22 marca 2006 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej.
Na posiedzeniu obecni byli wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Arkadiusz Czartoryski, szef Służby Cywilnej Jan Pastwa oraz poseł Dawid Jackiewicz, a także przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli. Swoje uwagi przekazało Biuro legislacyjne Kancelarii Senatu.
Przedmiotem sejmowej nowelizacji było stworzenie regulacji prawnych umożliwiających przechodzenie do służby cywilnej pracowników mianowanych oraz zatrudnionych na podstawie umów o pracę w administracji samorządowej, jak również pracowników nadzorujących lub wykonujących czynności kontrolne oraz pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjnych i obsługi w Najwyższej Izby Kontroli, z wyłączeniem procedur naboru określonych w ustawie o służbie cywilnej. Zgodnie z ustawą, przeniesienia pracownika samorządowego - na jego wniosek albo za jego zgodą - dokonywałby pracodawca samorządowy albo dyrektor generalny urzędu, w którym pracownik ma być zatrudniony, w porozumieniu z tym pracodawcą, natomiast pracownika NIK, za jego zgodą, przenosiłby do pracy w urzędzie prezes NIK, na wniosek dyrektora generalnego tego urzędu. Przeniesienie - zgodnie z opiniowaną ustawą - powinno być uzasadnione "szczególnym interesem służby cywilnej" i nie naruszać "ważnego interesu" pracodawcy samorządowego. W wypadku pracownika NIK przeniesienie byłoby dokonywane "w szczególnie uzasadnionych przypadkach". Pracownicy przeniesieni stawaliby się pracownikami służby cywilnej w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy o służbie cywilnej oraz zwolnieni zostaliby z obowiązku odbycia służby przygotowawczej, jeżeli u dotychczasowego pracodawcy zatrudnieni byli na czas nieokreślony i przepracowali u niego co najmniej 3 lata.
Zmiany wprowadzone w ustawie o pracownikach samorządowych dotyczyły również przenoszenia pracowników samorządowych (na czas określony i nieokreślony) do pracy u innego pracodawcy samorządowego.
W toku prac parlamentarnych przyjęto dwie dodatkowe zmiany: skrócono z sześciu do dwóch miesięcy okres odbywania służby przygotowawczej oraz dodano przepis przejściowy, który uprawnia pracowników służby cywilnej do ubiegania się o wyższe stanowiska w służbie cywilnej w ciągu 3 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
W opinii przygotowanej przez senackie biuro legislacyjne zwrócono uwagę, że uprzywilejowanie w ustawie dwóch grup pracowników może spowodować zarzut jej niekonstytucyjności.
Podczas dyskusji senator Mariusz Witczak przedstawił wniosek o odrzucenie ustawy o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej. W głosowaniu nie uzyskał on poparcia komisji i został zgłoszony jako wniosek mniejszości, którego sprawozdawcą będzie senator M. Witczak.
Na wniosek senator Elżbiety Rafalskiej senatorowie przegłosowali przyjęcie rozpatrywanej nowelizacji bez poprawek. Ustalono, że ustawę zarekomenduje Izbie na posiedzeniu plenarnym senator Andrzej Jaroch.
W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie, które przedstawili wiceminister rozwoju regionalnego Tomasz Nowakowski oraz prezes Urzędu Zamówień Publicznych Tomasz Czajkowski. Ponadto komisja dysponowała stanowiskiem Komisji Gospodarki Narodowej, która zgłosiła 24 poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, a także wysłuchano szczegółowych uwag senackiego biura legislacyjnego. Senatorowie zapoznali się też z propozycjami zmian przedstawionymi przez resort rozwoju regionalnego.
W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Czesława Żelichowskiego.
Na zakończenie posiedzenia komisji przedyskutowano sytuację finansową samorządu terytorialnego w kontekście zadłużenia służby zdrowia. Gośćmi komisji byli m.in. wiceminister zdrowia Andrzej Wojtyła, dyrektor Departamentu Zdrowia w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Halina Rajska, wiceprezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego Mirosław Czekaj, dyrektor biura Związku Powiatów Polskich Marek Wójcik, wiceprezes Narodowego Funduszu Zdrowia Janusz Wesołowski, przewodniczący Komisji Zdrowia Związku Województw RP Leszek Sikorski, wicedyrektor Departamentu Gwarancji i Poręczeń w Ministerstwie Finansów Janusz Borylski oraz dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w tym resorcie Dariusz Atłas.
Podczas posiedzenia wiceminister zdrowia A. Wojtyła omówił restrukturyzację finansowania służby zdrowia.
Wiceprezes NFZ J. Wesołowski przedstawił opinię na temat zadłużenia oraz sytuacji funduszu jako płatnika.
W dyskusji poruszano m.in. problem likwidacji niektórych szpitali powiatowych, a także zmiany profilu łóżek szpitalnego w celu lepszego wykorzystania istniejących szpitali. Jak poinformowano, w resorcie zdrowia opracowywany jest projekt sieci szpitali w Polsce.
W dyskusji rozważano również kwestię przeniesienia organu założycielskiego z powiatu do województwa i zmniejszenia liczby organów założycielskich.