7 listopada 2006 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ust. 1 ustawy

- Wniosek w sprawie decyzji Rady dotyczącej tymczasowego zakazu stosowania i sprzedaży w Austrii zmodyfikowanej genetycznie kukurydzy (Zea mays L. linii T25) zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (COM(20026)510 końcowy); wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie, sygnatura rady UE 13764/06.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Margareta Budner.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Andrzej Szweda-Lewandowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie poparła projektu decyzji Rady.

- Wniosek dotyczący decyzji Rady dotyczącej tymczasowego zakazu stosowania i sprzedaży w Austrii zmodyfikowanej genetycznie kukurydzy (Zea mays L. linii MON 810) zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, (COM(2006)509 końcowy); wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 13767/06.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator M. Budner.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu podsekretarz stanu A. Szweda-Lewandowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie poparła projektu decyzji Rady.

- Wniosek dotyczący decyzji Rady zatwierdzającej przystąpienie Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej do Konwencji o ochronie fizycznej materiałów jądrowych i obiektów jądrowych (COM(2006)518 końcowy); wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 13286/06.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Przemysław Berent.

Przedstawiciel rządu: prezes Państwowej Agencji Atomistyki Jerzy Niewodniczański.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 92/49/EWG oraz dyrektywy 2002/83/WE, 2004/39/WE, 2005/68/WE i 2006/48/WE w zakresie zasad proceduralnych i kryteriów oceny stosowanych w ramach oceny ostrożnościowej przypadków nabycia lub zwiększenia udziałów w przedsiębiorstwach sektora finansowego (COM(2006)507 końcowy); wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 12915/06.

Resort wiodący: Ministerstwo Finansów.

Referent: senator Mirosława Nykiel.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Piotr Soroczyński.

Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady wraz z zastrzeżeniami zawartymi w stanowisku rządu.

- Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2424/2001 w sprawie rozwoju Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II), Wniosek dotyczący decyzji Rady zmieniającej decyzję 2001/886/WSiSW w sprawie rozwoju Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (COM(2006)383 końcowy); wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 11746/06.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent: senator Urszula Gacek.

Przedstawiciel rządu: dyrektor Departamentu Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej Małgorzata Kutyła.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia i decyzji Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

- Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego, na lata 2007 i 2008, wielkości dopuszczalne połowów dla wspólnotowych statków rybackich dotyczące niektórych głębinowych zasobów rybnych (COM(2006) 554 końcowy); wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 13421/06.

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Sebastian Filipek-Kaźmierczak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozporządzenia Rady wraz z zastrzeżeniami zawartymi w stanowisku rządu.

- Sprawozdanie Komisji dla Rady w sprawie przeglądu systemu upraw roślin energetycznych (zgodnie z postanowieniami art. 92 rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej oraz ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników). Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego i poprawiającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (COM(20206)500 końcowy); wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 132217/06.

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator P. Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Sebastian Filipek-Kaźmierczak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Rozpatrzenie w trybie art. 9 ust. 3 ustawy

- Zmieniony wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/88/WE dotyczącą niektórych aspektów organizacji czasu pracy; wraz z informacją o stanowisku, jakie Rada Ministrów zajęła podczas rozpatrywania projektu wniosku oraz wyjaśnienie przyczyn niezasięgnięcia opinii komisji w tej sprawie, (COM(2006)246 końcowy, sygnatura Rady UE 12683/06.

Resort wiodący: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Przedstawiciel rządu: sekretarz stanu Elżbieta Rafalska.

Komisja Spraw Unii Europejskiej przyjęła do wiadomości informację rządu.

- Wnioski nierozpatrywane - propozycja zaakceptowana przez komisję:

- wnioski przekazane w trybie art. 6 ust.1 pkt 2 ustawy: COM(2006) 489, 527, 543, 553, 556, 559, 573, 575, 576, 577, 580, 582, 584.

- wnioski przekazane w trybie art. 6 ust. 4 ustawy: COM (2006) 582, 584.

W drugiej części posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej, w związku z planowanym na 9 listopada br. spotkaniem komisji z komisarz UE ds. polityki regionalnej Danutą Huebner, zapoznano się z informacją rządu na temat wykorzystania funduszy strukturalnych i spójności w Polsce - stan obecny i perspektywy. Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Tomasz Nowakowski.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej rozpatrzono także "Informację dla Sejmu i Senatu o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie styczeń-czerwiec 2006 roku (podczas prezydencji austriackiej)".

Informację przedstawił podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Tadeusz Kozek. Podsumowując prezydencję austriacką w UE, powiedział m.in., że zgodnie z polskimi oczekiwaniami w tym czasie udało się zakończyć prace nad porozumieniem, które nadaje kształt unijnemu budżetowi na lata 2007-2013 i daje to Polsce szansę na uzyskanie w tych latach ponad 91 mld euro z UE. Ważne były również działania podejmowane przez prezydencję austriacką na rzecz sfinalizowania porozumienia między UE a Szwajcarią w sprawie szwajcarskiego wkładu finansowego na rzecz nowych państw członkowskich UE.

W swoim wystąpieniu wiceminister T. Kozek stwierdził, że konieczne jest wzmożenie działań przygotowawczych w sprawie przystąpienia Polski i innych państw do strefy Schengen, zarówno po stronie państw członkowskich, jak i Komisji Europejskiej. Jak powiedział, Polska uważa, iż konieczne jest przedstawienie przez Komisję Europejską rzetelnego i realistycznego harmonogramu dalszych działań w sprawie systemu Schengen. Według pierwotnych planów, nowe państwa członkowskie UE, w tym Polska, miały znaleźć się w systemie Schengen - pozwalającym na przekraczanie wewnętrznych granic Unii bez kontroli - jesienią 2007 r. Komisja Europejska zapowiedziała jednak, że m.in. z powodu problemów z uruchomieniem nowej komputerowej bazy danych termin opóźni się co najmniej do połowy 2008 roku.

W dyskusji nad przedstawioną informacją zgłoszono pewne uwagi natury formalnej. Zwrócono uwagę, że do tej pory komisja otrzymywała takie raporty w miesiąc po zakończeniu kolejnych prezydencji. W tym roku, mimo apeli i pism do resortu, informację przekazano do parlamentu, kiedy kończy się prezydencja fińska i należałoby już wyciągać z niej wnioski. Wątpliwości dotyczyły także różnic między rządem a parlamentem w kwestii udziału parlamentu w ocenie przestrzegania zasady subsydiarności.

Zwracano również uwagę na pewien niedosyt dotyczący podejmowania w Polsce debaty na temat przyszłości Unii Europejskiej i kwestii związanych z traktatem konstytucyjnym.

Diariusz Senatu nr 26