Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senatora Ryszarda Knosalę
na 28. posiedzeniu Senatu
w dniu 5 marca 2009 r.

Oświadczenie skierowane do ministra finansów Jana Vincenta-Rostowskiego

Moje wystąpienie dotyczy rozbieżności interpretacyjnych pojawiających się w kwestii możliwości zastosowania tak zwanej ulgi internetowej w przypadku korzystania z usługi bezprzewodowego dostępu do internetu.

Przepis ustanawiający możliwość uwzględnienia takiej ulgi zapisany jest w art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zgodnie z jego brzmieniem podstawę obliczenia podatku stanowi dochód po odliczeniu kwot "wydatków ponoszonych przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł".

Zastosowanie przedmiotowej regulacji nie budzi większych wątpliwości w przypadku korzystania z usług internetu przewodowego, który fizycznie doprowadzony jest do konkretnego lokalu lub budynku. Wątpliwości interpretacyjne pojawiają się jednak w przypadku rozwiązań mobilnych, oferowanych głównie przez operatorów telefonii komórkowej, które w ostatnim czasie zdobywają coraz większą popularność, także wśród osób prywatnych.

Zdaniem niektórych organów podatkowych cytowany przepis należy interpretować w sposób ścisły. Oznacza to, że prawo do skorzystania z ulgi na mobilny internet przysługuje podatnikowi tylko w przypadku, gdy jest on w stanie wykazać, że z usługi tej korzystał wyłącznie w miejscu zamieszkania. Oczywiście w przypadku kontroli zasadności zastosowania ulgi to podatnik musiałby udowodnić, że z internetu korzystał wyłącznie w miejscu zamieszkania. Byłoby to zapewne niezwykle trudne.

Analiza przepisu pod kątem jego celu nasuwa wniosek, że wprowadzenie z dniem 1 stycznia 2005 r. ulgi internetowej podejmowane było z zamiarem skierowania jej do ogółu podatników będących osobami fizycznymi, którzy korzystają z internetu w celach prywatnych. Fakt ten miał być w zamyśle projektodawcy zaakcentowany właśnie przez stwierdzenie "z tytułu użytkowania sieci Internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika". Stopień rozwoju technologii bezprzewodowego dostępu do internetu, jaki był w Polsce przed czterema laty, mógł uzasadniać zapisanie przepisu w takim brzmieniu. Obecnie jednak zasadne wydaje się dostosowanie tego przepisu do panujących realiów. Wiele osób decyduje się na zakup usługi mobilnego internetu, mając na uwadze wykorzystywanie go do celów prywatnych nie tylko w miejscu zamieszkania, ale także poza nim, na przykład w podróży. W mojej ocenie nie powinno to mieć wpływu na dopuszczalność zastosowania ulgi.

Dlatego zwracam się do Pana Ministra z prośbą o podjęcie inicjatywy w celu dostosowania zapisów ustawy, odnoszących się do ulgi internetowej, do obecnie funkcjonujących rozwiązań technicznych. Wydaje się, że zasadne byłoby przeredagowanie przepisów w taki sposób, aby nie pozostawiały pola interpretacyjnego odnośnie do zasad zastosowania tej ulgi względem osób korzystających z usługi bezprzewodowego dostępu do internetu.

Z wyrazami szacunku
Ryszard Knosala


Spis oświadczeń