29 czerwca 2006 r.

Komisja Zdrowia zebrała się w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Zapisy ustawy uchwalonej z przedłożenia rządowego rekomendował senatorom wiceminister zdrowia Andrzej Wojtyła. Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, które stwierdziło, że nowelizacja sejmowa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych, oprócz drobnych nieścisłości terminologicznych i błędów gramatycznych.

Przedmiotem nowelizacji są przepisy dotyczące zasad udzielania pomocy publicznej zakładom opieki zdrowotnej - udzielania pożyczki przez Skarbu Państwa ze środków przewidzianych w ustawie budżetowej. Nowelizacja wprowadza m.in. możliwość skorzystania z pożyczki przez, dotychczas z tego wyłączone, jednostki badawczo-rozwojowe prowadzące badania naukowe i prace badawczo-rozwojowe w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia. Pożyczka będzie udzielana po spełnieniu takich samych warunków jak dla innych zakładów, przy czym jej kwota zostanie ustalona w odniesieniu do minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2004 r. Uzyskane środki mogą być przeznaczone na spłatę należności głównych wraz z odsetkami za zwłokę z tytułu zobowiązań publicznoprawnych (tj. składki na ubezpieczenie emerytalne, ubezpieczenia społeczne finansowane przez ubezpieczonego i ubezpieczenie zdrowotne) oraz należności cywilnoprawnych objętych ugodą restrukturyzacyjną. Ponadto przewidziano możliwość zwiększenia pożyczki o kwotę nie wyższą niż suma należności głównych i odsetek z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez zakład opieki zdrowotnej w związku z zaspokojeniem przez niego należności głównych z tytułu indywidualnych roszczeń pracowników na podstawie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz zmianie niektórych ustaw. Zwiększono z 50% do 70% umorzenia należności głównej z tytułu pożyczki dla:

  1. zoz-u, w stosunku do którego wydano decyzję o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego i który w ciągu 5 lat od wydania ostatecznej decyzji o warunkach restrukturyzacji spłaci 30% należności głównej z tytułu pożyczki,
  2. zoz-u, w stosunku do którego wydano decyzję o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego i który w ciągu 5 lat od wydania ostatecznej decyzji o warunkach restrukturyzacji spłaci 30% należności głównej z tytułu pożyczki i z tytułu zwiększenia kwoty pożyczki.

Zakładowi opieki zdrowotnej, co do którego wydano decyzję ostateczną o warunkach restrukturyzacji i któremu przysługuje roszczenie do Narodowego Funduszu Zdrowia, Skarbu Państwa lub innej jednostki sektora finansów publicznych, a zrzeknie się on tych roszczeń, umarza się odpowiednio pozostałą część pożyczki albo pozostałą część pożyczki i środków uzyskanych z tytułu zwiększenia, w wysokości: pozostałej do spłaty pożyczki (albo pożyczki i środków z tytułu zwiększenia) albo w wysokości roszczenia, którego się zrzeczono (w zależności od kwoty pozostałej do spłaty).

W głosowaniu Komisja Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Stanisława Karczewskiego.

W drugiej części posiedzenia omówiono propozycje nowelizacji rozporządzeń w sprawie wykazów leków refundowanych, a także zasady refundacji leków w terapii dzieci z ADHD. Informację na ten temat przedstawili wiceminister zdrowia A. Wojtyła oraz dyrektor Departamentu Polityki Lekowej w tym resorcie Piotr Błaszczyk.