Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (298) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Gospodarki Narodowej (36.)

oraz Komisji Ustawodawczej (57.)

w dniu 24 czerwca 2008 r.

Porządek obrad:

1. Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (druk senacki nr 159).

(Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 20)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Krzysztof Kwiatkowski)

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Dzień dobry państwu, witam serdecznie na połączonym posiedzeniu Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Gospodarki Narodowej.

Chciałbym przywitać przedstawicieli rządu: witam wiceministra, pana Jacka Kapicę, z Ministerstwa Finansów; witam pana Krzysztofa Potockiego z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam też przedstawicieli Biura Legislacyjnego Senatu. Witam państwa w imieniu nie tylko swoim, ale też panów przewodniczących Tomasza Misiaka i Kazimierza Kleiny. Witam obecnego na sali przedstawiciela wnioskodawców, pana senatora Stanisława Iwana.

W porządku posiedzenia mamy pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, zawarte w druku nr 159.

Zanim oddam głos senatorowi wnioskodawcy i przedstawicielom rządu, chciałbym państwa poinformować, że do komisji wpłynęły trzy opinie. Pierwsza to opinia Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, która mówi o tym, że przedłożony projekt ustawy jest zgodny z dyrektywą w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym i ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania. Jest to dyrektywa EWG z 25 lutego 1992 r., regulująca te sprawy. Pan minister Dowgielewicz w swoim piśmie informuje jednocześnie, iż rządowy projekt nowej ustawy o podatku akcyzowym – zaraz o tym też powiemy – oczekuje obecnie na przedłożenie pod obrady stałego komitetu Rady Ministrów. Projekt, który ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. reguluje kwestie produkcji win gronowych w sposób zgodny z zamysłem wnioskodawców.

Mamy jeszcze dwie inne opinie. Jest opinia Ministerstwa Gospodarki podpisana przez ministra Adama Szejnfelda. W jego opinii czytamy, że zaproponowane rozwiązania ministerstwo ocenia pozytywnie, zwolnienie wychodzi naprzeciw drobnym producentom win. Obecnie wytwarzanie win gronowych przeznaczonych do obrotu może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, co zniechęca małych producentów do podejmowania działalności w tym zakresie. Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że w projekcie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 3 czerwca tego roku, przygotowanym przez ministra finansów, wprowadzono analogiczne przepisy.

Minister jednocześnie informuje, że za kwestie podatkowe…

(Rozmowy na sali)

Przepraszam, ale mam wrażenie, że niektórym panom senatorom przeszkadzam.

Minister w swoim piśmie jednocześnie informuje, że za kwestie podatkowe, objęte zakresem przedmiotowym tego projektu, jest odpowiedzialny minister finansów, a minister rolnictwa i rozwoju wsi jest właściwy w zakresie prowadzenia działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów winiarskich.

W opinii Ministerstwa Finansów, które podpisał obecny na posiedzeniu komisji pan wiceminister Jacek Kapica, czytamy, że przygotowany projekt zawiera uregulowania pozwalające na wyłączenie z obowiązku produkcji wyłącznie w składzie podatkowym produkcji mniejszej niż 1000 hl w ciągu roku kalendarzowego win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z własnych upraw. Nie będę czytał całości, bo za chwilę oddam głos panu ministrowi, ale powiem, że w tej opinii jest też informacja, iż przedstawiony kierunek zmian jest zgodny z dążeniem ministra finansów w przygotowanym przez Ministerstwo Finansów rządowym projekcie, o którym już mówiłem, ustawy – Prawo akcyzowe. W projekcie z dnia 17 czerwca 2008 r. zaproponowano rozwiązania analogiczne do przedstawionego w senackim projekcie. Projekt nowej ustawy regulującej opodatkowania akcyzą ma na celu wprowadzenie nowych rozwiązań prawnych w zakresie akcyzy na podstawie doświadczeń zebranych w czasie funkcjonowania ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym. Termin wejścia w życie nowej ustawy planowany jest na 1 stycznia 2009 r., zważywszy jednak na uzasadnienie przedstawionego przez Senat projektu, nie ma przeszkód do wprowadzenia przedmiotowej zmiany w aktualnie obowiązującej ustawie o podatku akcyzowym. Niemniej jednak, z uwagi na upływ czasu i czasochłonność procesu legislacyjnego, w przypadku zmiany przewidywanego terminu wejścia w życie ustawy w projekcie jest zapis o 30 lipca 2008 r. Należy mieć na uwadze, że te same rozwiązania wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. wraz z nową ustawą – Prawo akcyzowe.

Na początku oddam głos przedstawicielowi senatorów wnioskodawców, panu senatorowi Iwanowi. Proszę, żeby pan senator oprócz przedstawienia projektu zawarł w swojej wypowiedzi uzasadnienie, dlaczego jednak powinniśmy procedować nad tym projektem, skoro w projekcie rządowym ta sprawa również będzie uregulowana. Dziękuję.

Senator Stanisław Iwan:

Dziękuję bardzo.

Panowie Przewodniczący, Panie Ministrze, Szanowni Państwo, jeżeli chodzi o pytanie pana przewodniczącego, dlaczego należy procedować nad czymś, co ewentualnie za pół roku może być wprowadzone do obiegu prawnego, odpowiem w ten sposób. Te rozwiązania wejdą w życie prawdopodobnie od przyszłego roku, w związku z tym wszelkiego rodzaju blokady związane … Powiedziałbym może, że w tej chwili są niedogodności dla małych producentów winiarskich, którzy mają problemy po pierwsze, ze składami celnymi, po drugie ze spełnieniem wymogów określonych w ustawie winiarskiej z 22 stycznia 2004 r., nakładającej obowiązki dotyczące spraw formalnych związanych z wytwórnią wina, z tym, jakie warunki trzeba spełnić. Chodzi o to, że proces wytwarzania wina zgodnie z tymi dwiema ustawami wiąże się z tym, że najpierw trzeba winnicę zarejestrować, potem trzeba z tej winnicy zebrać plony, a potem należy przystąpić do produkcji wina. W związku z tym jeżeli nie udałoby nam się wykonać zamierzonych przez nas działań legislacyjnych, upłynie jeszcze co najmniej rok, a nawet półtora roku. Jeżeli winnice zostaną zarejestrowane do 1 sierpnia przyszłego roku, to zbiór nastąpi jesienią następnego roku, a wino najszybciej będzie gdzieś około grudnia, byłby to odpowiednik Beaujolais Nouveau, czyli upłynie półtora roku, zanim będzie można otrzymać pożądany rezultat. Nasza inicjatywa, pomimo że jest złożona na pół roku przed kompleksową zmianą proponowaną przez rząd, przez Ministerstwo Finansów i ministerstwo rolnictwa, przyspieszy możliwość legalnej produkcji i sprzedaży wina o prawie półtora roku, a przynajmniej o rok.

Ta inicjatywa jest bardzo oczekiwana, jest nadzieja na to, że mali producenci rolni będą mogli produkować wino jako produkt lokalny, regionalny, w tej chwili jest to ważne w południowej i zachodniej części Polski, ponieważ tego rodzaju inicjatywy zostały tam już podjęte, tam już są winnice i tam z winnic już w tej chwili jakieś wino na potrzeby własne jest produkowane, a znawcy nawet twierdzą, że wcale nienajgorsze, co może nie ma znaczenia w tym momencie, ale ma to znaczenie dla promocji regionu i dlatego, że niektórzy ludzie zainwestowali całkiem duże pieniądze. Żeby utworzyć taką winnicę, trzeba włożyć według szacunków mniej więcej jakieś 70–80 tysięcy zł na hektar. Te winnice od paru lat istnieją, nie przynoszą żadnych dochodów. Skądinąd opinie są takie, że winnica powyżej 5 ha do 10 ha – bo takie są założenia w naszym przedłożeniu, że 1000 hl odpowiada mniej więcej 10 ha powierzchni, maksymalnie powierzchni 10 ha – może umożliwić w miarę przyzwoite życie na niewielkim areale nawet rodzinie wielopokoleniowej. Jest to więc dosyć istotny element.

W Unii Europejskiej obszary, regiony czy kraje, gdzie produkuje się wino, są traktowane jako obszary o trochę wyższym poziomie kultury rolnej, co też będzie pozytywnie oddziaływać, a poza tym z tym jest związany cały biznes turystyczny i gastronomiczny, oparty właśnie na regionalnych produktach. W Zakopanem mamy oscypka i wokół tego będą się rozwijały jakieś biznesy, tak samo tutaj jest wielkie oczekiwanie. Na przykład u nas w województwie lubuskim, gdzie tych winnic jest kilkanaście, o kilkunastu wiem, może jest ich więcej, jest wielkie oczekiwanie, tym bardziej że Zielona Góra jednoznacznie kojarzy się z winobraniem i od dłuższego czasu można kupić wina wszelkiej maści, tylko nie można kupić legalnie i popróbować wina regionalnego. W tej chwili przyjeżdżają ludzie z wielu krajów Europy i wytwarza się z tego powodu jakiś zły obraz miasta, regionu i w ogóle całego tego przedsięwzięcia. Właściwie Polska jest jedynym krajem Unii Europejskiej, gdzie w małych ilościach nie można legalnie produkować i sprzedawać wina. Tyle powiedziałbym na wstępie.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Proszę o zabranie głosu pana wiceministra Jacka Kapicę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Kapica:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Panie, Panowie Senatorowie!

Trzeba sobie szczerze powiedzieć że wytwórstwo wina i alkoholu, to nie jest tylko wino w województwie lubuskim, ale również śliwowica łącka w województwie podkarpackim. Dlatego w Ministerstwie Finansów powstał jeszcze wcześniej, bo już w ubiegłym roku, projekt zawierający wprowadzenie możliwości produkcji wina do 1000 hl i alkoholu do 10 hl poza składem podatkowym, oczywiście pod nadzorem akcyzowym. W tej chwili, trzydziestego, czyli w najbliższy poniedziałek, ustawa – Prawo akcyzowe, bo tak to się będzie teraz to nazywało, będzie omawiane na posiedzeniu komitetu Rady Ministrów, następnie na Radzie Ministrów. Ustawa ta zostanie przedłożona parlamentowi zapewne pod koniec lipca, tak aby we wrześniu i w październiku można było nad nią pracować. Planowane jest wejście w życie tej ustawy od 1 stycznia 2009 r. Jednak ze względu na uzasadnienie, które przedstawił państwu pan senator, wyszliśmy temu naprzeciw i nawet drogą nieoficjalną konsultowaliśmy te zapisy i akceptujemy tego typu rozwiązanie właśnie ze względu na możliwość wcześniejszego wprowadzenia tej działalności do legalnego obrotu gospodarczego. Nie chodzi nam bowiem o to, żeby tego nie opodatkowywać i nie widzieć tego, trzeba brać od tego tylko tyle podatków, ile się należy i w ten sposób to nadzorować.

Dlatego z naszego punktu widzenia wprowadzenie tej ustawy przed sezonem, jeżeli się uda, jest jak najbardziej wskazane. Myśmy akceptowali projekt ustawy przesłany nam pismem z 5 czerwca, a w tej chwili są jeszcze poprawki do ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, które jak widzę w pewnym zakresie jednak ograniczają możliwość wprowadzenia tej produkcji do legalnego obrotu, bo zawierają zapis, że podmioty wyrabiające ilości mniejsze niż 1000 hl wina gronowego uzyskane z winogron pochodzących z własnych upraw w roku gospodarczym 2008/2009 dokonują zgłoszenia dopiero do 12 września 2008 r. i mogą produkować to wino, przy czym zabroniony jest wyrób wina z przeznaczeniem do obrotu z winogron zebranych przed dokonaniem tego zgłoszenia. Myśmy nawet wychodząc naprzeciw myśleli o tym, żeby już w tym roku umożliwić nie tylko założenie fermentacji i całego procesu, ale aby to, co już dzisiaj, w tym roku będzie zlewane, móc wprowadzić do legalnego obrotu.

Ten zapis troszeczkę nam to uniemożliwia, znaczy nie nam, ale producentom uniemożliwia jeszcze większe przyspieszenie zalegalizowania tej działalności, nie wiem, gospodarczej, turystycznej, różnie to można określać. W każdym razie w zakresie ustawy o podatku akcyzowym jak najbardziej to akceptujemy właśnie ze wskazaniem, że jeżeli może ona wejść 31 lipca, czy w czasie wakacji, to jak najbardziej jesteśmy za. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

To rzadka sytuacja, kiedy Ministerstwo Finansów przekonuje do rozwiązania nawet bardziej liberalnego.

Pytanie do przedstawiciela wnioskodawców.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Ale też ułatwiająca pewne rozwiązania.

Pytanie do pana senatora, a w zasadzie prośba o przedstawienie tych poprawek, bo już w trakcie rozmowy wyniknęło, że będą poprawki do druku, który państwo mają przed sobą, a wtedy jeszcze raz będę prosił pana ministra i przedstawiciela ministerstwa rolnictwa o odniesienie się do tych poprawek, co umożliwi nam dalsze procedowanie. Proszę bardzo.

Senator Stanisław Iwan:

Kiedy zaczynaliśmy pracę nad tą inicjatywą, to koncentrowaliśmy się wokół podatku akcyzowego, bo to było sygnalizowane przez stowarzyszenia winiarskie, przez małych producentów jako główny problem – potrzeba organizowania składów akcyzowych. Jednak w trakcie konsultacji w ministerstwie rolnictwa z panem naczelnikiem Potockim okazało się, że nawet gdyby nam się udało cały ten proces legislacyjny przeprowadzić do końca lipca, to będą problemy z zarejestrowaniem tego przez rolników do 1 sierpnia, a takie w tej chwili są wymogi ustawowe związane z ustawą winiarską, dlatego trzeba było popracować również nad zapisem epizodycznym dotyczącym bieżącego roku, aby wydłużyć okres rejestracji i tego dotyczy poprawka, którą chcę zgłosić w pierwszej części.

Druga część tej poprawki jest związana z wymogami, które określają obiekty i warunki samej produkcji. W ministerstwie rolnictwa sugerowano, żeby zająć się także tym problemem, żeby to złagodzić. Skoro łagodzimy dla małych wytwórców wymagania dotyczące akcyzy, to złagodźmy również inne wymagania kontrolne i wymagania formalne, które muszą być spełnione, aby po prostu zmniejszyć dla rolników ten ciężar i konieczność formalnego przygotowania tego wszystkiego. Chciałbym tu państwu powiedzieć, że jest kłopot polegający na tym, że nie mam dużego doświadczenia parlamentarnego i nie wpadłem na to, żeby to zrobić jako poprawki, tylko po rozmowie z panem naczelnikiem zgłosiliśmy drugą inicjatywę ustawodawczą, która dotyczy właśnie tego, co w tej chwili – myślę – trzeba by było wprowadzić tutaj jako poprawki.

(Głos z sali: Nie, to jest błąd.)

To jest błąd?

(Głos z sali: W tej chwili mamy dwie inicjatywy ustawodawcze.)

No właśnie. Czy da się z tego wybrnąć w ten sposób, że…

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Pan senator ma ten druk przed sobą, teraz więc zgłosi to pan jako poprawki, potem zabierze głos przedstawiciel ministerstwa rolnictwa, później jeszcze raz poproszę pana ministra i będziemy procedować.

(Senat Stanisław Iwan: A potem podpytamy pana dyrektora, co z tym fantem zrobić. Sądzę, że nam coś doradzi.)

(Głos z sali: Już po sprawie, przegraliśmy.)

(Senat Stanisław Iwan: Przegraliśmy? Nie.)

Mam tylko jedną prośbę: żeby pan senator to po prostu przeczytał.

(Senat Stanisław Iwan: Dobrze, ale nie wiem, czy mam czytać. Dobrze, przeczytam to, co zostało na podstawie…)

Mam pytanie organizacyjne. Czy pan senator ma to w postaci tekstu jednolitego?

(Senator Stanisław Iwan: Mam to w postaci tekstu jednolitego.)

To zgłasza pan jedną poprawkę o nowym tekście jednolitym i proszę go teraz przeczytać, a my wtedy będziemy się odnosić już do tego zapisu.

(Senat Stanisław Iwan: Jako jednolity, czyli czytać ją w całości, tak?)

(Głos z sali: Tak, ale to nie jest inicjatywa, to jest poprawka…)

Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.

Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Pan senator Iwan był łaskaw razem z grupą senatorów zgłosić jeszcze jedną inicjatywę, o czym wspominał, dotyczącą zmiany ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina. Ta nowelizacja miała dotyczyć tylko i wyłącznie jednorazowego przedłużenia terminu na złożenie zgłoszenia, które na podstawie tej ustawy musi złożyć producent wyrobów winiarskich. W wyniku analizy tego projektu ustawy – bo pan senator Iwan sygnalizował, że ten projekt jest związany z projektem o podatku akcyzowym – doszliśmy do wniosku, że należy dodać zmiany dwukierunkowe do ustawy o podatku akcyzowym.

Pierwsza sprawa jest taka, że należy zmienić tytuł ustawy, żeby dotyczyła ustawy o podatku akcyzowym oraz zmiany ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizację rynku wina, dodać art. 1a – który jeżeli państwo przepracują cały tekst, otrzyma inną numerację – dotyczący zmiany ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, mający na celu zliberalizowanie warunków technicznych przechowywania i produkcji wina. Ten artykuł jest wzorowany na projekcie, który według informacji otrzymanej z ministerstwa rolnictwa jest właśnie w konsultacjach, a jest przygotowany przez ministerstwo rolnictwa w tym zakresie. Tego by dotyczyła zmiana ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich.

Należy też dodać drugi przepis, o którym wspominał pan senator, art. 1b – kolejny po przenumerowaniu – mówiący o tym, iż wyjątkowo na ten rok winny, zwany tak w rozporządzeniach unijnych, w polskim prawie rok gospodarczy 2008/2009, dokonuje się zgłoszenia wymaganego przez ustawę o wyrobach winiarskich do 12 września tego roku oraz przekazuje się jeszcze inne informacje, do czego zobowiązani są producenci według ustawy o wyrobach winiarskich w innych terminach. Jednak ponieważ przesuwamy pierwszy termin, należy również dostosować inne terminy wynikające z tej ustawy. Nie wszystkie terminy uda się przesunąć, ponieważ część terminów wynika z rozporządzeń unijnych. W związku z tym propozycja, którą złożył pan senator Iwan, uwzględnia to, żeby zarówno producenci winiarscy wykonali odpowiednie zgłoszenie, jak i potem prezes Agencji Rynku Rolnego mógł poinformować właściwe służby, żeby mogły kontrolować winnice. Taki jest cel tych przepisów.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Mam prośbę – żeby formalności stało się zadość – aby pan dyrektor po prostu to przeczytał, bo nie mamy druku.

(Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Jasne. Możemy też…)

Tak, możemy powielić.

(Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Dwie minuty przerwy technicznej.)

Zarządzam pięciominutową przerwę.

(Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: To może ja to przeczytam.)

Będzie szybciej, tak? To bez przerwy, przepraszam. My to powielimy, bardzo o to proszę, a w tym czasie będzie to przeczytane.

Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Poprawki do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym.

Poprawka pierwsza. Tytuł ustawy otrzymuje brzmienie “o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina”.

Poprawka druga. Dodaje się art. 1a w brzmieniu:

“W ustawie z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina dodaje się art. 17a w brzmieniu:

<<Art. 17a. 1. Podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 3, który na podstawie przepisów o podatku akcyzowym nie podlega obowiązkowi produkcji wina gronowego w składzie podatkowym, jest obowiązany spełniać następujące warunki:

1) opracować w formie pisemnej oraz wdrożyć system kontroli wewnętrznej wyrobu i rozlewu wina gronowego, obejmujący określenie:

a) częstotliwości i sposobu pobierania próbek jakościowych,

b) metod badań,

c) sposobu postępowania z wyrobami winiarskimi nieodpowiadającymi wymaganiom jakościowym,

d) zabezpieczania i usuwania odpadów powstających podczas produkcji;

2) wyznaczyć osobę odpowiedzialną za kontrolę jakości wyrabianego i rozlewanego wina gronowego.

2. Wyrób i rozlew wina gronowego uzyskanego z winogron pochodzących z upraw własnych z przeznaczeniem do obrotu może wykonywać podmiot, o którym mowa w ust. 1:

1) posiadający tytuł prawny do obiektów budowlanych, w których jest prowadzony wyrób wina lub moszczu gronowego;

2) niekarany za przestępstwa przeciwko mieniu i wiarygodności dokumentów, a w przypadku podmiotu będącego osobą prawną – którego członek zarządu nie był karany za przestępstwa przeciwko mieniu i wiarygodności dokumentów>>”.

Poprawka trzecia. Dodaje się art. 1b w brzmieniu:

“Art. 1b. 1. Podmioty wyrabiające w ilości mniejszej niż 1000 hl wino gronowe uzyskane z winogron pochodzących z własnych upraw, w roku gospodarczym 2008/2009 dokonują zgłoszenia, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina, nie później niż do dnia 12 września 2008 r., przy czym zabroniony jest wyrób wina z przeznaczeniem do obrotu z winogron zebranych przed dokonaniem tego zgłoszenia. Wraz ze zgłoszeniem podmioty, o których mowa w zdaniu pierwszym, przekazują informacje, o których mowa w art. 27 ust. 1 pkty 1 i 2 tej ustawy.

2. W zakresie dotyczącym podmiotów, o których mowa w ust. 1, informacje wymienione w art. 26a pkty 1 i 2, ustawy, o której mowa w ust. 1, są przekazywane niezwłocznie nie później jednak niż do dnia 13 września 2008 r.”

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Czy wnioskodawca chciałby uzupełnić? Jeżeli nie, proszę przedstawiciela ministerstwa rolnictwa, później poproszę pana ministra o opinię do zaproponowanych zmian.

Naczelnik Wydziału Wyrobów Winiarskich i Napojów Spirytusowych w Departamencie Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztof Potocki:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Ministerstwo rolnictwa popiera inicjatywę przyspieszenia umożliwiającego rozpoczęcie produkcji wina w tym roku i ze względu na to pozytywnie odnosimy się do zmian zaproponowanych przez pana senatora Iwana.

Jeśli chodzi o wymogi techniczne, które pan dyrektor był uprzejmy przeczytać, o ten art. 17a, jest to całkowicie zbieżne z tym, co mamy w projekcie ustawy, który jest szeroko konsultowany społecznie i pozytywnie odbierany przez środowisko winiarskie. Ma to na celu zapewnienie minimum utrzymania warunków technicznych, zdejmuje to jednak wszystkie obciążenia dotyczące dużych przedsiębiorstw, takie jak posiadanie laboratoriów, hal produkcyjnych, zbiorników i innych tego typu rzeczy.

Co do wstępnej oceny konsultacji społecznych, bo mieliśmy spotkania z organizacjami społecznymi, jest to pozytywnie odebrane i raczej uwag i zmian merytorycznych w tym zakresie się nie spodziewamy.

Jeśli chodzi o pozostałe sprawy, o jakich mówił pan minister przede mną, o te pozorne utrudnienia dotyczące zgłoszeń, jest to spowodowane tym, że prawo unijne nakazuje, aby produkcja wina odbywała się pod kontrolą. Jest to szczególny wymóg kontroli od poziomu winorośli do zakończenia produkcji. Kontroli muszą dokonywać dwie inspekcje: Inspekcja Nasienna i Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych upoważnione do tego ustawą z 22 stycznia 2004 r. Dlatego zgłoszenie, które państwo widzą w projekcie, jest do 12 września. Dlaczego 12 września? W aktualnie obowiązującej ustawie jest to 1 sierpnia, czyli takiego zgłoszenia należy dokonać do 1 sierpnia, do dnia rozpoczęcia roku gospodarczego winiarskiego. Jest to robione po to, żeby było wiadomo, kto będzie produkował wino. To zgłoszenie jest składane do prezesa Agencji Rynku Rolnego, a prezes agencji zawiadamia instytucje kontrolne, gdzie znajduje się uprawa winorośli, co umożliwia kontrolę i spełnienie wymagań unijnych, które są dosyć skomplikowane, jeśli chodzi o produkcję wina.

W tym roku – zakładając, że produkcja wina będzie umożliwiona już w tym roku – to zgłoszenie należy przesunąć, bo podmioty nie będą w stanie zgłosić się 1 sierpnia, jeżeli ustawa będzie jeszcze, mówiąc krótko, w obróbce. Dlatego przesuwamy to na 12 września, to jest ostateczny możliwy termin, ponieważ według rozporządzenia unijnego, które mogę panom senatorom pokazać, Polska 15 września – to jest pierwszy termin – musi przekazać do komisji informacje, szacunek prawdopodobnej ilości produktów winiarskich, jakie zostaną w danym roku pozyskane. Taki jest wymóg, składa się to co pewien czas. Ponieważ ministerstwo rolnictwa musi to przekazać 15 września, musi więc mieć przynajmniej dzień, dwa na to, żeby te dane zebrać, prezes agencji również musi mieć czas. Dlatego jest to 12 września. Potem jak państwo zobaczą, jest napisane, że prezes agencji dalej uruchamia te informacje niezwłocznie.

Następna sprawa: przekazanie przez prezesa agencji informacji jak najszybciej do instytucji kontrolnych jest ważne ze względu na interesy producentów, którzy muszą mieć zapewnione warunki prawne, że są kontrolowani. To znaczy niekoniecznie inspekcja musi ruszyć od razu do kontroli, ale nie możemy stworzyć luki, że jakaś część produkcji wina odbywa się bez kontroli wynikających z przepisów unijnych, bo zakładamy, że to wino będzie wprowadzane legalnie do obrotu, czyli muszą być spełnione warunki wynikające z przepisów unijnych.

Jeśli chodzi o dwie pozostałe rzeczy, czyli art. 1b ust. 2, gdzie się mówi, że producenci przy zgłoszeniu muszą jeszcze przekazywać dwie informacje dodatkowe, nie jest to raczej trudny wymóg, dlatego że oni wraz ze zgłoszeniem będą przekazywać do prezesa agencji, na ile szacują swoją produkcję wina. To będzie za miesiąc skorygowane i w ramach kolejnych działań statystycznych, jak ja je nazywam, będziemy te informacje przekazywać do Unii Europejskiej. Jest to szczególnie ważne, żeby jak najszybciej rozpocząć produkcję wina z upraw własnych i ją zalegalizować, dlatego że jak państwo wiedzą, już w 2004 r. rozpoczęliśmy w ministerstwie rolnictwa starania o objęcie Polski strefą A i Polska została nią objęta. W tym roku w ramach reformy rynku wina uzyskaliśmy całkowitą likwidację limitu produkcji, limitu uprawy i zniesienie listy odmian, tak że właściwie mamy, mówiąc krótko, wolny rynek polskiego wina w ramach rynku unijnego. Obserwujemy już na razie delikatne zainteresowanie podmiotów zagranicznych podjęciem produkcji w Polsce, dlatego powinniśmy jak najszybciej uruchomić tę drobną polską produkcję rolniczą, bo musimy mieć świadomość, że jest to alternatywa innej produkcji rolniczej. To są te szlaki winne. Zresztą jeśli chodzi o Zieloną Górę, która się bardzo kojarzy z winem, to uważam że to jest jakby wizytówka i promocja miasta i powinniśmy wziąć to pod uwagę. Również na Podkarpaciu czy na Lubelszczyźnie powstają szlaki winne, będzie to uzupełnienie działalności gospodarstw rolnych.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Panie Naczelniku, dziękuję za tę otoczkę, ale teraz skupimy się bardziej na projekcie.

Czy pan minister ma uwagi do poprawek zaproponowanych przez pana senatora?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Kapica:

Nie, dziękuję. Chciałbym powtórzyć tylko, że akceptujemy zmianę w zakresie ustawy o podatku akcyzowym, rozumiem, że ze względu na regulacje unijne zmiany w pozostałym zakresie muszą być w takim brzmieniu, w jakim są, ale to i tak daje nam rok na możliwość wprowadzenia do legalnej działalności produkcji wina w Polsce. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Dziękuję bardzo.

Przypomnę że z względu na to, iż do tej pory nie było innych wniosków, wnioskiem najdalej idącym, nad którym – jeżeli nikt nie zabierze głosu w dyskusji – będziemy głosować najpierw, jest wniosek przedstawiony przez pana senatora Iwana, dotyczący daleko idących poprawek w postaci nowego tekstu jednolitego.

Czy ktoś z panów senatorów chce zabrać głos? Nie widzę chętnych.

Przystępujemy do głosowania projektu wraz ze zgłoszonymi przez pana senatora poprawkami.

Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (11)

Dziękuję bardzo.

Chciałbym bardzo gorąco podziękować panu ministrowi, panu naczelnikowi.

Zamykamy posiedzenie.

Senatorem sprawozdawcą – żeby formalności stało się zadość — jest pan senator Iwan, który jest członkiem komisji gospodarki, może więc być senatorem sprawozdawcą połączonych komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 52)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów