20 grudnia 2005 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej, podczas którego zapoznano się z "Programem Legislacyjnym i Programem Pracy Komisji Europejskiej na rok 2006", w związku z przygotowaniem do debaty parlamentarnej.

W posiedzeniu udział wzięli m.in.: podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Tadeusz Kozek, Joanna Skoczek i Sebastian Barkowski z UKIE oraz oficer prasowy w Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Polsce Anna Zalewska-Urbańczyk.

Otwierając posiedzenie, przewodniczący komisji senator Edmund Wittbrodt przedstawił cele debaty mającej odbyć się na posiedzeniu plenarnym Senatu. Zgodnie z intencją organizatorów (COSAC, Konferencja Przewodniczących Parlamentów UE, Folketing) debata ma przyczynić się do zwiększenia świadomości obywateli o działalności Unii Europejskiej, umożliwić lepsze przygotowanie do dyskusji o konkretnych projektach Komisji Europejskiej, a także doprowadzić do wskazania, które z proponowanych rozwiązań legislacyjnych powinny zostać poddane badaniu ich zgodności z zasadą pomocniczości i proporcjonalności. Przewodniczący przedstawił również podstawowe założenia i priorytety zapisane z programie Komisji Europejskiej (dobrobyt, solidarność, bezpieczeństwo i wzmocnienie roli Europy w świecie).

Stanowisko rządu na temat "Programu Legislacyjnego i Programu Pracy Komisji Europejskiej na rok 2006" przedstawił podsekretarz stanu w UKIE T. Kozek. W swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na te inicjatywy legislacyjne Komisji Europejskiej, które z punktu widzenia rządu będą miały szczególne znaczenie dla interesów naszego kraju. Chodzi o takie inicjatywy, jak dotyczące pułapu emisji wybranych zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, wsparcie techniczne i operacyjne dla działań podejmowanych przez Europejską Agencję Graniczną, negocjacje nowych umów międzynarodowych Unii Europejskiej z Ukrainą czy kwestie energetyczne.

Zajęcie przez rząd stanowiska w odniesieniu do planu KE pozwoliło na wcześniejsze przyporządkowanie poszczególnych propozycji legislacyjnych KE określonym ministerstwom jako instytucjom wiodącym i współpracującym. Umożliwi to sprawne pozyskiwanie informacji na wczesnych etapach dyskusji, przygotowanie strategii działania przez ministerstwo wiodące i rozpoznanie stanowisk partnerów społecznych i gospodarczych w odniesieniu do danego problemu.

Podsumowując dyskusję, senator E. Wittbrodt stwierdził, że komisja przywiązuje dużą wagę do włączania parlamentów narodowych w debatę o rocznych planach legislacyjnych Komisji Europejskiej, jak również do kontroli przestrzegania zasady pomocniczości i proporcjonalności. Komisja co do zasady pozytywnie oceniła plan Komisji Europejskiej, jednak z uwagi na ogólny charakter jego zapisów trudno było ocenić poszczególne rozwiązania. W dyskusji senatorowie zwrócili szczególną uwagę na: konieczność skutecznej realizacji Strategii Lizbońskiej, powołanie Europejskiego Instytutu Technologicznego, kwestie bezpieczeństwa energetycznego i współpracy w tym zakresie państw członkowskich. Odpowiadając na postulat wskazania projektu legislacyjnego do kontroli pod względem zgodności z zasadą pomocniczości i proporcjonalności, Komisja Spraw Unii Europejskiej zaproponowała projekt dyrektywy o bezpieczeństwie zabawek. Na zakończenie przewodniczący senator E. Wittbrodt wskazał na potrzebę wypracowania mechanizmu badania przestrzegania zasady pomocniczości i proporcjonalności, w którym uczestniczyłby rząd.

Komisja upoważniła senatora E. Wittbrodta do zreferowania jej stanowiska na posiedzeniu plenarnym Izby.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przekazywania danych na temat wyładunków produktów rybołówstwa w Państwach Członkowskich (COM (2005) 566), sygnatura Rady UE 14571/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Kosma Złotowski.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Andrzej Kowalski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozpaorządzenia i postanowiła nie wnosić uwag.

Nierozpatrywane - propozycja zaakceptowana przez komisję.

Wnioski:

przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy - COM (2005) 553, 572, 581, 560, 579, 584, 591, 602, 610, 614,

przekazane w trybie art. 6 ust. 4 ustawy - COM (2005) 555, 557, 558, 595, 599, 598, 601, 616, 617, 623,

przekazane w trybie art. 8 ustawy:

rozporządzenie Rady zmieniające rozporządzenie Rady 1212/2005 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych zamknięć włazów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej,

propozycja przyznania wyłączenia od rozporządzenia Rady 1975/2000 i 1976/2004 nakładającego rozszerzone ostateczne cło antydumpingowe i cło antysubsydyjne na import politereftalanu etylenu pochodzącego z Indii i na import tego samego towaru wysyłanego z Izraela (R-377).