6 czerwca 2006 r.
Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze.
Nowelizację omówił poseł Jerzy Gosiewski. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiła wicedyrektor Departamentu Geologii i Koncesji Geologicznych w Ministerstwie Środowiska Kinga Wojtczak. Zastrzeżeń legislacyjnych do nowelizacji nie zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Rozpatrywana nowelizacja została uchwalona z przedłożenia poselskiego i zmierza do zapewnienia właściwej precyzji przepisowi Prawa geologicznego i górniczego wskazującemu organ wyższego stopnia w stosunku do marszałka województwa, działającego jako organ administracji geologicznej.
Zgodnie z art. 17 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego organami wyższego stopnia są w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego samorządowe kolegia odwoławcze, chyba że ustawy szczególne stanowią inaczej. Ustawa - Prawo geologiczne i górnicze wprowadza wyjątek od tej zasady, wskazując, iż od decyzji marszałka województwa jako organu administracji geologicznej, przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw środowiska (art. 103 ust. 4 ustawy).
Miejsce, w którym zamieszczono przepis określający drogę odwoławczą od decyzji marszałka województwa, mogło jednak sugerować, że minister właściwy do spraw środowiska jest w stosunku do marszałka województwa organem wyższego stopnia wyłącznie w sprawach, o których mowa w art. 103, z pominięciem decyzji wydawanych w sprawach o udzielenie koncesji, o których mowa w art. 16 ust. 2 ustawy. Idąc dalej - za organ odwoławczy w sprawach koncesyjnych należałoby wówczas, wbrew intencji ustawodawcy, uznać samorządowe kolegium odwoławcze.
Przedmiotowa nowela ma zapobiec ewentualnym wątpliwościom interpretacyjnym w opisanym zakresie poprzez wyodrębnienie przepisu, uprawniającego ministra właściwego do spraw środowiska do działania jako organ drugiej instancji wobec marszałka województwa, w samodzielną jednostkę redakcyjną i wskazanie, iż kompetencja ministra obejmuje wszystkie czynności administracyjne marszałka wydawane na podstawie Prawa geologicznego i górniczego, na które przysługuje środek zaskarżenia.
W dyskusji senator Elżbieta Rafalska zgłosiła wniosek o przyjęcie rozpatrywanej nowelizacji bez poprawek. W głosowaniu wniosek poparło 10 senatorów, a 1 osoba wstrzymała się od głosu. Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze wyznaczono senatora Mariusza Witczaka.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin.
W imieniu rządu ustawę rekomendował senatorom prezes Urzędu do spraw Repatriacji i Cudzoziemców Piotr Stachańczyk. Swoją opinię przedstawiło też senackie biuro legislacyjne, które zaproponowało wprowadzenie poprawek doprecyzowujących i redakcyjnych, a także zgłosiło szczegółowe uwagi o charakterze merytorycznym.
Do poszczególnych uwag odnieśli się przedstawiciele rządu. Prezes P. Stachańczyk przedstawił opinię Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej w kwestii doprecyzowania pojęcia "niezawinionego bezrobocia", następnie pozytywnie zaopiniował część poprawek zaproponowanych przez senackie biuro legislacyjne, przede wszystkim o charakterze doprecyzowującym i redakcyjnym.
Rozpatrywana ustawa wprowadza do polskiego ustawodawstwa przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z 29 kwietnia 2004 r. Zobowiązuje m.in. organy wydające decyzje w sprawie obywateli UE i członków ich rodzin przyjeżdżających do Polski - czyli konsula, funkcjonariuszy straży granicznej i wojewodów - do informowania ich w języku zrozumiałym dla nich. Wprowadza trzy rodzaje pobytu na terytorium Polski: do trzech miesięcy, przekraczający trzy miesiące i stały pobyt, do którego prawo można nabyć po pięciu latach nieprzerwanego pobytu w Polsce.
W ustawie zdefiniowano też zakres opieki socjalnej, zdrowotnej oraz innych rodzajów świadczeń, którymi obywatel państwa członkowskiego Unii jest objęty podczas pobytu w Polsce.
Swoboda przepływu osób, usług, kapitału i towarów to cztery podstawy funkcjonowania rynku wewnętrznego UE. Zgodnie z tą zasadą mieszkańcy Wspólnoty mają prawo przemieszczania się wewnątrz "dwudziestki piątki" bez wiz i zezwoleń. Mogą też zamieszkiwać w dowolnym kraju "dwudziestki piątki", podejmować działalność gospodarczą i pracę z zachowaniem obowiązujących tam przepisów.
W dyskusji wątpliwości wywołało użyte w ustawie pojęcie "niezawinione bezrobocie". Senator Przemysław Alexandrowicz sprzeciwił się dzieleniu bezrobocia na zawinione i niezawinione i proponował wykreślenie z tego zapisu słowa "niezawinione". Z tą opinią nie zgodzili się senatorowie Andrzej Jaroch i Jerzy Szmit.
Senatorowie Elżbieta Rafalska i Sławomir Sadowski interesowali się funkcjonowaniem tego pojęcia w ustawodawstwie innych krajów europejskich.
Senator P. Alexandrowicz proponował zmodyfikowanie omawianego zapisu. Takiemu zapisowi przeciwni byli przedstawiciele rządu - prezes P. Stachańczyk i podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Wiesław Tarka. Jak stwierdził wiceminister, rozpatrywana ustawa musi być zgodna z dyrektywami Unii Europejskiej.
W dyskusji wnioski o charakterze legislacyjnym zgłosili senatorowie E. Rafalska i J. Gowin. W kolejnych głosowaniach Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 23 poprawek do ustawy o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora A. Jarocha.