Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (352) 47. posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej w dniu 23 lipca 2008 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 16. posiedzeniu Senatu do ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich.

2. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 16. posiedzeniu Senatu do ustawy o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej "Poczta Polska".

3. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 16. posiedzeniu Senatu do ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

(Początek posiedzenia o godzinie 20 minut 55)

(Posiedzeniu przewodniczą przewodniczący Tomasz Misiak oraz zastępca przewodniczącego Kazimierz Kleina)

Przewodniczący Tomasz Misiak:

Zapraszam do sali. Proszę o zajmowanie miejsc.

Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej.

Sekretarze komisji rozdają teraz państwu wnioski dotyczące trzech ustaw, które zaopiniowaliśmy wcześniej i do których zostały zgłoszone poprawki na posiedzeniu Senatu. Chodzi o zestawienia wniosków do ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich, do ustawy o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej "Poczta Polska" oraz do ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przechodzimy do pierwszego punktu, czyli do rozpatrzenia wniosków do ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich.

Przekazuję głos panu senatorowi Kleinie, który dokładnie zna tę sprawę.

(Przewodnictwo obrad obejmuje zastępca przewodniczącego Kazimierz Kleina)

Zastępca Przewodniczącego Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Proszę państwa, przystępujemy do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych na posiedzeniu plenarnym do ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich.

Komisja przyjęła pewne poprawki na swoim posiedzeniu. Podczas debaty plenarnej pan senator Wittbrodt zgłosił kolejne poprawki do ustawy i jednocześnie zgłosił autopoprawki do tych poprawek.

Proszę pana senatora Wittbrodta o potwierdzenie, aby nie było wątpliwości protokolarnych: to są poprawka druga oraz poprawka piąta.

(Senator Tomasz Misiak: Panie Senatorze, przeszliśmy do pana poprawek. Proszę o krótki komentarz z pana strony...)

Ewentualnie potwierdzenie, że są to autopoprawki. Wtedy przystąpilibyśmy do dalszego procedowania.

Senator Edmund Wittbrodt:

Dziękuję bardzo.

Zgłosiłem trzy poprawki. Po rozmowie z panią minister zdecydowałem, że do dwóch poprawek złożę autopoprawki. Poprawka druga: w art. 25 ust. 3 - w innym miejscu proponuję wstawić te słowa - po wyrazach "doręcza się" dodaje się wyrazy "za pośrednictwem posłańca - to obejmuje i gońca, i inną osobę - lub". A to, co było, zostaje. Ja nie mam tego dokumentu oryginalnego... Czyli wówczas byłoby...

(Rozmowy na sali)

Zastępca Przewodniczącego Kazimierz Kleina:

Panie Senatorze, czy ja mogę prosić, żeby pan z Biura Legislacyjnego już to przygotował zgodnie z pana propozycją?

(Senator Edmund Wittbrodt: Dobrze, bardzo proszę.)

Tak będzie łatwiej i sprawniej to przeprowadzić. Mam tylko prośbę o przedstawienie autopoprawek pana senatora Wittbrodta, żeby można je było zatwierdzić, pokazać w protokole, że taka procedura została przeprowadzona.

Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Poprawka spowodowałaby, że ust. 3 w art. 25 brzmiałby następująco: "decyzję doręcza się za pośrednictwem posłańca lub przy użyciu telefaksu, poczty elektronicznej, albo w szczególnych przypadkach ogłasza się ustnie".

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Uwaga pana senatora do poprawki piątej jest taka, żeby ją wycofać.

(Głos z sali: Wycofać, tak?)

Senator Edmund Wittbrodt:

Tak jest.

(Głos z sali: W ogóle wycofać.)

Tak, żeby ją wycofać. Pani minister ma uzasadnienie i zaraz...

(Zastępca Przewodniczącego Kazimierz Kleina: Dobrze. Pani minister to uzasadni, ale to jest jakby kolejna sprawa.)

Powiem tak: rozmawiałem z panią minister na ten temat. To jest regulacja dotycząca wzorów upoważnienia, która powinna się znaleźć nie w ustawie, tylko w rozporządzeniu. Pani minister powiedziała, że ta regulacja znajdzie się w rozporządzeniu. Wobec tego ta poprawka staje się bezprzedmiotowa i dlatego ją wycofuję.

Zastępca Przewodniczącego Kazimierz Kleina:

Poprawka ósma.

Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Poprawkę ósmą pan senator ogranicza wyłącznie do pozostawienia lit. b, to znaczy polega ona tylko i wyłącznie na skreśleniu ust. 4 w art. 57.

Senator Edmund Wittbrodt:

Tak jest, potwierdzam to. Wobec tego to byłaby poprawka, która brzmiałaby tak: "W art. 57 skreśla się ust. 4". W pozostałych punktach występuje wyraz "może", czyli może coś przekazać, ale nie musi, i to rozwiązuje... Czyli w tej poprawce pozostałaby tylko lit. b: "skreśla się ust. 4".

Zastępca Przewodniczącego Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Ponieważ pan senator Wittbrodt wycofuje poprawkę piątą, mam pytanie: czy ktoś tę poprawkę podtrzymuje na etapie pracy w komisji? Nie ma takiego wniosku.

Zatem możemy w tym momencie przystąpić do głosowania nad poprawkami zgłoszonymi przez komisję i pana senatora Wittbrodta. Sugestia moja jest taka...

(Senator Edmund Wittbrodt: Jeszcze jedno...)

Proszę bardzo.

Senator Edmund Wittbrodt:

Ja w czasie swojego wystąpienia mówiłem o jeszcze jednej poprawce, której nie zapisałem. Dotyczy ona tego, co proponuje komisja w poprawce szóstej: w art. 41 w ust. 3 wyrazy "straży pożarnej" zastępuje się wyrazami "Państwowej Straży Pożarnej". I tutaj...

Zastępca Przewodniczącego Kazimierz Kleina:

Panie Senatorze, my będziemy głosowali nad tą poprawką i ewentualnie...

(Senator Edmund Wittbrodt: I wtedy będę mógł zabrać głos?)

Nie. To znaczy, jeżeli... Zaraz wyjaśnię tę kwestię. To jest poprawka szósta, Komisji Gospodarki Narodowej, która została przyjęta. Sugestia pana senatora jest taka, żeby nie dokonywać zmiany w ustawie, czyli żeby komisja głosowała przeciw poprawce szóstej, a więc zaopiniowała ją negatywnie.

(Senator Edmund Wittbrodt: To jest to, o czym mówiłem na posiedzeniu Senatu i z tym się zgadza pani minister.)

Jasne.

Proszę państwa, moja sugestia jest taka: w związku z tym, że nikt nie podjął poprawki piątej... Proponuję, żebyśmy przegłosowali łącznie wszystkie poprawki Komisji Gospodarki Narodowej, z wyjątkiem poprawki szóstej, do której ja zgłaszam wątpliwość, poprawki już raz pozytywnie zaopiniowane przez komisję, czyli poprawki pierwszą, trzecią, czwartą, siódmą, dziewiątą, dziesiątą i jedenastą.

Czy jest zgoda, żeby łącznie przegłosować te poprawki?

(Głosy z sali: Tak.)

Czy nie ma wątpliwości prawnej, Panie Dyrektorze?

Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Nie ma.

Zastępca Przewodniczącego Kazimierz Kleina:

Pani minister opiniuje poprawki pozytywnie.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w sprawie poprawek? Nie ma chętnych.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (14)

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką drugą z autopoprawką, pana senatora Wittbrodta.

Pani minister akceptuje tę poprawkę. Jest zgoda rządu.

Kto jest za tą poprawką? (14)

Jednogłośnie za.

Głosujemy nad poprawką szóstą, którą zgłosiła Komisja Gospodarki Narodowej, a co do której teraz pojawiła się wątpliwość, dyskutowaliśmy nad nią na sesji plenarnej.

Kto jest za poparciem poprawki szóstej? (0)

Kto jest przeciw? (12)

Kto się wstrzymał od głosu? (2)

Dziękuję bardzo. Poprawka nie otrzymała poparcia komisji.

I poprawka ósma z autopoprawką.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki...

(Senator Grzegorz Banaś: A jaka jest opinia rządu?)

Oczywiście.

Jaka jest opinia pani minister w tej sprawie? Pozytywna.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki?

Bardzo proszę, pan senator Banaś.

Senator Grzegorz Banaś:

Uprzejmie dziękuję.

Czy mógłbym prosić o przytoczenie in extenso przepisu wraz z poprawką?

Zastępca Przewodniczącego Kazimierz Kleina:

Bardzo proszę panią minister lub może Biuro Legislacyjne... Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.

Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Poprawka brzmi następująco: w art. 57 skreśla się ust. 4. Ust. 4 mówi: "Nie upoważnia się RSO do wydawania certyfikatów ochrony statku, dla którego RSO sporządziła ocenę stanu ochrony lub plan ochrony statku".

Zastępca Przewodniczącego Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Czy pan senator jest usatysfakcjonowany tą odpowiedzią?

(Senator Grzegorz Banaś: Tak. Dziękuję.)

Dziękuję bardzo.

Czyli nie ma wątpliwości i możemy przystąpić do głosowania.

Czy są jeszcze jakieś inne pytania? Nie ma.

Kto jest za przyjęciem poprawki? (12)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (3)

Poprawka otrzymała poparcie komisji.

Proszę państwa, czy przegłosowaliśmy już wszystkie poprawki?

(Głosy z sali: Tak.)

Jeszcze kwestia sprawozdawcy. Czy może pozostać ten sam, który był?

(Głosy z sali: Oczywiście, może.)

Czyli na sprawozdawcę tej części posiedzenia wyznaczamy senatora Kleinę.

Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu.

(Przewodnictwo obrad obejmuje przewodniczący Tomasz Misiak)

Przewodniczący Tomasz Misiak:

Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

Przechodzimy do kolejnego punktu dzisiejszego posiedzenia...

(Senator Kazimierz Kleina: Dziękujemy bardzo, Pani Minister.)

Dziękujemy. Pani minister jeszcze chce zabrać głos.

Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Anna Wypych-Namiotko:

Ja również bardzo dziękuję i serdecznie gratuluję sprawnego przeprowadzenia głosowań.

Przewodniczący Tomasz Misiak:

Dziękujemy bardzo.

Przechodzimy do kolejnego punktu.

Kolejny punkt dotyczy ustawy o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej "Poczta Polska".

Na posiedzeniu jest obecny pan wiceminister Panasiuk z Ministerstwa Infrastruktury.

Poprzedni wniosek, który zgłosiła komisja, to był wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Na posiedzeniu Senatu została złożona przeze mnie poprawka, która polega na zastąpieniu w art. 8 ust. 4 wyrazów "minister właściwy do spraw Skarbu Państwa" wyrazami "minister właściwy do spraw łączności". Ja krótko uzasadnię tę poprawkę.

Przedsiębiorstwo "Poczta Polska" wymaga daleko idących działań restrukturyzacyjnych i zmian przygotowujących przedsiębiorstwo do konkurencji na rynku w 2013 r. Obecnie kadry oraz osoby, które się zajmują Pocztą Polską, są umiejscowione w strukturach ministerstwa łączności...

(Głos z sali: Nie ma ministerstwa łączności.)

...to znaczy obecnego Ministerstwa Infrastruktury, które i tak współpracuje w tym zakresie z ministerstwem skarbu. W rozmowie z panem ministrem infrastruktury i panem ministrem skarbu doszliśmy do wniosku, że taka zamiana będzie najwłaściwsza. Projekt sejmowy umieścił to na poziomie ministra skarbu państwa, a ja zgłaszam zmianę zmierzającą do przyporządkowania tego do ministerstwa, do którego było to przyporządkowane dotychczas, czyli do ministerstwa właściwego do spraw łączności.

Panie Ministrze, czy mógłbym prosić o opinię w tej sprawie?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Panasiuk:

Jestem za.

Przewodniczący Tomasz Misiak:

Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?

Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Nie mam uwag...

Przewodniczący Tomasz Misiak:

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos?

Senator Grzegorz Banaś:

Przepraszam bardzo. To już może wyglądać na pewną czepliwość, ale ja chciałbym się zapytać, ministra właściwego do spraw skarbu, który do tej pory zarządzał...

(Głos z sali: Nie, nie zarządzał do tej pory.)

(Głos z sali: Do tej pory zarządzał minister infrastruktury.)

Senator Stanisław Iwan:

Ja mam pytanie do pana ministra: czy po komercjalizacji przejdzie ona w gestię ministerstwa skarbu tak jak inne spółki, a jeśli tak, to kiedy, czy może pozostanie w gestii ministerstwa gospodarki?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Panasiuk:

Panie Senatorze, pozostanie w gestii Ministerstwa Infrastruktury. No właśnie ta poprawka zmierza do tego, żeby spółka nie przechodziła w gestię ministra skarbu, gdyż wiąże się to z licznymi kłopotami natury chociażby biurokratycznej, na przykład przepływem pism, które minister skarbu będzie później kierował do ministra infrastruktury, odpowiedzialnego za kwestie związane z łącznością, czyli między innymi za kwestie pocztowe, usługi powszechnie dostępne. To prowadzi do kumulowania niepotrzebnej biurokracji.

Przewodniczący Tomasz Misiak:

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki, którą przedstawiłem wcześniej...

(Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Przepraszam bardzo.)

Tak? Proszę.

Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Najpierw głosujemy nad wnioskiem najdalej idącym.

Przewodniczący Tomasz Misiak:

Aha, okej. Czyli najpierw głosujemy nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, bo to jest wniosek najdalej idący.

Kto z państwa jest za przyjęciem takiego wniosku? (5)

Kto z państwa jest przeciw takiemu wnioskowi? (7)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Wniosek nie uzyskał poparcia komisji.

Jeszcze raz głosujemy nad poprawką.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? (12)

Kto z państwa jest przeciw? (0)

Kto wstrzymał się od głosu? (2)

Dziękuję bardzo.

Proponuję, żeby senator sprawozdawca pozostał ten sam, który był.

Przechodzimy do kolejnego punktu, czyli do ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody - dziękuję, Panie Ministrze - poza terytorium Rzeczypospolitej.

Do ustawy zostały zgłoszone poprawki Komisji Gospodarki Narodowej, które, jeżeli państwo nie będziecie mieli nic przeciwko, również przegłosowalibyśmy łącznie, a jedna poprawka została dzisiaj zgłoszona przeze mnie. Krótko wyjaśnię jej sens.

Ta poprawka przyjmuje, że w związku z sytuacją, która zaistniała dzisiaj w Sejmie, być może jutro nie uda się przegłosować o czasie tej ustawy na posiedzeniu Senatu i nie trafi ona pod głosowania sejmowe w piątek. Wówczas okaże się, że terminy, które zostały zapisane, nie będą dotrzymane. W związku z tym pan minister finansów poprosił o złożenie tej poprawki jako zabezpieczenia. Gdyby udało się jutro uzgodnić z Komisją Finansów Publicznych głosowanie nad tą ustawą na jutrzejszym posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych i na posiedzeniu Sejmu w piątek, wówczas będziemy mogli odrzucić tę poprawkę na posiedzeniu Senatu.

Proponuję przegłosowanie najpierw tych poprawek Komisji Gospodarki Narodowej.

Czy ktoś z państwa...

(Głos z sali: Sejm ją odrzuci.)

Lub Sejm ją odrzuci.

Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie?

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Bronisław Korfanty:

Ja chciałbym zapytać o tę poprawkę, którą pan senator dzisiaj zgłosił. Z tego, co mi wiadomo, na posiedzeniu Sejmu Klub Parlamentarny "Prawo i Sprawiedliwość" zgłosił poprawkę zmierzającą do wydłużenia tego terminu dotyczącego zeznań z 2002 r. No i tak się zastanawiam, czy tylko dlatego, że to klub "Prawo i Sprawiedliwość" zgłosił ją, teraz...

Przewodniczący Tomasz Misiak:

Proszę bardzo, pan dyrektor z Biura Legislacyjnego wyjaśni tę kwestię.

Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Poprawka zakłada, że Sejm głosowałby nad tą ustawą na przykład dopiero we wrześniu, a pan prezydent podpisałby ją pod koniec września i podatnicy mieliby dwa miesiące od dnia ogłoszenia ustawy na złożenie wniosku o umorzenie zaległości lub zwrot kwoty podatku. Wówczas termin złożenia wniosków dotyczących zaległości za 2002 r. zbiegałby się z terminem, do którego urząd miałby obowiązek wydać decyzję, czyli z 30 listopada. Dwa miesiące od... Zatem podatnik miałby październik i listopad na złożenie wniosku, czyli na przykład złoży wniosek 30 listopada i do tego samego dnia tak naprawdę urząd ma obowiązek wydać decyzję, czyli de facto już może zacząć naliczać odsetki dla podatnika za spóźnienie. Więc to jest jakby...

Przewodniczący Tomasz Misiak:

Podatnik może też złożyć wniosek po terminie. Bo jeżeli na przykład to się jeszcze opóźni, to podatnik ma dwa miesiące na złożenie wniosku i może to zrobić po 30 listopada, a to już jest w ogóle sytuacja, która...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak.

(Senator Bronisław Korfanty: Czyli w Sejmie było to błędne...)

Nie. Problem polega na tym, że nie wiemy, czy uda się w związku z obecną sytuacją w Sejmie przegłosować ustawę na tym posiedzeniu Senatu tak, żeby w piątek nad nią głosował Sejm. Jeśli nie zostanie ona przegłosowana na posiedzeniu Sejmu w piątek, to będzie przegłosowana dopiero na kolejnym posiedzeniu, we wrześniu i stąd wynika to przesunięcie.

Najpierw głosujemy nad wszystkimi poprawkami Komisji Gospodarki Narodowej an bloc.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek? (14)

Dziękuję uprzejmie. Jednogłośnie za.

Kto z państwa jest za przyjęciem mojej poprawki, o której przed chwilą mówiłem? (14)

Dziękuję uprzejmie. Jednogłośnie za.

Proponuję, żeby senator sprawozdawca był ten sam, który był wcześniej.

Dziękuję państwu uprzejmie. Życzę miłych snów i do zobaczenia jutro.

(Koniec posiedzenia o godzinie 21 minut 13)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów