10 maja 2006 r.
Podczas posiedzenia Komisji Zdrowia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary.
Senatorowie wysłuchali informacji na temat zapisów zawartych w opiniowanej nowelizacji, przedstawionej przez dyrektora Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii Piotra Jablońskiego. Zapoznano się także z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które stwierdziło, że ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.
Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm z przedłożenia rządowego. Zmierza ona do implementacji postanowień decyzji ramowej Rady 2004/757/WSiSW z 25 października 2004 r. ustanawiającej minimalne przepisy określające znamiona przestępstw i kar w dziedzinie nielegalnego obrotu narkotykami. Decyzja nakłada na państwa członkowskie Unii Europejskiej szereg obowiązków służących ujednoliceniu przepisów prawa karnego materialnego i procesowego, które dotyczą zwalczania nielegalnego handlu narkotykami.
W celu wdrożenia tych regulacji w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii podwyższono sankcję karną w typie kwalifikowanym przestępstwa do lat 8 (art. 58 i 62), określono działanie przestępcze polegające na "wprowadzaniu do obrotu" prekursorów (art. 61) oraz spenalizowano uprawę krzewu koki. Podniesiono także sankcję karną w typie podstawowym przestępstwa do lat 3 i wprowadzano typ kwalifikowany przestępstwa (art. 63). W ustawie o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary rozszerzono zakres odpowiedzialności podmiotów zbiorowych na przestępstwa nielegalnego obrotu środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi i prekursorami.
W głosowaniu Komisja Zdrowia postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Władysław Sidorowicz.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie zapoznali się z kwestiami dotyczącymi akcyzy na tytoń.
Informację na ten temat przedstawił wiceminister finansów Mirosław Barszcz, któremu towarzyszyła naczelnik Elżbieta Firląg. 16 stycznia br. nastąpił wzrost podatku akcyzowego na papierosy. Podwyżka wynikała ze zobowiązań, jakie przyjęła na siebie Polska, przystępując do Unii Europejskiej. Dotyczyły one m.in. wprowadzenia zbliżonych cen na wyroby akcyzowe zharmonizowane. Polska wynegocjowała odstępstwo od stosowania minimalnych wartości podatku akcyzowego na tytoń, określonych prawem europejskim, do 31 grudnia 2008 r., ale zobowiązała się do ich stopniowego wyrównywania do poziomu unijnego. Oznacza to, że akcyza na wyroby tytoniowe będzie jeszcze wzrastać w 2007 i 2008 r. Do 2009 r. Polska musi osiągnąć wysokie progi unijne w tym zakresie. Jak stwierdził wiceminister M. Barszcz, nie można wykluczyć, że rząd polski wystąpi o przedłużenie okresu przejściowego. Dodatkowy czas pozwoliłby na rozłożenie wzrostu stawek akcyzy na dłuższy okres i byłoby mniej odczuwalne dla konsumentów.
W dyskusji zwracano m.in. uwagę, że wzrost cen papierosów, wynikający ze wzrostu stawek akcyzowych na wyroby tytoniowe, może spowodować większy przemyt.