17 maja 2006 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz o zmianie ustawy o samorządzie województwa.
Przekazując opinię na temat rozpatrywanej nowelizacji, Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu przypomniało, że Sejm uchwalił ją z przedłożenia Senatu, wypracowanego na podstawie inicjatywy grupy senatorów, a wprowadzona zmiana jest zapisem doprecyzowującym.
Wobec braku kontrowersji przewodnicząca komisji senator Elżbieta Rafalska zgłosiła wniosek o przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek.
W głosowaniu komisja jednomyślnie poparła ten wniosek i zdecydowała o przyjęciu bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz o zmianie ustawy o samorządzie województwa. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Stanisława Karczewskiego.
Następnie Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.
Rozpatrywaną ustawę omówił sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Mariusz Kamiński. Przebieg prac sejmowych przedstawił poseł sprawozdawca Marek Surmacz, który omówił także poprawki wprowadzone przez Izbę do projektu rządowego.
Minister M. Kamiński omówił także diagnozę i skalę korupcji w Polsce oraz porównał ten stan z sytuacją w innych krajach europejskich.
Rozpatrywana ustawa ma na celu powołanie służby specjalnej, której zadaniem będzie zwalczanie korupcji w życiu publicznym i gospodarczym, a także zwalczanie działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwa.
CBA ma być nową służbą specjalną państwa. Ma kontrolować przestrzeganie przepisów antykorupcyjnych - sprawdzać oświadczenia majątkowe i przestrzeganie zakazu łączenia funkcji publicznych z działalnością gospodarczą. Ma też sprawdzać m.in. procedury prywatyzacyjne i komercjalizacyjne, a także związane ze wspieraniem finansowym przedsiębiorstw, udzielaniem zamówień publicznych, przydzielaniem koncesji, zezwoleń i zwolnień podatkowych. Biuro ma zatrudniać około 500 osób. Budżet CBA na rok 2006 ma wynieść 70 mln zł.
Pytania senatorów dotyczyły m.in. struktury Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz procedury naboru pracowników i ich liczby, współpracy urzędu z innymi już istniejącymi instytucjami zajmującymi się problemem korupcji.
Senatora Mariusza Witczaka niepokoił zbyt długi termin przebywania funkcjonariuszy CBA w celach kontrolnych w podmiotach gospodarczych.
Senator Janusz Kubiak przywołał wątpliwości zasygnalizowane przez głównego inspektora ochrony danych osobowych, a dotyczące zbierania informacji.
Senator E. Rafalska interesowała się harmonogramem prac nad organizacją CBA oraz przygotowywanych rozporządzeń. Senator poruszyła także kwestię trzyletniej służby przygotowawczej oraz wysokich wynagrodzeń funkcjonariuszy CBA, a także okoliczności, w jakich funkcjonariusze będą mogli używać broni palnej. Zdaniem senator, kontrowersje budzi art. 22 pkt. 7 dotyczący danych osobowych. Kolejny problem to tajemnica bankowa i uprawnienia do korzystania z informacji bankowych.
O sposób podejmowania decyzji personalnych pytał senator Ryszard Ciecierski.
Wątpliwości senatora Stanisława Karczewskiego dotyczyły art. 8, w którym termin 3 miesięcy jest zbyt krótki.
Wątpliwości zgłaszane w dyskusji wyjaśniali minister M. Kamiński oraz radca szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Martin Bożek.
W wyniku dyskusji Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła kontynuować na kolejnym posiedzeniu prace nad ustawą o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.