Oświadczenie złożone Oświadczenie skierowane do minister edukacji narodowej Katarzyny Hall W ostatnich dniach jesteśmy świadkami wzmożonej medialnej dyskusji na temat ewentualnej matury z religii. Podczas jej trwania pojawia się wiele nieprawdziwych informacji, można nawet mówić o dezinformowaniu społeczeństwa. Wielu uczestników publicznej debaty na ten temat nie odwołuje się do materiałów źródłowych, a więc do oficjalnych i merytorycznych dokumentów. Czerpie się natomiast wiedzę z różnego typu prasowych lub internetowych publikacji, które w zdecydowanej większości nie odzwierciedlają tekstów źródłowych. Jednym ze stawianych zarzutów jest rzekome ocenianie wiary uczniów biorących udział w nauce religii, co wydaje się sprzeczne z wolnością wyznania. Tymczasem w oficjalnym dokumencie Konferencji Episkopatu Polski, jakim jest "Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce" z 2001 r., w nrze 83 czytamy: "Podstawą wystawiania oceny szkolnej w nauczaniu religii jest wiedza ucznia, jego umiejętności, a także aktywność, pilność i sumienność. Nie powinno się natomiast oceniać za udział w praktykach religijnych. Należy bowiem przyjąć zasadę (...), że życie religijne jest przedmiotem osądu sumienia dokonywanego wobec Boga". Jednoznacznie z tej oficjalnej wypowiedzi Kościoła wynika, że w szkole jest oceniania wiedza, a nie praktyki religijne. Do dezinformacji prowadzi też pojawiające się ostatnio w publicznej debacie wskazywanie na konieczność uprzedniego opracowania przez Kościół podstawy programowej i programu nauczania religii. Otóż, zarówno podstawę programową, jak i program nauczania Kościół katolicki już dawno opracował, o czym Ministerstwo Edukacji Narodowej zostało poinformowane. Toteż dziwi fakt, że ministerstwo w obliczu nasilającej się dezinformacji medialnej nie zajmuje żadnego stanowiska w sprawie, która z natury rzeczy dotyczy tej instytucji. Ministerstwo bowiem posiada taką informację od 2001 r. Dlatego szafowanie argumentem, że najpierw ma pojawić się podstawa programowa, a dopiero potem można mówić o pracach związanych z ewentualnym wyborem religii na maturze, wzbudza niemałe zdziwienie u ludzi, którzy są zorientowani, jak naprawdę wygląda ta kwestia. Należałoby też jasno powiedzieć, że pierwsze rozmowy związane z ewentualnym wyborem religii na maturze odbyły się jeszcze za urzędowania w MEN pana ministra, profesora Seweryńskiego. Dlatego zwracam się z zapytaniem, czy pani minister zechce zająć w powyższych sprawach oficjalne stanowisko i przedstawić informacje zgodne z faktami. Powstrzymałaby w ten sposób falę dezinformacji, a tym samym konstruktywnie włączyła się - merytorycznie, a nie ideologiczne - w debatę publiczną na temat matury z religii. Dla przypomnienia pozwalam sobie poniżej przedstawić aktualne dokumenty na temat nauki religii i katechezy: - Konferencja Episkopatu Polski "Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce", Wydawnictwo WAM, Kraków 2001 (dokument został przyjęty podczas trzysta trzynastego zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski w Łowiczu w dniu 20 czerwca 2001 r.), - Konferencja Episkopatu Polski "Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce", Wydawnictwo WAM, Kraków 2001 (dokument został przyjęty podczas trzysta trzynastego zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski w Łowiczu w dniu 20 czerwca 2001 r.), - Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski "Program nauczania religii", Wydawnictwo WAM, Kraków 2001 (dokument został zatwierdzony przez Komisję Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski w Radomiu w dniu 20 września 2001 r.). Z poważaniem
|
|