Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (2367) ze wspólnego posiedzenia
Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (156.)
oraz Komisji Spraw Zagranicznych (179.)
w dniu 2 sierpnia 2011 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w La Valetta dnia 7 stycznia 1994 r., podpisanego w Warszawie dnia 6 kwietnia 2011 r. (druk senacki nr 1324, druki sejmowe nr 4359 i 4421).
(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 03)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Kazimierz Kleina)
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych wspólnie z panem przewodniczącym senatorem Leonem Kieresem.
Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Malty o zmianie Umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w La Valetta dnia 7 stycznia 1994 r., podpisanego w Warszawie dnia 6 kwietnia 2011 r.
Bardzo proszę pana ministra... Rząd w tej sprawie reprezentuje minister finansów. Bardzo proszę pana ministra o krótką charakterystykę tej ustawy i tego protokołu. W naszym posiedzeniu uczestniczy też przedstawiciel ministra spraw zagranicznych, pan dyrektor departamentu - jemu także będzie można zadawać pytania.
Bardzo proszę, Panie Ministrze.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski:
Dziękuję bardzo.
Szanowne Komisje! Panowie Przewodniczący!
W kwietniu tego roku został podpisany protokół do umowy z roku 1994, umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.
Tak jak inne tego typu umowy, umowa ta wymaga ratyfikacji, a wcześniej przyjęcia ustawy. Sejm taką ustawę przyjął w ubiegłym tygodniu. Muszę przyznać, że praca w Sejmie przebiegała sprawnie i nie budziła większych kontrowersji.
Dla nas najistotniejszą sprawą związaną z wspomnianym protokołem było wyeliminowanie klauzuli tax sparing, która obecnie obowiązuje na mocy umowy z 1994 r. i - mówiąc najogólniej - polega na tym, że przedsiębiorca z jednego kraju może pomniejszyć swoje zobowiązanie w tym kraju o podatek, który by zapłacił w drugim kraju i którego, powiedzmy, z różnych powodów nie uiszcza, na przykład z powodu jakichś zachęt podatkowych dla inwestorów zagranicznych. A więc de facto nierzadko możemy mieć do czynienia z podwójnym nieopodatkowaniem, również transakcji, czy też z działaniami pozornymi. Dlatego eliminacja klauzuli tax sparing była dla nas najistotniejsza. My tę klauzulę próbujemy usuwać z wielu umów czy protokołów, które w tej chwili negocjujemy albo już negocjowaliśmy. Tak że to był jeden z naszych głównych celów.
Dodatkowo zmieniliśmy zasadę opodatkowania dywidend, jak również opodatkowania odsetek. Tym razem poszliśmy w inną stronę: obecna umowa przewiduje opodatkowanie odsetek u źródła stawką 10%, a my w protokole przewidujemy obniżenie tej stawki do 5% w celu promocji wzajemnych inwestycji. Przewiduje się podobne obniżenie stawki opodatkowania należności licencyjnych wynoszącej obecnie 10% - protokół przewiduje pięcioprocentowe opodatkowanie należności licencyjnych, wprowadzane w tym samym celu.
Jeśli chodzi o inne zasady, to mogę przypomnieć, że nadal będzie obowiązywała metoda wyłączenia z progresją i jest to ta zasadnicza metoda, którą promujemy również w innych podpisywanych przez Polskę umowach. Dodatkowo wprowadziliśmy zapisy dotyczące pełnej klauzuli wymiany informacji podatkowych, zgodnie z obecną modelową konwencją OECD.
To chyba najważniejsze zmiany, które się przewiduje. Dziękuję.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dziękuję bardzo panu ministrowi.
Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o uwagi do tej ustawy.
Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:
Szymon Giderewicz, legislator.
Wysokie Komisje!
Ustawa wyrażająca zgodę na ratyfikację nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dziękuję bardzo.
Otwieram dyskusję.
Pytania do ministra, do innych osób, potem ewentualnie dyskusja nad ustawą.
Bardzo proszę. Czy są chętni?
Proszę bardzo. Pan senator Rachoń.
Senator Janusz Rachoń:
Panie Ministrze, nie do końca zrozumiałem, o co chodzi z tym opodatkowaniem odsetek. Rozumiem, że u nas jest 10% i że godzimy się na to, żeby zejść do poziomu 5%, ale tylko wtedy, jeżeli ktoś ma odsetki należne na Malcie. Tak? Nie zrozumiałem tego.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Proszę bardzo.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski:
W umowie, która obowiązuje w tej chwili, jest stawka 10%, ale protokół przewiduje obniżenie tej stawki do 5%, podobnie jak w odniesieniu do należności licencyjnych. Takie jest opodatkowanie u źródła, czyli tam, gdzie dochód powstaje. Prawda? W zależności - no, nie wiem... Jeżeli obywatel Malty czy przedsiębiorstwo w Polsce ma dochody z takiego tytułu, to taką stawkę stosujemy my i odwrotnie, bo tutaj jest oczywiście pełna symetria. Nie wiem, czy to...
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dziękuję bardzo.
Jeszcze raz, bardzo proszę pan senator Rachoń.
Senator Janusz Rachoń:
Czy to chodzi o odsetki od lokat bankowych?
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski:
Mogą to być odsetki od lokat i od innych należności tego typu. Prawda? Ale od lokat również, tak.
Senator Janusz Rachoń:
Ale czy my w związku z powyższym nie obawiamy się odpłynięcia kapitału z Polski na Maltę z lokat bankowych?
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski:
Nie sądzę, żeby taki ruch mógł nastąpić. Takich sugestii... Takich ruchów nigdy nie przewidywaliśmy.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Pytanie jest - tak, Panie Senatorze? - takie: czy ta zmiana oznacza, że jeżeli ktokolwiek z nas, obywateli polskich, ma oszczędności i lokuje je w banku na Malcie, to będzie korzystał z takiego niższego opodatkowania dochodów z lokat?
(Wypowiedzi w tle nagrania)
(Głos z sali: ...To będzie odejmowane.)
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski:
No, tak, tylko że... Można powiedzieć tak: opodatkowanie lokat w euro jest znacznie niższe niż w złotych. Ale abstrahując od tego... Tu chodzi o to, że u źródła będzie pobierany podatek w tej wysokości. W Polsce nadal obowiązuje podatek dziewiętnastoprocentowy. A podatek zapłacony na Malcie będzie uwzględniony w rozliczeniu dochodów z kapitału.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Czy są jeszcze jakieś pytania i wątpliwości w tej sprawie? Nie ma.
Jeszcze pan minister. Bardzo proszę.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski:
Tu chodzi o to, żeby nie było podwójnego opodatkowania. Prawda? I ta zasada jest tutaj utrzymana, tylko chodziło o to, żeby te stawki zmniejszyć, żeby zachęcić do tego, by były przepływy. A to, czy państwo dochody u siebie opodatkowuje wyżej czy niżej, to już jest oczywiście kwestia woli samego państwa.
(Głos z sali: Preferencja tego kraju.)
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dobrze. Dziękuję.
Nie ma więcej pytań.
Stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Czy są inne wnioski? Nie ma. W takim razie głosujemy.
Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (13)
Jednomyślnie za. Ustawa została przyjęta jednogłośnie.
Na senatora sprawozdawcę proponujemy - co było uzgodnione - pana senatora Rockiego. Czy jest zgoda? Tak.
Dziękuję bardzo. Dziękuję członkom komisji.
Zamykam posiedzenie.
Dziękujemy członkom Komisji Spraw Zagranicznych.
Komisję Budżetu i Finansów Publicznych bardzo proszę o pozostanie.
Dziękujmy także wszystkim gościom, którzy dotarli na nasze wspólne posiedzenie w związku z ratyfikacją protokołu.
(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 13)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.