Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (1060) z 43. posiedzenia
Komisji Budżetu i Finansów Publicznych
w dniu 24 lipca 2009 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie opinii komisji senackich w sprawie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009.
2. Przygotowanie sprawozdania komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009.
3. Rozpatrzenie ustawy o finansach publicznych (cd.) (druk senacki nr 616, druki sejmowe nr 1181, 2168 i 2168-A).
4. Rozpatrzenie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (cd.) (druk senacki nr 617, druki sejmowe nr 1182, 2169 i 2169-A).
(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 05)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Kleina)
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.
Witam bardzo serdecznie panią minister oraz wszystkich pozostałych gości. Witam senatorów członków komisji.
Proszę państwa, przedmiotem naszego dzisiejszego posiedzenia jest: rozpatrzenie opinii komisji senackich o ustawie o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009, przyjęcie stanowiska Komisji Budżetu i Finansów Publicznych w sprawie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 oraz zakończenie prac nad ustawą o finansach publicznych i przepisach wprowadzających ustawę o finansach publicznych, tą ostatnią częścią zajmiemy się po zakończeniu prac nad budżetem.
Czy są uwagi do porządku obrad naszej komisji? Nie ma.
Proszę państwa, został zaproponowany porządek składania sprawozdań z prac komisji senackich nad poszczególnymi częściami budżetu, ale niektórzy koledzy przewodniczący uzgodnili między sobą pewną kolejność, która ułatwi im uczestnictwo w posiedzeniach innych komisji, i zaproponowali modyfikację przedstawionego porządku. Myślę, że to nawet ułatwi nam pracę. W związku z tym pierwsze byłoby sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych, następnie komisji regulaminowej, później Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji i dalej według porządku przedstawionego w dokumencie dostarczonym senatorom. Czy są do tego jakieś uwagi?
Proszę bardzo.
Senator Piotr Wach:
Ponieważ będę prezentował stanowiska Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz komisji edukacji narodowej, chętnie bym to zrobił jedno po drugim, jeśli pan pozwoli.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Oczywiście. Myślę, że nie będzie też żadnych przeszkód ze strony członków komisji budżetu i finansów.
Jeżeli nie ma innych uwag, rozpoczynamy procedowanie.
Bardzo proszę senatora sprawozdawcę, pana senatora Rockiego, o przedstawienie informacji o pracy Komisji Spraw Zagranicznych.
Senator Marek Rocki:
Dziękuję bardzo.
Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!
Mam zaszczyt zaprezentować sprawozdanie z posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych, która w dniu 22 lipca rozpatrywała zmiany w ustawie budżetowej dotyczące części 45 "Sprawy zagraniczne", części 83 "Rezerwy celowe" w poz. 50 i 51 z dołączonymi załącznikami. Komisja postanowiła nie wnosić poprawek do wymienionych części budżetu, przyjmując jednogłośnie, 8 głosami za, tę propozycję.
Jako ciekawostkę dodam tylko - poza protokołem - że zarówno w dochodach, jak i w wydatkach w budżecie zaplanowano wzrost wydatków, co wynika z różnic kursowych, ten wzrost jest znaczący, ale ministerstwo twierdzi, że będzie się starało dać sobie radę. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dziękuję bardzo.
Czy są pytania do sprawozdawcy? Nie ma.
Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.
Proszę o przedstawienie opinii Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.
Senator Piotr Zientarski:
Dziękuję bardzo.
Panie Przewodniczący! Panie Marszałku!
Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich zajmowała się budżetami Kancelarii Sejmu, Senatu, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Krajowego Biura Wyborczego i Kancelarii Prezydenta RP. Komisja omówiła budżety tych instytucji i osobno głosowała nad każdym z nich. W głosowaniu nad budżetem Kancelarii Prezydenta 2 osoby wstrzymały się od głosu. Było wiele wątpliwości dotyczących przede wszystkim ośrodków prezydenckich i tutaj poszukiwaliśmy ewentualnych oszczędności. Wątpliwość budziło też ograniczenie funduszu na rewitalizację Krakowa, bo to są środki, które kancelaria jedynie przekazuje, więc to nie jest zaoszczędzenie pieniędzy w budżecie kancelarii, tylko to jest po prostu ograniczenie dotacji, tak jak byśmy my jako Senat, zresztą takiej analogi użyłem w dyskusji, chcieli zrobić oszczędność poprzez ograniczenie subwencji na Polonię. Generalnie jednak uchwalono, żeby budżety, przedstawione i zreferowane przez szefów lub wiceszefów poszczególnych kancelarii, przyjąć bez poprawek.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dziękuję bardzo.
Czy są pytania do senatora sprawozdawcy? Nie ma.
W takim razie dziękujemy bardzo.
Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.
Senator Piotr Wach:
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Komisja obradowała wczoraj. Rozpatrywane były: część 04 "Sąd Najwyższy"; część 05 "Naczelny Sąd Administracyjny"; część 06 "Trybunał Konstytucyjny"; część 15 "Sądy powszechne"; część 37 "Sprawiedliwość"; część 42 "Sprawy wewnętrzne"; część 43 "Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne"; część 52 "Krajowa Rada Sądownictwa"; część 54 "Urząd do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych"; część 56 "Centralne Biuro Antykorupcyjne"; część 57 "Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego"; część 59 "Agencja Wywiadu". Oprócz wymienionych części, w których były proponowane zmiany, w zakres oceny komisji wchodzą również: część 8 "Rzecznik Praw Obywatelskich"; część 10 "Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych"; część 13 "Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu". W tych trzech ostatnich częściach jednak nie było zmian w przedłożeniu Sejmu, w związku z czym dyskusja tego nie dotyczyła, dotyczyła tylko wcześniej wymienionych części budżetowych.
Były proponowane poprawki w części 54 "Urząd Kombatantów i Osób Represjonowanych" oraz w części 56 "Centralne Biuro Antykorupcyjne", został jednak postawiony wniosek o przyjęcie przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji przedłożenia sejmowego bez zmian i w wyniku głosowania, stosunkiem głosów 4:3, ten wniosek został przyjęty.
Komisja wnosi zatem o przyjęcie przedłożenia sejmowego bez zmian. Można się jednak spodziewać, że podczas obrad plenarnych zostaną powtórzone wnioski o wprowadzenie poprawek w tych dwóch częściach, o których mówiłem. Tyle o zakresie działalności tej komisji.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dziękuję bardzo.
Czy są pytania do pana senatora sprawozdawcy?
Proszę bardzo, Senatorze.
Senator Stanisław Karczewski:
Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.
Chciałbym pana senatora zapytać: czego dotyczyły te poprawki? Gdyby pan senator był uprzejmy w zwięzły sposób powiedzieć... Dziękuję bardzo.
Senator Piotr Wach:
Części "Centralne Biuro Antykorupcyjne" - nie pamiętam teraz jej numeru - oraz części 54 "Urząd do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych". O ile dobrze pamiętam, redukcja budżetu w stosunku do uchwalonego wcześniej wynosiła 10 milionów zł i była propozycja, aby nie było tego zmniejszenia. Jeżeli chodzi o poszczególne zmniejszenia, to szczegółowo były one przedstawiane przez kierownika urzędu. 2 miliony zł dotyczyło nie tylko działalności bieżącej, ale osób, którym są płacone świadczenia, i wniosek dotyczył tego, aby z obsługi zadłużenia międzynarodowego, zagranicznego była skompensowana ta część dwumilionowa. O ile się nie mylę, tak to dokładnie wyglądało.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dziękuję bardzo.
Nie ma więcej pytań, tak że dziękuję bardzo panu senatorowi za przedstawione sprawozdanie, a ponieważ występuje pan także w imieniu Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, proszę teraz o kolejne sprawozdanie. Bardzo proszę.
Senator Piotr Wach:
Dziękuję uprzejmie.
Komisja obradowała nad częściami, które podlegają jej ocenie, przedwczoraj, czyli w środę. Były to części następujące: "Oświata i wychowanie", "Nauka" i "Szkolnictwo wyższe", czyli główne części budżetowe, a ponadto wiele znacznie drobniejszych, ale ważnych: "Polska Akademia Nauk", "Polski Komitet Normalizacyjny", "Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej", "Główny Urząd Miar", "Informatyzacja" i część dotyczącą centrum akredytacyjnego.
Poszczególne części zostały szczegółowo przedstawione i stwierdziliśmy, że zarówno w częściach "Oświata i wychowanie", jak i w "Nauka" oraz "Szkolnictwo wyższe", czyli w tych głównych częściach budżetowych, zmiany są właściwie minimalne, szczególnie w szkolnictwie wyższym redukcja po stronie wydatków jest znikoma, i uznaliśmy, że właściwie w łaskawy sposób zostało to załatwione. Nie padły zatem wnioski o zmiany w stosunku do przedłożenia sejmowego i ostatecznie, mimo długiej dyskusji... Aha, jeszcze zapomniałem powiedzieć, że część "Kultura fizyczna i sport" również wchodziła w zakres rozważań komisji i była rozpatrywana zaraz po nauce, ponieważ też jest dość istotna pod względem wymiaru finansowego. Jak mówię, nie padły jednak wnioski o zmiany i w wyniku głosowania budżet w rozpatrywanym przez komisję zakresie został przyjęty bez zmian, a więc zgodnie z przedłożeniem sejmowym. W głosowaniu było 6 głosów za, nikt nie był przeciw i dwie osoby wstrzymały się od głosu. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dziękuję bardzo.
Czy są pytania do senatora sprawozdawcy? Nie ma.
Dziękuję bardzo panu senatorowi.
Przystępujemy do rozpatrywania kolejnych sprawozdań.
Ja zostałem upoważniony do przedstawienia sprawozdania Komisji Gospodarki Narodowej. Uprzejmie informuję, że Komisja Gospodarki Narodowej na posiedzeniu w dniu 23 lipca 2009 r., zgodnie z art. 73 ust. 1 i 2 Regulaminu Senatu, rozpatrzyła skierowaną przez marszałka Senatu w dniu 21 lipca 2009 r. ustawę o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009, druk nr 631, w następujących częściach: część 20 "Gospodarka" wraz z planami finansowymi Agencji Rezerw Materiałowych i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości; część 40 "Turystyka"; część 36 "Skarb Państwa" wraz z kierunkami prywatyzacji majątku Skarbu Państwa w 2009 r. oraz planami finansowymi Funduszu Reprywatyzacji, Funduszu Rekompensacyjnego, Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców i Funduszu Skarbu Państwa; część 74 "Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa"; część 60 "Wyższy Urząd Górniczy"; część 50 "Urząd Regulacji Energetyki"; część 53 "Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów"; część 76 "Urząd Komunikacji Elektronicznej"; część 26 "Łączność"; część 21 "Gospodarka morska"; część 71 "Urząd Transportu Kolejowego"; część 39 "Transport" wraz z planami finansowymi Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Transportowego Dozoru Technicznego; część 18 "Budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa". Komisja postanowiła nie wnosić poprawek do wymienionych części budżetu.
Czy są pytania do sprawozdawcy? Nie ma.
(Senator Marek Ziółkowski: Przepraszam, jaki był wynik głosowania, Panie Senatorze?)
Nie pamiętam.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Nie, nie, nie, bo tyle było różnych głosowań wczoraj, że po prostu wyników tych głosowań teraz nie pamiętam, ale wydaje mi się, że chyba była nawet jednomyślność.
(Senator Marek Ziółkowski: Dziękuję bardzo.)
Ale zaraz to sprawdzę i odpowiem.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Z naciskiem na "wydaje się", ale raczej tak, raczej tak. Dziękuję bardzo.
Komisja Zdrowia, senator Woźniak.
Senator Henryk Woźniak:
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Komisja na posiedzeniu w dniu 23 lipca 2009 r. rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 w zakresie części 46 "Zdrowie" oraz według kompetencji komisji w zakresie: części 83 "Rezerwy celowe"; części 85 "Budżety wojewodów ogółem"; załącznika nr 4 - Zakłady budżetowe; załącznika nr 9 - Wykaz inwestycji wieloletnich w 2009 r.; załącznika nr 11 - Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2009 r.; załącznika nr 12 - Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2009 r.; załącznika nr 13 - Projekt budżetu państwa na 2009 r., programy wieloletnie w układzie zadaniowym; załącznika nr 25 - Wykaz programów operacyjnych realizowanych w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia oraz Europejskiego Funduszu Rybackiego w latach 2007-2013.
Komisja wnikliwie przeanalizowała przedstawione dokumenty, wysłuchała przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Finansów i przyjęła ustawę bez poprawek.
Oczywiście dyskusja była ożywiona, bogata w wiele wątków. W jej toku bardzo wnikliwie przyglądano się sprawie zmniejszenia zadań w inwestycjach wieloletnich. Zgodzono się ostatecznie ze stanowiskiem Ministerstwa Zdrowia, wedle którego należy zmniejszyć wydatki na inwestycje wieloletnie ze względu na niedostateczne ich przygotowanie. Wiele uwagi poświęcono także możliwości finansowania tak zwanego planu B, czyli planu reformowania służby zdrowia poprzez komercjalizację, przekształcenia. Niepokój komisji wywołał brak zapisu kwotowego na realizację tego procesu, jednakże Ministerstwo Zdrowia zapewniło, że Rada Ministrów z rezerw zapewni niezbędne środki, do wysokości potrzebnej na jego realizację. To chyba najważniejsze kwestie, które zostały poruszone na posiedzeniu Komisji Zdrowia.
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dziękuję bardzo.
Czy są pytania do senatora sprawozdawcy? Nie ma.
Dziękuję bardzo panu senatorowi.
Chciałbym teraz podać dokładny wynik głosowania w Komisji Gospodarki Narodowej: 5 głosów było za, popierających wniosek o przyjęcie tych części bez poprawek, 2 głosy były przeciw, 3 senatorów wstrzymało się od głosowania.
Równocześnie chcę poinformować, choć nie jest to związane z kwestią budżetu wprost, że efektem dyskusji nad częściami budżetowymi, które komisja omawiała, będzie kilka posiedzeń tematycznych Komisji Gospodarki Narodowej, ponieważ senatorowie zaczęli wnikliwie analizować niektóre tematy, na przykład w najbliższym czasie zostanie przygotowane specjalne posiedzenie poświęcone turystyce. To jest dodatkowa informacja dotycząca sprawozdania Komisji Gospodarki Narodowej. Dziękuję bardzo.
Pan senator Rulewski jest sprawozdawcą Komisji Rodziny i Polityki Społecznej.
Bardzo prosimy, Panie Senatorze, o sprawozdanie.
Senator Jan Rulewski:
Na posiedzeniu 22 lipca rozpatrzono propozycje zmian w budżecie. Praktycznie wszystkie propozycje, przedstawione zarówno przez instytucje rządowe, jak i, powiedziałbym, inne niż rządowe, były klarowne. Ze strony inicjatorów nie zgłaszano zastrzeżeń, z wyjątkiem Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W tej sytuacji po dyskusji, w której występowała różnica zdań, komisja postanowiła nie zgłaszać żadnych poprawek co do wartości bezwzględnych, że tak powiem. Niemniej jednak podczas głosowania nad przyjęciem zmian komisja się podzieliła i w rezultacie przyjęła zmiany w częściach: "Zabezpieczenie społeczne", "Sprawy rodziny", "Państwowa Inspekcja Pracy", "Rzecznik Praw Dziecka", "Zakład Ubezpieczeń Społecznych", Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, "Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego", Plan finansowy Funduszu Administracyjnego KRUS i Plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS, pozostałe zmiany zaś odrzuciła.
Wspomniałem o dyskusji. Najwięcej zastrzeżeń było wobec projektu zmiany w części dotyczącej pomocy społecznej: cofnięcia czy też redukcji rezerwy przeznaczonej na funkcjonowanie Funduszu Alimentacyjnego. Stanowisko rządowe było jasne, klarowne, dowodziło, że obowiązywanie nowych przepisów dotyczących zarówno ściągalności, jak i wydatkowania środków, na podstawie wniosków wojewodów zresztą, upoważnia rząd do zmniejszenia tej rezerwy. Część senatorów uważa, że to nie jest jeszcze odpowiedni okres do takiej radykalnej redukcji, zwłaszcza że przegląd spożytkowania tych środków nastąpi dopiero bodajże w sierpniu.
Jeszcze poważniejszą dyskusję wywołała rzecz, która moim zdaniem wymaga zgłoszenia. Otóż, jak wiadomo, na rządzie ciążył ustawowy obowiązek waloryzacji świadczeń rodzinnych. Rząd rzeczywiście jest przygotowany do tego, aby 15 sierpnia ogłosić - i ogłosi - wzrost świadczeń rodzinnych, jednakże z zastrzeżeniem... Zresztą nie jest to nowa rzecz, jest bowiem wielki spór również w Komisji Trójstronnej, w której biorą też udział inne środowiska zajmujące się sprawami rodziny, dotyczący niewykonania przez rząd ustawowego obowiązku waloryzacji progu dochodowego. Przeciwnicy nie tyle rządu, ile takiej interpretacji ustawy dowodzą, że operacja ta w gruncie rzeczy powoduje, że budżetowo, owszem, operacja będzie neutralna, to znaczy zasiłki wzrosną, ale zmniejszy się, i to w znacznym stopniu, liczba osób, którym by, chociażby ze względu na procesy inflacyjne, świadczenie rodzinne przysługiwało. Jeszcze tylko poinformuję na zakończenie, że rząd podtrzymał stanowisko, iż przez najbliższe trzy lata, bo tak brzmi zapis ustawy, próg upoważniający do świadczeń rodzinnych nie może przekraczać 504 zł.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dziękuję bardzo.
Czy są pytania do senatora sprawozdawcy? Nie ma.
Dziękujemy bardzo panu senatorowi.
Proszę państwa, teraz chciałbym przedstawić sprawozdania tych sprawozdawców, którzy z różnych powodów nie mogli dotrzeć.
Pan senator Andrzej Grzyb został na lotnisku w Gdańsku, ponieważ odwołano samolot w związku z burzami, które są nad Gdańskiem i na trasie do Warszawy, i dlatego prosi o przedstawienie sprawozdania Komisji Kultury i Środków Przekazu, co też czynię.
Uprzejmie informuję, że w dniu 21 lipca 2009 r. marszałek Senatu skierował do rozpatrzenia przez Komisję Kultury i Środków Przekazu ustawę o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009, druk senacki nr 631. Komisja Kultury i Środków Przekazu na posiedzeniu w dniu 22 lipca 2009 r. rozpatrzyła właściwe części budżetowe zgodnie z przedmiotowym zakresem działania komisji. W załączeniu przekazuję opinię w tej sprawie.
Komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 w następujących częściach: załącznik nr 2, część 01 "Kancelaria Prezydenta", rozdział 92123; załączniki nr 1 i 2, część 09 "Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji"; część 24 "Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego"; załącznik nr 8 - Plan finansowy Funduszu Promocji Twórczości; załącznik nr 23 - Plan finansowy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej; zgodnie z przedmiotowym zakresem działania komisji część 83 "Rezerwy celowe", załącznik nr 2; część 85 "Budżety wojewodów ogółem", załączniki nr 1 i 2; załącznik nr 11 - Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2009 r.; załącznik nr 12 - Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2009 r.; załącznik nr 13 - Projekt budżetu państwa na 2009 r., programy wieloletnie w układzie zadaniowym; załącznik nr 25 - Wykaz programów operacyjnych realizowanych w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia oraz Europejskiego Funduszu Rybackiego w latach 2007-2013.
Komisja po wnikliwej analizie zebranych dokumentów oraz wysłuchaniu przedstawicieli Kancelarii Prezydenta, ministra kultury i dziedzictwa narodowego, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nie zgłasza poprawek do ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 w zakresie przedmiotowego działania komisji.
Czy są do tych części budżetu pytania, które możemy ewentualnie skierować do pani minister? Nie ma.
W takim razie przyjmujemy także sprawozdanie komisji kultury.
Teraz sprawozdanie Komisji Spraw Unii Europejskiej.
Uprzejmie informuję, że w dniu 22 lipca 2009 r. Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła, na podstawie art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu, ustawę o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009, druk senacki nr 631, w następujących częściach: część 23 "Integracja europejska"; część 83 "Rezerwy celowe", poz. 8 i 9; część 84 "Środki własne Unii Europejskiej".
Komisja proponuje przyjęcie ustawy w zakresie rozpatrywanych części bez poprawek.
Czy są może pytania ze strony senatorów do pani minister co do tych części? Nie ma.
Sprawozdanie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.
Uprzejmie informuję, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej na posiedzeniu w dniu 22 lipca 2009 r. opiniowała następujące części ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009: część 16 "Kancelaria Prezesa Rady Ministrów"; część 17 "Administracja publiczna"; część 27 "Informatyzacja"; część 34 "Rozwój regionalny"; część 49 "Urząd Zamówień Publicznych"; część 56 "Centralne Biuro Antykorupcyjne"; część 75 "Rządowe Centrum Legislacji"; część 80 "Regionalne izby obrachunkowe"; część 82 "Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego"; część 85 "Budżety wojewodów ogółem"; część 86 "Samorządowe kolegia odwoławcze"; część 83 "Rezerwy celowe" - załącznik nr 2; załącznik nr 4 - Zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze w 2009 r.; załącznik nr 9 - Wykaz inwestycji wieloletnich w 2009 r.; załącznik nr 10 - Dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zaleconych ustawami realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego; załącznik nr 11 - Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2009 r.; załącznik nr 12 - Zatrudnienie i wynagrodzenie w państwowych jednostkach budżetowych w 2009 r.; załącznik nr 13 - Projekt budżetu państwa na 2009 r., programy wieloletnie w układzie zadaniowym; załącznik nr 25 - Wykaz programów operacyjnych realizowanych w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia oraz Europejskiego Funduszu Rybackiego w latach 2007-2013.
Komisja po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami i wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych jednostek budżetowych oraz przeprowadzeniu dyskusji przyjęła wniosek, który przedstawiamy w załączonej opinii.
Opinia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009: na rok 2009 komisja zaopiniowała pozytywnie rozpatrywane części ustawy o zmianie ustawy budżetowej i nie proponuje zmian.
Bardzo proszę, czy są pytania panów senatorów do pani minister co do tych części, które wymieniłem? Nie ma.
W takim razie odczytam opinię Komisji Obrony Narodowej z dnia 23 lipca 2009 r. o ustawie o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 w zakresie środków przeznaczonych na finansowanie potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej. Opinię podpisał przewodniczący komisji.
Opinia Komisji Obrony Narodowej o ustawie o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 w zakresie środków przeznaczonych na finansowanie potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz budżetu Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Komisja Obrony Narodowej na posiedzeniu w dniu 23 lipca 2009 r. rozpatrzyła uchwaloną przez Sejm w dniu 17 lipca 2009 r. ustawę o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 w zakresie: części 29 "Obrona narodowa" wraz z załącznikami 1, 2, 12, 13, 14; pozostałych części budżetowych w zakresie działu 752 "Obrona narodowa", załącznik nr 12 - Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2009 r., załącznik nr 13 - Projekt budżetu państwa na 2009 r., programy wieloletnie w układzie zadaniowym; planów finansowych agencji z załącznika nr 14 - Plan finansowy Wojskowej Agencji Mieszkaniowej; część 83 w zakresie wydatków obronnych; pozostałych części budżetowych w zakresie działu 725 "Obrona narodowa".
Mocą uchwalonej przez Sejm nowelizacji ustawy budżetowej na 2009 r. wprowadzono następujące zmiany: zwiększono o kwotę 10 milionów 700 tysięcy zł plan dochodu budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej, załącznik nr 1, część 29; zwiększono limit zatrudnienia o tysiąc etatów oraz fundusz uposażeń żołnierzy o kwotę 47 milionów 500 tysięcy zł, załącznik nr 12, część 29 - celem tej zmiany jest między innymi powołanie szeregowych do zawodowej służby wojskowej; zmniejszono wysokość rezerwy celowej w części 83 przeznaczonej na finansowanie wydatków w ramach rządowego programu pomocy cudzoziemcom i innym osobom współpracującym z polskimi kontyngentami wojskowymi oraz kontyngentami policyjnymi Straży Granicznej poza granicami państwa z 6 milionów zł do 2 milionów zł. Kwota zmniejszenia wydatków w dziale 752 w pozostałych częściach budżetu wynosi 6 milionów 522 tysiące zł.
Wydatki obronne w 2009 r. formalnie spełniają wymogi ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Uwzględniając aktualny stan budżetu państwa, Komisja Obrony Narodowej pozytywnie opiniuje plan finansowy na rok 2009 w zakresie środków przeznaczonych na finansowanie potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej i nie proponuje poprawek do ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009. Komisja przywołuje jednak swoje wcześniejsze stanowisko z dnia 25 marca 2009 r. w sprawie finansowania wydatków obronnych w roku 2009 oraz działań wspierających funkcjonowanie i rozwój polskiego przemysłu zbrojeniowego, w którym z ogromną uwagą rozpoznała sytuację polskich przedsiębiorstw przemysłu zbrojeniowego, i stwierdziła, że ograniczenia finansowania wydatków obronnych stwarzają zagrożenie dla funkcjonowania całej branży.
Opiniując nowelizację budżetu państwa na rok 2009, trudno pominąć skutki niedofinansowania budżetu obronnego w 2008 r., które dotknęły przede wszystkim zaplecze gospodarczo-obronne. Istotna część zobowiązań Ministerstwa Obrony Narodowej w roku 2008 została zrealizowana kosztem budżetu na rok 2009. Komisja Obrony Narodowej, realizując swoje regulaminowe uprawnienia dotyczące budżetu MON, wnosi o utrzymanie wskaźnika wydatków obronnych na poziomie 1,95% PKB i apeluje o wykonanie budżetu resortu obrony na rok 2009 w wersji przyjętej przez Sejm w dniu 17 lipca 2009 r.
Opinię podpisał przewodniczący, senator Stanisław Zając.
Czy są pytania do pani minister odnośnie do tych części budżetu? Nie ma.
Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na posiedzeniu w dniu 22 lipca rozpatrzyła, zgodnie z art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu, skierowaną w dniu 21 lipca 2009 r. przez marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 73 ust. 1 Regulaminu Senatu, ustawę o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 w przedmiotowym zakresie działania komisji.
Opinia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 w następujących częściach: część 32 "Rolnictwo"; część 33 "Rozwój wsi"; część 35 "Rynki rolne"; część 62 "Rybołówstwo"; część 72 "Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego"; załącznik nr 6 - Plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS; załącznik nr 7 - Plan finansowy Funduszu Administracyjnego KRUS; załącznik nr 16 - Plan finansowy Agencji Rynku Rolnego; załącznik nr 18 - Plan finansowy Agencji Nieruchomości Rolnych; załącznik nr 20 - Plan finansowy Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Brwinowie; zgodnie z przedmiotowym zakresem działania komisji część 83 "Rezerwy celowe", załącznik nr 2; część 85 "Budżety wojewodów ogółem", załącznik nr 1 i 2; załącznik nr 11 - Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2009 r.; załącznik nr 12 - Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2009 r.; załącznik nr 13 - Projekt budżetu państwa na rok 2009, programy wieloletnie w układzie zadaniowym; załącznik nr 25 - wykaz programów operacyjnych realizowanych w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia oraz Europejskiego Funduszu Rybackiego w latach 2007-2013.
Komisja po wnikliwej analizie otrzymanych dokumentów oraz wysłuchaniu przedstawicieli rządu postanowiła nie wprowadzać poprawek do ustawy.
Czy są pytania do pani minister w sprawie tych części budżetu? Nie ma.
Opinia Komisji Środowiska Senatu RP uchwalona w dniu 22 lipca 2009 r. dla Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Senatu RP.
Komisja Ochrony Środowiska Senatu na posiedzeniu w dniu 22 lipca 2009 r. rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2009, druk senacki nr 631, w zakresie: część 22 "Gospodarka wodna"; część 41 "Środowisko"; część 68 "Budżet Państwowej Agencji Atomistyki"; część 83 "Rezerwy celowe", załącznik nr 2; część 85 "Budżety wojewodów ogółem", załączniki 1 i 2; załącznik nr 12 - Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2009 r.; załącznik nr 13 - projekt budżetu na 2009 r., programy wieloletnie w układzie zadaniowym; załącznik nr 25 - Wykaz programów operacyjnych realizowanych w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia oraz Europejskiego Funduszu Rybackiego w latach 2007-2013.
Komisja w swojej opinii stwierdza, że nie wnosi poprawek do części budżetu rozpatrywanych przez komisję. Do przedstawienia stanowiska na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów Publicznych komisja upoważnia senatora... Podpisał przewodniczący komisji.
Czy są pytania do pani minister w sprawie części budżetowych dotyczących Komisji Środowiska? Nie ma.
W ten sposób rozpatrzyliśmy sprawozdania chyba wszystkich komisji, czyli zakończyliśmy rozpatrywanie uwag do ustawy budżetowej i możemy przystąpić do...
Czy my jeszcze powinniśmy przyjąć w formie...
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji już była.
(Głos z sali: Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich?)
To przedstawiał senator Zientarski.
(Głos z sali: Razem...)
Tak jest, tak.
Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą.
(Głosy z sali: Nie. Nie, nie było skierowane...)
Nie było do nich skierowane.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Nie było zmian.
Czyli wszystko zostało rozpatrzone, tak?
Czy w tych częściach, które myśmy rozpatrywali jako Komisja Budżetu i Finansów Publicznych, powinniśmy w formie odpowiedniej uchwały podjąć stanowisko, czy to już będzie, że tak powiem, zawarte w całości?
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Czy są w tej chwili chętni wśród panów senatorów do zabrania głosu w sprawach sprawozdań, informacji itd.? Bo przeszliśmy już do punktu: przyjęcie stanowiska komisji budżetu.
Proszę bardzo, senator Banaś.
Senator Grzegorz Banaś:
Dziękuję.
Ja mam pytanie techniczne i proszę wybaczyć moją niewiedzę w tej sprawie. Panie Przewodniczący, chciałbym się zapytać o procedurę w przypadku zgłaszania na posiedzeniu plenarnym poprawek do budżetu, bo przecież taką możliwość mamy: one wracają do komisji merytorycznych, a potem do naszej, czy tylko i wyłącznie do komisji finansów?
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Tylko do naszej komisji.
(Senator Grzegorz Banaś: Dziękuję uprzejmie.)
Proszę państwa, składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Czy są inne propozycje? Nie ma.
W takim razie przystępujemy do głosowania.
Kto jest za przyjęciem ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 bez poprawek?
4 głosy za.
Kto jest przeciw?
3 głosy przeciw.
Kto się wstrzymał od głosu?
Nikt.
Czyli projekt uchwały o przyjęciu ustawy bez poprawek został przyjęty przez Komisję Budżetu i Finansów Publicznych.
Na senatora sprawozdawcę zaproponowałbym siebie. Czy jest na to zgoda ze strony panów senatorów?
(Głos z sali: Tak jest.)
Dobrze. Dziękuję bardzo panom senatorom.
W ten sposób zakończyliśmy tę część posiedzenia. Dziękuję bardzo.
Dziękuję bardzo pani minister za pomoc w pracy nad zmianami w budżecie, a także za udział w innych merytorycznych posiedzeniach komisji.
Wracamy do punktów, które rozpoczęliśmy w dniu wczorajszym, a więc do rozpatrywania poprawek do ustawy o finansach publicznych oraz do ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych.
Panie Dyrektorze, prosiliśmy o przeanalizowanie tych poprawek, które myśmy przygotowali. Czy mógłby pan ewentualnie je przedstawić, także tę dotyczącą zakresu zadań inwestycyjnych. Bardzo proszę.
Zastępca Dyrektora Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
Ustaliliśmy, że państwo popieracie poprawki: drugą, czwartą, piątą, siódmą, dziesiątą i trzynastą. Co do poprawek ósmej i dziewiątej, to nie mieliśmy możliwości przeprowadzić konsultacji, ale wydaje mi się, że poprawkę ósmą można poprzeć. Ja bym prosił ewentualnie o rezygnację ze słów "uprawnienia majątkowe Skarbu Państwa", co by znaczyło, że minister właściwy do spraw Skarbu Państwa wykonuje wynikające z przejętych od jednostek sektora finansów publicznych uprawnienia zawarte w akcjach, udziałach oraz obligacjach. Wydaje się, że w ten sposób ten przepis byłby poprawniej sformułowany w stosunku do tego, co jest obecnie w ustawie.
W sprawie poprawki dziewiątej nie doszliśmy do porozumienia z panią minister, niemniej jednak wydaje się, że należałoby podtrzymać tę poprawkę w wersji zaproponowanej przez Biuro Legislacyjne, po to, żeby nie było wątpliwości, iż te same okoliczności wystąpienia o inne formy umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty nie były motywowane tą samą przesłanką, co okoliczności ich wystąpienia, czyli żeby ważny interes podatnika lub Skarbu Państwa nie był jednocześnie okolicznością, na podstawie której dłużnik wnioskuje o ulgę, i przesłanką przyznania mu tej ulgi.
W poprawce dotyczącej opieki nad Polonią i Polakami, zgodnie z tym, co zaproponowała pani minister, proponuję, aby w art. 132 po pkcie 4 dodać kolejny punkt, dotyczący zlecania zadań organizacjom pozarządowym.
I jeszcze mam pytanie, czy ewentualnie nie można by dodać do art. 133, czyli do tego przepisu, który mówi o ograniczeniu inwestycji, o tym, że dotacje mogą dotyczyć najwyżej 50% wartości, zastrzeżenia, że chodzi o jednostki niezaliczane do sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 132 ust. 2 pkt 4, tak żeby nie było wątpliwości, że nie dotyczy to organizacji pozarządowych.
(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska: Ja w zasadzie nie mam zastrzeżeń...)
W takiej wersji byłaby ta poprawka.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Pani Minister, daliśmy sobie czas, żeby to przemyśleć. Czy pani minister w imieniu rządu akceptuje poprawki, które zostały przedstawione przez pana zastępcę dyrektora Biura Legislacyjnego?
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:
Panie Przewodniczący, jestem w troszkę trudnej sytuacji, bo jeszcze nie dojechał pracownik, który od rana zajmował się tymi poprawkami. Wydaje mi się, że nie powinno być kontrowersji, ale nie jestem w stanie...
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
To może zrobimy minutkę przerwy.
(Głos z sali: Przerwy technicznej.)
Tak jest, przerwy technicznej.
Może pan dyrektor podejdzie do pani dyrektor i pani minister.
(Rozmowy na sali)
Nie wychodzimy, nie wychodzimy.
(Głos z sali: Nie wychodzimy, my się witamy.)
(Przerwa w obradach)
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Wznawiam posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.
Bardzo proszę o stanowisko pani minister.
I może pan dyrektor przedstawi te poprawki jeszcze raz.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:
Panie Przewodniczący, poprawkę pierwszą przyjmujemy, poprawkę drugą przyjmujemy, poprawkę trzecią przyjmujemy, poprawki czwartą, piątą przyjmujemy. Co do poprawek szóstej i siódmej, to ich nie ma, tak wczoraj ustaliliśmy, prawda?
(Zastępca Dyrektora Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Tak.)
Poprawki ósmą, dziewiątą, dziesiątą przyjmujemy, jedenastą przyjmujemy, dwunastą przyjmujemy. Treść poprawki trzynastej zaproponuje pan dyrektor.
Zastępca Dyrektora Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
W art. 90 w ust. 1 skreśla się wyrazy "w terminie do dnia 30 czerwca 2011 r.".
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dziękuję bardzo.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:
Poprawkę czternastą przyjmujemy, ale z małą modyfikacją, to znaczy ta poprawka dotyczy tego, żeby inwestycje wieloletnie przestały mieć ten status z dniem 1 stycznia 2010 r. My proponujemy, żeby to się stało z dniem 1 stycznia 2011 r. Ponieważ jesteśmy w przededniu przygotowania projektu ustawy budżetowej, to wydaje się, że czas na przejście na programy wieloletnie jest zbyt krótki. Stąd propozycja, żeby jeszcze w roku 2010 był wykaz inwestycji wieloletnich. W związku z tym brzmienie poprawki byłoby następujące: inwestycje wieloletnie ujęte w wykazie stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej na rok 2010, których termin zakończenia ustalono po dniu 31 grudnia 2010 r., z dniem 1 stycznia 2011 r. stają się programami wieloletnimi.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dobrze. Dziękuję bardzo.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:
Poprawka czternasta. Tutaj będzie nowa...
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
To jest który artykuł?
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Do art. 96.
Czyli to dopiero na posiedzeniu plenarnym będzie...
(Zastępca Dyrektora Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Jeżeli mogę prosić państwa senatorów...)
Tak, dobrze, dobrze.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:
Poprawkę piętnastą przyjmujemy.
Co do poprawki szesnastej, to my proponowaliśmy, żeby jednak był ten zapis, że gdziekolwiek pojawi się sformułowanie mówiące czy o prawie budżetowym, czy o ustawie o finansach z roku 1998 czy 2005... Pan mecenas mówi, że jest w stanie przygotować wykaz. Boimy się, żeby coś nie umknęło. Ale to już zależy od pana mecenasa.
Zastępca Dyrektora Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
Spróbuję przygotować stosowną poprawkę. Jeżeli uznam, że to przekracza moje możliwości, to nic nie zaproponuję.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Jasne.
(Senator Grzegorz Banaś: Czyli czternasta i szesnasta do późniejszego...)
Dobrze. Mamy też uzgodniony ostateczny kształt poprawki dotyczącej organizacji pozarządowych.
Bardzo bym prosił o przedstawienie jeszcze raz tego zestawienia poprawek, żeby nie było wątpliwości. Wpierw ustawa o finansach publicznych, tak?
(Zastępca Dyrektora Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Tak.)
Które poprawki...
Zastępca Dyrektora Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
Poprawka druga. Poprawka czwarta, zmodyfikowana w ten sposób, że mówimy o organie i kierowniku jednostki. Poprawka piąta. Poprawka siódma. Poprawka ósma, zmodyfikowana w ten sposób, że nie mówimy o uprawnieniach majątkowych, tylko w ogóle o uprawnieniach Skarbu Państwa. Poprawka dziewiąta. Poprawka dziesiąta. Poprawka trzynasta. I poprawka dotycząca organizacji pozarządowych i inwestycji... art. 132 i 133.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dobrze. W takim razie w pierwszej kolejności będziemy rozpatrywali poprawki do ustawy o finansach publicznych.
Ja zgłaszam poprawki, które zostały teraz przedstawione i omówione, i o których pozytywną opinię wyraził rząd w osobie pani minister.
Czy są inne poprawki zgłaszane przez senatorów do tej ustawy? Nie ma.
W takim razie możemy głosować nad tymi poprawkami. Zestawienie poprawek panowie senatorowie macie.
Kto jest za przyjęciem poprawki drugiej z zestawienia?
Jednogłośnie "za", 7 głosów.
Kto jest za przyjęciem poprawki czwartej?
7 głosów za, jednomyślnie.
Kto jest za przyjęciem poprawki piątej?
7 głosów za, czyli także jednomyślnie.
Kto jest za przyjęciem poprawki siódmej?
7 głosów za, jednomyślnie.
Poprawka ósma jest po modyfikacji, tak jak mówiliśmy, Pan dyrektor pilnuje.
Kto jest za przyjęciem poprawki ósmej?
7 głosów za, jednomyślnie.
Kto jest za poprawką dziewiątą?
7 głosów za, jednomyślnie.
Kto jest za poprawką dziesiątą?
7 głosów za, jednomyślnie.
Kto jest za przyjęciem poprawki trzynastej?
7 głosów za, jednomyślnie.
I poprawka dodatkowa, dotycząca zleceń dla organizacji pozarządowych, o czym mówiliśmy, wraz z konsekwencjami w art. 133.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki?
7 głosów za, jednomyślnie.
Głosujemy nad całością ustawy wraz z przyjętymi poprawkami.
Kto jest za przyjęciem ustawy wraz z poprawkami?
4 głosy za.
Kto jest przeciw? Nie ma głosów przeciw.
Kto się wstrzymał od głosu?
3 senatorów wstrzymało się od głosowania.
Ustawa przeszła.
Na senatora sprawozdawcę proponuję senatora Woźniaka.
Czy są głosy sprzeciwu? Nie ma.
Teraz druga ustawa, to jest przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych.
Czy jeszcze jakieś poprawki panowie senatorowie chcielibyście zgłosić do tej ustawy? Nie.
Zaakceptowane są poprawki...
Zastępca Dyrektora Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
Pierwsza, druga, trzecia, czwarta, piąta, ósma, dziewiąta, dziesiąta...
(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Czyli szósta nie.)
...jedenasta, dwunasta, czternasta i piętnasta.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Czy są uwagi ze strony senatorów? Nie ma.
W takim razie zgłaszam te poprawki.
Senator Banaś.
Senator Grzegorz Banaś:
Rozumiem, że pan przewodniczący przejmuje tylko część z zestawu poprawek zgłoszonych przez Biuro Legislacyjne?
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dokładnie tak. Te, które zostały uzgodnione. Możemy je jeszcze raz na wszelki wypadek odczytać, żeby nie było wątpliwości.
(Senator Grzegorz Banaś: Proszę podać numery.)
To są poprawki: pierwsza, druga, trzecia, czwarta, piąta - szósta nie, siódma także nie - ósma, dziewiąta, dziesiąta, jedenasta, dwunasta... Trzynasta nie.
Zastępca Dyrektora Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
Trzynasta tak, przepraszam, tylko została zaproponowana nowa treść.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Aha. Proszę jeszcze raz odczytać treść tej poprawki.
Zastępca Dyrektora Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
W art. 90 w ust. 1 skreślamy wyrazy "w terminie do dnia 30 czerwca 2011 r.".
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Stanowisko rządu wobec tej poprawki jest pozytywne.
Poprawka czternasta też jest zmodyfikowana.
(Zastępca Dyrektora Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: W zestawieniu jest jeszcze druga poprawka czternasta, ona nie...)
Ta druga nie.
Piętnasta tak i szesnasta nie.
Czy są jeszcze pytania do którejś z tych poprawek, ewentualnie inne poprawki?
Proszę bardzo, senator Banaś.
Senator Grzegorz Banaś:
Czternasta nie, dlatego że przyjęcie tej poprawki, która mówi o jednostkach budżetowych i o tym, że do 31 grudnia, jakby wyklucza tę poprawkę. Tak, Panie Mecenasie, dobrze rozumiem?
Zastępca Dyrektora Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
Jak uzgodniłem z państwem z ministerstwa, ponieważ państwo by chcieli przedłużyć działanie przepisu, o którym mowa w art. 37, zaproponujemy poprawkę, jak uzgodnimy jej treść, żeby nie pisać...
(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Czternasta i szesnasta są jeszcze do uzgodnienia.)
Senator Grzegorz Banaś:
Aha, dobrze, czyli ja zgłaszam przejęcie pozostałych poprawek, poza czternastą i szesnastą, tych, które zgłosiło Biuro Legislacyjne, a których nie przejął pan przewodniczący.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Głosujemy.
Proszę bardzo, jeszcze pan dyrektor.
Zastępca Dyrektora Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
Panie Senatorze, bardzo bym prosił, żeby pan...
(Senator Grzegorz Banaś: Siódma...)
Tylko że z siódmą poprawką jest taki problem, że idzie równolegle nowelizacja ustawy - Prawo ochrony środowiska, która rozwiązuje tę sprawę w sposób kompleksowy. Ja tutaj tylko zaznaczyłem, że pozostały tam fundusze celowe, powiatowe, gminne, wojewódzkie i państwowy. I jakby to powiedzieć... Ja mogę zaproponować poprawkę, tylko że ona może zniszczyć cały ten system, a tam państwo proponują powstanie nowych podmiotów zamiast tego funduszu, więc jakby...
Senator Grzegorz Banaś:
Ja bym prosił panią minister o skomentowanie tego.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:
Panie Przewodniczący, Panie Senatorze, rząd przyjął - równolegle z projektami ustawy o finansach publicznych i ustawy wprowadzającej - ustawę, która nowelizuje prawo ochrony środowiska. Tą ustawą zostają zniesione gminne i powiatowe fundusze ochrony środowiska, a narodowy fundusz i fundusze wojewódzkie tracą status funduszy celowych, pozostając państwowymi osobami prawnymi. Projekt nowelizacji prawa ochrony środowiska jest w komisjach i będzie prawdopodobnie zaraz na pierwszym posiedzeniu Sejmu skierowany do drugiego czytania. Uzyskał pozytywną opinię Komisji Finansów Publicznych. To jest trzecia ustawa, która zamyka cały kompleks zmian w ustawie o finansach publicznych. Ze względu na rozmiar zmian wprowadzanych ustawą nowelizującą prawo ochrony środowiska zdecydowano, że będzie ona procedowana w odrębnym trybie, ale projekt tej ustawy jest już w końcowej fazie prac sejmowych. Z tego względu ustawa wprowadzająca nie zawiera żadnych przepisów dotyczących ochrony środowiska. Dziękuję.
Senator Grzegorz Banaś:
Dziękuję bardzo.
Zatem wycofuję się z tego.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Czy jeszcze którąś z poprawek zgłaszasz?
(Wypowiedź poza mikrofonem)
(Brak nagrania)
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Czy pan mecenas też mógłby to wytłumaczyć?
Zastępca Dyrektora Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
Skreślenie art. 39 jest związane z ustawą o służbie cywilnej...
(Głos z sali: Celnej.)
...celnej, przepraszam, ponieważ równolegle pracujemy nad ustawą o Służbie Celnej. Tylko że w przypadku, gdyby nowa ustawa o Służbie Celnej z różnych przyczyn nie weszła w życie, to przepis art. 39 powinien tu zostać. Jeżeli zaś ustawa o Służbie Celnej wejdzie w życie 1 stycznia 2010 r., to ten przepis po prostu będzie martwy. Ale może lepiej go zostawić na wszelki wypadek.
(Senator Grzegorz Banaś: Czy zatem nie należałoby go zostawić, a potem jak wejdzie...)
Nie. W nowych przepisach o służbie celnej jest adekwatny przepis, który powoduje zniesienie funduszu motywacyjnego.
Senator Grzegorz Banaś:
Zatem podtrzymuję poprawkę szóstą...
(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Dobrze. Czy jeszcze którąś?)
Jakby mi pan przewodniczący mógł pomóc...
(Przewodniczący Kazimierz Kleina: No, została...)
Trzynasta bodajże, tak?
(Wypowiedź poza mikrofonem)
(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Alternatywa do czternastki została wyrzucona.)
Czternasta, szesnasta są opracowywane, więc tego nie ruszamy.
(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Czyli to wszystko, tak?)
To jest wszystko, tak.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
W takim razie, proszę państwa, mamy pozytywne stanowisko rządu wobec wszystkich poprawek, z wyjątkiem tych, które zostały zgłoszone przez senatora Banasia, to jest poprawki szóstej i siódmej.
(Senator Grzegorz Banaś: Siódemka wycofana.)
Z poprawki siódmej pan senator się wycofał, czyli przejmuje tylko poprawkę szóstą, wobec której stanowisko rządu jest negatywne, tak?
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:
Panie Przewodniczący, poprawka szósta stanowi, że likwiduje się z dniem 1 lipca 2010 r. fundusz motywacyjny w Służbie Celnej, i to jest zmiana w dzisiejszych przepisach. Równocześnie w nowej uchwalanej przez Sejm ustawie o Służbie Celnej również ten fundusz jest likwidowany, nie będzie w niej przepisów na ten temat. W związku z tym, jeżeli ta nowa ustawa nie wejdzie w życie 30 czerwca 2010 r., to wtedy w ustawie obowiązującej będzie przepis o funduszach motywacyjnych, a ustawa o finansach publicznych nie będzie przewidywała działania takiego systemu. Z tego względu prosilibyśmy o pozostawienie art. 39. Jeżeli nowa ustawa wejdzie w życie, to ten artykuł automatycznie umrze śmiercią naturalną, a jeżeli nie, no to wtedy Służba Celna jako jedyna będzie miała w swojej ustawie zapis, że ma prawo do funduszu motywacyjnego, ale tego funduszu nie będzie, tak naprawdę, i zrobi się bałagan prawny.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dziękuję bardzo.
Pan senator podtrzymuje tę poprawkę, tak?
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Jasne.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:
Nie, nie, ja proponuję, żeby tej poprawki nie było, żeby tego artykułu nie skreślać, żeby nie zgłaszać tej poprawki.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Przystępujemy do głosowania nad wszystkimi poprawkami po kolei.
Poprawka pierwsza, mająca rekomendację rządu.
Kto jest za?
7 głosów za, jednomyślnie.
Poprawką druga.
Kto jest za?
7 głosów za, jednomyślnie.
Poprawka trzecia.
Kto jest za?
7 głosów za, jednomyślnie.
Poprawka czwarta.
Kto jest za?
7 głosów za, jednomyślnie.
Poprawka piąta.
Kto jest za?
7 głosów za, jednomyślnie.
Poprawka szósta.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
3 głosy za, 4 głosy przeciw.
Poprawka nie otrzymała poparcia.
Poprawka ósma.
Kto jest za?
7 głosów za, jednomyślnie.
Poprawka dziewiąta.
Kto jest za?
7 głosów za, jednomyślnie.
Poprawka dziesiąta.
Kto jest za?
7 głosów za, jednomyślnie.
Poprawka jedenasta.
Kto jest za?
7 głosów za, jednomyślnie.
Poprawka dwunasta.
Kto jest za?
7 głosów za, jednomyślnie.
Poprawka trzynasta.
Kto jest za?
7 głosów za, jednomyślnie.
Poprawka czternasta, zmodyfikowana, dotycząca art. 95, tak?
(Senator Grzegorz Banaś: Pierwsza z dwóch.)
Pierwsza z dwóch wersji poprawki czternastej.
Kto jest za?
7 głosów za, jednomyślnie.
Druga z poprawek senatora Banasia, dotycząca art. 96.
Kto jest za?
3 głosy za.
Kto jest przeciw?
4 głosy przeciw.
Poprawka nie otrzymała poparcia.
Poprawka piętnasta.
Kto jest za?
7 głosów za, jednomyślnie.
Czy wszystkie poprawki zostały przegłosowane? Tak.
Głosujemy nad całością ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, wraz z przyjętymi poprawkami.
Kto jest za przyjęciem tej ustawy wraz z poprawkami?
4 głosy za.
Kto jest przeciw?
Nie ma głosów sprzeciwu.
Kto wstrzymał się od głosu?
3 senatorów wstrzymało się od głosowania.
Dziękuję bardzo.
Ustawa została przyjęta.
Na senatora sprawozdawcę proponuję senatora Woźniaka.
Moja sugestia jest taka, abyśmy zwrócili się do marszałka z wnioskiem, aby te dwie ustawy rozpatrywać łącznie. W związku z tym jeden sprawozdawca będzie nawet, że tak powiem, wygodnym rozwiązaniem. Czy jest zgoda ze strony państwa senatorów na wystąpienie z takim wnioskiem? Jest.
A więc w taki sposób będziemy procedowali, jeżeli oczywiście marszałek się na to zgodzi.
Bardzo serdecznie dziękuję pani minister, paniom dyrektor, Biuru Legislacyjnemu, senatorom, wszystkim gościom oraz panu marszałkowi, który uczestniczył w naszym posiedzeniu i w dniu wczorajszym, i dzisiejszym.
Dziękuję bardzo i do zobaczenia w przyszłym tygodniu na posiedzeniu plenarnym.
(Głos z sali: Dziękujemy, Panie Przewodniczący, za niezwykle sprawne przeprowadzenie tego posiedzenia komisji.)
(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 19)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.