Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senator Janinę Fetlińską
na 22. posiedzeniu Senatu
w dniu 20 listopada 2008 r.

Oświadczenie skierowane do ministra Skarbu Państwa Aleksandra Grada

Panie Ministrze!

Rada Pracownicza Polskiej Żeglugi Morskiej, zaniepokojona ewentualną komercjalizacją PŻM, zwróciła się do parlamentarzystów RP z prośbą o przeciwdziałanie zmianom statusu przedsiębiorstwa.

Jak twierdzą przedstawiciele rady pracowniczej, w blisko sześćdziesięcioletniej historii przedsiębiorstwa państwowego Polska Żegluga Morska kolejne pokolenia pracowników budowały solidne podstawy armatora. Od dziesięcioleci PŻM jest największym przedsiębiorstwem żeglugowym w Polsce i jednym z największych w Europie. Po zmianach ustrojowych końca lat osiemdziesiątych jako jedna z niewielu polskich firm gospodarki morskiej skutecznie kontynuowała działalność w nowych warunkach gospodarki wolnorynkowej na światowym rynku żeglugowym. Przedsiębiorstwo utrzymało i ugruntowało swoją pozycję wśród największych armatorów na świecie, a ogromnym jego sukcesem jest zdobycie wiarygodności i zaufania wśród swoich kontrahentów. Polska Żegluga Morska po wielu trudnych latach przetrwała dzięki wysiłkowi i poświęceniu załogi. Od kilku lat konsekwentnie realizuje program odbudowy floty. Obecnie realizowany plan zakłada budowę trzydziestu czterech nowych jednostek. Opiera się on na finansowaniu własnym i kredytach zewnętrznych.

Ogólne załamanie na rynkach finansowych, jakie nastąpiło we wrześniu bieżącego roku, oraz drastyczny spadek stawek frachtowych powodują, że instytucje finansowe są niezwykle wrażliwe na wszelkie wydarzenia, dotyczące kredytowanych przez nich firm armatorskich. Działania zewnętrzne dotyczące PŻM oraz zaskakujący pośpiech w ich wprowadzaniu mogą spowodować niepokój tych instytucji i wszczęcie postępowania, które miałyby dla przedsiębiorstwa zgubne skutki.

Dlatego Radę Pracowniczą PŻM zaniepokoiła informacja o tym, że na posiedzeniu Sejmu podczas drugiego czytania projektu ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych dodano zapis o możliwości komercjalizacji Polskiej Żeglugi Morskiej.

Podczas debaty padło również stwierdzenie, iż przekształcenia miałyby rzekomo nastąpić z inicjatywy kierownictwa przedsiębiorstwa, samorządu załogi oraz związków zawodowych. Jest to ewidentna nieprawda. Jak twierdzą przedstawiciele rady pracowniczej, do dnia dzisiejszego, pomimo próśb kierownictwa przedsiębiorstwa o możliwość zorganizowania spotkania i przeprowadzenia rozmów na temat przyszłych zmian własności w PŻM, do dyskusji w tej sprawie nie doszło. Pominięto w ten sposób niezwykle ważny etap dialogu społecznego.

Według kierownictwa, jakiekolwiek kroki podjęte w obecnym, niespokojnym czasie, a dotyczące zmiany statusu przedsiębiorstwa, wytworzyłyby nieprawdziwy obraz Polskiej Żeglugi Morskiej, tak wśród instytucji finansowych, jak i ubezpieczycieli oraz innych kontrahentów, sprawiając wrażenie, że w firmie potrzebne są działania interwencyjne. Taka sytuacja - zdaniem załogi - stwarza realne zagrożenie dla samego przedsiębiorstwa i osób zatrudnionych.

Wobec powyższego zwracam się do pana ministra z pytaniami, jakie jest pańskie stanowisko względem przedsiębiorstwa Polska Żegluga Morska, jakie są plany rządu co do przyszłego statusu przedsiębiorstwa, dlaczego zostały zawieszone prace Międzyresortowego Zespołu do spraw Przygotowania Strategii Państwa wobec Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej powołanego w 2005 r. Finalne uzgodnienia tego zespołu mogą być wytycznymi do kontynuowania prac na temat dalszej przyszłości przedsiębiorstwa.

Janina Fetlińska


Spis oświadczeń