poprawki jest taka, aby ograniczyć się wyłącznie do słów: "kierując się koniecznością zapewnienia zupełności i przejrzystości przedstawianych informacji"? Już bez dalszego wyliczania?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Rozumiem.

Czy pan mecenas mógłby się wypowiedzieć w tej sprawie?

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Jest to propozycja, która na pewno wychodzi naprzeciw propozycji poprawki Biura Legislacyjnego. Jednak również i tutaj można by próbować postawić zarzut za dużej ogólności tej wytycznej. Wydaje się jednak, że to kompromisowe rozwiązanie jest lepsze niż obecnie zaproponowane w nowelizacji.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Niech żyje kompromis!

Przyjmujemy, że poddam pod głosowanie poprawkę zmierzającą do tego, żeby zamiast istniejącego wprowadzenia był zwrot: "kierując się koniecznością zapewnienia zupełności i przejrzystości przedstawianych informacji".

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? (4)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał? (2)

Bardzo dziękuję. Stwierdzam, że poprawka uzyskała poparcie komisji.

Przechodzimy do poprawki w art. 1 pkcie 6 lit. c ust. 6, w której proponuje się obecny zapis "uwzględniając wymagania określone prawem Unii Europejskiej w zakresie udzielenia pomocy oraz" zastąpić wyrazami "oraz uwzględniając". Przyjmuję tę poprawkę.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? (4)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał? (2)

Dziękuję bardzo.

Tradycyjnie wstrzymał się od głosu uroczy koniec stołu.

Teraz, Szanowni Państwo, głosujemy nad trzecią poprawką, która dotyczy art. 2 ust. 2 noweli. Proponuje się nadanie temu przepisowi takiego brzmienia: "do pomocy publicznej udzielonej beneficjentowi po dniu 14 kwietnia 2008 r. i niewypłaconej do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się art. 25 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą". Przyjmuję tę poprawkę.

Kto z państwa senatorów jest za jej przyjęciem? (5)

Kto jest przeciwny? (2)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że komisja gospodarki wyraziła poparcie i przyjęła również tę poprawkę.

Przystępujemy zatem do głosowania nad całością ustawy wraz z przyjętymi poprawkami.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej ustawy? (4)

Kto jest przeciwny? (3)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że komisja przyjęła tę ustawę wraz z poprawkami.

Na senatora sprawozdawcę proponuję pana senatora Iwana.

Czy jest sprzeciw? Nie ma sprzeciwu.

W związku z tym Komisja Gospodarki Narodowej podjęła właśnie taką decyzję.

Wypada mi zatem podziękować bardzo serdecznie za obecność pani prezes i towarzyszącemu jej panu dyrektorowi, pani reprezentującej ministerstwo rolnictwa i oczywiście panu mecenasowi.

O godzinie 15.00 w tej samej sali mamy wspólne posiedzenie z Komisją Budżetu i Finansów Publicznych.

Zamykam nasze posiedzenie.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 36)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów