14 czerwca 2007 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

  • Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony środowiska poprzez prawo karne wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie; (COM(2007)051 końcowy), sygnatura Rady UE 6297/07.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Kosma Złotowski.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Andrzej Szweda-Lewandowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie poparła projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady i przyjęła opinię w tej sprawie.

  • Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 320/2006 ustanawiające tymczasowy system restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie. Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 318/2006 w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru (COM(2007) 227 końcowy) - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Mieczysław Szyszka.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Sebastian Filipek-Kaźmierczak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozparządzenia Rady wraz ze stanowiskiem rządu.

  • Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie badań struktury gospodarstw rolnych i badania metod produkcji rolnej oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 571/88 (COM(2007)245 końcowy) wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie.

Instytucja wiodąca: Główny Urząd Statystyczny.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: wiceprezes Halina Dmochowska

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

  • Wnioski nierozpatrywane - propozycja zaakceptowana przez komisję:

- wnioski przekazane w trybie art. 6 ust. 1 ustawy: COM(2007) 180, 236, 238, 252,

- wnioski przekazane w trybie art. 8 ustawy:

  • propozycja rozporządzenia Rady nakładająca ostateczne środki antydumpingowe na import kukurydzy (w puszkach) z Tajlandii;

  • propozycja zakończenia częściowego postępowania weryfikacyjnego środków antysubsydyjnych nałożonych na import folii PET z Indii,

- wnioski przekazane w trybie art. 3 ust. 2 ustawy:

  • Komunikat Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego Synergia czarnomorska - Nowa inicjatywa współpracy regionalnej.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Spraw Unii Europejskiej przyjęła stanowisko w sprawie budowy Gazociągu Północnego:

"Senat RP podczas debaty plenarnej nad projektem <<Rocznej Strategii Politycznej Komisji Europejskiej na rok 2008>> wyraził ogromne zainteresowanie umieszczeniem
w części dotyczącej polityki morskiej kwestii intensywnej ochrony zasobów żywych i dna morza. Na konieczność zajęcia się problemami ekologicznymi Morza Bałtyckiego wskazał przewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu RP prof. Edmund Wittbrodt na spotkaniu COSAC w Berlinie 15 maja br., poświęconym <<Rocznej Strategii Politycznej>>. W tym kontekście niepokój budzi projekt budowy Gazociągu Północnego na dnie Morza Bałtyckiego.

Wątpliwościom i obawom związanym z budową rurociągu dano wyraz w trakcie zorganizowanej z inicjatywy Senatu RP 28 maja br. międzynarodowej konferencji
pt. <<Zagrożenia ekologiczne Morza Bałtyckiego>>, z udziałem przedstawicieli parlamentów krajów nadbałtyckich. Podkreślono, że zagrożenia dotyczą wszystkich państw regionu, w tym 8 członków UE. Są one tym poważniejsze, że Bałtyk jest w wyjątkowym stopniu narażony na biodegradację: wymiana wód odbywa się w nim co 30-50 lat.

Komisja Spraw Unii Europejskiej Senatu RP pragnie zwrócić uwagę europejskiej opinii publicznej, tak wyczulonej na wszelkie zagrożenia środowiska naturalnego, nie tylko na ryzyko zatrucia Bałtyku bronią chemiczną z czasów II wojny światowej, ale także na poważne zagrożenie dla różnorodności biologicznej. Morski rurociąg jest narażony na awarie w większym stopniu niż lądowy, a także na ataki terrorystyczne.

Komisja Spraw Unii Europejskiej Senatu RP pragnie także zwrócić uwagę, że
w dyskusji nad Gazociągiem Północnym prawie nie mówi się o zastrzeżeniach natury prawnej. Jak wiadomo, Wspólnota stanowi porządek oparty na prawie, co oznacza, że ani państwa, ani instytucje nie mogą unikać kontroli legalności swojego postępowania, sprawowanej przez Trybunał Sprawiedliwości. W celu ochrony środowiska i zdrowia, Trybunał Sprawiedliwości i Sąd Pierwszej Instancji wielokrotnie przywoływały zasadę przezorności, która jest jednym z aspektów zrównoważonego rozwoju w rozumienia prawa wspólnotowego i międzynarodowego. Dzięki orzecznictwu do rangi zasady ogólnej prawa wspólnotowego urosła zasada dobrej administracji, na podstawie której można domagać się od Komisji podjęcia odpowiednich działań. Zagrożenia ekologiczne skłaniają do powołania się na tę zasadę.

W związku z powyższym Komisja Spraw Unii Europejskiej Senatu RP zwraca się do Komisji Europejskiej o włączenie do swoich działań, w trakcie realizacji Rocznej Strategii Politycznej na rok 2008, spraw dotyczących zagrożeń ekologicznych, które niesie projekt budowy Gazociągu Północnego na dnie Morza Bałtyckiego".