Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (938) z 26. posiedzenia

Komisji Budżetu i Finansów Publicznych

w dniu 27 maja 2009 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (druk senacki nr 570; druki sejmowe nr 1922, 1988).

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 04)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Kleina)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Bardzo serdecznie witam wszystkich - pana ministra i zaproszonych gości, senatorów członków komisji.

Przedmiotem naszego dzisiejszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym.

Na początku chciałbym zapytać, czy w posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele podmiotów prowadzących działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w stanowieniu prawa.

(Przedstawiciel JTI Polska Sp. z o.o. Andrzej Lewandowski: Tak, Panie Przewodniczący. Andrzej Lewandowski. Reprezentuję firmę JTI Polska.)

Dziękuję bardzo.

(Przedstawiciel JTI Polska Sp. z o.o. Andrzej Lewandowski: Dziękuję.)

Przystępujemy do rozpatrzenia tej ustawy.

Bardzo proszę pana ministra o prezentację ustawy, która jest inicjatywą komisji "Przyjazne Państwo" w Sejmie. Do reprezentowania jej ze strony rządu jest wyznaczony pan minister finansów, Andrzej Parafianowicz.

Bardzo proszę.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Parafianowicz: Dziękuję, Panie Przewodniczący. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to chciałbym poprosić pana dyrektora Bronickiego z Ministerstwa Finansów o króciutkie przedstawienie założeń ustawy. Dziękuję.)

Proszę bardzo.

Dyrektor Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego w Ministerstwie Finansów Wojciech Bronicki:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Ustawa jest inicjatywą komisji "Przyjazne Państwo", niemniej jednak rząd od początku tej inicjatywy ją popierał. W trakcie prac legislacyjnych wniesiono do niej kilka poprawek, które też uzyskały pozytywną opinię rządu. Rząd również popierał proponowane założenia.

Do najważniejszych proponowanych zmian w ustawie należą kwestie natury proceduralnej w zakresie możliwości wprowadzania gazu z importu do składów wynajmowanych - w odróżnieniu do dzisiejszej sytuacji, kiedy to importer musi mieć własny skład podatkowy, żeby móc wprowadzić ten gaz w procedurę w przypadku jego importu - jak również możliwość zastosowania ryczałtowego zabezpieczenia podatku akcyzowego dla przemieszczeń wyrobów akcyzowych.

Dziś ryczałtowe zabezpieczenie może być stosowane tylko w przypadku produkcji w składach podatkowych. Ta zmiana powoduje również, że najniższe proponowane zabezpieczenie, rzędu 30% zabezpieczenia generalnego, będzie stosowane również przy przemieszczeniach między składami.

W trakcie prac w podkomisji w Sejmie została wniesiona poważna poprawka, powodująca tak na prawdę ograniczenie możliwości gromadzenia zapasów wyrobów tytoniowych na lata następne, a polegająca na tym, iż w danym roku kalendarzowym będzie można sprzedawać papierosy tylko oznaczone znakami akcyzy z datą produkcji danego roku. Będzie to zorganizowane w taki sposób, iż wcześniej będziemy produkować znaki z datą roku następnego. Chodzi o to: żeby przedsiębiorcy mogli je nanieść w ostatnich dniach czy w ostatnim miesiącu roku poprzedniego; żeby od 1 stycznia mogli wyprowadzić ze składu podatkowego wyroby prawidłowo oznaczone i sprzedawać je aż do lutego następnego roku; żeby był dwumiesięczny okres przejściowy na to, aby wyzbyć się tych naturalnych zapasów, bo oczywiście na rynku pewna liczba wyrobów w obrocie musi być. Doszliśmy do wniosku, że dwumiesięczny zapas jest zapasem naturalnego obrotu występującego na rynku.

To jest kwestia, którą popierają również podmioty, ze względu zarówno na obniżone zabezpieczenia, jak i na tę dość prostą regulację ograniczającą zapasy. Z tego, co wiem, projekt ma także poparcie branży. Dlatego też cała ustawa uzyskała poparcie rządu. Stanowisko rządu zostało przyjęte. W związku z tym, iż tak naprawdę są to rozwiązania propodatnikowe, rząd je popiera. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o przedstawienie uwag do ustawy.

Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo!

Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do ustawy.

W szczególności zwracaliśmy uwagę na zmianę upoważnień do wydania rozporządzeń, które na skutek tych zmian stracą moc obowiązującą, ale, jak w rozmowie przed posiedzeniem komisji ustaliliśmy, będą wydane w tym czasie nowe rozporządzenia, więc nie będzie luki, kiedy by nie obowiązywały akty wykonawcze. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Czy w tej sprawie chciałby zabrać głos ktoś z gości spoza ministerstwa, którzy zostali zaproszeni na nasze posiedzenie? Nie.

Czy senatorowie? Nie.

W takim razie składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę bardzo.

Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego Grzegorz Wargocki:

Grzegorz Wargocki - Polskie Stowarzyszenie Producentów Tytoniu.

My mamy pytanie. Tak jak panowie z ministerstwa powiedzieli, z naszej strony nie ma żadnych uwag co do zasady całej ustawy, ale chodzi nam o ten rok przejściowy, czyli 2008. Skierowaliśmy do państwa, do senackiej komisji, pismo, w którym zwracamy uwagę na to, że do dzisiaj Wytwórnia Papierów Wartościowych wydaje banderole z rokiem produkcji 2008. My jeszcze w maju takie banderole odbieramy. Jak teraz w świetle tej ustawy będą traktowane wyroby produkowane dzisiaj?

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze, bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.

Pan dyrektor, tak?

Dyrektor Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego w Ministerstwie Finansów Wojciech Bronicki:

Dziękuję bardzo.

Otóż, Panie Przewodniczący, Panowie Senatorowie, wyjaśnienie dla pana - w art. 136 ust. 6 w proponowanym brzmieniu mówi, pozwolę sobie zacytować: "Znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego".

Mamy dany rok kalendarzowy. Znaki, które państwo otrzymaliście, nanosicie w tym roku. Dzięki temu ustępowi zachowują one ważność do lutego przyszłego roku. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo panu.

(Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego Grzegorz Wargocki: Chciałbym wyjaśnić.)

Czy są jeszcze inne pytania?

(Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego Grzegorz Wargocki: A jeśli chodzi o...)

Proszę.

Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego Grzegorz Wargocki:

...nanoszenie tych znaków, to czy możemy je już w tej chwili, po wejściu ustawy w życie, nanosić? One będą miały rok 2008, a tu jest napisane, że my możemy te znaki nanosić tylko do końca roku kalendarzowego, prawda? My, zgodnie z tą ustawą, mogliśmy nanosić je do końca roku 2008. Czy znaki z rokiem 2008 możemy nanosić w roku 2009?

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo.

Dyrektor Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego w Ministerstwie Finansów Wojciech Bronicki:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Otóż gdybyśmy rozumowali tak, jak pan to przedstawia, wówczas to prawo musiałoby działać wstecz i odnosić się do wzorów znaków z 2008 r. Oczywiście takiej interpretacji przyjąć nie można. Prawo nigdy nie działa wstecz, dlatego też w tym zakresie ta regulacja... Mówi pan o ustępie poprzedzającym, ust. 5...

(Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego Grzegorz Wargocki: Tak, tak.)

...Musi odnosić się do roku następnego. Inaczej działalibyśmy wstecz.

(Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego Grzegorz Wargocki: Rozumiem.)

Tak że na dzień dzisiejszy te znaki, które macie, to znaki z nowym wzorem, nie starym, które nanosicie na opakowania jednostkowe. Możecie je śmiało nanosić. Zachowają one ważność do lutego przyszłego roku.

Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego Grzegorz Wargocki:

Jeszcze mam dwa krótkie pytania podsumowujące.

Rozumiem, że znaki, które pobraliśmy, z datą 2008 zachowują ważność do lutego 2010? To jest jedno pytanie.

I drugie, jak długo ważna jest banderola legalizacyjna? Bo na ten temat nic nie jest powiedziane.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę bardzo.

Dyrektor Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego w Ministerstwie Finansów Wojciech Bronicki:

Na pierwsze pytanie już odpowiedziałem.

Odpowiedź na drugie pytanie: w całej ustawie nie mamy rozróżnienia na banderolę legalizacyjną i podatkową, obie banderole rządzą się tymi samymi zasadami.

Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego Grzegorz Wargocki:

Czyli, przepraszam, możliwa jest taka sytuacja, że jeżeli detalista towaru nie sprzeda, a, powiedzmy, we wrześniu czy w lipcu tego roku zalegalizuje go banderolą legalizacyjną, to po lutym przyszłego roku będzie musiał ponownie kupić banderolę legalizacyjną na ten sam towar?

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę bardzo.

Dyrektor Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego w Ministerstwie Finansów Wojciech Bronicki:

Uważam, że już pod koniec czerwca wszystkie wyroby powinny być zalegalizowane nową banderolą legalizacyjną. Tak, że nie możemy mówić o wrześniu.

(Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego Grzegorz Wargocki: Dobrze.)

Jest siedem miesięcy na to, żeby ten wyrób sprzedać. Dlatego też uznajemy, że do lutego wyroby powinny zostać wysprzedane. Jeżeli nie zostaną, to tak, trzeba będzie nanieść nową banderolę legalizacyjną. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze jakieś wątpliwości, pytania ze strony senatorów lub gości?

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Henryk Woźniak:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Ja mam właśnie pytania odnoszące się do ust. 6 art. 136 w nowym brzmieniu. Na jakiej podstawie przyjęto dwa miesiące nowego roku na wyzbycie się zapasów? Czy podano rotację tego asortymentu? Czy ten termin nie jest zbyt krótki? Jaka jest podstawa? Z czego wynikają właśnie dwa miesiące, a nie na przykład kwartał czy cztery miesiące? Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę bardzo.

Dyrektor Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego w Ministerstwie Finansów Wojciech Bronicki:

Tak więc, Panie Senatorze, oczywiście wynika to z pewnej praktyki, wynika z rozmów z przedstawicielem przemysłu - jesteśmy z nimi w bieżącym kontakcie. I, tak jak powiedziałem na wstępie, jest to dla nas i dla przedstawicieli przemysłu taki naturalny czas, kiedy większość wyrobów powinna zejść z półek. Na pewno będzie część wyrobów jednostkowych, droższych, w małych punktach sprzedaży, które mogą zostać dłużej na półkach - i dlatego mamy przewidziany system ponownej legalizacji - ale jest część wyrobów, które oczywiście zejdą szybciej.

Ważne w całej regulacji jest to, iż w odróżnieniu od tego, co mamy dzisiaj, czyli od jednostkowej regulacji zapasów na jeden rok, ta regulacja będzie działać permanentnie i zarówno podmioty, jak i dystrybutorzy oraz detaliści już dzisiaj, w maju, mają świadomość, co będzie się działo w lutym przyszłego roku.

Stąd też myślę, że organizacja obrotu wyrobami tytoniowymi będzie musiała się nieco zmienić. Mamy różne systemy sprzedaży, każda firma ma swoje, różnego rodzaju systemy premiowe za ilość, co powodowało często, że detaliści czy hurtownicy kupowali część wyrobów tylko po to, żeby dostać wyższy rabat. Myślę, że w tej chwili ta organizacja nieco się zmieni, i stąd też liczę na to, że zdecydowanej większości dwa miesiące wystarczą na rotację tych wyrobów. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

No, już pytań nie było, wszystkie sprawy były zakończone, a teraz, jak widzę, pojawiły się ponownie.

Proszę bardzo, w taki razie.

Dyrektor Biura Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego Piotr Szafrański:

Piotr Szafrański - Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego.

Jeszcze dwa krótkie pytania doprecyzowujące.

Co z banderolami oznaczonymi rokiem 2008, które obecnie nie zostały jeszcze naniesione na wyroby akcyzowe? Mamy je na stanie. Rozumiem, że w chwili obecnej możemy je zwrócić, tracąc koszt ich wytworzenia. A czy w myśl tych zapisów możemy je nanieść po wejściu w życie ustawy? To jest pierwsze pytanie.

A drugie pytanie dotyczy tego...

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Ale czy to pytanie nie było już postawione?)

(Głos z sali: Nie. Czy możemy nanieść je po wejściu ustawy w życie?)

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Dobrze. Proszę bardzo, proszę.)

Drugie pytanie odnosi się do innego artykułu, tego dotyczącego możliwości podniesienia ceny detalicznej bez obowiązku zapłaty podatku akcyzowego. Tu przepis wyraźnie odwołuje się do konkretnej kwoty - 1 zł 30 gr. Widzimy pewną nieścisłość w tym, że te 1 zł 30 gr jest tak naprawdę ustalone w drodze rozporządzenia, na podstawie delegacji w odpowiednim miejscu ustawy. I zastanawiamy się, czy takie podejście jest słuszne. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Pan też jeszcze miał pytania, tak?

(Dyrektor Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego Jerzy Skiba: Nie. Ja chciałbym tylko odnieść się do kwestii, o której mówił pan dyrektor Bronicki. Chodzi o ten dwumiesięczny okres.)

Kogo pan reprezentuje?

Dyrektor Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego Jerzy Skiba:

Moje nazwisko Skiba - Krajowe Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego.

Ja pozwolę sobie tylko wzmocnić wypowiedź pana dyrektora Bronickiego. Reprezentuję producentów wyrobów tytoniowych, tych, nazwijmy to, największych, którzy działają na tym terenie. My już od paru lat zabiegaliśmy o to, żeby rozwiązać kwestię tworzenia nadmiernych zapasów. Zakładając, że informacje o sposobie funkcjonowania ustawy będziemy mieli szybko, co jest uzależnione od szybkiego wejścia ustawy, uważamy, że okres, który pozostaje do końca roku, spokojnie pozwoli nam racjonalnie określić wielkość produkcji tak, aby zapasy nie przekraczały okresu dwumiesięcznego. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

I bardzo proszę pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi na pytania postawione przez pana.

Rozumiem, że już więcej pytań nie ma. Tak? Czy jeszcze są jakieś pytania, wątpliwości? Nie ma.

To bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego w Ministerstwie Finansów Wojciech Bronicki:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Jeszcze raz mogę potwierdzić, że te banderole z nowym wzorem znaku z datą produkcji 2008 można w tym roku nanieść i nic się nie będzie działo. Można je oczywiście też zwrócić. Jest do tego stosowny tryb i też się nic nie stanie. Jeżeli ktoś bardzo nie chce akurat tej daty na znaku, to proszę bardzo.

A odnosząc się do wypowiedzi w sprawie 1 zł 30 gr i tego, że wynika tak z rozporządzenia, zwrot oczywiście też jest możliwy. Powiem, że z rozporządzenia i z delegacji, o której pan wspominał, wynika cena znaku legalizacyjnego. Stąd też, żeby nie było żadnego problemu i nieporozumień, iż rozporządzeniem regulujemy jakąkolwiek wartość, o którą można powiększyć cenę wyznaczoną na opakowaniu, te 1 zł 30 gr znalazło się w zmianie do ustawy. Dlatego też nie będzie problemu, że wartość ta wynika z rozporządzenia. Oczywiście, raz - mamy wskazane w rozporządzeniu, iż jest to cena, którą trzeba zapłacić za znak legalizacyjny, dwa - ustawa stanowi, iż o tę właśnie cenę 1 zł 30 gr, wymienioną w ustawie, można podnieść bez konsekwencji cenę papierosów. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Wszystko jasne, tak?

W takim razie stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Czy są inne wnioski?

Rząd popiera taki wniosek, tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Innych wniosków nie ma.

W takim razie przystępujemy do głosowania nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za przyjęciem tego wniosku? (6)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Kto jest przeciw? (0)

Uchwała o poparciu ustawy bez poprawek została przyjęta jednomyślnie.

Na senatora sprawozdawcę proponuję senatora Gruszczyńskiego.

Nie ma sprzeciwu, tak?

Tak że dziękuję bardzo - dziękuję bardzo panu ministrowi, wszystkim gościom, senatorom.

Posiedzenie mamy jutro, Pani Ewo, tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Jutro rano mamy posiedzenie?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dobrze. Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 21)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów