Regulamin Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Dział IX
Postępowanie w sprawie inicjatyw ustawodawczych Senatu
i innych uchwał
Art. 76.
- Senat podejmuje postępowa
nie w sprawie inicjatywy ustawodawczej na wniosek komisji lub co najmniej 10 senatorów.
- O podjęciu postępowania w sprawie inicjatywy ustawodawczej Marszałek Senatu zawiadamia Marszałka Sejmu i Prezesa Rady Ministrów.
Art. 77.
- Wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej wraz z projektem ustawy składa się w formie pisemnej do Marszałka Senatu; wnosząc projekt wnioskodawca wskazuje swego przedstawiciela upoważnionego do reprezentowania go w pracach nad tym projektem.
- Do projektu ustawy dołącza się uzasadnienie, które powinno zawierać:
1) wyjaśnienie celu ustawy,
2) przedstawienie rzeczywistego stanu w dziedzinie, która ma zostać uregulowana,
3) wykazanie różnic pomiędzy dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym,
4) przedstawienie oczekiwanych skutków społe cznych, gospodarczych, finansowych i prawnych,
5) przedstawienie założeń podstawowych aktów wykonawczych do ustawy.
- Marszałek Senatu może zwrócić się do senatora będącego reprezentantem wnioskodawcy projektu o uzupełnienie treści uzasadnienia, jeżeli nie spełnia ono wymagań określonych w ust. 2.
Art. 78.
- Rozpatrywanie projektów ustaw odbywa się w trzech czytaniach.
- Wnioskodawca, do czasu zakończenia drugiego czytania, może wycofać wniesiony przez siebie projekt. Wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej złożony przez co najmniej 10 senatorów uważa się za wycofany również wówczas, gdy liczba senatorów popierających wniosek jest mniejsza niż 10.
Art. 79.
- Marszałek Senatu kieruje projekt ustawy do właściwych komisji, w tym do Komisji Ustawodawczej.
- Komisje, do których skierowany został do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu projekt ustawy, obradują nad nim wspólnie. Komisje te mogą zwrócić się do innych komisji o wyrażenie opinii o projekcie lub jego części.
- W posiedzeniach komisji obowiązany jest uczestniczyć przedstawiciel wnioskodawcy.
Art. 80.
- Pierwsze czytanie przeprowadza się nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia doręczenia senatorom projektu ustawy. Zawiadomienie o posiedzeniu komisji doręcza się wszystkim senatorom nie później niż na 7 dni przed pos
iedzeniem.
- Komisje po rozpatrzeniu projektu ustawy przygotowują, w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące, wspólne sprawozdanie, w którym przedstawiają wniosek o:
1) przyjęcie projektu bez poprawek,
2) przyjęcie projektu z poprawkami w formie tekstu jednoli tego projektu,
3) odrzucenie projektu.
- Sprawozdanie komisji obejmuje informację o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej, zakresie i powodach niezgodności albo o pozostawaniu poza obszarem regulacji tego prawa.
- Przewodniczący komisji mogą wystąpić do Marszałka Senatu o przedłużenie terminu określonego w ust. 2.
- Na posiedzeniu Senatu sprawozdanie komisji przedstawia wybrany z ich składu senator sprawozdawca.
Art. 81.
- Drugie czytanie projektu ustawy obejmuje:
1) przedstawienie Senatowi sprawozdania komisji o projekcie ustawy,
2) przeprowadzenie dyskusji oraz zgłaszanie wniosków.
- Przed przystąpieniem do dyskusji senatorowie mogą zgłaszać trwające nie dłużej niż 1 minutę zapytania do sprawozdawcy w związku z przedstawionym sprawozdaniem oraz do upoważnionego przedstawiciela wnioskodawcy, o którym mowa w art. 77 ust. 1.
- Drugie czytanie kończy się skierowaniem projektu ustawy do komisji w celu ustosunkowania się do zgłoszonych w toku dyskusji wniosków, z zastrzeżeniem ust. 5.
- Senat, kierując projekt ustawy do komisji, może wyznaczyć im również termin przedstawienia dodatkowego sprawozdania.
- Jeżeli w trakcie dyskusji nikt nie złoży wniosku przeciwnego do wniosku przedstawionego przez komisje w sprawozdaniu, Senat przystępuje niezwłocznie do trzeciego czytania.
Art. 82.
- Trzecie czytanie projektu ustawy obejmuje:
1) przedstawienie Senatowi dodatkowego sprawozdania komisji, jeżeli projekt był skierowany do komisji po drugim czytaniu,
2) głosowanie.
- W dodatkowym sprawozdaniu komisji zamieszcza się zestawienie wszystkich wniosków zgłoszonych w toku dyskusji. Przepisy art. 52 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
- Przed przystąpieniem do głosowania senatorowie mogą zgłaszać trwające nie dłużej niż 1 minutę zapytania do sprawozdawcy w związku z przedstawionym do
datkowym sprawozdaniem.
- Wnioskodawca może wycofać swój wniosek zgłoszony w trakcie drugiego czytania; przepis art. 52 ust. 7 stosuje się odpowiednio.
- Do głosowania nad uchwałą Senatu w sprawie wniesienia inicjatywy ustawodawczej przepisy działu V rozdziału 3 stosuje się odpowiednio.
Art. 83.
- Uchwałę o wniesieniu inicjatywy ustawodawczej Marszałek Senatu przekazuje Marszałkowi Sejmu. Do uchwały załącza się:
1) uzasadnienie przedstawiające w szczególności skutki finansowe wykonania projektowanej ustawy,
2) informację o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej, o zakresie i powodach niezgodności albo o pozostawaniu poza obszarem regulacji tego prawa,
3) wskazanie przedstawiciela Senatu upoważnionego do reprezentowania go w pracach nad projektem u stawy.
- O wniesieniu do Sejmu inicjatywy ustawodawczej Marszałek Senatu zawiadamia Prezesa Rady Ministrów.
Art. 84.
- Projekt uchwały Senatu może być wniesiony przez komisję, senatorów lub senatora.
- Marszałek Senatu może zażądać od wnioskodawcy uzasadnienia do projektu uchwały.
- Rozpatrywanie projektów uchwał odbywa się w trzech czytaniach.
- Marszałek Senatu, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może zadecydować o skróceniu terminów, o których mowa w art. 80 ust. 1.
- Do postępowania z projektami uchwał przepis
y art. 77 ust. 1, art. 79, art. 80 ust. 1, 2, 4 i 5, art. 81, art. 82 stosuje się odpowiednio.
Art. 85.
W trybie przewidzianym dla uchwał Senat może podejmować rezolucje, oświadczenia i apele.
Regulamin Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment