20 czerwca 2006 r.
Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Konwencji, sporządzonej w Brukseli dnia 8 grudnia 2004 r., w sprawie przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej do Konwencji w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych, sporządzonej w Brukseli dnia 23 lipca 1990 r., zmienionej Konwencją w sprawie przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji do Konwencji w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych, sporządzoną w Brukseli dnia 21 grudnia 1995 r., oraz Protokołem zmieniającym Konwencję w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych, sporządzonym w Brukseli dnia 25 maja 1999 r.
Informację na temat zapisów zawartych w przedmiotowej konwencji przedstawili wiceminister finansów Jarosław Neneman i dyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Remigiusz Henczel. Pozytywną opinię na temat ustawy ratyfikacyjnej przekazało Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Konwencja dotyczy wypadków powstałych na tle zjawiska tzw. transfer pricing - transferu zysków przez przedsiębiorstwa powiązane. Przedsiębiorstwa te, wykorzystując istniejące między nimi związki kapitałowe lub osobowe, "przerzucają" zyski do państwa, w którym siedzibę ma druga strona transakcji. Celem takich działań jest przede wszystkim uchylenie się od opodatkowania w jednym państwie poprzez przeniesienie dochodu do państwa, w którym dochód będzie podlegał niższemu opodatkowaniu. Obecnie metody przeciwdziałania temu zjawisku są regulowane w wszystkich bilateralnych umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania. Umowy te, oparte na Modelowej Konwencji OECD, przewidują możliwość, powstałej w wyniku opodatkowania dochodów, eliminacji ekonomicznego podwójnego opodatkowania. Procedura na podstawie umów o podwójnym opodatkowaniu jest długotrwała i nie jest obowiązkowa, czemu właśnie ma przeciwdziałać Konwencja. Nakłada ona na organy podatkowe umawiających się państw obowiązek pośredniego informowania o zamiarze dokonania korekty zysków przez organy podatkowe drugiego państwa. W razie sporu konwencja przewiduje postępowanie porozumiewawcze i arbitrażowe. Celem postępowania jest eliminacja podwójnego opodatkowania, czyli - w rozumieniu konwencji - sytuacji, w której zyski podlegają opodatkowaniu wyłącznie w jednym państwie albo podatek od zysków pobierany w jednym państwie jest pomniejszony o kwotę odpowiadającą kwocie podatku naliczonego od tych zysków drugim państwie.
W głosowaniu komisja postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Raua.
Tematem drugiej części posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych była polska misja stabilizacyjno-szkoleniowa w Iraku.
Szczegółowe informacje na ten temat przedstawili zastępca szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego gen. broni Lech Konopka oraz dyrektor Departamentu Afryki i Bliskiego Wschodu w MSZ Krzysztof Płomiński. Ponadto w posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele MON, Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz eksperci.
W wyniku dyskusji senatorowie postanowili podjąć uchwałę w sprawie polskiej misji szkoleniowo-doradczej w Iraku:
"Komisja Spraw Zagranicznych Senatu Rzeczypospolitej Polskiej wyraża uznanie dla polskiej misji szkoleniowo-doradczej w Iraku. Szczególny szacunek budzi postawa żołnierzy, którzy codziennie, pełniąc swoją służbę, narażają życie.
Uważamy, że udział Polski przyczynił się, mimo ogromnych przeszkód i trudności, do poprawy sytuacji zarówno w Iraku, jak również w całym regionie. Jest też zgodny z podstawowymi założeniami polskiej polityki zagranicznej, polegającej na wierności sojuszniczym zobowiązaniom, wiarygodności i przeciwstawianiu się międzynarodowemu terroryzmowi.
Stoimy na stanowisku, że rozwiązanie problemów Iraku jest możliwe przede wszystkim poprzez rozwiązania polityczne, a działania militarne powinny jedynie wspierać procesy polityczne. Temu też służy polska misja szkoleniowo-doradcza.
Komisja wyraża opinię, że nie zaistniały jeszcze warunki do zakończenia tej misji".