18 października 2006 r.
Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich oraz Komisji Ustawodawczej przystąpiono do pierwszego czytania zgłoszonego przez grupę senatorów projektu uchwały Senatu w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.
W imieniu wnioskodawców projektowaną zmianę przedstawił i uzasadnił senator Kazimierz Wiatr. Wniesiony przez grupę senatorów projekt zmiany Regulaminu Senatu miał na celu wyeliminowanie konieczności ponownego zbierania się właściwej komisji w wypadku niezgłoszenia w debacie wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek i odrzucenia w trakcie głosowania wszystkich zgłoszonych poprawek. W obecnym stanie prawnym - zgodnie z art. 54 ust. 5 Regulaminu - w takim wypadku możliwe jest jedynie ponowne przekazanie przez Senat projektu uchwały do komisji, jeżeli zostanie złożony taki wniosek. Zgodnie z zaproponowanym przez grupę senatorów nowym brzmieniem art. 54 ust. 1 pkt 5 w wypadku odrzucenia wszystkich poprawek marszałek Senatu poddawałby pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek zgłoszony przez jednego z senatorów.
Podczas posiedzenia połączone komisje zapoznały się z opinią o projekcie uchwały przedstawioną przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Jak stwierdzono w opinii, za przyjęciem proponowanego rozwiązania, oprócz niewątpliwego usprawnienia pracy Izby, przemawia zasada konstytucyjna, zgodnie z którą, jeżeli Senat w ciągu 30 dni od dnia przekazania ustawy nie podejmie stosownej uchwały, ustawę uznaje się za uchwaloną w brzmieniu przyjętym przez Sejm. Niepodjęcie przez Senat uchwały w sprawie ustawy sejmowej ma zatem taki sam skutek, jak przyjęcie tej ustawy przez Senat bez poprawek.
Jednocześnie, odnosząc się do tekstu rozpatrywanego projektu, w opinii zwrócono uwagę, że treść proponowanego brzmienia art. 54 ust. 1 pkt 5 pozostaje w sprzeczności z tą częścią uzasadnienia projektu, która wskazuje, iż chodzi o wypadki, w których nie zgłoszono wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek. Ponieważ nie wydaje się zasadne dwukrotne (w czasie tego samego głosowania) poddawanie pod głosowanie wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek, należałoby wyraźnie zastrzec, iż proponowana norma dotyczy sytuacji, w której wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek nie był wcześniej poddany pod głosowanie. Przyjęcie tej propozycji wiązałoby się z koniecznością zapisania proponowanej normy w następujący sposób: w art. 54 w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie: "5) głosowanie za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek, a w przypadku odrzucenia wszystkich poprawek - głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, jeżeli wniosek taki zostanie zgłoszony, a nie był wcześniej poddany pod głosowanie".
W dyskusji poprawkę proponowaną przez biuro legislacyjne zgłosił senator Włodzimierz Łyczywek. W głosowaniu uzyskała ona akceptację połączonych komisji. Ustalono, że podczas drugiego czytania projektu uchwały Senatu w sprawie zmiany Regulaminu Senatu jego przyjęcie wraz z wprowadzoną zmianą zarekomenduje Izbie senator W. Łyczywek.
Diariusz Senatu nr 25