Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (2367) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (156.)

oraz Komisji Spraw Zagranicznych (179.)

w dniu 2 sierpnia 2011 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w La Valetta dnia 7 stycznia 1994 r., podpisanego w Warszawie dnia 6 kwietnia 2011 r. (druk senacki nr 1324, druki sejmowe nr 4359 i 4421).

(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 03)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Kazimierz Kleina)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych wspólnie z panem przewodniczącym senatorem Leonem Kieresem.

Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Malty o zmianie Umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w La Valetta dnia 7 stycznia 1994 r., podpisanego w Warszawie dnia 6 kwietnia 2011 r.

Bardzo proszę pana ministra... Rząd w tej sprawie reprezentuje minister finansów. Bardzo proszę pana ministra o krótką charakterystykę tej ustawy i tego protokołu. W naszym posiedzeniu uczestniczy też przedstawiciel ministra spraw zagranicznych, pan dyrektor departamentu - jemu także będzie można zadawać pytania.

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski:

Dziękuję bardzo.

Szanowne Komisje! Panowie Przewodniczący!

W kwietniu tego roku został podpisany protokół do umowy z roku 1994, umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

Tak jak inne tego typu umowy, umowa ta wymaga ratyfikacji, a wcześniej przyjęcia ustawy. Sejm taką ustawę przyjął w ubiegłym tygodniu. Muszę przyznać, że praca w Sejmie przebiegała sprawnie i nie budziła większych kontrowersji.

Dla nas najistotniejszą sprawą związaną z wspomnianym protokołem było wyeliminowanie klauzuli tax sparing, która obecnie obowiązuje na mocy umowy z 1994 r. i - mówiąc najogólniej - polega na tym, że przedsiębiorca z jednego kraju może pomniejszyć swoje zobowiązanie w tym kraju o podatek, który by zapłacił w drugim kraju i którego, powiedzmy, z różnych powodów nie uiszcza, na przykład z powodu jakichś zachęt podatkowych dla inwestorów zagranicznych. A więc de facto nierzadko możemy mieć do czynienia z podwójnym nieopodatkowaniem, również transakcji, czy też z działaniami pozornymi. Dlatego eliminacja klauzuli tax sparing była dla nas najistotniejsza. My tę klauzulę próbujemy usuwać z wielu umów czy protokołów, które w tej chwili negocjujemy albo już negocjowaliśmy. Tak że to był jeden z naszych głównych celów.

Dodatkowo zmieniliśmy zasadę opodatkowania dywidend, jak również opodatkowania odsetek. Tym razem poszliśmy w inną stronę: obecna umowa przewiduje opodatkowanie odsetek u źródła stawką 10%, a my w protokole przewidujemy obniżenie tej stawki do 5% w celu promocji wzajemnych inwestycji. Przewiduje się podobne obniżenie stawki opodatkowania należności licencyjnych wynoszącej obecnie 10% - protokół przewiduje pięcioprocentowe opodatkowanie należności licencyjnych, wprowadzane w tym samym celu.

Jeśli chodzi o inne zasady, to mogę przypomnieć, że nadal będzie obowiązywała metoda wyłączenia z progresją i jest to ta zasadnicza metoda, którą promujemy również w innych podpisywanych przez Polskę umowach. Dodatkowo wprowadziliśmy zapisy dotyczące pełnej klauzuli wymiany informacji podatkowych, zgodnie z obecną modelową konwencją OECD.

To chyba najważniejsze zmiany, które się przewiduje. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo panu ministrowi.

Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o uwagi do tej ustawy.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Szymon Giderewicz, legislator.

Wysokie Komisje!

Ustawa wyrażająca zgodę na ratyfikację nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Pytania do ministra, do innych osób, potem ewentualnie dyskusja nad ustawą.

Bardzo proszę. Czy są chętni?

Proszę bardzo. Pan senator Rachoń.

Senator Janusz Rachoń:

Panie Ministrze, nie do końca zrozumiałem, o co chodzi z tym opodatkowaniem odsetek. Rozumiem, że u nas jest 10% i że godzimy się na to, żeby zejść do poziomu 5%, ale tylko wtedy, jeżeli ktoś ma odsetki należne na Malcie. Tak? Nie zrozumiałem tego.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski:

W umowie, która obowiązuje w tej chwili, jest stawka 10%, ale protokół przewiduje obniżenie tej stawki do 5%, podobnie jak w odniesieniu do należności licencyjnych. Takie jest opodatkowanie u źródła, czyli tam, gdzie dochód powstaje. Prawda? W zależności - no, nie wiem... Jeżeli obywatel Malty czy przedsiębiorstwo w Polsce ma dochody z takiego tytułu, to taką stawkę stosujemy my i odwrotnie, bo tutaj jest oczywiście pełna symetria. Nie wiem, czy to...

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze raz, bardzo proszę pan senator Rachoń.

Senator Janusz Rachoń:

Czy to chodzi o odsetki od lokat bankowych?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski:

Mogą to być odsetki od lokat i od innych należności tego typu. Prawda? Ale od lokat również, tak.

Senator Janusz Rachoń:

Ale czy my w związku z powyższym nie obawiamy się odpłynięcia kapitału z Polski na Maltę z lokat bankowych?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski:

Nie sądzę, żeby taki ruch mógł nastąpić. Takich sugestii... Takich ruchów nigdy nie przewidywaliśmy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Pytanie jest - tak, Panie Senatorze? - takie: czy ta zmiana oznacza, że jeżeli ktokolwiek z nas, obywateli polskich, ma oszczędności i lokuje je w banku na Malcie, to będzie korzystał z takiego niższego opodatkowania dochodów z lokat?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: ...To będzie odejmowane.)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski:

No, tak, tylko że... Można powiedzieć tak: opodatkowanie lokat w euro jest znacznie niższe niż w złotych. Ale abstrahując od tego... Tu chodzi o to, że u źródła będzie pobierany podatek w tej wysokości. W Polsce nadal obowiązuje podatek dziewiętnastoprocentowy. A podatek zapłacony na Malcie będzie uwzględniony w rozliczeniu dochodów z kapitału.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czy są jeszcze jakieś pytania i wątpliwości w tej sprawie? Nie ma.

Jeszcze pan minister. Bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski:

Tu chodzi o to, żeby nie było podwójnego opodatkowania. Prawda? I ta zasada jest tutaj utrzymana, tylko chodziło o to, żeby te stawki zmniejszyć, żeby zachęcić do tego, by były przepływy. A to, czy państwo dochody u siebie opodatkowuje wyżej czy niżej, to już jest oczywiście kwestia woli samego państwa.

(Głos z sali: Preferencja tego kraju.)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze. Dziękuję.

Nie ma więcej pytań.

Stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Czy są inne wnioski? Nie ma. W takim razie głosujemy.

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (13)

Jednomyślnie za. Ustawa została przyjęta jednogłośnie.

Na senatora sprawozdawcę proponujemy - co było uzgodnione - pana senatora Rockiego. Czy jest zgoda? Tak.

Dziękuję bardzo. Dziękuję członkom komisji.

Zamykam posiedzenie.

Dziękujemy członkom Komisji Spraw Zagranicznych.

Komisję Budżetu i Finansów Publicznych bardzo proszę o pozostanie.

Dziękujmy także wszystkim gościom, którzy dotarli na nasze wspólne posiedzenie w związku z ratyfikacją protokołu.

(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 13)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów