7 grudnia 2006 r.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej kontynuowano rozpatrywanie projektu ustawy budżetowej na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji, dotyczących m.in. dotacji celowych na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, zatrudnienia i wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych w 2007 r., wykazu programów wieloletnich w 2007 r., wykazu jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2007 r., a także Planu Finansowego Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, części 18 odnoszącej się do budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, a także budżetów wojewodów (część 85) w zakresie działów: 700 - Gospodarka mieszkaniowa, 710 - Działalność usługowa, 750 - Administracja publiczna, 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, 801 - Oświata i wychowanie, 852 - Pomoc społeczna i 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska. Ponadto komisja zapoznała się z projektem budżetu na 2007 r. Samorządowych Kolegiów Odwoławczych (część 86), subwencjami ogólnymi dla Jednostek Samorządu Terytorialnego, rezerwami celowymi (część 83). Zapoznano się również z planowanymi na 2007 r. dotacjami celowymi na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (zał. nr 8) w zakresie działów: 700 - Gospodarka mieszkaniowa, 710 - Działalność usługowa, 750 - Administracja publiczna, 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, 801 - Oświata i wychowanie, 852 - Pomoc społeczna, 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska.

Do zakresu zainteresowań komisji należały również:

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy.

Stanowisko rządu w sprawie sejmowej nowelizacji, będącej projektem poselskim, przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa Piotr Styczeń. Pozytywną opinię o ustawie przekazało Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowela dotyczy wyłącznie jednej kwestii - stwarza podstawę prawną do przejęcia przez miasto stołeczne Warszawę zadań i kompetencji fundatora w fundacjach utworzonych przez podmioty wskazane w art. 20 ust. 1 ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy (gminy warszawskie, gmina Wesoła, powiat warszawski, związek komunalny m.st. Warszawy i związki komunalne gmin warszawskich). Jak wskazano w uzasadnieniu do poselskiego projektu ustawy, na podstawie którego została uchwalona omawiana ustawa, intencją autorów jest przejęcie uprawnień dotychczasowego fundatora (gminy Warszawa-Centrum) w Fundacji "Warszawianka-Wodny Park".

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Andrzeja Owczarka.

Ponadto senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

Ustawę, będącą projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister budownictwa P. Styczeń, któremu towarzyszył dyrektor Departamentu Gospodarki Mieszkaniowej Zdzisław Żydak. Wiceminister zaproponował, by ustawa weszła w życie 1 stycznia 2007 r., a nie jak przyjął Sejm, po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Ponadto uwagi szczegółowe do nowelizacji zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja zmierzała do doprecyzowania zasad dotyczących ochrony lokatorów przed nadmiernymi podwyżkami czynszu i innych opłat za używanie lokalu i uwzględniała w tym zakresie orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji. Były one zbieżne z 2 poprawkami zawartymi w opinii senackiego biura legislacyjnego oraz z propozycją Ministerstwa Budownictwa dotyczącą terminu wejścia w życie nowelizacji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Kubiaka.