Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (541) ze wspólnego posiedzenia
Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (69.)
oraz Komisji Gospodarki Narodowej (77.)
w dniu 20 grudnia 2006 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 24. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianach organizacyjnych w niektórych organach administracji rządowej i jednostkach im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw.
(Początek posiedzenia o godzinie 20 minut 35)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Jerzy Szmit)
Przewodniczący Jerzy Szmit:
Szanowni Państwo!
Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej poświęcone rozpatrzeniu wniosków złożonych w trakcie debaty w Senacie.
Wszyscy państwo mają zestawienie wniosków - jest ich trzynaście - proszę więc pana mecenasa, by przedstawiał je po kolei, a my będziemy przystępować do głosowania: głos za, głos przeciw itd.
Proszę bardzo, Panie Mecenasie.
Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Szanowni Państwo! Wysokie Komisje!
Poprawki pierwsza i jedenasta powinny być przegłosowane łącznie. Są to poprawki senatorów Waszkowiaka i Mazurkiewicza. Panowie senatorowie proponują zmianę tytułu ustawy w ten sposób, aby był on adekwatny do tego, co ustawa zawiera. Istotą tej zmiany jest zmiana ustawy o działach administracji rządowej. Zmiany w innych ustawach są konsekwencją zmian w ustawach o działach administracji rządowej. Tytuł, który ma obecnie ustawa, absolutnie nie pozwala adresatowi normy prawnej ocenić, czego ona dotyczy. Wydaje się, że tytuł ustawy powinien być zmieniony w ten sposób, aby był adekwatny do tego, co ona zawiera.
Nad poprawkami pierwszą i jedenastą należy głosować łącznie. Poprawka jedenasta jest konsekwencją zmiany tytułu.
Przewodniczący Jerzy Szmit:
Dziękujemy za to uzasadnienie. Można to traktować jako propozycję głosowania za.
A więc najpierw: czy jest głos przeciw? (0)
Kto jest za przyjęciem poprawki pierwszej i jedenastej? (24)
Dziękuję bardzo.
Przystępujemy do głosowania nad poprawką drugą.
Proszę bardzo, Panie Mecenasie.
Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Przyjęcie poprawki drugiej wykluczy głosowanie nad poprawką trzecią. Chodzi o to, że poprawka senatorów Waszkowiaka i Mazurkiewicza udoskonala poprawkę Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Spośród wymienionych tutaj w katalogu poprawek wyskoczył po prostu jeden przepis, a więc senatorowie dodają przepis, którego zabrakło w poprawkach komisyjnych.
Przewodniczący Jerzy Szmit:
Dziękuję bardzo.
Czy ktoś jest przeciw tej poprawce?
Nie widzę sprzeciwu, w związku z tym ogłaszam głosowanie.
Kto jest za przyjęciem poprawki? (26)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał od głosu? (2)
Poprawka przyjęta przy dwóch osobach wstrzymujących się od głosu.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Dziękuję bardzo.
Przechodzimy do głosowania nad poprawką czwartą.
Proszę bardzo.
Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Dziękuję.
Poprawka czwarta ma charakter legislacyjny. Zmierza do zastosowania prawidłowej formuły zmieniającej.
Przewodniczący Jerzy Szmit:
Dziękuję.
Czy ktoś jest przeciw? Nie.
W związku z tym ogłaszam głosowanie.
Kto jest za przyjęciem poprawki? (26)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał od głosu? (0)
Jednomyślnie za, dziękuję bardzo.
Przechodzimy do głosowania nad poprawkami piątą, siódmą i dwunastą, nad którymi należy głosować łącznie.
Proszę bardzo.
Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Poprawki te zmierzają do tego, aby nadzór nad Wyższym Urzędem Górniczym pozostał przy ministrze administracji, a nie przy ministrze właściwym do spraw środowiska. Przyjęcie tych poprawek wykluczy głosowanie nad poprawkami szóstą, ósmą i trzynastą.
I kolejna uwaga: przyjęcie tych poprawek spowoduje konieczność modyfikacji tej poprawki, którą państwo przyjęli przed chwilą, w związku z tym, że w poprawce przyjętej wcześniej występuje art. 8. Jeślibyśmy go w tym momencie skreślili, trzeba będzie zmodyfikować tamtą poprawkę.
Przewodniczący Jerzy Szmit:
Pytanie: jakie jest zdanie ministerstwa? Jeżeli...
(Głos z sali: Rządu.)
Rządu. Rząd zgłosił tę poprawkę, czyli przeniesienie...
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Proszę państwa!
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Tak.
No, dyskusja na ten temat była długa, trudno do niej wracać w tym momencie. Ale jasno sobie powiedzmy, nad czym głosujemy i jakie będą konsekwencje głosowania za.
Proszę bardzo, Panie Mecenasie.
Stanowisko rządu?
(Głos z sali: Rząd jest za.)
Rząd jest za przeniesieniem, tak.
Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Przyjęcie poprawek spowoduje utrzymanie stanu dotychczasowego.
Przewodniczący Jerzy Szmit:
Innymi słowy, głosowanie za jest wbrew stanowisku rządu.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Dobrze.
Kto jest za przyjęciem poprawek?
(Wypowiedzi w tle nagrania)
(Głos z sali: Zaraz, zaraz, jeszcze raz dokładnie określmy temat głosowania.)
Wydaje mi się, że było jasno powiedziane.
Kto jest za przyjęciem poprawki, która pozostawia stan obecny, to znaczy jest wbrew propozycji rządu? (16)
(Głos z sali: Teraz rozumiem.)
(Wesołość na sali)
Dziękuję bardzo.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Kto jest przeciw? (10)
(Wypowiedzi w tle nagrania).
Kto się wstrzymał od głosu? (1)
Przechodzimy do głosowania nad poprawką siódmą.
(Głosy z sali: Nie, nie.)
Nie, nad dziewiątą. Tak jest, nad dziewiątą.
Proszę bardzo.
Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Poprawka zmierza do zapewnienia należytej precyzji przepisu określającego dział "Sprawy rodziny".
Przewodniczący Jerzy Szmit:
Dobrze.
Kto jest za przyjęciem poprawki? (23)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał od głosu? (2)
Dobrze. Poprawka przeszła.
Przechodzimy do poprawki dziesiątej.
Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Poprawka dziesiąta zmierza do tego, aby przepis szczegółowy ustawy nie powtarzał treści przepisu ogólnego ustawy. Dotyczy to działu "Sprawy rodziny".
Przewodniczący Jerzy Szmit:
Kto jest za? (25)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał od głosu? (0)
(Senator Andrzej Jaroch: Wniosek można?)
Proszę bardzo, Panie Senatorze.
Senator Andrzej Jaroch:
Już nie będę cytował regulaminu, ale pomimo tego, że nie było głosowania nad wnioskami szóstym, ósmym, trzynastym, można je przejąć jako wniosek mniejszości. W związku z tym proszę o przyjęcie i zapisanie mojego...
(Głos z sali: Dwie osoby...)
Senator Alexandrowicz też...
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Przewodniczący Jerzy Szmit:
Dobrze.
(Głos z sali: Dziękuję, Panie Przewodniczący.)
(Wypowiedzi w tle nagrania)
(Senator Andrzej Jaroch: Tak, sześć, osiem i trzynaście.)
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Tak, pan senator Andrzej Jaroch jako sprawozdawca wniosku mniejszości.
(Głos z sali: A sprawozdawca całości?)
A kto będzie sprawozdawcą całości? Kto był poprzednio?
(Głos z sali: O, tam się zgłasza senator.)
Jest ktoś chętny? Kto jest chętny?
(Głos z sali: Proszę wyżej, wyżej rękę.)
(Wypowiedzi w tle nagrania)
(Głos z sali: Senator Bronisław Korfanty.)
Senator Korfanty, dobrze. Dziękuję bardzo.
Zamykam posiedzenie.
(Koniec posiedzenia o godzinie 20 minut 45)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.