2 stycznia 2007 r.
Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzono ustawę budżetową na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:
- Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (część 16),
- Administracja Publiczna (część 17),
- Rozwój Regionalny (część 34),
- Urząd Zamówień Publicznych (część 49),
- Centralne Biuro Antykorupcyjne (część 56),
- Rządowe Centrum Legislacji (część 75),
- Regionalne Izby Obrachunkowe (część 80),
- Subwencje Ogólne dla Jednostek Samorządu Terytorialnego (część 82),
- Samorządowe Kolegia Odwoławcze (część 86),
- Plan finansowy Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym (zał. nr 5),
- Dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (zał. nr 8),
- Rezerwy celowe (część 83),
- Budżety wojewodów (część 85),
- Zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze w 2007 r. (zał. nr 4),
- Wykaz inwestycji wieloletnich w 2007 r. (zał. nr 6),
- Środki bezzwrotne pochodzące z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej (zał. nr 7),
- Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2007 r. (zał. nr 9),
- Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2007 r. (zał. nr 11),
- Limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w urzędach organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach oraz w placówkach zagranicznych w roku 2007 (zał. nr 11),
- Wykaz programów wieloletnich w 2007 r. (zał. nr 12),
- Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej (zał. nr 14),
- Limity kwot zobowiązań oraz wydatków w latach obowiązywania NPR 2004 - 2006 w tys. zł (zał. nr 15).
Wstępne rozpatrzenie projektu ustawy budżetowej na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej odbyło się w dniach 6 i 7 grudnia 2006 r.
Podczas obecnego posiedzenia komisja po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami i wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych jednostek budżetowych oraz przeprowadzeniu dyskusji przyjęła wniosek, który zawarto w opinii przekazanej Komisji Gospodarki Narodowej:
- Rozpatrywane części ustawy budżetowej Komisja zaopiniowała pozytywnie
i nie proponuje zmian.
- Jednocześnie Komisja po zapoznaniu się z warunkami finansowymi i materialnymi funkcjonowania administracji państwowej stwierdziła:
- niski poziom wynagrodzeń w wielu działach i urzędach administracji
- daleko idące różnice w poziomie wynagrodzeń między poszczególnymi instytucjami administracji publicznej
- zbyt daleko idące ograniczenia wydatków rzeczowych
Służby administracji odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu państwa. Od ich gotowości do wypełniania zadań zależą nie tylko możliwości skutecznego prowadzenia polityki określonej przez Rząd, Sejm, Senat oraz Prezydenta RP, ale również budują one obraz i wyznaczają stopień zaufania obywateli do służb publicznych.
W obecnym stanie rzeczy mamy zbyt często do czynienia z sytuacją, gdy praca w administracji państwowej jest traktowana jako swoista praktyka lub etap nabierania doświadczenia i wiedzy, która będzie spożytkowana w sektorze niepublicznym. Stwarza to głębokie zagrożenia w realizacji różnorodnych zadań, jakie stoją przed administracją.
Zwracamy się zatem do Rządu, aby przyspieszył prace nad wypracowaniem mechanizmów, które wzmocnią strukturę administracji państwowej, tak by było to odczuwalne już w budżecie na 2008 rok. Celem tych działań powinno być nadanie służbie publicznej należnej jej rangi".
Ustalono, że opinię Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy budżetowej na rok 2007 przedstawi podczas posiedzenia Komisji Gospodarki narodowej senator Jerzy Szmit.