Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (910) z 139. posiedzenia

Komisji Gospodarki Narodowej

w dniu 14 maja 2009 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 33. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 541).

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 34)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Wyrowiński)

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Witam państwa bardzo serdecznie.

Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej.

Zgodnie z porządkiem obrad będziemy się dziś odnosić do wniosków, które zostały zgłoszone podczas debaty plenarnej w Senacie do ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Wnioski zgłaszali pan senator Gruszka, pan senator Cichoń oraz pan senator Grzegorz Banaś.

Musimy się też odnieść, zgodnie z procedurą, do poprawek przyjętych przez Komisję Gospodarki Narodowej.

Jeżeli nie ma innych propozycji, to proponuję, żeby najpierw odnieść się w głosowaniu zbiorczym do poprawek, które przyjęła nasza komisja – one już były omawiane – a potem zająć się poprawkami zgłoszonymi przez senatorów w czasie obrad plenarnych. Przy rozpatrywaniu każdego wniosku będę pytał senatora wnioskodawcę, jeżeli jest obecny, czy ma jeszcze jakieś uwagi do swojej propozycji. Będę również pytał o stanowisko rządu pana dyrektora Andrzeja Bogdanowicza – którego serdecznie witam – stałego przedstawiciela rządu w trakcie naszych prac nad zmianami w prawie o ruchu drogowym. Następnie będzie czas na ewentualne uwagi panów senatorów i przejdziemy do głosowania.

Czy w sprawie porządku obrad i proponowanego trybu procedowania są jakieś uwagi? Skoro nie ma, to uznaję, że porządek został zaakceptowany.

Przechodzimy do podjęcia decyzji w sprawie poprawek, które zgłosiła Komisja Gospodarki Narodowej. To są wnioski zawarte w zestawieniu wniosków w punktach: pierwszym, trzecim, czwartym, piątym, siódmym i dziewiątym. Zgłosiliśmy je w trakcie poprzedniego posiedzenia komisji.

Kto z panów senatorów jest za tym, aby pozytywnie zaopiniować te wnioski? (12)

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że komisja ponownie pozytywnie odniosła się do tych poprawek.

Teraz przechodzimy do poprawki z wniosku drugiego. To jest poprawka zgłoszona przez pana senatora Gruszkę.

Panie Senatorze, jeżeli chce pan coś dodać, bardzo proszę.

Senator Tadeusz Gruszka:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Od razu proszę o naniesienie autopoprawki. Polegałaby ona na tym, że wyrazy “ust. 2 pkt 1–3” zmieniamy na “ust. 2 pk  2–3”, czyli obowiązek wypełnienia przepisów, głównie przeciwpożarowych i sanitarnych, nadal będzie spoczywał na organizatorze.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Rozumiem, że ta autopoprawka polegałaby na tym, że w ostatniej części tego wniosku pkty 1–3 zmieniłyby się na pkty 2–3, tak?

(Senator Tadeusz Gruszka: Dokładnie tak.)

Czy Biuro Legislacyjne mogłoby się do tego odnieść?

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Taka modyfikacja jest możliwa na tym etapie, jeżeli tylko Wysoka Komisja wyrazi na to zgodę.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Jaka jest opinia rządu w tej sprawie?

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bogdanowicz:

Odnosimy się do tej poprawki pozytywnie.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Czy komisja pozytywnie odnosi się do tej autopoprawki, którą zgłosił pan senator?

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? (12)

Dziękuję bardzo.

Nie ma tutaj sprzeciwu.

Przechodzimy do poprawki pana senatora Cichonia. W zestawieniu wniosków ma ona numer szósty.

Pana senatora nie ma.

Czy ktoś z panów senatorów chciałby się odnieść do tej poprawki? Nie.

Panie Ministrze… (wesołość na sali) …o, przepraszam, Panie Dyrektorze – być może w przyszłości będzie pan ministrem – proszę o przedstawienie opinii rządu.

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bogdanowicz:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Do tej poprawki odnosimy się zdecydowanie negatywnie. Szkoda, że nie ma pana senatora, który zgłosił tę poprawkę. Ta zmiana miałaby iść w kierunku tego, żeby rolnikom posiadającym ciągniki rolnicze poprawić dostęp do badań technicznych na stacjach podstawowych, czyli takich, które w naszym założeniu, czyli w założeniu projektodawców, są stacjami badającymi pojazdy do 3,5 ton. Ale ta poprawka na pewno tego celu nie osiągnie, bo obecnie takich podstawowych stacji kontroli pojazdów jest dwa tysiące sto, a stacji podstawowych, które badają pojazdy powyżej 3,5 t – dzięki temu, że miały możliwość rozszerzania uprawnień chyba jeszcze przed 2004 r. – jest zaledwie dwieście osiemnaście. Zrobiliśmy takie szczegółowe wyliczenia na potrzeby komisji sejmowej. Dodam jeszcze, że z tych stacji około stu siedemdziedziesięciu bada ciągniki rolnicze. Będą to mogły robić do 2015 r., a potem, jeśli będą chciały to robić nadal, będą musiały się określić. Jeżelibyśmy teraz wprowadzili tę poprawkę, to tak naprawdę wcale nie poprawilibyśmy rolnikom dostępu do badań, tylko powiedzielibyśmy ponad dwu tysiącom przedsiębiorców, którzy prowadzą stacje kontroli pojazdów, że muszą dostosować swoje stacje do badania ciągników rolniczych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. Wszyscy będą się musieli dostosować. Nieważne, czy budowali sobie stacje małe, dla samochodów osobowych do 3,5 t i dostawczych, z podnośnikiem, z urządzeniem rolkowym, które kosztuje kilkaset tysięcy, do badania hamulców takiego pojazdu… Po prostu wszyscy musieliby się dostosować do badania ciągników rolniczych. Byłaby to naprawdę bardzo uciążliwa norma dla tych przedsiębiorców. Bez konsultacji z nimi to nawet nie ośmieliłbym się powiedzieć, że oni mogą się nad tym zastanawiać.

W związku z tym nasze stanowisko jest negatywne i nakłaniałbym raczej do tego, żeby tej poprawki nie przyjmować w komisji. I tak planujemy w ustawie o dopuszczeniu pojazdów do ruchu wypracować system badania ciągników poza stacją kontroli pojazdów. No pan minister powiedział, że u rolnika, ale tu nie chodzi oczywiście o to, że bezpośrednio u rolnika, tylko o to, że na wyznaczonych placach, w określonych terminach, w poszczególnych wsiach, chcemy stworzyć taką możliwość, że przyjedzie diagnosta, nie do jednego rolnika… No ten system ma wyglądać tak, że zostanie ogłoszony termin, żeby rolnicy przyjechali i żeby diagnosta mógł zrobić przegląd ciągników i przyczep rolniczych.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję, Panie Dyrektorze, za to wyjaśnienie.

Rozumiem, że wzrośnie też rola sołtysów, bo będą musieli to ogłaszać.

(Rozmowy na sali)

Senator Ireneusz Niewiarowski się ucieszy, bo kolejna…

Bardzo proszę, czy są pytania w związku z tym wyjaśnieniem pana dyrektora w sprawie tej poprawki?

Jeżeli nie ma pytań…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pan senator Banaś, bardzo proszę.

Senator Grzegorz Banaś:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Dyrektorze, mamy tylko samą poprawkę i nie mamy możliwości zajrzeć, jak to się komponuje z tekstem projektu ustawy. Według pana taki zapis wręcz nakazuje rozszerzenie?

(Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bogdanowicz: Tak.)

Nie ma takiej możliwości, że to jest fakultatywne…

(Głos z sali: Obowiązek, taki zapis rodzi obowiązek.)

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Rozumiem, dziękuję.

Więcej pytań nie ma.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto jest przeciwny? (9)

Kto się wstrzymał od głosu? (3)

Dziękuję.

Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Teraz poprawka ósma, którą zgłosił pan senator Banaś. Czy pan senator chciałby zabrać głos? Bardzo proszę.

Senator Grzegorz Banaś:

Szanowni Panowie, tu chodzi o to, aby stacje kontroli podstawowej mogły wykonywać przede wszystkim badania pojazdów, nazwijmy je w skrócie, z kratką. Po pierwsze, to jest bardzo duży rynek i sądzę, że zawężenie go tylko do stacji okręgowych będzie ograniczeniem konkurencji. Po drugie, będzie to zawetowanie praw nabytych przez tych przedsiębiorców, którzy prowadzą tego typu stacje. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Panie Dyrektorze, bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bogdanowicz:

W mojej ocenie ta poprawka idzie o wiele dalej. Ponieważ likwidując ten zapis, że stacje podstawowe upoważnione do wykonywania niektórych rodzajów badań z zakresu stacji okręgowych – przypomnę, że przyjęliśmy to rozwiązanie w toku prac w Sejmie – będą działać do 31 grudnia 2015 r., poprawka stanowi tak naprawdę, że będą działać bezterminowo. A więc zostałby utrzymany taki stan prawny, że będą stacje podstawowe o rozszerzonym zakresie działania i nie za bardzo będzie wiadomo, co ma się z tymi stacjami docelowo stać. Czy one mogą stać się stacjami podstawowymi, a jeśli tak, to w jakim zakresie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie, podstawowymi w rozumieniu nowej ustawy, bo pan senator nie proponuje zmiany zasadniczego przepisu z art. 83.

A teraz, jeśli można, parę słów wyjaśnienia w kwestii pojazdów z kratką. Pojazdy z kratką, no, praktycznie w 2003 r. umarły, że tak powiem, śmiercią naturalną, bo w 2004 r. weszła w życie nowa ustawa zmieniająca ustawę o podatku VAT i od tego momentu kratka nie jest kluczowym elementem w rozstrzyganiu o tym, czy pojazd jest samochodem ciężarowym i czy należy mu się zwrot VAT. Tam jest chyba pięć wymagań, jest wydzielonych pięć grup pojazdów: pikapy, pojazdy z nadwoziami furgonu itd., itd. Już w tamtej ustawie o podatku VAT zostało rozstrzygnięte, że to badanie techniczne na potrzeby urzędu skarbowego, który kwalifikuje ten pojazd do zwrotu podatku VAT, jest wykonywane na stacji okręgowej, wskutek czego w ustawie – Prawo o ruchu drogowym jest to przypisane do stacji okręgowej. Według tego podziału w art. 83 jest to zastrzeżone dla stacji okręgowej. Gdyby chcieć przenieść to badanie na stację podstawową, bez względu na masę pojazdu, to wtedy należałoby, oprócz tej poprawki, którą tutaj pan senator proponuje, zmieniać także tak zwaną ustawę vatowską.

(Głos z sali: Ale mówimy tylko o pojazdach do 3,5 t, nie o wszystkich pojazdach…)

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Panie Senatorze, bardzo proszę włączyć mikrofon.

(Głos z sali: Ale to tylko taka uwaga.)

Wszystko, co się dzieje na posiedzeniu, od jego rozpoczęcia aż do zakończenia, jest nagrywane na potrzeby protokołu.

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bogdanowicz:

Tak czy inaczej, bez zmiany ustawy o podatku VAT taka poprawka nie jest możliwa, poza tym rodzi bardzo szerokie skutki, bo wtedy wszystkie stacje o rozszerzonym zakresie działania zostają zawieszone w przepisie przejściowym. A ten nowy, docelowy układ pozwala im wykonywać wszystkie badania pojazdów do 3,5 t, czyli zyskują bardzo dużo. Dyskutowaliśmy o tym z przedsiębiorcami. Oni zyskują możliwość badania gazu, badania pojazdów powypadkowych skierowanych przez organa kontroli, przez starostę… A więc będą mogły robić wszystko to, czego dotychczas nie robiły, czyli tak naprawdę zyskują. W tym momencie są w Polsce czterdzieści cztery stacje, które badały tylko pojazdy powyżej 3,5 t, jako stacje dodatkowe. Wynegocjowaliśmy, że do 2015 r. właściciele tych stacji podejmą decyzję, czy będą to stacje okręgowe, czy ograniczą działalność do stacji podstawowych dla samochodów do 3,5 t.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję, Panie Dyrektorze.

Pan senator już nie zabiera głosu.

Ktoś jeszcze z panów senatorów ma pytania? Nie ma pytań…

(Senator Jan Dobrzyński: Ja mam pytanie, Panie Przewodniczący.)

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Jan Dobrzyński:

Mam pytanie do Biura Legislacyjnego. Czy ta poprawka będzie rodziła skutki w stosunku do tak zwanej ustawy vatowskiej? Jeżeli tak, Panie Przewodniczący, to ona jest niezgodna…

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Proszę, Pani Mecenasie.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Ta poprawka ma tak naprawdę trochę inny charakter. Zmierza do tego, żeby zachować uprawnienia wszystkich dotychczasowych stacji podstawowych, które działają w dniu wejścia w życie ustawy, do badania pojazdów na dotychczasowych zasadach, bezterminowo. Projektodawcy przewidzieli termin końcowy w 2015 r. Prawo do bezterminowego zachowania tych uprawnień prowadzi do jakiegoś wyłamania systemowego i wprowadza tak naprawdę nierówność pomiędzy przedsiębiorcami, bo część z nich będzie mogła zdecydować się na bezterminowe prowadzenie stacji kontroli pojazdów na dotychczasowych zasadach, a ci wszyscy, którzy rozpoczęliby tę działalność po dniu wejścia w życie ustawy, mogliby prowadzić tę działalność tylko na podstawie nowych przepisów. Tak że w opinii Biura Legislacyjnego ta poprawka idzie za daleko, a termin wskazany przez projektodawców pozwala na wygaszenie dotychczasowej działalności i, zdaje się, chroni interesy dotychczasowych właścicieli stacji kontroli pojazdów.

Senator Jan Dobrzyński:

Panie Przewodniczący, chwileczkę, czy ta poprawka idzie tak daleko, że potrzeba zmiany czy też nowelizacji ustawy o podatku VAT, czy nie?

(Głos z sali: Nie.)

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

W mojej opinie nie.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Rozumiem, ale tutaj są różne opinie, pan dyrektor ma inną opinię, ja myślę, że nie będziemy teraz w stanie rozstrzygnąć, kto ma rację. Ale pan mecenas zwrócił uwagę na, wydaje mi się, dosyć istotny aspekt, mianowicie na kwestię nierówności. Ten czas jest, jak sądzę, wystarczający do tego, żeby podjąć decyzję o tym, jaka będzie ostatecznie działalność stacji.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Może najpierw pan dyrektor, dobrze Panie Senatorze?

Bardzo proszę, Panie Dyrektorze.

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bogdanowicz:

Odniosę się jeszcze do tak zwanej ustawy vatowskiej. Ja pozwoliłem sobie dodać to wtrącenie nie dlatego, że sama poprawka pana senatora rodzi taki skutek, że trzeba zmienić ustawę vatowską, bo nie, tylko dlatego, że jeśli chcemy, aby pojazdy vatowskie były badane na stacjach podstawowych, to wtedy, żeby osiągnąć ten cel, musi być zmieniona ustawa o podatkuVAT. W niej jest zastrzeżenie, że tylko zaświadczenie z okręgowej stacji kontroli pojazdów jest podstawą dla naczelnika urzędu skarbowego do uznania prawa do odliczenia VAT przy zakupie pojazdu.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Jeszcze senator Banaś, tak? Proszę.

Senator Grzegorz Banaś:

Tylko słowo o tej nierówności. Myślę, że tutaj raczej nie ma takiej nierówności. Ta poprawka wprowadza, może rzeczywiście trochę tylnymi drzwiami, trzy kategorie przedsiębiorców, którzy prowadzą stacje świadczące tego typu świadczenia, czyli stacje okręgowe, podstawowe w rozumieniu dotychczasowej ustawy i podstawowe w rozumieniu nowej ustawy. I to tyle. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję bardzo.

Myślę, że jesteśmy gotowi do podjęcia decyzji.

Kto z panów senatorów jest za poparciem tej poprawki? (4)

Kto jest przeciwny? (8)

Kto się wstrzymał od głosu? (0?)

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że komisja negatywnie odniosła się do tej poprawki.

Jeżeli chodzi o senatora sprawozdawcę, to myślę, że nie będzie sprzeciwu wobec przedłużenia misji pana senatora Kazimierza Kleiny, tak? Sprzeciwu nie słyszę, w związku z tym pan senator Kleina dalej będzie sprawozdawcą.

Panie i Panowie Senatorowie, Panie Dyrektorze, dziękuję.

(Wypowiedzi poza mikrofonem)

Pan senator Banaś zgłasza wniosek mniejszości, tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Rozumiem, dziękuję bardzo.

Senator Gruszka też, tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie? No ale ustalmy, kto z panów zgłasza wniosek mnijeszości. Pan senator Banaś, Idczak i Gruszka, tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Rozumiem.

Pan senator Dobrzyński też?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Też, czyli czterech senatorów jest za tym wnioskiem.

Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 53)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów