8 marca 2006 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawczej, podczas którego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.

Senatorowie wysłuchali informacji posła sprawozdawcy Jerzego Kozdronia na temat przebiegu prac sejmowych nad rozpatrywaną nowelizacją, uchwaloną na podstawie projektu rządowego. Ponadto wysłuchano wyjaśnień udzielanych przez wiceministra sprawiedliwości Krzysztofa Józefowicza oraz naczelnika w Departamencie Współpracy Międzynarodowej w tym resorcie Tomasza Berkowskiego. Ponadto zapoznano się z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja związana jest z wejściem w życie 21 stycznia 2005 r. rozporządzenia nr 805/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 21 kwietnia 2004 r. o ustanowieniu Europejskiego Tytułu Egzekucyjnego dla roszczeń bezspornych. Pomimo że rozporządzenie ma charakter samowykonalny, ustawodawca uznał za stosowne uregulować w kodeksie postępowania cywilnego pewne kwestie pozostawione do rozstrzygnięcia prawu krajowemu.

Wydanie zaświadczenia europejskiego tytułu egzekucyjnego dotyczy orzeczeń sądowych, ugód oraz innych tytułów egzekucyjnych w sprawach bezspornych (pieniężnych niekwestionowanych przez dłużnika). Wydanie takiego zaświadczenia skutkuje tym, że tytuły egzekucyjne mogą być wykonane w każdym innym państwie członkowskim. Wydanie zaświadczenia dotyczyć może tylko tych tytułów, których wydanie poprzedzone zostało pewnymi minimalnymi obowiązkami względem pozwanego, np. informacjami o możliwości albo obowiązku wniesienia odpowiedzi na pozew, prawie do ustanowienia pełnomocnika czy braku przymusu adwokackiego lub radcowskiego - art. 1 pkt 1 ustawy.

Przepisy dotyczące wydawania zaświadczenia europejskiego tytułu egzekucyjnego w stosunku do polskich orzeczeń, ugód, aktów notarialnych zostały umiejscowione w Części trzeciej - Postępowanie egzekucyjne, w Tytule I - Przepisy ogólne, po Dziale II - Tytuły egzekucyjne i klauzula wykonalności (dodany nowy Dział IIa obejmujący art. 7951 do 7955). Uregulowano w nim właściwość sądu, skład sądu, prawo wierzyciela do złożenia zażalenia na odmowę wydania zaświadczenia, procedurę uchylenia zaświadczenia na wniosek dłużnika jako niezbędną przy niezaskarżalności tego zaświadczenia, prawo do odwołania się od postanowienia w przedmiocie uchylenia zaświadczenia (art. 1 pkt 2 ustawy).

Sprawy dotyczące zagranicznych tytułów egzekucyjnych, które mają zostać wykonane w kraju, uregulowane zostały w dodanych art. 8201-8202, art. 825 pkt 5, art. 8403 (powództwo przeciwegzekucyjne o odmowę wykonania) oraz dodanym Tytułem III w Części czwartej - Przepisy z zakresu międzynarodowego postępowania cywilnego, w Księdze trzeciej - Orzeczenia sądów zagranicznych i ugody zawarte przed takimi sądami (art. 1 pkt 3-6 ustawy). Przesądzono, że wykonalność tych tytułów egzekucyjnych musi być poprzedzona nadaniem klauzuli wykonalności.

Podczas dyskusji ze względu na to, że wydanie zaświadczenia europejskiego tytułu egzekucyjnego stanowi nową instytucję prawną, senatorowie, m.in. Piotr Ł.J. Andrzejewski i Aleksander Bentkowski, interesowali się szczegółowo jej funkcjonowaniem.

W głosowaniu Komisja Ustawodawcza opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek nowelizacji kodeksu cywilnego. Ustalono, że jej przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Janusz Gałkowski.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego.

W dyskusji po wysłuchaniu szczegółowych informacji przedstawionych przez posła sprawozdawcę Stanisława Chmielewskiego oraz wiceministra sprawiedliwości K. Józefowicza, a także po zapoznaniu się z pozytywną opinią senackiego biura legislacyjnego rozpatrywana nowelizacja została przyjęta bez wątpliwości. Reguluje ona zasady ustalania i ponoszenia kosztów
w postępowaniu przygotowawczym.

W głosowaniu Komisja Ustawodawcza postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora J. Gałkowskiego.