Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1016) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Gospodarki Narodowej (158.)

oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (36.)

w dniu 14 lipca 2009 r.

Porządek obrad:

1. Opinia komisji w sprawie opublikowanej przez Komisję Europejską "Białej księgi w sprawie zawodowego, transgranicznego, drogowego transportu znaków pieniężnych denominowanych w euro między państwami członkowskimi w strefie euro" - sygnatura Komisji Europejskiej COM (2009) 214.

(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 07)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Kazimierz Kleina)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Jego przedmiotem będzie opinia obu komisji na temat opublikowanej przez Komisję Europejską "Białej księgi w sprawie zawodowego, transgranicznego, drogowego transportu znaków pieniężnych denominowanych w euro między państwami członkowskimi w strefie euro".

Bardzo serdecznie witam wszystkich senatorów oraz gości, z panem ministrem Danilukiem na czele.

Przewodniczący obu komisji skierowali do wszystkich członków naszych komisji tekst "Białej księgi", o której mówiłem, aby wszyscy senatorowie mogli się z tym dokumentem zapoznać i zgłosić ewentualne uwagi do prezydiów komisji.

Równocześnie Komisja Gospodarki Narodowej poprosiła pana senatora Eryka Smulewicza, aby przygotował krótką informację na temat tego dokumentu i ewentualne uwagi do niego.

W związku z tym bardzo proszę pana senatora o przedstawienie uwag do tego dokumentu.

Senator Eryk Smulewicz:

Dziękuję.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Komisja Europejska dostrzegła pewne problemy w transporcie drogowym, jeśli chodzi o walutę euro. Jest to trudność, która rzeczywiście przeszkadza w integracji. Wiele państw ma już przecież wspólną walutę. Problem wynika z tego, że w poszczególnych krajach istnieje jednak różne prawodawstwo dotyczące obiegu i transportu banknotów i monet. Jednocześnie zauważono, że sektor ten jest dosyć istotny, jeśli chodzi o gospodarkę. Dotyczy to banków, przedsiębiorstw handlu detalicznego obsługujących chociażby automaty do sprzedaży i firm zajmujących się zawodowo obsługą gotówki. Z drugiej strony jest to w pewnym sensie działalność ryzykowna, niesie ryzyko, jeśli chodzi o pracowników czy przedsiębiorstwa. Również w innych obszarach społecznych to ryzyko jest zauważalne.

W związku z tym powołano grupę roboczą, która wypracowała różne rozwiązania. Istotne spostrzeżenie, uwaga czy postulat tej grupy roboczej jest taki, żeby te przepisy obowiązywały jednak tylko odnośnie do przewozów transgranicznych, a także żeby rozporządzenie, które Komisja Europejska ma wydać, nie dotyczyło przewozów krajowych, tych, które odbywają się w ramach konkretnego państwa członkowskiego. Wskazano również inną bardzo ważną sprawę: nowe przepisy powinny zapewnić maksymalną efektywność działaniom i przedsięwzięciom realizowanym przez podmioty, które są zainteresowane. Zwrócono także uwagę na przepisy związane z prawem pracy, z aspektami socjalnymi, z zapewnieniem bezpieczeństwa. W tym zakresie proponowane jest odwołanie do dyrektywy 96/71 dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług - oczywiście po dokonaniu stosownych analiz, tak by nie dopuścić do przerostu biurokracji, wzrostu obciążeń administracyjnych firm czy podmiotów, które realizują przewozy transgraniczne.

Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje i oczekuje konkretnych uwag. Polskie podmioty, polskie organa mogą takie konsultacje prowadzić i zgłaszać uwagi do końca miesiąca, do końca lipca.

Co do sytuacji naszego kraju to postulowane jest to, żeby dyrektywa czy właściwie rozporządzenie, które będzie uchwalone, dotyczyło tych państw i obejmowało te z nich, które przyjęły euro, ale nie jest wykluczone, że obejmie też inne kraje. Tak więc nasz kraj też może być w pewnym sensie beneficjentem tego rozporządzenia.

Dla podmiotów, które będą świadczyć usługi, istotne jest to, żeby zezwolenie na transport transgraniczny wydawały poszczególne państwa członkowskie. Istotne jest też założenie, że te państwa członkowskie będą wymieniać się wszelkimi informacjami na temat podmiotów, które świadczą te usługi, na temat planowanych dat przejazdu, tras przejazdu oraz wymieniać się informacjami na temat tych podmiotów, które świadcząc usługi, popełniają błędy, mają pewne niedociągnięcia, tak żeby zachować pełną wymianę informacji, a z drugiej strony, żeby te usługi były świadczone w sposób profesjonalny.

Oczywiście analizowano różne podejścia i będzie zachowana dosyć duża swoboda. Można o tym powiedzieć na przykładzie problemu posiadania broni. W niektórych państwach jest to obligatoryjne, pracownicy ochrony muszą posiadać broń, w innych krajach jest to zakazane, jeszcze w innych jest to dopuszczone, czyli ani zakazane, ani nakazane. Dlatego też Komisja Europejska w "Białej księdze" stoi na stanowisku, żeby tych przepisów, które funkcjonują już w krajach członkowskich, nie zmieniać. Tutaj będzie dowolność. Oczywiście to będzie nakładać na przewoźników dodatkowe wymagania, związane chociażby z odpowiednim zabezpieczeniem czy wyposażeniem pojazdów, które będą służyć do przewozu gotówki.

Tak można powiedzieć pokrótce. Ja nie mam żadnych uwag. Konsultowałem to zresztą z Izbą Gospodarczą Regionu Płockiego, która jest członkiem Krajowej Izby Gospodarczej; przedsiębiorcy też nie wnosili żadnych uwag do treści "Białej księgi". Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo panu senatorowi za przygotowanie tej opinii.

Czy inni senatorowie też chcieliby się podzielić swoją opinią w sprawie dokumentu omawianego przez nas? Nie ma uwag.

Panie Ministrze, kilka słów... My przygotowujemy tę opinię tylko i wyłącznie dla naszej, senackiej komisji do spraw europejskich, czyli to nie jest tak, że my przygotowujemy sprawozdanie, które będzie później przedmiotem debaty na posiedzeniu plenarnym. Jest prośba naszej komisji do spraw europejskich, żeby, jeżeli mielibyśmy jakieś uwagi, im je dostarczyć, aby oni mogli przygotować ostateczny dokument.

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Dariusz Daniluk:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Ja mam kilka słów wprowadzenia z naszej strony i kilka kwestii, którym w dalszych pracach należałoby poświęcić szczególną uwagę.

W obecnej sytuacji ten dokument powinien być analizowany ze szczególnym zainteresowaniem, chociaż, formalnie rzecz ujmując, waluty państw członkowskich, które nie przyjęły wspólnej waluty, i te państwa nie zostały objęte zakresem wspólnych planowanych przepisów, czyli z pozoru nas to nie dotyczy. Jednak, jak wszyscy wiemy, jesteśmy w trakcie procesu wprowadzania euro, w związku z tym ostateczne rezultaty regulacyjne w tym zakresie mogą być dla Polski istotne. Mogą być istotne z kilku powodów. Po pierwsze, sam proces wprowadzenia euro będzie prawdopodobnie wiązał się ze wzmożonym ruchem, być może również transgranicznym. Po drugie, w Polsce wciąż jeszcze - i ten proces szybko pewnie nie ulegnie zmianie - gotówka w obiegu jest dosyć powszechna. Ale dobra wiadomość - jeśli chodzi o ogólne wprowadzenie - jest taka, że poziom bezpieczeństwa obrotu gotówkowego w Polsce, zarówno bezpośrednio w bankach, jak i w transportach między instytucjami używającymi większej ilości gotówki, jest bardzo wysoki. Tak więc tutaj, wedle mojej wiedzy, mieścimy się w ścisłej europejskiej czołówce.

Teraz kilka uwag natury ogólnej, które są zbieżne z uwagami uzyskanymi w trybie roboczym z Narodowego Banku Polskiego. Wydaje się, że oprócz ministra finansów podmiotami, które powinny ze szczególną uwagą przyglądać się pracom legislacyjnym, są zarówno Narodowy Bank Polski, jak i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Polska Organizacja Firm Przewozu Gotówki.

Trzy uwagi ogólne. Po pierwsze, wydaje się, że inicjatywa zmierzająca do stworzenia wspólnych przepisów regulujących transgraniczne transporty wartości pieniężnych sama w sobie jest cenna i pożyteczna. Przepisy te mogą stanowić podstawę do rozwoju usług w zakresie transportowania wartości pieniężnych z pożytkiem dla gospodarki Unii Europejskiej.

Po drugie, wprowadzenie projektowanych zasad uzależnione jest od innych działań, które mogą w znaczący sposób wpłynąć na przyjmowane uregulowania, na przykład prac Komisji Ekspertów do spraw Delegowania Pracowników. Dlatego też przedstawiony projekt traktujemy jako projekt wstępny, nad którym będą kontynuowane prace w gronie ekspertów i którego kolejne uszczegółowione wersje przedstawiane będą do zaopiniowania przez państwa członkowskie.

Po trzecie - i państwo też znaleźliście się w podobnej sytuacji - ten szczególnie techniczny i rozległy dokument stosunkowo od niedawna jest w publicznym obiegu w wersji polskiej.

Z punktu widzenia procesu, w trakcie którego jesteśmy, wydaje się, że należy dążyć do tego, aby transporty wartości banków centralnych krajów Unii Europejskiej zostały wyłączone spod działania projektowanych przepisów bez względu na kwotę transportowanych wartości i rodzaj wartości.

Kolejna uwaga, już może podsumowująca. Dostrzegamy - ale to jest dopiero pierwszy etap analiz, które muszą być pogłębione - pewne niespójności założeń i projektowanych przepisów. Z jednej strony mówi się o nienakładaniu nieproporcjonalnych i niepotrzebnych obciążeń administracyjnych na przedsiębiorstwa transportowe - z czym się oczywiście w pełni zgadzamy - a z drugiej strony regulowanie pewnych szczegółowych zagadnień, na przykład określenie zezwolenia na transgraniczny transport wartości, wprowadzenie europejskiej karty broni palnej czy ujednolicenie pewnych wymagań w odniesieniu do kwalifikacji, może wywołać wspomniane efekty niepożądane.

Sama idea powstania takich przepisów i ich generalny kierunek są w ocenie ministra finansów słuszne i należy je wspierać. Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Rozumiem, że nie ma uwag ze strony senatorów w tej sprawie, w związku z tym opinia, którą przygotują wspólnie obie nasze komisje, będzie opinią akceptującą to rozwiązanie i niewnoszącą uwag do przedstawionego dokumentu. Zgoda w tej sprawie? Zgoda.

Dziękuję w takim razie. Zakończyliśmy posiedzenie połączonych komisji, Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Następne nasze posiedzenie będzie o godzinie 14.00. Niestety, nie możemy kontynuować tego posiedzenia, ponieważ tamto to będzie posiedzenie wspólne z posiedzeniem Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Rozpatrzymy na nim ustawę o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców; druk senacki nr 609, druki sejmowe nr 2044...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Aha.

Proszę państwa, rozpoczynamy prace nad budżetem. Wszystkie komisje będą prowadziły te prace, oczywiście także Komisja Gospodarki Narodowej. Posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej poświęcone rozpatrzeniu tej części budżetu, która będzie przydzielona komisji, będzie miało miejsce 23 lipca, czyli w czwartek, o godzinie 12.00. Taka jest propozycja.

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych także będzie pracowała 23 oraz 24 lipca, również nad budżetem.

Może przedstawię kolegom senatorom harmonogram: rozpatrzenie i zaopiniowanie poszczególnych części ustawy o zmianie ustawy budżetowej przez komisje senackie i przekazanie opinii do Komisji Budżetu i Finansów Publicznych - do 23 lipca 2009 r.; rozpatrzenie części ustawy o zmianie ustawy budżetowej przydzielonej bezpośrednio Komisji Gospodarki Narodowej - 23 lipca; rozpatrzenie opinii komisji senackich o ustawie o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 przez Komisję Budżetu i Finansów Publicznych - 24 lipca; przyjęcie stanowiska Komisji Budżetu i Finansów Publicznych w tej sprawie - także 24 lipca; debata plenarna Senatu na temat ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 - 29-31 lipca bieżącego roku; rozpatrzenie przez Komisję Budżetu i Finansów Publicznych wniosków do ustawy o zmianie ustawy budżetowej zgłoszonych w trakcie debaty senackiej - 29 lub 30 lipca bieżącego roku; przyjęcie uchwały przez Senat w sprawie ustawy - 30 lub 31 lipca 2009 r. To jest oczywiście propozycja, która może ulec pewnej weryfikacji. Sejm nad zmianą ustawy budżetowej będzie głosował najprawdopodobniej w najbliższą sobotę.

Dziękuję i ogłaszam przerwę do godziny 14.00.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przepraszam, zamykam posiedzenie połączonych komisji.

Następne posiedzenie o godzinie 14.00.

(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 20)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów