18 lipca 2007 r.

W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw.

Przyjęcie nowelizacji, uchwalonej na podstawie projektu rządowego, rekomendowała senatorom sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Małgorzata Sadurska. Przebieg prac sejmowych omówił poseł sprawozdawca Artur Górski. Żadnych uwag do ustawy nie zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ustawa miała na celu wyeliminowanie luki prawnej i objęcie mnożnikowym systemem wynagrodzeń osób zajmujących wysokie stanowiska państwowe niebędące kierowniczymi stanowiskami państwowymi.

W głosowaniu komisja jednomyślnie postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Andrzeja Jarocha.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W imieniu rządu stanowisko na temat nowelizacji, będącej wynikiem prac sejmowych nad dwoma projektami - rządowym i poselskim, przedstawiła sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Halina Olendzka. W swoim wystąpieniu zwróciła m.in. uwagę na uporządkowanie i uzupełnienie rynku pracy wynikające z przyjętych przez Sejm zapisów oraz na wprowadzenie przepisów unijnych. Wicedyrektor Departamentu Rynku Pracy w resorcie pracy Beata Czajka omówiła szczegółowo zmiany przewidziane w nowelizacji. Swoje uwagi i propozycje wprowadzenia poprawek przedstawiło senackie biuro legislacyjne. Do większości proponowanych zmian przychyliła się wiceminister H. Olendzka.

Rozpatrywana ustawa, uchwalona na podstawie dwóch projektów - rządowego i poselskiego, dokonuje zmian systemowych w celu usprawnienia funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz zwiększenia dostępu do usług rynku pracy świadczonych na rzecz bezrobotnych, poszukujących pracy i pracodawców. Ponadto wprowadza szereg zmian legislacyjnych i porządkowych.

Regulacja przewiduje m.in. wydłużenie do końca roku 2013 możliwości przekazywania samorządom powiatowym 7% kwoty Funduszu Pracy, ustalonej na rok poprzedni na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia i aktywizację bezrobotnych. Pieniądze te mają być przeznaczone na wynagrodzenia i składki ubezpieczeniowe pracowników powiatowych urzędów pracy.

W ustawie zwiększono stypendium przyznawane bezrobotnemu w okresie stażu do 80% minimalnego wynagrodzenia. Kwotę ta wypłacać ma starosta. Ponadto samorządy będą też zajmować się zadaniami związanymi z międzynarodowym przepływem pracowników.

Nowelizacja zakłada też, że koszty badań lekarskich bezrobotnego będą finansowane z Funduszu Pracy; wprowadzono też możliwość zwrotu bezrobotnym kosztów przejazdu na te badania. Doprecyzowano także przepisy, dotyczące zatrudniania cudzoziemców. Przewidziano też uchylenie przepisów dotyczących ulg w zatrudnianiu gosposi.

W nowelizacji wprowadzono także definicję "osoby będącej w szczególnej sytuacji na rynku pracy". Jest to bezrobotny do 25. roku życia, bezrobotny powyżej 50. roku życia, długotrwale bezrobotny. Definicja obejmuje także kobiety, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka, bezrobotnych bez kwalifikacji zawodowych, samotnie wychowujących dziecko, bezrobotnych po odbyciu kary i niepełnosprawnych.

W dyskusji senator Elżbieta Rafalska poruszyła kwestię niekonstytucyjności zapisu dotyczącego działania wstecz terminu wejścia w życie ustawy. Jak wyjaśniła wicedyrektor B. Czajka, związane jest to z uzyskaniem funduszy unijnych.

Senator Janusz Kubiak interesował się rozliczeniami finansowymi z Unią Europejską. O koszty wdrożenia omawianej ustawy pytał senator Ryszard Ciecierski. Senator E. Rafalska poruszyła kwestię funduszu pracy i jego przyszłości, a także struktury wydatków.

Senator Przemysław Alexandrowicz zwrócił uwagę, że w pkt 17 i 28 znacznie rozszerzono kategorie osób uprawnionych i zaproponował ich ograniczenie. Z tą opinią nie zgodziła się senator E. Rafalska i stwierdziła, że nowelizacja jest oczekiwana i bardzo dobra.

Poprawki do ustawy zaproponował senator P. Alexandrowicz. W dyskusji zwrócono uwagę, że powodują one konsekwencje w innych zapisach nowelizacji. Zdaniem dyrektora Departamentu Funduszy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Krzysztofa Kaczmarka, zaproponowane zmiany wprowadzają liczne komplikacje i zwiększają szarą strefę.

Senator P. Alexandrowicz nie zgodził się z opinią przedstawiciela rządu i zaproponował wykreślenie całego art. 49. Do tej propozycji odniósł się dyrektor K. Kaczmarek i wyjaśnił potrzebę zachowania istniejących zapisów ustawy.

Ponadto poprawki do ustawy zgłosili senatorowie Jerzy Szmit i E. Rafalska.

W kolejnych głosowaniach Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie ustawy z 14 poprawkami. W części to poprawki o charakterze legislacyjnym, zmierzające do tego, aby wyeliminować z ustawy błędne odesłania i skorelować przepisy przejściowe z przepisami merytorycznymi. Ponadto komisja wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących odwoływania dyrektorów wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy. Przyjęte zmiany sprowadzają się do rezygnacji z obowiązku uzyskania zgody odpowiednio wojewódzkich i powiatowych rad zatrudnienia wyrażoną większością 3/2 składu rady. W takich wypadkach organy te wyrażałyby opinię. Komisja przyjęła poprawkę zmieniającą katalog osób uznanych za będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw wybrano senator E. Rafalską.

W trzecim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Założenia ustawy, uchwalonej z przedłożenia rządowego, przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa Piotr Styczeń. Zaproponował także wprowadzenie poprawek do omawianego tekstu oraz omówił przebieg prac w Komisji Gospodarki Narodowej i przyjęte przez tę komisję zmiany. Propozycje zmian zgłosiło także senackie biuro legislacyjne. Poseł sprawozdawca Michał Wojtkiewicz zaproponował wprowadzenie poprawki do art. 23 pkt. 7 i uzasadnił swoją propozycję.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła rekomendować Senatowi wprowadzenie 8 poprawek do ustawy, w większości o charakterze legislacyjnym. Zaproponowana przez komisję poprawka o charakterze merytorycznym zmierzała do skreślenia przepisu, szczegółowo określającego zawartość planów wykorzystania zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, którym gospodarują starostowie, oraz okres, na jaki opracowuje się plan. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator J. Szmit.

Na zakończenie posiedzenia omówiono bieżących spraw organizacyjnych.

Senator Mariusz Witczak przedstawił program zagranicznych wyjazdów studyjnych senatorów i poprosił o przesyłanie pytań do ankiety, jaka powstanie, dotyczącej wyjazdów senatorów. Senator poinformował, że po odbyciu wszystkich wyjazdów do kilku krajów europejskich zostanie zorganizowana konferencja podsumowująca prace grup senatorów.

Senator J. Szmit poinformował o spotkaniu członków komisji z ambasadorem Szwajcarii.

Przewodniczący zaproponował powołanie podkomisji do przygotowania inicjatyw ustawodawczych, których propozycje były zgłaszane podczas wyjazdu senatorów do Poznania i Gorzowa. Poinformował tez, że prace stanowiące konsekwencję tego wyjazdu zakończy konferencja, na której zostaną zaprezentowane projekty inicjatyw ustawodawczych.

Senator M. Witczak zaproponował odbycie posiedzenia wyjazdowego komisji w Kaliszu.

Senator P. Alexandrowicz przedstawił sprawy proceduralne przy powoływaniu podkomisji i zaproponował przygotowanie projektu inicjatywy ustawodawczej dotyczącej ustawy o samorządzie gminnym.