12 grudnia 2006 r.
Posiedzenie Komisji Zdrowia zwołano w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.
Rozwiązania przyjęte w ustawie uchwalonej przez Sejm z przedłożenia rządowego omówił i uzasadnił podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Ludwik Grabowski. Pozytywną opinię o nowelizacji przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
W sejmowej noweli jednoznacznie uznano haszysz za środek odurzający. Dotychczas obowiązujący zapis, jak napisano w uzasadnieniu do rządowego projektu, powoduje niejasności prawne i prowadzi do wyłączenia haszyszu ze środków odurzających. W ustawie, która obowiązuje od 2005 roku, do środków odurzających zaliczona została żywica konopi innych niż włókniste. W praktyce haszysz jest produkowany tylko z konopi "narkotycznych", jednak można go uzyskać również z konopi włóknistych.
Rodzaj konopi, z jakich wyprodukowano haszysz, jest niemożliwy do określenia w laboratoriach kryminalistycznych. Nowelizacja precyzuje, że również żywica konopi włóknistych jest środkiem odurzającym.
W związku z pojawieniem się w obrocie konopi modyfikowanych genetycznie, w nowelizacji zawarto także nową definicję konopi.
Ponadto w rozpatrywanej ustawie wprowadzono możliwość dofinansowania z Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii szkoleń dla terapeutów, zajmujących się leczeniem i rehabilitacją uzależnionych. W 2006 roku zaplanowano łączną kwotę dofinansowania w wysokości 340 tys. złotych.
W głosowaniu Komisja Zdrowia opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Józefa Łyczaka.
W drugiej części posiedzenia Komisji Zdrowia senatorowie zapoznali się z informacją ministra zdrowia o zasadach tworzenia sieci szpitali oraz z informacją o aktualnym stanie realizacji ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Ludwik Grabowski.
W swoim wystąpieniu wiceminister podkreślił, że resort już po raz trzeci przedstawia informację o przebiegu restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Obecna informacja (wrzesień br.) nie obejmuje danych dotyczących procesu restrukturyzacji zadłużenia zakładów z wykorzystaniem dodatkowych środków uzyskanych po nowelizacji ustawy. Zgodnie z art. 35b ust. 1 tej ustawy termin składania wniosków o zwiększenie pożyczki o tzw. "IV transzę" upływał 1 września br.
Wiceminister M.L. Grabowski zaznaczył, że obecnie w Ministerstwie Zdrowia trwają końcowe prace nad przygotowaniem informacji w zakresie procesu restrukturyzacji finansowej po nowelizacji ustawy.
Ustawa o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej weszła w życie 1 maja 2005 r. Zadłużone zakłady mogły uczestniczyć w procesie restrukturyzacji finansowej, który obejmował zobowiązania publicznoprawne i cywilnoprawne, w tym dotyczące roszczeń pracowniczych z tytułu tzw. "ustawy 203".
Z informacji (wrzesień br.) wynika, że następuje spadek zadłużenia wymagalnego zakładów.
Wiceminister zdrowia podkreślił, że wyhamowanie tempa wzrostu zadłużenia zakładów opieki zdrowotnej zaobserwowano już w II połowie 2004 r. oraz w I kwartale 2005 r. Od drugiej połowy 2005 r. rozpoczął się systematyczny spadek wartości zobowiązań, które na przestrzeni pięciu kwartałów (od 30 czerwca 2005 r. do 30 września br.) zmalały o 34%.
W związku z prowadzonymi pracami nad kolejną nowelizacją ustawy, której celem ma być pełne wykorzystanie środków przeznaczonych decyzją Sejmu na postępowanie restrukturyzacyjne, Ministerstwo Zdrowia przesłało ankietę do wojewodów dotyczącą oszacowania kosztów proponowanych zmian. Z szacunkowych danych wynika, że na pożyczki dla zakładów opieki zdrowotnej restrukturyzujących zadłużenie należy przeznaczyć kwotę 140 mln zł, natomiast pozostałą kwotę można przeznaczyć na pożyczki dla niezadłużonych zakładów opieki zdrowotnej.