7 listopada 2006 r.

W pierwszym punkcie porządku obrad Komisji Spraw Zagranicznych rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Poprawki do Konwencji o ochronie fizycznej materiałów jądrowych, przyjętej w Wiedniu dnia 8 lipca 2005 r.

Rozwiązania zawarte w przedmiotowej poprawce do konwencji przedstawił i omówił zastępca dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Kremer. Pozytywną opinię na temat ustawy ratyfikacyjnej wyraziło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. W dyskusji głos zabrał senator Stefan Niesiołowski.

W głosowaniu nad rozpatrywana ustawą senatorowie jednomyślnie opowiedzieli się za jej przyjęciem bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Andrzeja Kaweckiego.

Następnie Komisja Spraw Zagranicznych rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Konwencji Rady Europy o praniu, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa oraz o finansowaniu terroryzmu, sporządzonej w Warszawie dnia 16 maja 2005 r.

W tym punkcie senatorowie wysłuchali informacji przedstawionych przez wicedyrektora A. Kremera z MSZ oraz Agnieszki Kani z Departamentu Informacji Finansowej w Ministerstwie Finansów. Pozytywną opinię o ustawie wyraziło senackie biuro legislacyjne. W dyskusji głos zabrali senatorowie Zbigniew Rau i S. Niesiołowski.

W głosowaniu komisja jednomyślnie postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrzonej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora A. Kaweckiego.

W trzecim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisja rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r.

W tym punkcie na temat przedmiotowej konwencji wypowiadali się wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w MSZ A. Kremer oraz wicedyrektor Departamentu Polityki Podatkowej w Ministerstwie Finansów Cezary Krysiak. Zapoznano się także z pozytywna opinią senackiego biura legislacyjnego. W dyskusji glos zabrali senatorowie: Andrzej Mazurkiewicz, Ryszard Górecki, Marek Rocki, Z. Rau i S. Niesiołowski.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych opowiedziała się za zaproponowaniem Senatowi przyjęcia bez poprawek sejmowej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego Izby sprawozdanie w tej sprawie przedstawi senator Jarosław Lasecki.

Następnie komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki dotyczącej stosowania Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o ekstradycji, sporządzonej dnia 10 lipca 1996 r., zgodnie z artykułem 3 ustęp 2 Porozumienia o ekstradycji między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki, podpisanego w Waszyngtonie dnia 25 czerwca 2003 r., sporządzonej w Warszawie dnia 9 czerwca 2006 r.

Informacji na temat rozwiązań przyjętych w przedmiotowej umowie udzielili wicedyrektor A. Kremer z MSZ oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Andrzej Duda. Pozytywną opinię przedstawiło senackie biuro legislacyjne. W dyskusji głos zabrali senatorowie S. Niesiołowski i Ryszard Górecki.

Dotychczas podstawą ekstradycji, czyli wzajemnego wydawania osób, między Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki była umowa z 10 lipca 1996 r. między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o ekstradycji.

Potrzeba renegocjacji tej umowy wynikła z przystąpienia Polski do Unii Europejskiej i konieczności dostosowania przepisów umowy dwustronnej (RP-USA o ekstradycji) do rozwiązań wprowadzonych Porozumieniem między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o ekstradycji, podpisanym 25 czerwca 2003 r. w Waszyngtonie.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. a Porozumienia UE-USA Unia Europejska zapewniła, że każde z Państw Członkowskich UE zobowiąże się do stosowania swojej umowy dwustronnej zawartej ze Stanami Zjednoczonymi (w kwestii wzajemnego wydawania osób) w sposób zgodny z Porozumieniem UE-USA.

Porozumienie UE-USA nie weszło jeszcze w życie. Stanie się to po upływie trzech miesięcy od daty wymiany między UE i USA dokumentów wskazujących, że wszystkie państwa UE zakończyły wewnętrzne procedury zapewniające, iż zmienione umowy dwustronne o ekstradycji mogą wejść w życie.

Umowa przedłożona do ratyfikacji składa się z dwóch części: Umowy dostosowawczej i Załącznika. Cześć dostosowawcza zawiera postanowienia ogólne ze wskazaniem, które z przepisów Umowy dwustronnej ulegają zmianie i na jakiej podstawie (odpowiedni przepis Porozumienia UE-USA). W tej części zawarte są również przepisy intertemporalne. Natomiast w Załączniku zawarto skonsolidowany (jednolity) tekst Umowy dwustronnej, uwzględniający wprowadzone zmiany i uzupełnienia.

Nowe, zmienione regulacje dotyczą między innymi: uprawnienia państwa wezwanego do obwarowania warunkiem wydania osoby, w sytuacji gdy przestępstwo, z powodu którego wnosi się o wydanie, jest zagrożone karą śmierci (art. 6 Załącznika), zasad udzielania informacji podlegających szczególnej ochronie, dopuszczenia w postępowaniu ekstradycyjnym dokumentów opatrzonych pieczęcią Ministerstwa Sprawiedliwości albo ministerstwa lub departamentu właściwego do spraw zagranicznych, bez potrzeby ich dalszej legalizacji, a także postępowania w razie jednoczesnego złożenia wniosku o ekstradycję i wniosku o przekazanie na mocy europejskiego nakazu aresztowania.

W głosowaniu nad przedmiotową ustawą senatorowie jednomyślnie opowiedzieli się za jej przyjęciem bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora J. Laseckiego.

W piątym punkcie porządku obrad komisja rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki dotyczącej stosowania Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o wzajemnej pomocy prawnej w sprawach karnych, sporządzonej dnia 10 lipca 1996 r., zgodnie z artykułem 3 ustęp 2 Porozumienia o wzajemnej pomocy prawnej w sprawach karnych między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki, podpisanego w Waszyngtonie dnia 25 czerwca 2003 r., sporządzonej w Warszawie dnia 9 czerwca 2006 r.

Informację na temat rozwiązań zawartych w przedmiotowej umowie przekazali wiceminister sprawiedliwości A. Duda oraz wicedyrektor A. Kremer. Pozytywną opinię przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu rozpatrywana ustawa ratyfikacyjna uzyskała jednomyślne poparcie komisji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Andrzeja Mazurkiewicza.

Ponadto Komisja Spraw Zagranicznych rozpatrywała na swym posiedzeniu ustawę o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej o współpracy w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej i innych przestępstw oraz współdziałaniu na terenach przygranicznych, podpisanej w Wilnie dnia 14 marca 2006 r.

Informację o przedmiotowej umowie przedstawili wicedyrektor A. Kremer z MSZ oraz Andrzej Rudnicki - zastępca dyrektora Departamentu Prawnego w MSWiA. Senackie biuro legislacyjne stwierdziło, że ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.

Celem przedmiotowej umowy bilateralnej jest uregulowanie współpracy pomiędzy Polską a Litwą w zakresie zwalczania międzynarodowej przestępczości, zwłaszcza tej o charakterze zorganizowanym. Umowa dotyczy w szczególności przestępczości przygranicznej. Jest to druga taka umowa zawierana przez Polskę. Pierwsza została podpisana z Republiką Słowacką 23 marca 2004 r. i nie weszła jeszcze w życie. Kolejna - trzecia - została podpisana z Republiką Czeską 21 czerwca 2006 r. i przesłana do parlamentu jednocześnie z niniejszą umową w celu wyrażenia zgody na jej ratyfikację przez prezydenta RP. Treść tych umów skorelowano z podobnymi, obowiązującymi Polskę dwiema umowami zawartymi z Republiką Federalną Niemiec: o współpracy policji i straży granicznych na terenach przygranicznych oraz o współpracy w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej oraz szczególnie niebezpiecznych przestępstw.

Umowa między Polską a Litwą określa zasady współpracy w zapobieganiu i zwalczaniu w szczególności przestępczości zorganizowanej, a także innych przestępstw, wykrywaniu sprawców przestępstw, jak również współdziałania na terenach przygranicznych.

Umowa nie obejmuje udzielania pomocy prawnej w sprawach karnych.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora J. Laseckiego.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską o współpracy w zwalczaniu przestępczości, ochronie porządku publicznego oraz o współpracy na terenach przygranicznych, podpisanej w Warszawie dnia 21 czerwca 2006 r.

Na temat tej ustawy głos zabrał wicedyrektor A. Kremer z MSZ. Pozytywną opinię przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu senatorowie jednomyślnie opowiedzieli się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, ze sprawozdanie w tej sprawie przekaże Izbie senator Z. Rau.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych rozpatrzono ustawę o ratyfikacji tekstu jednolitego zmienionego Statutu Haskiej Konferencji Prawa Prywatnego Międzynarodowego, przyjętego w Hadze dnia 30 czerwca 2005 r.

O wprowadzonych do statutu zmianach poinformował wicedyrektor A. Kremer z MSZ. Dotyczą one zasad, na jakich organizacje międzynarodowe mogą przystępować oraz wykonywać swoje prawa członkowskie w HKPPM. Znowelizowano również tryb wprowadzania przyszłych zmian w statucie. Ponadto wprowadzono zmiany w dotychczasowych organach HKPPM.

W głosowaniu senatorowie jednomyślnie opowiedzieli się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji na posiedzeniu plenarnym Izby wyznaczono senatora Z. Raua.

Diariusz Senatu nr 26