24. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu


Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Czy senator wnioskodawca Stanisław Piotrowicz chce zabrać głos?

(Senator Stanisław Piotrowicz: Nie, dziękuję.)

Dziękuję bardzo.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania.

W pierwszej kolejności nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, a następnie możemy ewentualnie procedować dalej.

Przystępujemy zatem do głosowania nad poprawką o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Proszę o wyniki.

Na 89 senatorów 54 głosowało za, 33 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 92)

Do spisu treści

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Do spisu treści

Wysoki Senacie, powracamy do punktu piątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw.

Komisja Obrony Narodowej, Komisja Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisja Ustawodawcza przedstawiły jednobrzmiące projekty uchwał, w których wnoszą o przyjęcie ustawy bez poprawek. To są druki nr 385A, nr 385B i nr 385C.

Do spisu treści

Przystępujemy zatem do głosowania.

Obecność?

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Proszę o wyniki.

Na 88 senatorów 86 głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 93)

Do spisu treści

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw.

Do spisu treści

Powracamy do punktu szóstego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

Komisja Zdrowia przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosi o przyjęcie ustawy bez poprawek. Druk nr 398A.

Do spisu treści

Możemy zatem głosować.

Przycisk obecności, Wysoki Senacie.

Kto jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Proszę o wyniki.

Na 98 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 94)

Do spisu treści

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

Do spisu treści

Powracamy do punktu siódmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych.

Komisja Gospodarki Narodowej przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosi o przyjęcie ustawy bez poprawek. Druk nr 397A.

Do spisu treści

Możemy zatem przystąpić do głosowania.

Obecność?

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Proszę o wyniki.

Na 89 senatorów 88 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 95)

Do spisu treści

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych.

Do spisu treści

Powracamy do punktu ósmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W przerwie odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej, która po debacie przygotowała sprawozdanie. Znajduje się ono w druku nr 372Z.

Zapraszam na mównicę senatora sprawozdawcę Marka Trzcińskiego i proszę o przedstawienie sprawozdania.

Do spisu treści

Panie Marszałku! Szanowni Państwo!

Komisja na posiedzeniu, które odbyło się w godzinach wieczornych w dniu wczorajszym, rozpatrzyła wnioski zgłoszone w dniu 16 grudnia w toku debaty nad ustawą o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw i wnosi o przyjęcie poprawek: drugiej, trzeciej, piątej, szóstej, siódmej, ósmej, dziewiątej, dziesiątej, dwunastej, trzynastej, czternastej, piętnastej, szesnastej, siedemnastej, osiemnastej, dziewiętnastej, dwudziestej pierwszej, dwudziestej drugiej, dwudziestej trzeciej, dwudziestej czwartej, dwudziestej piątej, dwudziestej szóstej, dwudziestej siódmej, dwudziestej ósmej, trzydziestej, trzydziestej pierwszej, trzydziestej drugiej, trzydziestej trzeciej, trzydziestej czwartej, trzydziestej piątej, trzydziestej szóstej, trzydziestej siódmej, trzydziestej ósmej, trzydziestej dziewiątej, czterdziestej, czterdziestej pierwszej, czterdziestej drugiej, czterdziestej trzeciej, czterdziestej czwartej, czterdziestej piątej, czterdziestej szóstej, czterdziestej siódmej, czterdziestej ósmej, czterdziestej dziewiątej, pięćdziesiątej, pięćdziesiątej pierwszej i pięćdziesiątej drugiej.

Ponadto informuję, że na podstawie art. 52 ust. 1 Regulaminu Senatu Komisja Gospodarki Narodowej dokonała zmiany treści swego wniosku, zawartego w poprawce trzydziestej trzeciej w zestawieniu wniosków. Jednocześnie wnoszę o...

(Rozmowy na sali)

(Wicemarszałek Marek Ziółkowski: Panie Senatorze, poproszę troszkę głośniej.)

...przeprowadzenie łącznego głosowania nad poprawkami o charakterze redakcyjnym.

(Rozmowy na sali)

(Wicemarszałek Marek Ziółkowski: Wysoki Senacie, teraz jest prośba o głosowanie łączne. To nam uprości sprawę. Proszę nie przeszkadzać senatorowi sprawozdawcy.)

Dotyczy to poprawek: siódmej, ósmej, dziesiątej, od dwunastej do czternastej, od szesnastej do dziewiętnastej, od dwudziestej pierwszej do dwudziestej ósmej, od trzydziestej do trzydziestej drugiej, trzydziestej czwartej, trzydziestej piątej, trzydziestej siódmej, od trzydziestej dziewiątej do czterdziestej pierwszej, czterdziestej szóstej i czterdziestej ósmej. Dziękuję bardzo za uwagę.

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Zwracam uwagę, że dzięki temu wnioskowi zamiast dwudziestu głosowań redakcyjnych będziemy mieli jedno.

(Głos z sali: Chapeau bas!)

W związku z tym właśnie chapeau bas, jak najbardziej.

Proszę pana senatora Witolda Idczaka o przedstawienie wniosków mniejszości komisji.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

(Senator Witold Idczak: Dziękuję, nie będę wypowiadał się w tym punkcie.)

Dziękuję, Panie Senatorze.

Czy senatorowie wnioskodawcy Kleina i Idczak chcą jeszcze zabrać głos?

(Senator Kazimierz Kleina: Dziękuję bardzo.)

Także nie chcą.

W takim razie, proszę państwa, przystępujemy do głosowania. Pamiętamy o tym wniosku...

(Głos z sali: Czy jest sprzeciw?)

A, właśnie! Przepraszam, muszę zapytać. Czy jest sprzeciw, żeby z dwudziestu głosowań redakcyjnych zrobić jedno? Nikt nie protestuje. Dziękuję bardzo. Dobrze.

Do spisu treści

W takim razie możemy przystąpić do głosowania.

W pierwszej kolejności nad poprawkami, a potem nad podjęciem uchwały w całości.

Proszę państwa, poprawka pierwsza ma na celu wprowadzenie do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej definicji systemu teleinformatycznego oraz platformy elektronicznej.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

Na 88 senatorów 38 głosowało za, 49 - przeciw, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 96)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka druga ma charakter porządkujący.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

Na 88 senatorów 53 głosowało za, 34 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 97)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka trzecia ma na celu jednoznaczne wskazanie na zasadę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Wyniki.

Na 90 senatorów 89 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 98)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka czwarta zmierza do tego, aby przedsiębiorca miał możliwość zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na okres do trzydziestu sześciu miesięcy, w związku z obowiązkiem osobistej opieki nad małym lub chorym dzieckiem.

Obecność?

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 90 senatorów 37 głosowało za, 50 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 99)

Poprawka została odrzucona.

Nad poprawkami piątą, szóstą, piętnastą, czterdziestą piątą i pięćdziesiątą pierwszą głosujemy łącznie. Zmierzają one do zastosowania poprawnej techniki legislacyjnej w przepisach dotyczących wejścia w życie i wprowadzenia do ustawy nowego brzmienia rozdziału trzeciego.

Obecność?

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 89 obecnych senatorów wszyscy opowiedzieli się za poprawną techniką legislacyjną. (Głosowanie nr 100)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka siódma rozpoczyna blok głosowań... Ja dla pewności wymienię wszystkie poprawki, nad którymi będziemy głosowali łącznie. Są to poprawki: siódma, ósma, dziesiąta, dwunasta, trzynasta, czternasta, szesnasta, siedemnasta, osiemnasta, dziewiętnasta, od dwudziestej pierwszej do dwudziestej ósmej, trzydziesta, trzydziesta pierwsza, trzydziesta druga, trzydziesta czwarta, trzydziesta piąta, trzydziesta siódma, trzydziesta dziewiąta, czterdziesta, czterdziesta pierwsza, czterdziesta szósta i czterdziesta ósma. Głosujemy łącznie nad tymi poprawkami. Mają one, jak rozumiem, charakter redakcyjny.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 90 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 101)

Poprawki zostały przyjęte.

Teraz będę musiał trochę uważać, by tych poprawek, które już zostały przegłosowane, nie poddawać ponownie pod głosowanie.

W poprawce dziewiątej wobec braku jednoznaczności skreśla się odesłanie do przepisów o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 90 obecnych senatorów 89 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 102)

Poprawka została przyjęta.

Poprawki jedenasta i dwudziesta dziewiąta zmierzają do tego, aby wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej składany był we właściwym dla wnioskodawcy urzędzie skarbowym, który niezwłocznie przesyłałby taki wniosek do właściwego urzędu gminy.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 89 obecnych senatorów 38 głosowało za, 51 - przeciw. (Głosowanie nr 103)

Poprawki zostały odrzucone.

I teraz przechodzę od razu do poprawki dwudziestej. Ma ona na celu skrócenie czasu trwania kontroli u przedsiębiorcy oraz uszczegółowienie przepisów dotyczących kontroli.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 88 obecnych senatorów 37 głosowało za, 47 - przeciw, 3 się wstrzymało od głosowania, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 104)

Poprawka została odrzucona.

Teraz poprawka trzydziesta trzecia. Doprecyzowuje ona brzmienie przepisu w taki sposób, aby wynikało z niego, że zakładanie konta płatnika przez tak zwane jedno okienko dotyczy wszystkich przedsiębiorców, a nie tylko osób fizycznych.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 90 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 105)

Poprawka przyjęta.

Poprawka trzydziesta ósma precyzuje przepis, wskazując, że w przypadku przedsiębiorcy, który złoży...

(Głos z sali: Trzydziesta szósta.)

O, przepraszam. Wycofuję. Opuściłem jedną poprawkę. Przepraszam.

Poprawka trzydziesta szósta zmierza do tego, aby wpis do ewidencji działalności gospodarczej był dokonywany niezwłocznie po otrzymaniu podpisanego wniosku. Przypominam, że mówimy o poprawce trzydziestej szóstej.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 87 obecnych senatorów 86 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 106)

Poprawka przyjęta.

I teraz poprawka trzydziesta ósma. Doprecyzowuje ona przepis, wskazując, że w przypadku przedsiębiorcy, który złoży za pomocą internetu niepodpisany wniosek o wpis, dniem złożenia wniosku będzie dzień jego podpisania.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 90 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 107)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka czterdziesta druga przeredagowuje przepis w taki sposób, aby jasno wynikało z niego, że obowiązek doręczania upoważnienia do wykonywania kontroli przez funkcjonariuszy celnych i Straży Granicznej dotyczy jedynie kontroli na podstawie ustawy o transporcie drogowym.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 89 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 108)

Poprawka przyjęta.

Poprawka czterdziesta trzecia zmierza do wyeliminowania części przepisu sprzecznych z zasadami techniki prawodawczej.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 88 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 109)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka czterdziesta czwarta eliminuje z nowelizowanej ustawy normę, która została już wprowadzona przez ustawę o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, rozpatrywaną równolegle przez Senat.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 90 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 110)

Poprawka przyjęta.

Poprawka czterdziesta siódma rezygnuje z przyznania prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej prawa kontroli realizacji umów o dostępie telekomunikacyjnym.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 90 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 111)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka czterdziesta dziewiąta przesądza, że do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy, uregulowanej w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy o swobodnej działalności gospodarczej.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 87 obecnych senatorów 86 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 112)

Poprawka przyjęta.

Poprawka pięćdziesiąta dodaje przepis przejściowy przesądzający, że wnioski o wpis do ewidencji działalności gospodarczej złożone przed dniem 1 lipca 2011 r. podlegają rozpatrzeniu zgodnie z przepisami dotychczasowymi.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 90 obecnych senatorów 88 głosowało za, 2 nie głosowało. (Głosowanie nr 113)

Poprawka przyjęta.

I poprawka pięćdziesiąta druga. Koryguje ona przepis o wejściu ustawy w życie, celem zsynchronizowania terminu wejścia w życie przepisów dotyczących wprowadzenia zasady "jednego okienka".

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 90 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 114)

Poprawka przyjęta.

Proszę państwa, głosujemy nad całością ustawy, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 89 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 115)

Do spisu treści

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Do spisu treści

Powracamy do punktu dziewiątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Gospodarki Narodowej, które po debacie przygotowały wspólne sprawozdanie. Sprawozdanie komisji zawarte jest w druku nr 373Z.

Pan senator Marek Trzciński jest już gotów do przedstawienia sprawozdania. Zapraszam, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Marek Trzciński:

Dziękuję.

Panie Marszałku! Szanowni Państwo!

Połączone komisje, Komisja Gospodarki Narodowej oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, w dniu wczorajszym po rozpatrzeniu wniosków zgłoszonych w toku debaty w dniu 16 grudnia nad ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym wnioskują o przyjęcie poprawek: pierwszej, trzeciej, czwartej, piątej i szóstej. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Dziękuję bardzo.

Czy senatorowie wnioskodawcy lub pozostały senator sprawozdawca chcą zabrać głos? Dotyczy to senatorów Witczaka, Gruszki i Bisztygi.

Pan senator Gruszka, proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Tadeusz Gruszka:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Mam osobistą prośbę o przyjęcie poprawki drugiej do ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Dziękuję bardzo.

(Głos z sali: Której)

(Wicemarszałek Marek Ziółkowski: Panie Senatorze?)

Poprawka druga.

(Rozmowy na sali)

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Rozumiem. Dziękuję.

Do spisu treści

Przystępujemy zatem do głosowania, oczywiście najpierw nad poprawkami, a potem nad całością .

Przystępujemy do głosowania.

Poprawka pierwsza doprecyzowuje przepis, aby jednoznacznie przesądzić, że w przypadku koncesji główną formą wynagrodzenia ma być wynagrodzenie w formie prawa.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 89 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 116)

Poprawka przyjęta.

Poprawka druga wprowadza do ustawy przepis ustalający treść, jaką powinna zawierać umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 89 obecnych senatorów 38 głosowało za, 52 - przeciw. (Głosowanie nr 117)

Poprawka odrzucona.

Poprawka trzecia doprezyzowuje przepis, aby nie budził wątpliwości interpretacyjnych.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 90 obecnych senatorów 80 głosowało za, 1 - przeciw,  8 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 118)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka czwarta ma na celu usunięcie wątpliwości, który termin ulega zawieszeniu zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyniki.

Na 89 senatorów 86 głosowało za, 3 nie głosowało. (Głosowanie nr 119)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka piąta skreśla zmianę, która okazała się nieaktualna wobec zmian wprowadzonych w tym zakresie inną ustawą.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyniki.

Na 90 senatorów 88 głosowało za, 1 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 120)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka szósta ma charakter redakcyjny.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Wyniki.

Na 89 senatorów wszyscy opowiedzieli się za właściwą redakcją. (Głosowanie nr 121)

Poprawka została przyjęta.

Możemy głosować nad uchwałą w całości.

Proszę państwa, przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

Na 89 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 122)

Do spisu treści

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Dziękuję bardzo, w tym momencie kończymy cykl głosowań.

(Przewodnictwo obrad obejmuje marszałek Bogdan Borusewicz)

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Chwila przerwy technicznej.

(Rozmowy na sali)

Chwila przerwy, czekamy na ministra.

(Rozmowy na sali)

Proszę państwa, przerwa do 10.45.

(Przerwa w obradach od godziny 10 minut 33
do godziny 10 minut 47)

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Wznawiam obrady.

Do spisu treści

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy budżetowej na rok 2009.

Marszałek Senatu zgodnie z art. 73 ust. 1 Regulaminu Senatu skierował ustawę budżetową na rok 2009 do komisji senackich. Komisje senackie po rozpatrzeniu właściwych części budżetowych przekazały swoje opinie Komisji Gospodarki Narodowej, która na ich podstawie przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Tekst ustawy zawarty jest w druku nr 388, a sprawozdanie Komisji Gospodarki Narodowej - w druku nr 388A.

Proszę sprawozdawcę Komisji Gospodarki Narodowej, pana senatora Kazimierza Kleinę, o przedstawienie sprawozdania komisji.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo!

Mam zaszczyt przedstawić stanowisko Komisji Gospodarki Narodowej w sprawie ustawy budżetowej na rok 2009. Komisja Gospodarki Narodowej w przedstawionym państwu senatorom sprawozdaniu wnosi o przyjęcie ustawy budżetowej z poprawkami zamieszczonymi w projekcie uchwały Senatu zawartym w druku nr 388A.

Szanowni Państwo Senatorowie! Prace nad budżetem na rok 2009 przebiegają w szczególnych warunkach, bowiem od dwóch miesięcy mamy destabilizujący sytuację ekonomiczną kryzys na światowych rynkach finansowych. Wprawdzie w Polsce ma on łagodniejszy przebieg niż w innych krajach, ale i u nas już w trakcie prac parlamentarnych zachodziła konieczność korygowania niektórych założeń makroekonomicznych. Przede wszystkim został obniżony wskaźnik wzrostu produktu krajowego brutto z 4,8% do poziomu 3,7%. Z powodu obniżenia prognozy wpływów z podatku od towarów i usług dochody budżetu państwa zmniejszone zostały o 1 miliard 710 milionów zł. O taką samą kwotę zmniejszono także wydatki budżetowe, zwiększony natomiast został do kwoty 40 miliardów zł limit przeznaczony na gwarancje udzielone bankom przez Skarb Państwa oraz limit kredytów i pożyczek udzielonych na podstawie umów międzynarodowych rządom innych państw - do kwoty 2 miliardów zł. Ponadto w ramach działań antykryzysowych utworzona została nowa rezerwa celowa pod nazwą "Rezerwa solidarności społecznej" w wysokości 1 miliarda 140 milionów zł. Rezerwa została sfinansowana z wpływów ze zwiększonej stawki akcyzy na napoje alkoholowe oraz samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 2 tysięcy cm3.

Według założeń na 2009 r. eksport zwiększy się o 6% w stosunku do 8% w roku 2008. Popyt krajowy wzrośnie o 5,4% wobec 7,2% w bieżącym roku. Nakłady inwestycyjne zwiększą się o 10%, zakładana inflacja wyniesie 2,9%, a stopa bezrobocia utrzyma się na podobnym jak obecnie poziomie, czyli poniżej 9%. Planowane jest zwiększenie wynagrodzeń i emerytur. Zakładane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej zwiększy się o 6,6% i wyniesie 3 tysiące 193 zł, przeciętna zaś emerytura i renta z pozarolniczego systemu ubezpieczeń społecznych zwiększy się o 7,4% i wyniesie 1 tysiąc 463 zł, a z systemu rolniczego - o 6,6% i wyniesie 782 zł.

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W projekcie ustawy budżetowej na 2009 r. przekazanej do Sejmu dochody budżetu państwa zostały ustalone na poziomie 303 miliardów 544 milionów 670 tysięcy zł, z tego podatkowe i niepodatkowe dochody budżetu państwa - na kwotę 269 miliardów 943 milionów 206 tysięcy zł, środki z Unii Europejskiej i z innych źródeł niepodlegających zwrotowi - na kwotę 33 miliardów 601 milionów 464 tysięcy zł. W wyniku prac sejmowych dochody podatkowe i niepodatkowe zostały zmniejszone o kwotę 509 milionów  865 tysięcy zł, z tego, jak już wspomniałem wcześniej, podatek od towarów i usług został zmniejszony o kwotę 1 miliarda 710 milionów zł. Zwiększone zaś zostały: podatek akcyzowy, z tytułu podwyższania stawek akcyzy na napoje alkoholowe oraz na samochody osobowe w 2009 r., o kwotę 1 miliarda 140 milionów zł oraz dochody jednostek budżetowych o 60 milionów 135 tysięcy zł.

Wydatki budżetu państwa w rządowym projekcie ustawy budżetowej na 2009 r. zostały ustalone na kwotę nie większą niż 321 miliardów 744 miliony 670 tysięcy zł. W wyniku prac sejmowych wydatki per saldo uległy zmniejszeniu o 523 miliony 558 tysięcy zł do kwoty 321 miliardów 221 milionów 112 tysięcy zł.

Odnośnie do deficytu budżetowego państwa, według projektu ustawy budżetowej na rok 2009 miał on wynosić 18 miliardów 200 milionów zł. W trakcie prac sejmowych został on zmniejszony relatywnie niewiele, to jest o kwotę 13 milionów 693 tysiące zł do poziomu 18 miliardów 186 milionów 307 tysięcy zł.

W trakcie prac sejmowych dokonano zmniejszenia wydatków na łączną kwotę 1 miliarda 249 milionów 307 tysięcy zł. Są to następujące części.

Część 72 "Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego" - o kwotę 416 milionów zł; to zmniejszenie dotacji dla funduszu emerytalno-rentowego.

Część 84 "Środki własne Unii Europejskiej" - o 200 milionów zł; to zmniejszenie wpłaty obliczonej na podstawie dochodu narodowego brutto z uwagi na obniżenie poziomu PKB.

Część 44 "Zabezpieczenie społeczne" - o 191 milionów zł; to zmniejszenie dotacji dla Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych; zmniejszenie wydatków jednostek pozarządowych łącznie o 224 miliony 678 tysięcy zł dotyczy przede wszystkim wydatków bieżących w rozdziale "Urzędy naczelnych organów władzy państwowej kontroli i ochrony prawa", z tego w Kancelarii Prezydenta - o kwotę 29 milionów 220 tysięcy zł, Kancelarii Sejmu - 37 milionów 323 tysięcy zł, Kancelarii Senatu - 7 milionów 566 tysięcy zł, Sąd Najwyższy - 12 milionów 344 tysiące zł; Naczelny Sąd Administracyjny - 10 milionów 271 tysięcy zł, Najwyższa Izba Kontroli - 12 milionów 244 tysiące zł, Rzecznik Praw Obywatelskich - 6 milionów 843 tysiące zł, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji - 4 miliony 697 tysięcy zł.

W części 10 "Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych" - 3 miliony 530 tysięcy zł.

Część 12 "Państwowa Inspekcja Pracy" - 53 miliony 777 tysięcy zł.

Część 13 "Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu" - 46 milionów 863 tysiące zł.

Część 29 "Obrona narodowa" - o 72 miliony 150 tysięcy zł. To zmniejszenie limitów wydatków na obronę narodową jest wynikiem niższej niż zakładano wysokości przewidywanego w 2008 r. produktu krajowego brutto.

W części 18 "Budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa" - o 70 milionów zł, to zmniejszenie dotacji dla funduszu dopłat.

Zwiększone zostały o kwotę 725 milionów 749 tysięcy zł wydatki budżetowe dotyczące następujących części.

Część 83 "Rezerwy celowe" - o kwotę 396 milionów 135 tysięcy zł.

Część 33 "Rozwój wsi" o - 200 milionów zł, to zwiększenie dotacji dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Część 35 "Rynki rolne" - o 50 milionów zł, to zwiększenie dotacji dla Agencji Rynku Rolnego.

Część 15 "Sądy powszechne" - o 34 miliony 625 tysięcy zł oraz część 37 "Sprawiedliwość" - o 26 milionów 489 tysięcy zł. Jest to głównie zwiększenie wydatków bieżących w jednostkach sądownictwa powszechnego.

Na wspomniane przed chwilą zwiększone wydatki w części 83 "Rezerwy celowe", zwiększone o kwotę, jak wspomniałem, 396 milionów 135 tysięcy zł miały wpływ: zmniejszenie wydatków na kwotę 533 miliony 453 tysiące zł w rezerwach celowych przeznaczonych między innymi na kredyty i środki krajowe na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych - o kwotę 39 milionów 258 tysięcy zł, kredyty na infrastrukturę drogową i portową - o 30 milionów zł, kredyty na program poakcesyjny "Wsparcie obszarów wiejskich" - o kwotę 15 milionów zł, na finansowanie programów operacyjnych, w tym programów pomocy technicznej - o 267 milionów zł, ratownictwo medyczne - o 7 milionów zł, zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa - o 23 miliony 400 tysięcy zł, dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie zadań z zakresu pomocy społecznej - o 20 milionów zł, na wyprawkę szkolną - o 15 milionów zł, na informatyzację oraz upowszechnianie szerokopasmowego dostępu do internetu - o 10 milionów zł, na zwiększenie wynagrodzeń i pochodnych, w tym na modernizację systemu wynagrodzeń w administracji - o 54 miliony 558 tysięcy zł, na program "Komputer dla ucznia" - o 20 milionów zł.

Zlikwidowane zostały następujące rezerwy: środki na sfinansowanie wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw zmian w zakresie finansowania z budżetu państwa składek na ubezpieczenia zdrowotne - 324 miliony zł oraz realizacja sieci "Natura 2000" - 10 milionów 200 tysięcy zł.

Ponadto dokonano zwiększeń w rezerwach na kwotę 8 milionów 493 tysięcy zł: na realizację programu wieloletniego "Razem Bezpieczniej", to jest o kwotę 5 milionów 743 tysięcy zł, i na Fundusz Inicjatyw Obywatelskich - o 2 miliony 750 tysięcy zł. Ponadto na utworzenie nowych rezerw na kwotę 1 miliarda 255 milionów 295 tysięcy zł, z tego: na zabezpieczenie środków na przeciwdziałanie skutkom kryzysów - jest to nowa rezerwa, rezerwa solidarności społecznej - w kwocie 1 miliarda 140 milionów zł; na Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku - 35 milionów 363 tysiące zł; leczenie choroby Pompego - 22 miliony 500 tysięcy zł; realizację ustawy o zadośćuczynieniu rodzinom ofiar wystąpień wolnościowych w latach 1956-1983 - 14 milionów 847 tysięcy zł; modernizację Instytutu Kardiologii w Warszawie na kwotę 12 milionów 244 tysięcy zł; rozbudowę i modernizację działu diagnostyczno-zabiegowego Szpitala Śląskiego w Cieszynie - 12 milionów zł; podziały geodezyjne i podziały gruntów na terenie gminy Kowala z przeznaczeniem na drogę łączącą drogi nr 7 i nr 12 - 5 milionów zł; wykonanie dokumentacji technicznej budynku na potrzeby komisji sejmowych - 4 miliony 770 tysięcy zł; podwyższenie wynagrodzeń pracowników korpusu służby cywilnej wojewódzkich urzędów ochrony zabytków - 4 miliony 558 tysięcy zł; uposażenie posłów do Parlamentu Europejskiego oraz wynagrodzenia pracowników zaangażowanych do obsługi polskiej prezydencji w roku 2011 - 4 miliony 13 tysięcy zł.

Szanowni Państwo, pragnę zwrócić uwagę, że po raz pierwszy do budżetu w układzie tradycyjnym został dołączony budżet w układzie zadaniowym. Przypomnę, że po raz pierwszy opis zadań realizowanych w zakresie budżetu zadaniowego pojawił się w uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej na rok 2007, dotyczył jednak tylko dysponentów dwóch części budżetowych. W roku 2008 obejmował wydatki sześćdziesięciu siedmiu dysponentów, a obecnie zawiera już wszystkie części budżetowe.

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Przystępuję teraz do omówienia stanowiska Komisji Gospodarki Narodowej.

Zachowując przedstawione wcześniej kryteria, Komisja Gospodarki Narodowej na posiedzeniach w dniach 10 i 12 grudnia bieżącego roku podjęła próbę skorygowania niektórych rozwiązań zaproponowanych przez Sejm. W swoich propozycjach komisja brała pod uwagę przede wszystkim wymóg konstytucyjny, dotyczący niezwiększania ustalonego w ustawie budżetowej deficytu budżetu państwa, a co się z tym wiąże wskazywanie przez wnioskodawców źródła sfinansowania zwiększonych wydatków.

Komisja Gospodarki Narodowej przyjęła jedenaście z dwunastu poprawek zaproponowanych przez poszczególne komisje senackie. Jedyną nieuwzględnioną poprawką jest poprawka Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, dotycząca zwiększenia o 4,5 miliona zł kwoty wydatków na prewencję wypadkową kosztem środków na emerytury i renty. Według pozyskanych przez Komisję Gospodarki Narodowej informacji, środki dotychczas przeznaczone na prewencję wypadkową nie były wykorzystywane w 100%. W związku z tym środki na ten cel są, według Komisji Gospodarki Narodowej, zagwarantowane w budżecie. Uszczuplenie zaś środków na emerytury i renty mogłoby zagrozić wypłacie tych świadczeń z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ponieważ dotychczas nie są znane dane dotyczące liczby mężczyzn, którzy do końca przyszłego roku zechcą skorzystać z prawa do przejścia na emeryturę w wieku sześćdziesięciu lat.

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Komisja Gospodarki Narodowej rekomenduje Wysokiej Izbie przyjęcie dwudziestu dwóch poprawek.

Poprawka pierwsza dokonuje przesunięć wydatków w łącznej kwocie 51 milionów 500 tysięcy zł w związku z powstaniem nowej jednostki budżetowej, Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, i szesnastu regionalnych dyrekcji ochrony środowiska, które przejęły niektóre dotychczasowe zadania ministra środowiska oraz wojewodów. Te zmiany wynikają z ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Poprawka druga przesuwa wydatki w kwocie 4 milionów 558 tysięcy zł na wynagrodzenia pracowników korpusu służby cywilnej wojewódzkich urzędów ochrony zabytków z rezerwy celowej do budżetów wojewodów.

Poprawka trzecia uwzględnia planowaną likwidację Kujawsko-Pomorskiego Centrum Zdrowia Publicznego i przekazanie jego zadań urzędowi wojewódzkiemu.

Poprawka czwarta dokonuje przesunięcia wynagrodzeń zaplanowanych dla dwu etatów dla osób nie objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń na wynagrodzenia dla dwóch etatów członków korpusu służby cywilnej w budżecie wojewody lubelskiego w dziale "Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa".

Poprawka piąta, przyjęta na wniosek Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, dotyczy środków przeznaczonych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą, zaplanowanych w części "Kancelaria Senatu". Poprawka zwiększa o kwotę 5 milionów zł wydatki majątkowe kosztem zmniejszenia o tę kwotę dotacji.

Poprawka szósta, przyjęta na wniosek Komisji Praw Człowieka i Praworządności, zwiększa o 4 miliony zł wydatki bieżące w części dotyczącej Instytutu Pamięci Narodowej oraz o 4 miliony zł świadczenia na rzecz osób fizycznych w części "Urząd do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych" w rozdziale "Państwowy Fundusz Kombatantów". Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o 8 milionów zł wydatków majątkowych w części "Naczelny Sąd Administracyjny".

Poprawka siódma, przyjęta na wniosek Komisji Praw Człowieka i Praworządności, tworzy nową rezerwę celową na utworzenie stu pięćdziesięciu etatów kuratorów zawodowych z kwotą wydatków bieżących 2,5 miliona zł oraz zmniejsza o tę kwotę wydatki bieżące w części "Ministerstwo Sprawiedliwości" w rozdziale "Jednostki sądownictwa powszechnego".

Poprawka ósma, przyjęta na wniosek Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, dokonuje wewnętrznego przesunięcia kwoty 1 miliona 34 tysięcy zł, przeznaczonej na Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, na finansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej w części "Nauka".

Poprawka dziewiąta, przyjęta na wniosek Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, dokonuje wewnętrznego przesunięcia kwoty 198 tysięcy zł wydatków bieżących w części "Szkolnictwo wyższe", zmniejszając wydatki w rozdziale "Jednostki pomocnicze szkolnictwa wyższego", a zwiększając w rozdziale "Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej".

Poprawka dziesiąta dotyczy wydatków w części "Sprawy wewnętrzne". Zmniejsza o 2 miliony zł wydatki bieżące w rozdziale "Komendy wojewódzkie Policji" i zwiększa o tę kwotę dotacje i subwencje w rozdziale "Zadania ratownictwa górskiego i wodnego".

Poprawka jedenasta, przyjęta na wniosek Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, zmniejsza o 10 milionów zł dotację do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i zwiększa o tę kwotę wydatki bieżące w części "Zabezpieczenie społeczne".

Poprawka dwunasta, przyjęta na wniosek Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, zmniejsza o 8 milionów zł dotacje do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i zwiększa o tę kwotę wydatki bieżące w części "Zabezpieczenie społeczne".

Poprawka trzynasta, przyjęta na wniosek Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, zmniejsza o 5 milionów zł dotacje do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i zwiększa o tę kwotę wydatki bieżące w części "Zabezpieczenia społeczne".

Poprawka czternasta, przyjęta na wniosek Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, zmniejsza o 2 miliony zł dotację do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i zwiększa o tę kwotę wydatki bieżące w części "Sprawy rodziny".

Poprawka piętnasta zmienia nazwę rezerwy celowej w poz. 8, dodając wskazanie, iż do kwoty 100 milionów zł jest ona przeznaczana na sfinansowanie zobowiązań roku 2008.

Poprawka szesnasta zmierza do uwzględnienia w nazwie rozdziału zmian, które wprowadziła ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.

Poprawka siedemnasta koryguje błąd w zestawieniu przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych w województwie warmińsko-mazurskim.

Poprawka osiemnasta przesuwa wydatki na wynagrodzenia w wysokości 624 tysięcy zł w części "Województwo warmińsko-mazurskie" w dziale "Administracja publiczna", zwiększając wydatki na wynagrodzenia osób zajmujących wysokie stanowiska państwowe niebędące kierowniczymi stanowiskami państwowymi, a zmniejszając wydatki na wynagrodzenie osób nie objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń.

Poprawka dziewiętnasta koryguje planowaną liczbę etatów członków korpusu służby cywilnej w części "Województwo lubelskie" w dziale "Rolnictwo i łowiectwo".

Poprawka dwudziesta, przyjęta na wniosek Komisji Praw Człowieka i Praworządności, zmniejsza w części "Sprawiedliwość" wydatki na wynagrodzenia na osiem etatów sędziów delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości lub innej jednostki organizacyjnej podległej ministrowi sprawiedliwości albo przez niego nadzorowanej, prokuratorów oraz asesorów i aplikantów prokuratorskich, zwiększając jednocześnie o osiem etatów zatrudnienie osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń w sądach powszechnych.

Poprawka dwudziesta pierwsza, przyjęta na wniosek Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, koryguje zestawienie programów wieloletnich w układzie zadaniowym w części dotyczącej funkcji "Wspieranie rozwoju polskiej nauki", zadania "Wzmocnienie badań naukowych służących praktycznym zastosowaniom" i podzadania "Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy".

Poprawka dwudziesta druga aktualizuje plan finansowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Uprzejmie proszę panie senator i panów senatorów o przyjęcie zaproponowanych przez Komisję Gospodarki Narodowej zmian w ustawie budżetowej na rok 2009 i przyjęcie tej ustawy wraz z zaproponowanymi poprawkami. Dziękuję bardzo.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Obecnie senatorowie mogą zgłaszać z miejsca trwające nie dłużej niż minutę zapytania do senatora sprawozdawcy.

Proszę bardzo, pan senator Władysław Ortyl.

Do spisu treści

Senator Władysław Ortyl:

Dziękuję bardzo. Panie Marszałku.

Wysoki Senacie! Panie Senatorze!

Chciałbym, aby pan senator potwierdził kwotę dochodów ze środków europejskich w wysokości 33 miliardów zł, a jednocześnie poinformował, jaka kwota zostanie wydana, bo to dotyczyło dochodów.

Chciałbym też prosić o pewien komentarz. Czy zdaniem pana senatora sprawozdawcy utrzymanie bezrobocia na takim samym poziomie 9%, a właściwie poniżej 9%, jest realne w roku 2009? Czy to nie wymagałoby korekty? Przypomnę, że produkt krajowy brutto rząd już skorygował, natomiast, co niezrozumiałe, nie odniósł się do korekty poziomu bezrobocia, a wiadomo, że ono też ma wpływ na to, jaka będzie sytuacja finansowa naszego budżetu w przyszłym roku.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Ta kwota, o której pan wspomniał, jest zawarta w ustawie budżetowej. To środki pochodzące z Unii Europejskiej. Przeznaczone są głównie na inwestycje, które mają być realizowane w roku przyszłym. Podczas debaty w Komisji Gospodarki Narodowej problem wykorzystania czy niewykorzystania tych pieniędzy nie był podnoszony, w związku z tym przyjmujemy, że wielkości uwzględnione w budżecie są rzeczywiste i taki budżet będzie realizowany. Zresztą przyjęte przez nas wcześniej, nawet w ciągu ostatnich kilku tygodni, ustawy ułatwiają procedury związane z wykorzystaniem środków europejskich, a więc wydaje mi się, tak zresztą uważała także Komisja Gospodarki Narodowej, że wydatkowanie tych środków jest niezagrożone. Co więcej, wydatkowanie tych środków ma się przyczynić do tego, aby ograniczyć ewentualne skutki kryzysu finansowego, jaki może przyjść także do Polski. To wszystko.

(Marszałek Bogdan Borusewicz: Tam była jeszcze druga kwestia.)

(Senator Władysław Ortyl: Jeszcze bezrobocie.)

Aha, kwestia bezrobocia. Co do kwestii bezrobocia, to komisja gospodarki nie analizowała tej kwestii, przyjmując, że te dane, które zostały przedstawione, są wiarygodne. Także komisje senackie odpowiedzialne za sprawy społeczne nie wnosiły uwag do tych sugestii i propozycji. Wydaje mi się, że utrzymanie bezrobocia na tym dobrym poziomie jest realne, jest możliwe. Na razie nie widać jakichś oznak radykalnych zmian w poziomie bezrobocia, tendencji, które by prowadziły do wzrostu bezrobocia w ciągu najbliższych miesięcy.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję.

Pan senator Ryszka, proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Czesław Ryszka:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Panie Senatorze, nie wspomniał pan o dochodach z prywatyzacji, dlatego chciałbym się dowiedzieć, jakie kwoty uzyskaliśmy w tym roku i jaka kwota z prywatyzacji jest planowana w przyszłym roku.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Kleina:

Kwota planowana na rok przyszły to kwota około 2,6 miliarda zł...

(Głos z sali: Na przyszły rok?)

Nie taka kwota jest planowana?

(Senator Władysław Ortyl: 12 miliardów.)

(Senator Czesław Ryszka: Ponad 12 miliardów.)

(Senator Stanisław Bisztyga: 12 miliardów, 12 miliardów.

12 miliardów zł. I ta kwota nie budziła wątpliwości podczas prac Komisji Gospodarki Narodowej.

(Senator Czesław Ryszka: Panie Marszałku, mam dodatkowe pytanie.)

(Marszałek Bogdan Borusewicz: Panie Senatorze, po kolei, dobrze?)

W roku przyszłym przewiduje się też przeprowadzenie wielkich programów prywatyzacyjnych, sprzedania tak zwanych resztówek, które są w gestii Skarbu Państwa. Wydaje się więc, że ta kwota jest niezagrożona. Na pewno minister finansów udzieli bardziej szczegółowej odpowiedzi na te pytania, bo ta sprawa była wielokrotnie analizowana przez ministra skarbu, a także ministra finansów.

(Marszałek Bogdan Borusewicz: Pan senator Skurkiewicz, proszę bardzo...)

Co do kwoty określającej, ile zostało, to myślę, że minister finansów udzieli dokładnej, precyzyjnej odpowiedzi. Ponieważ ta kwota nie jest mi znana, nie mogę tutaj w tej chwili podać precyzyjnej informacji.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Pan senator Skurkiewicz.

Do spisu treści

Senator Wojciech Skurkiewicz:

Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.

Panie Przewodniczący, cieszę się, że komisja przyjęła poprawkę dotyczącą zasilenia finansowego Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i te pieniądze nie będą zabrane, co było wcześniej proponowane na posiedzeniu komisji rolnictwa, parkom narodowym, ogrodom botanicznym i ogrodom zoologicznym. I tutaj ukłon w stronę pana przewodniczącego Kleiny, że ta poprawka rzeczywiście została przyjęta i w jakiejś tam mierze uratowaliśmy parki narodowe. Ale, Panie Przewodniczący, mam pytanie: czy dysponuje pan wiedzą, jakiej wysokości budżetem będzie dysponowała w roku 2009 Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska?

Do spisu treści

Senator Kazimierz Kleina:

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska jest instytucją nową, utworzyliśmy ją w drodze ustawy w ciągu ostatnich miesięcy. Celem utworzenia tej administracji jest między innymi przyśpieszenie wdrażania programów inwestycyjnych związanych ze środkami europejskimi, uproszczenie procedur związanych z przygotowaniem opinii dotyczących ochrony środowiska. Kwota przewidziana na ten rok to chyba kwota 240...

(Głos z sali: Nie, nie.)

Nie? Musiałbym zobaczyć zaraz w całości. Jest to kwota... Może pani minister mogłaby mi pomóc?

Do spisu treści

Senator Wojciech Skurkiewicz:

Może ja panu przewodniczącemu pomogę, jeśli pan marszałek pozwoli. Panie Przewodniczący...

(Rozmowy na sali)

Moment...

(Marszałek Bogdan Borusewicz: Panowie...)

Otóż tej kwoty w budżecie nie ma. I jestem tutaj niemile zaskoczony, że ani Ministerstwa Finansów, ani Ministerstwa Środowiska nie było stać na to, żeby wprowadzić określoną kwotę do budżetu państwa na rok 2009, mimo że ta instytucja funkcjonuje już od 15 listopada.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Pan senator Skorupa.

Do spisu treści

Senator Tadeusz Skorupa:

Panie Marszałku! Panie Sprawozdawco!

Mam pytanie, czy zmniejszenie wydatków w części "Sprawy wewnętrzne" w rozdziale "Komendy wojewódzkie Policji" i zwiększenie środków na zadania ratownictwa górskiego i wodnego - to grupa wydatków obejmująca wydatki bieżące jednostek budżetowych - dotyczy przeznaczenia tych środków w 2009 r. na Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, na jego bieżącą działalność, z okazji stulecia powstania tej organizacji, czy też są to jakieś inne wydatki? Dziękuję.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Ta kwota jest przeznaczona na ratownictwo górskie i wodne. Jakie dokładnie cele z tego zostaną sfinansowane, będzie zależało od dysponentów tej części środków finansowych. Trudno mi powiedzieć, czy to jest związane ze stuleciem powstania tej organizacji, czy z innymi rocznicami. Myślę, że to nie ma związku z rocznicami. Raczej chodzi o to, aby służby związane z ratownictwem górskim i wodnym mogły jeszcze efektywniej i lepiej funkcjonować, dlatego trzeba je po prostu doposażyć w sprzęt, którym nie dysponują.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję.

Pan senator Rulewski.

Do spisu treści

Senator Jan Rulewski:

Czy przy podejmowaniu decyzji przez Komisję Gospodarki Narodowej było znane stanowisko Rady Ochrony Pracy, będącej przecież również organem Senatu i Sejmu zajmującym się nadzorem warunków pracy w Polsce?

Czy znane było komisji, że gdy mówimy o poprawce dotyczącej prewencji wypadkowej, to chodzi o nasze składki i z tych składek ma być zwalczana szkodliwość i trudności pracy - jest to przedmiotem kontrowersji w Polsce, jest związane z ustawą pomostową - ale z tych składek pozostaje niewykorzystany prawie 1 miliard zł?

Czy nie uważa pan, Panie Przewodniczący, że stanowisko Rady Ochrony Pracy, chyba podyktowane przez ministra finansów, bo ZUS na posiedzeniu komisji rodziny takich wniosków nie składał, jest przesadne? Przecież ewentualne przesunięcie z funduszu emerytalnego stanowi uszczuplenie rzędu niecałego promila. Czy zatem próba zastraszania senatorów tym, jakoby cały system rentowy i emerytalny miał runąć tylko dlatego, że 4 miliony zł przepłynie na prewencję wypadkową, nie jest przesadą?

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Marszałku, Wysoka Izbo, senatorowie w Komisji Gospodarki Narodowej nie byli zastraszani, ich zresztą niełatwo zastraszyć w taki...

(Senator Jan Rulewski: No, ale my jesteśmy zastraszani.)

...sposób. Komisja Gospodarki Narodowej miała okazję zapoznać się ze wszystkimi opiniami, które zostały przygotowane na potrzeby komisji, na zlecenie komisji, a także ze wszystkimi skierowanymi do nas przez poszczególne służby, instytucje czy nawet poszczególne osoby. Nie mieliśmy wątpliwości, podejmując takie decyzje, jak ta, o której pan senator wspomina i jeżeli potrzeba...

Aha! I jeszcze dalej: wszystkie te zmiany w budżecie, których dokonywaliśmy, wprowadziliśmy w sposób uzgodniony pomiędzy poszczególnymi dysponentami części budżetu, tak aby nie dochodziło do sytuacji, które mogłyby doprowadzić do tego, że ten czy inny dysponent budżetu nie byłby w stanie zrealizować swoich zadań czy obowiązków. A więc także tych zadań, o których pan senator tutaj mówił. Oczywiście mamy jeszcze dzisiejszy dzień na debatę, więc możemy proponować pewne zmiany. Komisja Gospodarki Narodowej po prostu jeszcze raz się przyjrzy pewnym propozycjom po to, aby lepiej przygotować poprawki, które służyłyby poszczególnym dysponentom i osobom.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję.

Panie Senatorze, jeżeli są jakieś niedozwolone naciski, proszę mnie o tym informować.

(Senator Piotr Kaleta: Za chwilę o tym, Panie Marszałku.)

Pan senator Ryszka.

Do spisu treści

Senator Czesław Ryszka:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Będę chciał wrócić do dochodów z prywatyzacji, ale to będzie pytanie do pana ministra. Senatora sprawozdawcę chcę zapytać o jego opinię. Skoro w tym roku dochody z prywatyzacji wyniosły tylko ponad 2 miliardy zł, a w roku przyszłym chcemy mieć z prywatyzacji ponad 12 miliardów, to chyba znaczy, że chcemy prywatyzować po złodziejsku, za złotówkę. No bo jak to jest możliwe, skoro teraz...

(Głosy z sali: Ooooo!)

...w tym roku gospodarka była na dobrym poziomie, mieliśmy bardzo dobre PKB, a w przyszłym roku to wszystko ma się zmienić, wzrost gospodarczy ma spaść nawet, jak mówią niektórzy eksperci ekonomiczni, do 1%. No a my planujemy tak ogromną sprzedaż. Jak pan się do tego ustosunkuje?

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Marszałku, Wysoka Izbo, ja jako sprawozdawca przedstawiam nie swoje poglądy, tylko te sprawy, które były przedmiotem dyskusji, analiz i rozważań na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej. Gdybyśmy chcieli porozmawiać o prywatyzacji i jej sposobach itd., to bardzo chętnie z panem senatorem porozmawiam po wygłoszeniu mojego sprawozdania i po odpowiedziach na pytania.

Zarzut złodziejskiej prywatyzacji w ogóle się nie pojawił. Gdyby taki zarzut się pojawił, należałoby sprawę skierować do odpowiednich służb prokuratorskich, a pewnie także i innych, żeby ją wyjaśniły. Według naszej wiedzy, wiedzy Komisji Gospodarki Narodowej, prywatyzacja jest prowadzona w sposób planowy i prawidłowy. Wszelkie zawarte w budżecie kwoty związane z prywatyzacją zostały uzgodnione przez Radę Ministrów i przyjęte jako plan działania na rok przyszły. Oczywiście zawsze są wątpliwości, zawsze były wątpliwości, czy w całości uda się zrealizować plan w tym zakresie, ale nie było jakichś radykalnych, dyskredytujących te kwoty ocen. Za budżet, za jego wykonanie, za kwoty zawarte w tym projekcie i później uchwalone jako budżet odpowiada Rada Ministrów, odpowiadają poszczególni ministrowie konstytucyjni. A więc jeżeli przyjęli na siebie takie zobowiązanie, to znaczy, że widzą realną szansę wykonania dochodów w takiej kwocie.

Myślę, że ten program prywatyzacji - może nie ja myślę, myślą tak także członkowie komisji gospodarki - będzie realizowany w sposób racjonalny, z zabezpieczeniem interesów Polski i interesów Skarbu Państwa, że nie będzie żadnej wyprzedaży za złotówkę dóbr, które mają swoją wartość.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję.

Pan senator Korfanty, proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Bronisław Korfanty:

Panie Marszałku, Panie i Panowie Senatorowie, ja chciałbym się najpierw odnieść do tego, co powiedział pan senator Kleina, że sprawa dochodu z prywatyzacji nie wzbudzała w Komisji Gospodarki Narodowej kontrowersji. Otóż tak nie było, Panie Senatorze, jak pan sobie na pewno doskonale przypomina, bo senator Ortyl i ja pytaliśmy o te sprawy. Ale to tak na marginesie.

Ja chciałbym zadać panu takie oto pytanie. Czy jest panu wiadomo, dlaczego w budżecie na rok 2009 nie zabezpieczono kwoty na inwestycje początkowe w górnictwie? Kilka miesięcy temu była informacja, że ma to być najpierw około 600 milionów zł, później 400 milionów, a w końcu okazało się, że w budżecie nie ma ani jednej złotówki na inwestycje początkowe dla górnictwa. To jest bardzo ważna sprawa dla naszego regionu, dla przedsiębiorstw górniczych, związana ściśle ze spadkiem wydobycia, a także, jeśli tych inwestycji początkowych nie będzie, ze wzrostem kosztów, co pociągnie za sobą wzrost ceny węgla. Czy ma pan na ten temat jakieś informacje? Dziękuję.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Senatorze, jak mówiłem, że nie wzbudziło to większych kontrowersji, to rozumiałem przez to, że nie została na przykład zgłoszona żadna poprawka. Taka poprawka mogłaby nawet upaść, ale zwróciłaby uwagę na to, że dochody państwa z prywatyzacji mogą być mniejsze. Myśmy oczywiście dyskutowali, rozmawiali, rozważali także sprawę prywatyzacji. Efektem tych rozważań nie było jednak pojawienie się poprawki, która zmniejszałaby dochody w tej części budżetu. Możliwie że to powinna być dla nas jakaś wskazówka na przyszłość. Jeżeli uważamy, że pewne dochody są nierealne lub są zaniżone, to trzeba przygotować odpowiednie poprawki w Komisji Gospodarki Narodowej i także na posiedzeniach poszczególnych komisji branżowych.

Czy w budżecie państwa są środki na inwestycje początkowe w górnictwie. Są środki generalnie przeznaczone na pomoc gospodarce, w tym także na budownictwo, na górnictwo. A więc jeżeli resort gospodarki wspólnie z kopalniami uzna, że te cele są priorytetowe i ważne, no te pieniądze mogą być także na ten cel przeznaczone. Ale ten temat, temat inwestycji początkowych nie zaistniał nawet w formie pytań do ministra czy do członków komisji.

(Rozmowy na sali)

No nie pamiętam po prostu, żebyśmy dyskutowali dokładnie o inwestycjach początkowych w górnictwie. Myślę, że ta sprawa może być precyzyjnie wyjaśniona przez ministra.

(Senator Bronisław Korfanty: Zapytam ministra.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Pan senator Majkowski, proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Krzysztof Majkowski:

Panie Przewodniczący, pan jako rasowy ekonomista nie będzie miał, myślę, problemu z odpowiedzią na takie oto pytanie. Otóż coraz głośniej mówi się na temat kryzysu ekonomiczno-finansowego, który odczuwalny jest na całym świecie. Także kraje Unii Europejskiej, a więc i my, są tym kryzysem dotknięte. W związku z tym w prognozach makroekonomicznych dotyczących budżetu wskaźnik wzrostu gospodarczego na początku był przewidywany na poziomie 4,8%. W tej chwili on został zredukowany do 3,7%. Ja mam do pana związane z tym pytanie. Czy pomimo obniżenia tego wskaźnika nie uważa pan, że on jest w dalszym ciągu zbyt wysoki? Są ekonomiści i to, z całym szacunkiem, ekonomiści uznani, którzy twierdzą, że ten wskaźnik może wynosić od 0,5% maksymalnie do 2% - te dane, jak widać, mogą się zdecydowanie różnić - a więc i dochody państwa będą zdecydowanie mniejsze. To jest jedno pytanie.

I drugie pytanie. Czy nie uważa pan w związku z tym, że w budżecie na tak zwanych kontach dotyczących środków rezerwowych dla branż, które w sposób zdecydowany odczują kryzys, środki przeznaczone na podźwignięcie tych branż, na ich ratowanie, są uzgodnione na zbyt niskim poziomie? Mówię tu o budownictwie i o przemyśle motoryzacyjnym. Dziękuję bardzo.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Proszę uprzejmie.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Marszałku, Wysoka Izbo, tak jak pan senator powiedział, w budżecie, który przyjął Sejm, wskaźniki zostały obniżone po analizach przeprowadzonych przez ministra finansów, a także przez różnego rodzaju niezależne instytuty. Poziom wzrostu gospodarczego, jaki przyjęto w budżecie na przyszły rok, jest obniżony, ale równocześnie wskazuje, że gospodarka polska w przyszłym roku powinna się dość dobrze rozwijać. Oczywiście, zagrożenia są duże. Przecież wszyscy widzimy, że sytuacja jest bardzo skomplikowana i bardzo dynamiczna, ale wydaje się, że gospodarka polska jest na tyle silna i na tyle niepowiązana z zagranicznymi rynkami finansowymi, że w przyszłym roku powinna ona przetrwać w dobrej kondycji, a wzrost gospodarczy powinien być na poziomie zaproponowanym przez rząd i przyjętym przez Sejm.

Oczywiście zawsze są różne oceny ekonomistów i za każdym razem były prognozy wzrostu i wysokiego, i bardzo niskiego, ale propozycje przyjmowane przez rząd najczęściej zgadzały się z rzeczywistością. A więc ja myślę, że poziom wzrostu przyjęty przez rząd, a później zaakceptowany przez Sejm, jest realny, możliwy do osiągnięcia i też od nas wszystkich będzie zależało to, jak gospodarka będzie się rozwijała w przyszłym roku.

Poza tym w budżecie państwa zostały przewidziane także środki na dużą aktywność państwa, duże środki na inwestycje infrastrukturalne. To są środki, które także powinny aktywizować gospodarkę i, że tak powiem, ograniczać skutki kryzysu światowego. Także środki pochodzące z dotacji europejskich to są środki przeznaczone na inwestycje - one powinny wywoływać duży popyt i w związku z tym dać impuls rozwojowi całej naszej gospodarki.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Pan senator Klima.

Do spisu treści

Senator Maciej Klima:

Panie Marszałku! Panie Przewodniczący!

Mam dwa krótkie pytania. Czy na posiedzeniu komisji gospodarki była analizowana sprawa kilkunastoprocentowego wzrostu podatku CIT w przyszłym roku? Ja podzielam pana optymizm co do rozwoju gospodarki, ale ten wzrost jest kilkunastoprocentowy i budzi moją wątpliwość to, czy on jest w ogóle realny. To pierwsze pytanie.

Drugie pytanie też jest bardzo krótkie. W budżecie planowane są wpłaty jednostek samorządu terytorialnego na kwotę 2 miliardów 700 milionów zł. Jest to wzrost o 20% w stosunku do tego roku. Mam do pana pytanie, czym spowodowany jest ten wzrost i ewentualnie czy on jest potrzebny, ponieważ samorządy w nadchodzącym roku niestety będą miały prawdopodobnie trochę niższe budżety, co spowodowane będzie między innymi niższymi dochodami z PIT.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Skoro zakładamy, że rozwój gospodarczy w roku przyszłym da jednak wynik dodatni, i to na wysokim poziomie, przychody podatkowe powinny być większe. Te szacunki wynikają z obliczeń. Po prostu zgodnie z takim założeniem wzrostu gospodarczego powinien być taki, jak pan wspomniał, dochód z podatków.

Oczywiście, jeśli chodzi o podatek od dochodów osobistych, o poziom podatku, to będą dwa progi podatkowe obniżone. Wydawałoby się, że podatek powinien być niższy, ale ze względu na takie założenia wzrostu gospodarczego, a także większej aktywności obywateli i wzrostu średniej płacy, którą przewidujemy w budżecie, te dochody powinny być także relatywnie wyższe. Wpłaty samorządów do budżetu wynikają także z pewnych przepisów, prawda? Skoro samorządy w swoich planach finansowych przewidują... No, nie spotkałem się z tym, żeby któryś z samorządów przewidywał budżet na rok przyszły na poziomie niższym niż w roku obecnym czy w latach poprzednich. Mówimy o tych projektach budżetu, które opracowują samorządy, które przyjmują samorządy. A więc skoro one zakładają wzrost, a wynika to też z realnego rozpoznania sytuacji gospodarczej na ich terenie, no to te wpłaty do budżetu państwa ze strony samorządów są oczywiste i naturalne.

Kolejną kwestią jest to, na ile budżet państwa czy państwo ewentualnie będą wspierały samorządy ze środków, którymi dysponują. Wydaje się, że projekty i pomysły zawarte w budżecie też przewidują wsparcie dla samorządów terytorialnych, które realizują zadania wieloletnie, które na przykład realizują zadania związane z drogownictwem czy z innymi dziedzinami, i dla nich przewidywane są dodatkowe środki finansowe na te projekty.

A więc wydaje mi się, że ten model i ta zasada, które zostały skonstruowane w budżecie państwa w związku z systemem wpłat samorządu do budżetu i później ewentualnie wspierania samorządów słabszych, są dobre i poziom tych wpłat ze strony samorządów zamożniejszych jest realny. I ta sprawa nie budziła wątpliwości członków Komisji Gospodarki Narodowej. Możliwe, że komisja samorządu to analizowała i może tam się pojawiły te wątpliwości, ale sprawozdawca komisji samorządu terytorialnego nie informował członków komisji gospodarki o zagrożeniach, o których wspomniał pan senator.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję.

Pan senator Sepioł. Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Janusz Sepioł:

Panie Senatorze, w czasie debaty sejmowej utworzono specjalną rezerwę celową na podniesienie płac w służbie konserwatorskiej w wysokości 4,5 miliona zł, co było od dawna oczekiwane. Pan, referując poprawki, powiedział, że ta rezerwa ulega likwidacji, ponieważ te środki będą włączone w budżety wojewodów. Interesuje mnie strona techniczna tego rozwiązania. To znaczy, że wszystkich szesnaście budżetów wojewodów zmieniło swój kształt? Czy był jakiś algorytm podziału tych środków? Czy to jest z jakiejś części ogólnej? Jaka jest gwarancja, że te środki naprawdę dotrą do konserwatorów? Dziękuję.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Senatorze! Skoro środki zostały włączone do budżetów wojewodów, to jest zdecydowanie większa gwarancja, że te środki dotrą bezpośrednio do konserwatorów, ponieważ wynika to z istoty funkcjonowania budżetu wojewódzkiego, rezerwa zaś zawsze jest możliwością uruchomienia środków na ten cel. A więc ta kwota została przeznaczona wprost na finansowanie konserwatorów zabytków.

Poza tym podział wewnętrzny na województwa został uzgodniony z poszczególnymi wojewodami i służbami konserwatorskimi i ten podział środków nie budził wątpliwości. A więc wydaje mi się, że to rozwiązanie jest zdecydowanie lepsze i zabezpiecza środki na funkcjonowanie służb ochrony zabytków.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję.

Pan senator Wojciechowski. Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Grzegorz Wojciechowski:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Pierwsze pytanie jest takie: czy dochody z prywatyzacji stoczni przewidywanej w przyszłym roku - chodzi o stocznie w Gdyni i w Szczecinie - zostały uwzględnione w tej kwocie 12 miliardów zł?

Drugie pytanie dotyczy funduszów z Unii Europejskiej: czy kwota wymieniona w budżecie wynika z przewidywanych rozliczeń czy z przewidywanego wejścia, że tak powiem, poszczególnych programów unijnych? Chodzi mi o to, czy to są na przykład te środki, które kiedyś zostały przeznaczone dla Polski na lata, powiedzmy, 2005-2010, i akurat one wchodzą i są rozliczane w tym momencie, czy te, które są możliwe do wykorzystania, powiedzmy, w latach 2009-2012. Dziękuję bardzo.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję.

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Dochody z prywatyzacji obejmują dochody z prywatyzacji wszystkich tych przedsiębiorstw i majątku, który będzie prywatyzowany w przyszłym roku. A więc nie rozbija się tego na poszczególne przedsiębiorstwa, firmy itd., ale wszystkie dochody z tych źródeł są uwzględnione w budżecie państwa. Minister właściwy dla spraw skarbu państwa zaś ma to rozbite na poszczególne przedsiębiorstwa, na dochody z prywatyzacji poszczególnych przedsiębiorstw, które mogą wpływać do budżetu państwa. Jakie to są kwoty, jakie wielkości? Te szacunki są sprawą ministra skarbu państwa. My tego nie analizowaliśmy, bo takie analizy, jaka będzie kwota z prywatyzacji tego czy innego konkretnego przedsiębiorstwa, miałyby jakiś wpływ na rzeczywiste, faktyczne dochody. Przecież sprzedaż tych części majątku to sprzedaż w drodze przetargu, a więc dokładne określanie wpływów z prywatyzacji konkretnych przedsiębiorstw mogłoby mieć także negatywny wpływ na wynik tej procedury przetargowej. Globalna kwota przewidywanych środków pochodzących z prywatyzacji nigdy nie jest rozbijana na poszczególne przedsiębiorstwa, po to, aby te dochody były możliwie najwyższe, żebyśmy sami sobie nie zaniżali tych dochodów według jakiegoś klucza, który byłby niedobry dla naszej gospodarki. Kwoty wchodzące w skład budżetu pochodzące ze środków Unii Europejskiej to są kwoty planowane na rok bieżący, które są możliwe do wykorzystania i zostaną przekazane przez Unię Europejską w trakcie realizacji poszczególnych zadań w przyszłym roku budżetowym.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję.

Pan senator Dobrzyński, proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Jan Dobrzyński:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Zgadzam się...

(Rozmowy na sali)

(Marszałek Bogdan Borusewicz: Proszę zadawać pytania, Panie Senatorze. Proszę państwa, proszę nie przeszkadzać.)

Zgadzam się, Panie Senatorze, z panem, że sytuacja jest skomplikowana i dynamiczna, ale nie ma odzwierciedlenia tej sytuacji w budżecie na rok przyszły. Mam pytanie dotyczące nakładów na naukę. Wiadomo, że bez zwiększenia tychże nakładów nie mamy szans na budowę społeczeństwa opartego na wiedzy. Dlaczego więc w zasadzie ciągle ogranicza się te nakłady? I mam pytanie: kiedy zbliżymy się do poziomu 3% PKB, wynikających ze Strategii Lizbońskiej, skoro obecny rząd nie podejmuje działań w tym kierunku?

I jeszcze dodatkowe pytanie, Panie Senatorze, dotyczące ZUS. Jest przewidziana kwota 630 milionów zł na działalność Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Chciałbym zaznaczyć, że to jest kwota tylko na działalność tej instytucji. Co wchodzi w skład tej kwoty, jak to wykorzystanie będzie wyglądało?

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Senatorze, skoro pan senator potwierdza to, że sytuacja jest dynamiczna, zmienia się i że rok przyszły nie będzie należał do lat najłatwiejszych, to wiadomo, że nie ma co przewidywać w budżecie jakiegoś znaczącego wzrostu środków finansowych na poszczególne cele, trzeba raczej skupiać się na tych zadaniach, które są realizowane tak, że wszystkie sfery życia gospodarczego i społecznego funkcjonują, i to dobrze. Pewnie, że chciałoby się, aby na naukę było więcej pieniędzy. Obowiązuje nas także Strategia Lizbońska i chcielibyśmy, żeby kwota na naukę była zdecydowanie wyższa. Ale to by w praktyce oznaczało, że trzeba po prostu ciąć w każdym innym miejscu, w innych miejscach. Pewnie są takie miejsca, są takie części budżetu, na które się wydaje dużo pieniędzy i można byłoby te wydatki zmniejszyć. Wymaga to jednak zgody politycznej, szerszej niż tylko w obrębie koalicji rządzącej, aby dokonać dość radykalnych, głębokich zmian w budżecie, mających na celu ograniczenie pewnych wydatków, które nie są prorozwojowe, ale konsekwentnie od lat są realizowane, i te środki są konsumowane, a nie przyczyniają się do rozwoju. Ale jeżeli przyszły rok, jak pan zasugerował, będzie trudny, to po prostu ciężko przewidywać radykalny wzrost środków finansowych na te cele, głównie na naukę, ale także na wiele innych sfer działalności społecznej i gospodarczej.

Czy nie przeznacza się zbyt wielu środków na funkcjonowanie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych? Komisja Gospodarki Narodowej analizowała tę sprawę, ale nie doszła do takiego wniosku, że należałoby dokonać zmian w systemie finansowym ZUS, aby zmniejszyć tę kwotę. Jeżeli pan senator uważa, że można byłoby dokonać pewnych zmian, modyfikacji i przeznaczyć środki na inne cele, to taką poprawkę Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzy, będzie analizowała, czy faktycznie można zdjąć środki finansowe przewidziane na funkcjonowanie tej instytucji i ewentualnie przeznaczyć je na rezerwę związaną z systemem emerytalnym itd. czy na jakieś inne cele - to już jest inna kwestia. Zresztą te środki są przewidziane jakby w wewnętrznym planie finansowym Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a więc można by było je przeznaczyć także na inne cele Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję.

Pan senator Szaleniec zada pytania.

Do spisu treści

Senator Zbigniew Szaleniec:

Panie Marszałku, dziękuję bardzo.

Panie Senatorze, odpowiadał pan na pytanie dotyczące nauki i jakoś nie zwrócił pan uwagi na to, że jeżeli chodzi o nakłady na naukę, to one wzrosły w tym budżecie o 30%. Myślę, że to jest bardzo znaczący wzrost i warto go zauważyć. Rząd zapowiadał, że nauka będzie jego priorytetem, i sądzę, że ten znaczący krok został zrobiony, proszę więc zauważyć, że to jest 30% w stosunku do ubiegłego roku. To pierwsza sprawa. Drugim priorytetem była edukacja, jest 7% - proszę potwierdzić. Innym priorytetem były nakłady na Euro 2012, wzrost...

(Marszałek Bogdan Borusewicz: Pytanie, Panie Senatorze.)

...o 80%, tak że też warto zwrócić na to uwagę.

(Rozmowy na sali)

(Senator Piotr Kaleta: Ale to nie jest debata, Panie Senatorze...)

(Senator Dorota Arciszewska Mielewczyk: To nie jest debata!)

I trzecie pytanie, Panie Senatorze...

(Marszałek Bogdan Borusewicz: Panie Senatorze, pan nie jest marszałkiem, przepraszam bardzo...)

(Senator Piotr Kaleta: Jeszcze nie, może kiedyś...)

(Wesołość na sali)

Panie Senatorze...

(Marszałek Bogdan Borusewicz: Proszę o pytanie, Panie Senatorze.)

Rząd zapowiadał również zmniejszenie kompetencji wojewodów i przekazanie części kompetencji na szczeble niższe. Czy w związku z tym jest jakieś obniżenie nakładów właśnie na działalność wojewodów? Dziękuję.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję.

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Rzeczywiście pan senator zwrócił tutaj uwagę na sprawę, która jest jednym z priorytetów rządu, a więc fakt, że nastąpi wzrost środków finansowych na naukę i na edukację, wyraźny i duży, chociaż oczywiście ciągle brakuje nam sporo do tego poziomu, jaki chcielibyśmy osiągnąć, czyli poziomu 3%, jaki przewiduje Strategia Lizbońska.

Kwestia reformy administracji publicznej, przekazywania kompetencji wojewodów samorządom, kompetencji samorządów wyższego stopnia niższym poziomom samorządu była analizowana na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej. Na realizację programu decentralizacji państwa, przekazywanie kompetencji samorządów zostały przewidziane środki finansowe w budżecie państwa, one są także w budżetach wojewodów i na mocy decyzji ministra finansów podejmowanej wspólnie z ministrem spraw wewnętrznych i administracji będzie można dokonywać przesunięć tych środków wraz ze zmieniającymi się kompetencjami. Tak więc ta sprawa, zagwarantowanie środków finansowych na reformę samorządową, została w budżecie uwzględniona, przewidziana i właściwie, jeżeli uda się wprowadzić tę reformę samorządową, to środki finansowe na jej realizację w budżecie się znajdują.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję.

Pan senator Ortyl. Proszę o zadanie pytania.

Do spisu treści

Senator Władysław Ortyl:

Dziękuję bardzo.

Panie Marszałku! Wysoki Senacie!

Panie Senatorze Sprawozdawco, wspomniał pan o funduszu solidarności społecznej, który został utworzony ostatnią poprawką do budżetu przez rząd. Jednym ze źródeł finansowania tego funduszu mają być wpływy z akcyzy, ze wzrostu akcyzy na sprzedaż samochodów. Oczywiście niezależnie od rodzaju samochodów spowoduje to zapewne zmniejszenie obrotów w tym segmencie rynku. Mam takie pytanie: czy pan nie uważa, że ten fundusz będzie po prostu fikcją, bo te wpływy będą nieznaczne i bardzo małe? I drugie pytanie: czy nie uważa pan, że ta akcyza może wpędzić w problemy i nasz budżet, i przemysł motoryzacyjny, i doprowadzi to do sytuacji, że będziemy przekładać z kieszeni do kieszeni albo z działu do działu pieniądze, od czego ich w skali budżetu oczywiście nie przybędzie?

Przypominam, że kryzys w przemyśle motoryzacyjnym objawia się tym, że są zapowiedzi zwolnień albo już zwolnienia, firmy, koncerny samochodowe zwracają się o pomoc ze strony państwa, a my tu jeszcze traktujemy je negatywnie akcyzą. Czy to nie jest pewna niekonsekwencja w działaniu takim instrumentem jak akcyza?

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Rezerwa solidarności społecznej jest jednym z ważniejszych instrumentów państwa związanych z ewentualnymi, potencjalnymi zagrożeniami kryzysowymi w roku przyszłym. Ta rezerwa ma przyczynić się do tego, żeby w sytuacji, gdyby pracownicy tracili pracę, gdyby pojawiały się różne inne zdarzenia wynikające z pewnych kłopotów związanych z zagrożeniami kryzysowymi, te środki finansowe na ten cel uruchamiać. W związku z tym rząd przywiązuje dużą wagę do tego, aby ten fundusz był, funkcjonował i żeby środki finansowe na ten cel zostały przeznaczone, dlatego zresztą została tu ustalona taka znaczna kwota.

Było pytanie o akcyzę na samochody, pan senator zwrócił na to uwagę. Nie tak dawno przyjęliśmy ustawę o akcyzie także na inne produkty. Tak, dyskutowaliśmy o tym problemie na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej, a także na posiedzeniu plenarnym Senatu, wtedy gdy dyskutowaliśmy o podatku akcyzowym. Zagrożenia oczywiście istnieją, ponieważ może się okazać, że wpływy przewidziane z akcyzy z tytułu sprzedaży samochodów o pojemności silnika powyżej 2 tysięcy cm3 mogą być niższe, niż przewidujemy. Jest takie zagrożenie. Jednak wszystkie analizy, które przedstawił minister finansów, które przedstawił rząd, wskazują, że te wpływy powinny być duże, wysokie, bo dotyczą one tych obywateli, którzy są relatywnie zamożniejsi, obywateli, którzy nie należą do grupy obywateli rezygnujących z zakupów bardziej luksusowych. Przecież ta akcyza dotyczy samochodów droższych, bardziej luksusowych, a więc samochodów kupowanych przez ludzi zamożniejszych. Wzrost akcyzy jest przewidziany tylko dla samochodów o silniku o pojemności powyżej 2 tysięcy cm3. Wydaje się, że ta grupa nabywców jako ostatnia rezygnuje z takich zakupów, w związku z tym wpływ z akcyzy na tego typu samochody wydaje się niezagrożony. Bardziej zagrożony byłby wówczas, gdyby dotyczyło to samochodów tańszych, bo biedniejsi ludzie szybciej rezygnują z zakupu samochodu czy w ogóle dóbr luksusowych.

Wyraźnie widać, że "Rezerwa solidarności społecznej" ma być utworzona głównie z wpłat zamożniejszej części społeczeństwa. Wydaje mi się, że jest to dobre rozwiązanie, rozwiązanie, w ramach którego ci, których na to stać, składają się na tych, którzy mogą być bardziej zagrożeni skutkami ewentualnego kryzysu w przyszłym roku.


24. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu