Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (858) ze wspólnego posiedzenia
Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (20.)
oraz Komisji Ustawodawczej (183.)
w dniu 22 kwietnia 2009 r.
Porządek obrad:
1. Pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie inicjatywy ustawodawczej Senatu z dnia 11 lipca 2008 r. (cd.) (druk senacki nr 448).
(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 20)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Kazimierz Kleina)
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Otwieram posiedzenie.
Przeanalizowaliśmy aspekt prawny dotyczący wycofania projektu, który już został przegłosowany i skierowany przez Senat do Sejmu. W międzyczasie rozmawialiśmy w obecności pana dyrektora z panem marszałkiem. Biuro Legislacyjne przygotowało pewne rozwiązanie, które odpowiada pomysłowi przedstawionemu przez nas na naszym poprzednim wspólnym posiedzeniu.
Prosiłbym pana dyrektora o poinformowanie, jaki jest sposób rozwiązania tego problemu, który dotyczy ustawy.
Proszę bardzo.
Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Szanowni Państwo!
W związku z tym, że w dalszym ciągu nie odbyło się pierwsze czytanie tego projektu w Sejmie i nie nadano mu tak zwanego numeru druku, nie opublikowano go, uznaliśmy, że może nie jest zbyt właściwe wycofywanie tego projektu, ponieważ to Sejm nie podjął naszej inicjatywy we właściwym czasie, kiedy mógł to zrobić, razem z innymi ustawami dotyczącymi podatku dochodowego od osób fizycznych. Propozycja nasza byłaby taka: Komisja Budżetu i Finansów Publicznych sama podjęłaby taką uchwałę, iż wycofuje ten projekt inicjatywy w sprawie wycofania projektu ustawy. Tym samym pierwsze czytanie tego projektu stałoby się bezprzedmiotowe, ponieważ zgodnie z art. 84a ust. 2 Regulaminu Senatu wnioskodawca może do końca pierwszego czytania - bo w takim trybie jest rozpatrywana ta uchwała - wycofać projekt tej inicjatywy. Pani Ewa ma to pismo.
Chciałbym jeszcze przypomnieć, że państwo pytaliście na poprzednim posiedzeniu, czy właściwe jest wycofywanie tego projektu. Państwo uznaliście, że nie należy tego robić, gdyż byłby to precedens, po którym okazałoby się, że Senat nie może realizować swojej konstytucyjnej kompetencji tylko z tego powodu, że Sejm uznał, że należy lub nie należy podjąć jakąś inicjatywę. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dziękuję bardzo.
Problem polegał na tym, że to była inicjatywa ustawodawcza zmieniająca podatek dochodowy od osób fizycznych, która przeszła całą procedurę w Senacie, zgodnie z procedurą została skierowana do Sejmu, który niestety nie rozpatrzył jej, ale wszystkie nasze pomysły zawarte zostały w projekcie przygotowanym przez Sejm. Zatem ta nasza inicjatywa została skonsumowana. Po pewnym czasie marszałek Sejmu zwrócił się z prośbą do marszałka Senatu, żeby Senat wycofał ten projekt ustawy, gdyż sytuacja stała się niezręczna. No i wówczas na naszym posiedzeniu pojawiły się wątpliwości, czy my powinniśmy się w to angażować. W czasie rozmowy z panem marszałkiem Senatu w obecności pana dyrektora pan marszałek powiedział, że skoro rozpoczęliśmy tę procedurę w sposób prawidłowy - taka była też sugestia przewodniczącego i innych senatorów - to powinniśmy zostawić to, że tak powiem, swojemu biegowi, a nie prowadzić do tego, że teraz wycofamy się z inicjatywy, która de facto w praktyce stała się obowiązującym prawem, mimo że inaczej została skonsumowana przez Sejm.
Czy ze strony panów senatorów są jakieś uwagi, sugestie czy propozycje? Czy są pytania do pana legislatora?
Czy nie popełniamy błędu legislacyjnego i formalnego?
Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
Ja jeszcze tylko mogę państwu przypomnieć, że 11 lipca 2008 r. wnieśliśmy dwie inicjatywy dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, które nie stanowiły wykonania wyroku, tylko miały charakter merytoryczny. Oprócz tego w zeszłym roku wnieśliśmy jeszcze jedną inicjatywę, która została włączona do całego pakietu różnych inicjatyw poselskich i rządowych dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych i która została skonsumowana. Te dwie inicjatywy z 11 lipca... Jednej inicjatywie jeszcze nie nadano biegu w Sejmie, a pierwsze czytanie drugiej inicjatywy odbyło się w styczniu tego roku i będzie ona rozpatrywana przez Sejm. Tylko tamta inicjatywa nie została skonsumowana w tej dużej nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uchwalonej w listopadzie.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dziękuję bardzo.
Proszę bardzo, pan przewodniczący Zientarski.
Senator Piotr Zientarski:
Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.
Chciałbym wyrazić satysfakcję, bo rzeczywiście, gdybyśmy wycofali ten projekt, to właściwie zacieralibyśmy ślady swojej chlubnej działalności, bo przecież to my wprowadziliśmy tę inicjatywę. Co prawda nie została ona sformalizowana, ale de facto została skonsumowana. I niech Sejm teraz w jakiś sposób nam odpowie. Skoro my wykonaliśmy pracę i mamy satysfakcję, że ten projekt został skonsumowany, czyli na pewno mieliśmy pewien wpływ na pomysł, to nie powinniśmy z własnej inicjatywy zacierać swojej działalności i tworzyć pewnego niebytu. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Dziękuję bardzo.
Chcę jeszcze powiedzieć, że w przeszłości nie wszystkim inicjatywom ustawodawczym, które zostały przygotowane i przeprowadzone przez Senat i skierowane do Sejmu, nadawano tok. Bywało tak, że one po prostu przeleżały przez całą kadencję nieruszone przez Sejm. Czyli tutaj nie ma jakiejś sytuacji nadzwyczajnej czy innej. Czy jest w związku z tym... Czyli my nie naruszamy praktyki, która była do tej pory, może nie tyle powszechna i częsta, ile rzadka i wyjątkowa, nie robimy tutaj z tego jakieś sytuacji nadzwyczajnej.
Czy ze strony senatorów są jakieś inne propozycje? Nie ma.
Czy my musimy podjąć uchwałę w tej sprawie?
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
...członków Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, żeby podjęli decyzję o wycofaniu projektu uchwały.
Przewodniczący Kazimierz Kleina:
Czy jest zgoda członków Komisji Budżetu i Finansów Publicznych na taką uchwałę?
(Senator Piotr Zientarski: Na wycofanie pierwotnej uchwały, bo chodzi o to, żeby ją wycofać.)
(Wesołość na sali)
(Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Wycofanie wycofania.)
(Senator Piotr Zientarski: Tak jest, wycofanie wycofania.)
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Tak jest.
Proszę bardzo, pytanie do członków komisji budżetu: kto jest za przyjęciem tego typu uchwały? (4)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał od głosu? (0)
Uchwała została przyjęta jednomyślnie.
W związku z tym proponuję - mówię tylko o Komisji Budżetu i Finansów Publicznych - żebyśmy skierowali do pana przewodniczącego Komisji Ustawodawczej takie pismo: "Komisja Budżetu i Finansów Publicznych po ponownym rozpatrzeniu projektu uchwały Senatu w sprawie inicjatywy ustawodawczej Senatu z dnia 11 lipca 2008 r., druk nr 448, na podstawie art. 84a ust. 2 Regulaminu Senatu podjęła decyzję o wycofaniu projektu wniesionego przez komisję.
Nie musimy nad tym głosować...
(Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Nie.)
To jest tylko informacja, że podjęliśmy taką decyzję.
I drugie pismo skierowane do pana marszałka Bogdana Borusewicza: "Komisja Budżetu i Finansów Publicznych, na podstawie art. 84a ust. 2 Regulaminu Senatu, wycofuje projekt uchwały Senatu w sprawie inicjatywy ustawodawczej Senatu z dnia 11 lipca 2008 r., druk nr 448. Komisja Budżetu i Finansów Publicznych po ponownym rozpatrzeniu projektu uchwały Senatu w sprawie inicjatywy ustawodawczej Senatu z dnia 11 lipca 2008 r. uznała, iż nie należy wycofywać projektu ustawy, który został wniesiony do Sejmu z odpowiednio długim wyprzedzeniem czasowym oraz spełniał wymogi Regulaminu Sejmu". Takie pismo informacyjne.
To wszystko, co na tym posiedzeniu chcieliśmy załatwić.
Dziękuję bardzo.
Zamykam wspólne posiedzenie połączonych komisji.
(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 31)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.