Spis oświadczeń

 

 


Oświadczenie złożone
przez senatora Antoniego Motyczkę

Oświadczenie skierowane do minister pracy i polityki społecznej Jolanty Fedak

Szanowna Pani Minister!

W związku z utrudnieniami dla organizacji pozarządowych działających na rzecz osób niepełnosprawnych, jakie spowodowało Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej zmieniające rozporządzenie w sprawie określania rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podstawie art. 35a ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (DzU nr 123, poz. 776, z późn. zm.), uprzejmie proszę Szanowną Panią Minister o rozważenie argumentów przytoczonych przez Zarząd Koła Polskiego Związku Niewidomych w Wodzisławiu Śląskim w analizie proponowanych w tym rozporządzeniu zmian.

Poprawka dziewiąta według ministerstwa ma w znowelizowanym rozporządzeniu następujące brzmienie: 9) w §14 ust. 2 pkt 10: zobowiązanie do przedłożenia powiatowemu centrum pomocy rodzinie dokumentów rozliczeniowych w terminie 14 dni od dnia ich wystawienia oraz dowodu pokrycia udziału własnego w kosztach zadania.

Interweniujący w tej sprawie proponują, by zapis skorygować w następujący sposób (propozycja PZN): 9) w § 14 ust. 2 pkt 10: zobowiązanie do przedłożenia powiatowemu centrum pomocy rodzinie dokumentów rozliczeniowych w terminie 14 dni od dnia zakończenia zadania określonego w umowie oraz dowodu pokrycia udziału własnego w kosztach zadania.

Przedstawiciele Polskiego Związku Niewidomych Koło w Wodzisławiu Śląskim argumentują zasadność proponowanego przez nich zapisu tym, że w każdej podpisywanej z PCPR umowie dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zadań w zakresie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych zawsze było określane kilka ważnych zagadnień, w tym między innymi termin zakończenia konkretnego zadania oraz sposób i termin przedstawienia w PCPR jego rozliczenia, a dotychczasowe rozporządzenie narzucało potrzebę przedstawiania w PCPR faktury bądź rachunku związanego z tym zadaniem w terminie czternastu dni od daty jego wystawienia. Ten narzucony przepis był nieraz wręcz niemożliwy do wykonania. Przy większym przedsięwzięciu trwającym kilkanaście dni, a rozpoczynającym się na przykład w pierwszym roboczym dniu tygodnia i kończącym w ostatnim dniu roboczym tygodnia drugiego, faktury lub rachunki za zakupy dokonywane na kilka dni przed rozpoczęciem tego zadania praktycznie nigdy przez jego koordynatora nie mogły być w tym ustawowym terminie dostarczone.

Dotychczas obowiązujący organizatorów zadań zapis rozporządzenia o czternastu dniach od daty wystawienia wielokrotnie powodował konieczność robienia niezbędnych wydatków bezpośrednio przed dniem rozpoczęcia zadania, by otrzymać faktury i rachunki możliwie z jak najpóźniejsza datą, bo to dawało większą szansę nieprzekroczenia owych wymaganych rozporządzeniem czternastu dni. Powodowało to spore ograniczenie organizacyjne, ponieważ osoby realizujące zadanie nie mogły sobie tych zakupów rozłożyć na dłuższy okres, co na pewno nie pomagało, lecz znacznie utrudniało realizację całego zadania dofinansowywanego ze środków PFRON poprzez PCPR. Wielokrotnie również przy zadaniach trwających dłużej, takich na przykład jak zajęcia rekreacyjne, które odbywają się w różnego rodzaju obiektach, organizator zmuszony był pobierać faktury za każdorazowe korzystanie z obiektu, a chcąc być w zgodzie z rozporządzeniem w ciągu czternastu dni od daty ich wystawienia musiał przedstawiać faktury w PCPR, choć całe zadanie nadal jeszcze trwało. Do każdej takiej pojedynczej faktury konieczne było dołączenie pisma przewodniego informującego PCPR, jakiego zadania ta faktura dotyczy. Tym samym w PCPR rosła kolejna sterta dokumentów, które ponownie zebrane w całość po zakończeniu zadania stanowiły jego końcowe rozliczenie.

Utrudnienia związane z tym zapisem rozporządzenia były jeszcze bardziej dotkliwe, gdy organizatorem dofinansowywanego zadania była jednostka terenowa jakiejś organizacji pozarządowej niemająca osobowości prawnej i działająca na podstawie wystawionego dla niej pełnomocnictwa, czyli działająca w tak zwanej strukturze parasolowej, gdzie całą obsługę księgową dla ogniwa terenowego prowadzi jednostka zwierzchnia mająca siedzibę w odległym mieście. Wtedy po zebraniu wszystkich faktur i rachunków, i wstępnym ich opisaniu, trzeba było z tymi dokumentami niezwłocznie jechać do bardzo odległej czasem jednostki zwierzchniej. Tam należało je w błyskawicznym tempie zaksięgować, zrobić odpowiednie kopie i po powrocie na teren swojego powiatu złożyć te dokumenty w miejscowym PCPR, co dla ludzi działających społecznie w organizacjach pozarządowych nieraz stawało się niemożliwe do wykonania.

Uprzejmie proszę, by ministerstwo przeanalizowało przedstawione stanowisko i wzięło pod uwagę zaproponowane zmiany wynikające z praktyki organizacji wspierających osoby niepełnosprawne.

Łączę wyrazy szacunku
Antoni Motyczka


Spis oświadczeń